Tips på turer och uthyrare Solkusten: Fuengirola-Marbella över jul?

Johan T

Aktiv medlem
Det blir lite cykling över julen i främmande land. Efter att ha sökt en hel del här på forumet så kvarstår ändå en del frågor…

1) Är det självklart att cykla landsväg? Gravel kanske? Eller stigar?
2) Är det några rundor som absolut inte bör missas om en har chansen?
3) Uthyrare? Bikestardo? Terral bike?

Om det blir landsväg så prioriteras lite kortare rundor, tänk tio mil och 2000 höjdmeter som absolut max, då formen har varit bättre, gärna några kortare morgonturer som hinns med innan familjen vaknar. Wikiloc verkar ha en del turer från Mijas där vi kommer bo. Kommer ha bil om det hjälper att komma till bra startpunkt?

Tips? Tankar? Fikaställen? Vägar att undvika?

Min gissning är att gravel ger ökade möjligheter. Sen går det säkert att få till cykling även med racer och asfaltsfokus. Kustremsan hade jag dock försökt ta mig bort från så snabbt som möjligt.

Varit och turistat där med lite vandring men ingen egen erfarenhet av cykling där så har inte några mer konkreta tips.

Bikestardo är premium, hyrde åt kille och dom kommer på utsatt tidpunkt. Danska har jag för mig.
Tillgängligheten till bra cykling är sämre ( enl mig som gillar GC) eftersom man behöver krångla efter kusten.

Bifogat dels riktig navigationstur mot masterna i Mijas där vägen var stängd sista biten när jag väl kom dit.
Andra är den väg som jag startade huvuddelen av alla rundor upp i bergen, den mest tillgängliga från där vi bodde.

Screenshot_20251122_120630_TrainingPeaks.webp
Screenshot_20251122_120851_TrainingPeaks.webp

Det finns fantastisk cykling där. Jag har varit i Torremolinos några gånger. Vägarna upp mot El Burgo och Ronda är helt magiska.
Grejen är väl just att man ska bort från kustområdet. Då är vägarna typiskt fina (i alla fall vägdragningsmässigt; beläggningen varierar väl lite), förutom få några större och trafikerade vägar. I alla fall är det mitt intryck av egentligen hela biten från Gibraltar till Amería. I trakterna av Malaga kan det krävas ett visst avstånd från kusten också innan man kommer ifrån tätortsbebyggelsen.

Grejen är väl just att man ska bort från kustområdet. Då är vägarna typiskt fina (i alla fall vägdragningsmässigt; beläggningen varierar väl lite), förutom få några större och trafikerade vägar. I alla fall är det mitt intryck av egentligen hela biten från Gibraltar till Amería. I trakterna av Malaga kan det krävas ett visst avstånd från kusten också innan man kommer ifrån tätortsbebyggelsen.
Ja absolut, men det räcker oftast att komma någon mil från vattnet så blir vägarna fina. Det är alltid uppför när man startar och härligt nerför när man ska hem.

Trevligast är ju om man kan hitta boendeort som medger några olika vägar inåt land. Sämst är det väl om man först behöver cykla en bit längs kusten och det sen bara finns en väg en bit inåt land. T.ex. skulle jag inte satsa på boende en halvmil öster om Marbella.

Ska du bo i Mijas? Det ligger ju en bit upp från vattnet så därifrån har du finfina vägar till Coin och Alhaurin el Grande. Om du har tid så kan du köra till Ronda via El Burgo. Det är magiskt fint.

Jag ska till Fuengirola med jobbet i april och tänkte stanna kvar några dagar och cykla lite. Hur är det med bra cykeluthyrare (LVG) i Fuengirola?

Bikestardo som nämndes ovan verkar ha fina cyklar, men det är i så fall leverans från Malaga. Funkar det bra och hämtar de även upp cykeln i Fuengirola vid inlämning? Finns det kanske andra alternativ med lokal uthyrning i Fuengirola? 🙂

Jag ska till Fuengirola med jobbet i april och tänkte stanna kvar några dagar och cykla lite. Hur är det med bra cykeluthyrare (LVG) i Fuengirola?

Bikestardo som nämndes ovan verkar ha fina cyklar, men det är i så fall leverans från Malaga. Funkar det bra och hämtar de även upp cykeln i Fuengirola vid inlämning? Finns det kanske andra alternativ med lokal uthyrning i Fuengirola? 🙂
Bikestardo funkar kanon, skicka dom ett mail med önskemål så svarar en tjej från Danmark.

Tillbaka
Topp