Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Kom ner till Maspalomas efter förra stora ovädret för flera år sedan. Då var kanalen som går genom Maspalomas ( som alltid varit kruttorr vid tidigare besök) förvandlad till en brusande älv så man förstod varför den egentligen existerade. Cyklade upp i bergen med mtb och på dammrundan var vägen korsad av djupa diken o ibland vallar av nedrasat material. Gick att ta sig över till fots, men bilar fick vända o en del offroad mc fick stora problem. Även asfaltsvägen från Ayaguares korsades av bäckar man aldrig sett tidigare.

Nej, han var väl mer strandraggare än en som älskade skitväder.
Misshandlade sin exfru och hennes nya.
Misstänkt för att undanhålla skatt.
Vissa har skrivit att Dr Fuentes var hans ”husläkare”.
Vart vill jag komma??
Jo…… ful fisk som inte tål vatten 🤪

Även läst att han haft problem med hjärtat. O visst kan jag förstå att han som cyklat så mycket stiger av ett ”leksakslopp” när lervällingen sprutar om hjulen och det börjar bli svårt att se vilka tjejer längre bak i klungan som kan vara intressanta att bjuda på middag.

Nedanstående inbjudant dök nyligen upp på FB.
Free guided bike ride (Maspalomas Lighthouse, at 09:30 am, every Monday, Wednesday and Friday, October to March except Christmas)🚴😊.
Length 60-100 km, elevation 1500-2500 meters, average speed of about 18-22 km/h.
We will at least stop at the bottom and at the top of the climbs.
Along the way we also find a bar/restaurant for coffee/water (if wanted) and for a small lunch.
The routes will be depending on wishes and possibilities. When returning home, we have the opportunity to enjoy refreshments at a café, for those who want to socialize😉.
Everyone is welcome to join, nationality is of no importance, just make sure you and your bike are in a good physical shape.
PS: Your participation in the rides is at your own risk and at your own expense. Be sure to bring money, personal information, contact information and medical documents (if necessary).
I hope to see you!😁

Börjar nu på måndag 17/11.
Berätta gärna om turerna ni som hakar på. Gärna med bildbevis 😊

Now it's really forbidden! 😔

20251117_110517.webp

Man är (och har varit) nyfiken på varför förbud? Boende som ser sig störda? För dålig väg så cyklister kör omkull för mycket? Något annat? Det är ju riktigt synd eftersom det gör hela vägen till Soria till en återvändsgränd från GC-500.

Jag har sett den skylten förr och det är nog ingen permanent avstängning. Jordskred är iaf inget att lattja med och det kan medföra böter att köra ändå

Tidigare kändes det mer som det kan ha varit för att någon person med hus längs vägen kan ha retat sig på cyklister. Med jordskred är det ju lite annorlunda, beroende på hur skadad vägen är.

Aj då men antagligen har vägen skadats av det senaste regnet. Det finns ju flera riktigt usla partier och en del sträckor med stödmurar längs vissa branter. Kanske därför?

Det skapar vissa problem eftersom detta var enda lagliga vägen till Serenity Climb och bort mot San Nicholas och Valley of the Tears. Tunneln till Mogan är ju inget kul alternativ.

Den stora skylten är där pga jordskred, det lät på Izz på Bike10 mil som att de skulle reparera. Man kan hoppas med ny asfalt 😜. Izz skulle upp och kolla läget om någon dag.

Jag tror att den vanliga avstängningen är för att det är så dålig asfalt och trångt och därmed "farligt".

Även vägen mellan korsningen uppe på serenity climb och mot Ayacata ska vara stängd pga ras.

Aj då men antagligen har vägen skadats av det senaste regnet. Det finns ju flera riktigt usla partier och en del sträckor med stödmurar längs vissa branter. Kanske därför?

Det skapar vissa problem eftersom detta var enda lagliga vägen till Serenity Climb och bort mot San Nicholas och Valley of the Tears. Tunneln till Mogan är ju inget kul alternativ.

Nä, just nu är det färja eller taxi som gäller om man ska vara laglig.

Det är förövrigt ganska rent på vägarna (eller vägen upp till Soria som jag har koll på) men det är grus och sten lite här och var så jag är ännu fegare än vanligt nedför 😁

Nedanstående inbjudant dök nyligen upp på FB.
Free guided bike ride (Maspalomas Lighthouse, at 09:30 am, every Monday, Wednesday and Friday, October to March except Christmas)🚴😊.
Length 60-100 km, elevation 1500-2500 meters, average speed of about 18-22 km/h.
We will at least stop at the bottom and at the top of the climbs.
Along the way we also find a bar/restaurant for coffee/water (if wanted) and for a small lunch.
The routes will be depending on wishes and possibilities. When returning home, we have the opportunity to enjoy refreshments at a café, for those who want to socialize😉.
Everyone is welcome to join, nationality is of no importance, just make sure you and your bike are in a good physical shape.
PS: Your participation in the rides is at your own risk and at your own expense. Be sure to bring money, personal information, contact information and medical documents (if necessary).
I hope to see you!😁

Börjar nu på måndag 17/11.
Berätta gärna om turerna ni som hakar på. Gärna med bildbevis 😊

Toppen! Ska haka på det här evenemanget nån dag när jag är där om ca 2 v. "good psysical shape" hmm, det kan jag mörka.

Tänkte eventuellt åka 2 veckor i början på December, tror ni det funkar nu efter ovädret.
Finns det platta rundor eller blandat eller bara monster klättringar ?

