Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Hej alla ni med erfarenhet och lokalkännedom om cyklingen på GC!
För fem år sedan var jag på väg ner med tjejen för att cykla på ön men då kom pandemin i vägen. Nu är det äntligen dags att resa igen (numera även med en treåring i familjen). Grabben gillar att cykla såväl som att sitta i barnstol eller på shotgun men jag tänkte unna mig en egen dagstur på hyrd jonne.
Planen är att hyra en landsvägscykel hos Freemotion i Puerto de Mogan och sedan cykla uppåt/inåt ön och ta mig an VOT. Har svårt att sortera i avstängda vägar, byggnationer osv. Vet ni om jag kommer stöta på några sådana bekymmer längs vägen?
Allt gott!
Kortaste vägen jag kan komma på bort till VOTT är den här på ett ungefär.Sen samma väg tillbaka. Det blir en ganska rejäl dagstur men det går nog. Alternativen är längre och inkluderar taxi, färja eller att cykla på motorväg/förbjuden väg.

Screenshot_20251120-084932656 (1).webp

Hej alla ni med erfarenhet och lokalkännedom om cyklingen på GC!
För fem år sedan var jag på väg ner med tjejen för att cykla på ön men då kom pandemin i vägen. Nu är det äntligen dags att resa igen (numera även med en treåring i familjen). Grabben gillar att cykla såväl som att sitta i barnstol eller på shotgun men jag tänkte unna mig en egen dagstur på hyrd jonne.
Planen är att hyra en landsvägscykel hos Freemotion i Puerto de Mogan och sedan cykla uppåt/inåt ön och ta mig an VOT. Har svårt att sortera i avstängda vägar, byggnationer osv. Vet ni om jag kommer stöta på några sådana bekymmer längs vägen?
Allt gott!

Om du hyr i Puerto de Mogan, gissar jag att du bor där också?
Jag håller med om att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta aktuell offentlig info om stängda vägar. Det enda jag hittar är på lokala myndigheterna en länk till X, med info från 2024...

När jag kollar i Google maps är till och med VOTT (606) stängd, men det har jag inte hört något om. Däremot ska den naturliga vägen tillbaka från VOTT till PdM vara stängd (605), vilket innebär att den bästa vägen tillbaka är den som är i inlägget ovan. Ner till PdI via San Fernando och Ayacata. Och sen 500 till Puerto Rico och taxi eller färja för sista biten då alla vägar till PdM är stängda för cyklar.

Dock ska det vara ny asfalt mellan Ayacata och San Fernando, så det är bra asfalt hela vägen ner.

Kortaste vägen jag kan komma på bort till VOTT är den här på ett ungefär.Sen samma väg tillbaka. Det blir en ganska rejäl dagstur men det går nog. Alternativen är längre och inkluderar taxi, färja eller att cykla på motorväg/förbjuden väg.

Visa bilaga 804550
Med cykelhyra i Puerto Mogán låter det som @Falk1n bor åt det hållet och i så fall borde väl något i stil med detta funka (om det inte är några avstängda vägar som ställer till det)?
1763629857197.webp

Tack för hälpen!
Jag bor i Playa del Cura men tänkte ta buss eller taxi till Puerto de Mogan och hyra cykel. Det jag kikat och hoppats på är en rutt enligt den @GoranS visar.

Enligt en lokal cyklist är nedre delen av VOTT stängd, men det går att cykla förbi (för några veckor sedan)
Serenity ska vara öppen på helger.

Ajdå. Mycket bra spanat hörrni! Då kanske mitt bästa alternativ blir att cykla till VOTT via @GoranS förslag och hem enligt @fhloston? Blir en matig dag i sadeln :)
Går ju även att vända på toppen av VOTT och cykla tillbaka. Backen som man i min runda kör utför strax före 30 km är inte supersnäll, typ 4 km med 10 % snittlutning.

Å andra sidan är @fhlostons förslag inte helt platt heller även om det inte är någon så jobbig backe.

Lite perspektiv på hur långt det är mellan Taurito, närmast i bild, och Puerto de Mogan. En kort sträcka som just nu inte har någon annan väg än motorvägen och färja som alternativ..

Visa bilaga 804601
Funkar inte Taurito- Playa del Inglés- San Bartolomé-Ayacata-VOTT (nerför)-San Nicolás-Puerto Mogán?

Kör man lunch i Puerto Mogán och samma väg tillbaka till Taurito så har man en skaplig dagstur.
1763655797629.webp

Jahopp!
Nu är man här i 14 dagar och varmt och gött är det.
Cyklister vimlar det av överallt och själv får jag inte hyra någon cykel :(.
Frugan tror att jag kommer att bli ihjäl så jag får ta mina promenader och dregla över alla lyckostar som får njuta av de härliga vägarna.
Har pratat med några cyklister och dem anser att det är mycket trevligare att cykla här vs Sverige.
Bilisterna visar mer hänsyn här, men hur övertalar man frugan ? :)
Bilisterna på GC är betydligt mer hänsynsfulla mot cyklister jfr i Sverige!

Ja, skyltar att det är avstängt kanske funkar på vardagar.
Exempelvis så cyklade jag förbi radet/stupet mellan Taurito och Pd Mogan kanske 10 ggr....
Beror i min värld på hur rasen verkligen ser ut. Om de är sådana att de hindrar bilar men att det finns någon del som gör att man kan cykla förbi eller lyfta cykeln förbi är det väl en sak. Men om det verkligen är s.a. vägen har rasat och alternativen är att vända eller ge sig ut i brant lutande terräng med lösa jordmassor är det inte lika kul.

Utan någon hyggligt säker kunskap kan man i och för sig chansa, men då bör man ha en plan för hur man hanterar situationen om vägen inte är framkomlig och veta att man inte riskerar strul p.g.a. att turen tar mkt längre än väntat genom att man t.ex. blivit tvungen att cykla tillbaka och ta en annan väg.

Bilisterna på GC är betydligt mer hänsynsfulla mot cyklister jfr i Sverige!
Då får man hoppas att de i äktenskapet har uppnått större ömsesidigt förtroende sedan 2016 😁
Men visst, cykla i Spanien öht är ett nöje. Antagligen gäller garrotering för påkörd cyklist. Även om man ligger i vägrenen kör de flesta omkörande bilister i motgående körfält. Lämnar de inte gott om plats är de antagligen turister.

Senast ändrad:
Såg en video där några tyska cyklister tog sig förbi muren efter Taurito genom att klättra ner nedanför avspärrningarna, där en kille ställde sig och och tog emot cyklarna och langade upp dem till en kille på andra sidan. Sluttningen verkade inte riktigt så brant som när jag kollade in den för några år sedan.
Risken för ras är nog väldigt liten, så länge det inte regnar. Risken att tas av polisen är nog mindre än om man cyklar genom tunneln.

Vill inte uppmuntra till lagbrott men jag cyklade som sagt genom tunneln (ensam) ihop med en polis-mc för ett par år sen.
Inget hände. Jag kastade mig såklart av vägen efter tunneln snabbast möjligt, (det är ju bara ett par 100 meter så synd dom inte kan göra ett undantag för små cyklister)

Vill inte uppmuntra till lagbrott men jag cyklade som sagt genom tunneln (ensam) ihop med en polis-mc för ett par år sen.
Inget hände. Jag kastade mig såklart av vägen efter tunneln snabbast möjligt, (det är ju bara ett par 100 meter så synd dom inte kan göra ett undantag för små cyklister)
Verkligen synd, en kort bit markerad cykelbana och kanske en sänkning av hastighet känns ju som en väldigt enkel lösning.

Vi har avresa om en vecka så kommer följa deras inlägg och se hur det påverkar min planer på VOTT. Är det någon med koll som kan rekommendera en annan tur som backup om planen faller? Är ingen klättrare sett till kroppssammansättning men kan ta en kula för att cykla serpentiner och tar mig gärna an något jobbigt när tillfälle nu ges :)
Tack igen till alla som försökt hjälpa till!

Vi har avresa om en vecka så kommer följa deras inlägg och se hur det påverkar min planer på VOTT. Är det någon med koll som kan rekommendera en annan tur som backup om planen faller? Är ingen klättrare sett till kroppssammansättning men kan ta en kula för att cykla serpentiner och tar mig gärna an något jobbigt när tillfälle nu ges :)
Tack igen till alla som försökt hjälpa till!

Du har två fina klättringar, den ena är med taxi till Mogan eller PdM om du vill ha fler hm. Sen cyklar du 200 upp till 605 (som är den som kallas Serenity)

På din sida av tunneln cyklar du till Arguineguin och sen 505 upp till Soria och fikar på Casa Fernando.

I bägge fallen så är det samma väg tillbaka.

Tjena! Det där var ett bra tips! Enligt Free Motion (för fem dagar sedan) är status enligt nedan:
Fattar inte riktigt:
- Serenity open
- Baranquillo de San Andrés -> Cruz de San Antonio stängd.

Trodde Serenity climb fortsatte upp till krönet, vilket väl typ är Cruz de San Antonio. Eller tar Serenity climb slut uppe vid avtaget in till förbjudna vägen (=vägen mot Baranquillo de San Andrés)?
1763730666666.webp

@Falk1n
Tänker du dig att åka turen direkt från cykeluthyraren i Puerto Mogán och även avsluta turen där i slutet av dagen och lämna tillbaka cykeln?

I så fall, om du ska få till en rundtur är nog turen jag slängde upp i inlägg #5556 + båt förbi vägraset (om du inte vill ut och klättra som nämns i inlägg #5569) kortaste möjligheten.

Fattar inte riktigt:
- Serenity open
- Baranquillo de San Andrés -> Cruz de San Antonio stängd.

Trodde Serenity climb fortsatte upp till krönet, vilket väl typ är Cruz de San Antonio. Eller tar Serenity climb slut uppe vid avtaget in till förbjudna vägen (=vägen mot Baranquillo de San Andrés)?
Visa bilaga 804694
Serenity Climb tar nog slut vid det avtaget, det är så jag tolkat det, och så iaf ett av segmenten med namnet går. https://www.doogal.co.uk/Segment?id=2976759
Screenshot_20251121-133011889 (1).webp

Tillbaka
Topp