Senast ändrad:
Hade möte med en affärskontakter nyss som är på GC, han hade hyrt scooter och tyckte att folk körde som biltjuvar.
Extremt skumt, när man cyklar är bilister världens bästa 🥰

Hade möte med en affärskontakter nyss som är på GC, han hade hyrt scooter och tyckte att folk körde som biltjuvar.
Hur är det med lagarna vad gäller t.ex. omkörning som ju är väldigt bra vad gäller cyklister. Gäller de även sådana som åker scooter eller ses de mer som motorfordon i allmänhet?

Min upplevelse är bilisterna kör som tokar inom större samhällen och städer, både infödda och turister. I bergen är bilisterna sansade och och har inte bråttom. Spanjorerna är generellt bättre men även turisterna brukar lugna ner sig i bergen.

Min upplevelse är bilisterna kör som tokar inom större samhällen och städer, både infödda och turister. I bergen är bilisterna sansade och och har inte bråttom. Spanjorerna är generellt bättre men även turisterna brukar lugna ner sig i bergen.
Min upplevelse av GC och även Spanien i allmänhet är att jag känner mig tryggare på vägen och i städer än hemma i Svedala.

Om man råkar på någon som inte visar god hänsyn i Spanien är det 9/10 en scandinav i hyrbil.

Tänkte eventuellt åka 2 veckor i början på December, tror ni det funkar nu efter ovädret.

Om du bor utmed sydkusten så har du GC-500 som är kuperad, både utmed södra sidan och upp mot flygplatsen.
Sen kan man cykla en bit in, tex gc-505 mot Filipinas som bara är uppför ganska länge innan den riktiga klättringen börjar.

Vad jag hört är det bara två vägar som är stängda just nu, den ena av de löses med taxi eller färja.

Platta turer skulle jag säga att GC inte är rätt ställe för. Finns förvisso några platta bitar här och var, men jag tror få åker till GC för att gnugga dessa. Om ens preferenser däremot är mellan "mycket backar + lite plattåkning" och "(nästan) bara backar" så har man det bättre förspänt.

Platta turer skulle jag säga att GC inte är rätt ställe för. Finns förvisso några platta bitar här och var, men jag tror få åker till GC för att gnugga dessa. Om ens preferenser däremot är mellan "mycket backar + lite plattåkning" och "(nästan) bara backar" så har man det bättre förspänt.
Exakt så. Vill man ha mer (och varierad) någorlunda platt cykling så är Mallorca bättre. Men kanske inte i december. Ska man till GC för att cykla så bör man gilla backar. 🙂

Lanzarote eller Fuerteventura kan kanske vara varmare alternativ med lite varierad terräng?
Fuerteventura har en hel del plattare åkning, dock lite backar om man vill. Och i gengäld mer eller mindre konstant stark vind, så det gäller att planera var man tänker börja och sluta. (Det blir lätt 19 km/t ut och 42 km/t hem, eller, gud förbjude, det motsatta...)

De där passadvindarna mellan Vecindario och Maspalomas på GC skojar man inte heller bort. Trevligast att ha dem i ryggen. :-)

Jag tycker nog att det är ont om platta rundor. De är generellt duktiga att röja de mer trafikerade vägarna i bergen. Detta händer ju alltid vid regn.
Staine lade upp en karta på sid 1 i denna tråd. Jag tycker den är en bra början när man ska läsa in sig även om västra delen har fått några avstängda vägar. Östra stämmer bra. Mycket beror på vart ni bor. Maspalomas och Pl d Ingles ger mest att välja på
Att cykla till flygplatsen liknar till viss del svensk terräng men det är mycket trafik OCH oftast grym motvind när man ska upp mot Doctoral. Röd pil på kartan.
GC 500 till Tauritio tycker jag om men även den är kuperad men backarna inte så långa. Den kortare rundan i söder vars profil liknar VR bör köras moturs för då är första 15km 1-3% och i ”Askersund” kan man vända. Tidig morgon oftast motvind när natt kalla luften fortfarande sjunker ner i dalgången. Startar man senare så har berget värmts upp och man får en behaglig termisk medvind upp till StellansCorner. Att det blir motvind om man vänder hem samma väg är inget större problem eftersom det är konstant medlut tillbaka i dalgången och skymta kurvor gör att man vill ta det lugnt.
Annat någorlunda platt alternativ är kustvägen mot Tauritio (skyltat Mogán). Strax före Arguineguin ligger El Pajar med rondell i botten på brant backe, bananodling och ett större kraftverksbygge. Första höger i rondellen så hittar ni en lång slakmota liknande Ayagaures dalen. Ni märker när Soriaklättringen börjar efter Filipinas. Bara att vända när det känns för jobbigt.

# Flygplatsen (går att förlänga till Telde men då blir det en jobbig klättring på GC140 upp till GC100. Rätt utväxling så fixar du det)
# Ayagauresrundans östra flank
# Kustvägen
# El Pajar till Filipinas.

Andra kanske tycker jag missat något??

Fågelparken t.o.r och Ayagauresdammen ger rätt platt upplevelse förutom sista km till parkeringen vid parken som är brant. Skymda kurvor och krön på smal väg med viss risk för bussar men ändå värt att utforska. Det finns några restauranger på vägen också.

Hej alla ni med erfarenhet och lokalkännedom om cyklingen på GC!
För fem år sedan var jag på väg ner med tjejen för att cykla på ön men då kom pandemin i vägen. Nu är det äntligen dags att resa igen (numera även med en treåring i familjen). Grabben gillar att cykla såväl som att sitta i barnstol eller på shotgun men jag tänkte unna mig en egen dagstur på hyrd jonne.
Planen är att hyra en landsvägscykel hos Freemotion i Puerto de Mogan och sedan cykla uppåt/inåt ön och ta mig an VOT. Har svårt att sortera i avstängda vägar, byggnationer osv. Vet ni om jag kommer stöta på några sådana bekymmer längs vägen?
Allt gott!

Tillbaka
Topp