Rose PDQ 2

ElkkuV

Medlem
Rose PDQ 2
Min pappa har sökt en ny mtb cykel. Rose PDQ 2 är ny på rea och 2083€ verkar inte mycket för den! Han har nu en helfjädrad Rose cykel men han tycker inte att han behöver bakfjäder. Den här Rose PDQ 2 har mycket bra komponenter och även elektriska växlar.

Han cyklar inte mycket på stigar bara grusvägar oftast. Till exempel Canyons likadana cyklar är mycket dyrare så Rose verkar vara bästa alternativ. Om er vet något bättre än den här Rose berätta mig!

Rose PDQ 2
Ja, det skulle kanske vara bättre men han vill mtb.
Jag förstår honom. Kör själv samma koncept med min grusifierade HT. En dämpat gaffel är guld värd på grova underlag och när kroppen inte längre pallar så mycket stryk. Kanske svårt för alla medelålders ungdomar här att ta in.
( och jo, jag har även en gruscykel med stel gaffel. De får ha olika användningsområden)
Köp den medan den finns.

Rose PDQ 2
Jag förstår honom. Kör själv samma koncept med min grusifierade HT. En dämpat gaffel är guld värd på grova underlag och när kroppen inte längre pallar så mycket stryk. Kanske svårt för alla medelålders ungdomar här att ta in.
( och jo, jag har även en gruscykel med stel gaffel. De får ha olika användningsområden)
Köp den medan den finns.
Ja, det finns fördelar i båda. Den här Rose verkar betydligt billigare än motsvarande.

Rose PDQ 2
Nieves har rätt, cyklar han mest grus skulle han troligtvis vara mer betjänt av tex en sån här https://www.rosebikes.se/p/rose-backroad-al-grx-rx400-ts-2728333
Cyklar man längre än 1 timme är det här styret mkt skönare. Tittar man på profilen ser man också att detta är ett mkt "snällt" bockstyre, särskilt avpassat för gruscykling, där hela körställningen är avslappnad och ganska upprätt, ljusår ifrån den på en räser för tävlingsbruk. Elväxlar är väl trevligt, men viktigare att cykeltypen matchar den tänkta huvudsakliga användningen.

Jag möter mängder av mtb cyklar när jag kör grus/asfalt så här års. Det är så klart praktiskt att köra på den hoj man redan har, men ska man vara petig tycker jag de kör på fel cykeltyp. Räsern var en gruscykel från början, det var så landsvägscyklingen började. Dagens gruscyklar är så mkt bättre den gamla tidens räsers, men de har fortfarande mkt gemensamt.

Rose PDQ 2
Nieves har rätt, cyklar han mest grus skulle han troligtvis vara mer betjänt av tex en sån här https://www.rosebikes.se/p/rose-backroad-al-grx-rx400-ts-2728333
Cyklar man längre än 1 timme är det här styret mkt skönare. Tittar man på profilen ser man också att detta är ett mkt "snällt" bockstyre, särskilt avpassat för gruscykling, där hela körställningen är avslappnad och ganska upprätt, ljusår ifrån den på en räser för tävlingsbruk. Elväxlar är väl trevligt, men viktigare att cykeltypen matchar den tänkta huvudsakliga användningen.

Jag möter mängder av mtb cyklar när jag kör grus/asfalt så här års. Det är så klart praktiskt att köra på den hoj man redan har, men ska man vara petig tycker jag de kör på fel cykeltyp. Räsern var en gruscykel från början, det var så landsvägscyklingen började. Dagens gruscyklar är så mkt bättre den gamla tidens räsers, men de har fortfarande mkt gemensamt.
Att byta styre är ju inte allvärlden. Själv har jag ett Jonesstyre på min HT. Och längre styrstam på trots av avrådan från herr Jones själv. Ger flera grepp även utan att leka storsegel och med samma reglage. Det finns flera alternativ vill jag minnas.

Rose PDQ 2
Visst, men behärskar TS sådant tekniskt finlir som en gammal ringräv som du gör? Du vet ju förhoppningsvis exakt vad du vill ha. TS pappa verkar inte lika säker på sin sak.

Rose PDQ 2
Ok, ja Rose som märke är ju tämligen överskattat. Jag skulle nästan misstänka TS pappa vore mer betjänt utav nån lämplig Cannondale modell?

Rose PDQ 2
Räsern var en gruscykel från början, det var så landsvägscyklingen började. Dagens gruscyklar är så mkt bättre den gamla tidens räsers, men de har fortfarande mkt gemensamt.
Kanske skulle jag uppdatera min cykel. Det var 100 år sedan sist. Möjligen är jag betjänt av en broms till, nu när trafiken blivit så mycket tätare.
IMG_9413.webp

Rose PDQ 2
Ok, ja Rose som märke är ju tämligen överskattat. Jag skulle nästan misstänka TS pappa vore mer betjänt utav nån lämplig Cannondale modell?

Hur menar du? Rose anses väl som fultysk, även om du nu försöker att går upp på credit-skalan, som Canyon. Hos Cannondale är fin men man behöver lägga ner minst dobbelt så mycket för att får en liknande cykel.

TS frågar om det finns bättre cyklar. Jag svarade inte för att jag tror att det är svårt att hitta något bättre för detta priset. Rose gör bra cyklar. Sen är gammaldags geometri kanske lite bättre till gruscykling. PDQ är halvvägs gammaldags och modern stigcykel geometri.

Rose PDQ 2
På grus är dämpare enligt mig mest ett bojsänke, får man på riktigt fina breda däck så åker man kungligt även på en ram gjord av vattenledningsrör. Dämpare av bra kvalitet kräver dessutom regelbunden service.

Rose PDQ 2
Pappa har Roses landsvägscykel och helfjädrade cykel. De är tio år gamla och de har varit bra. Rose har varit pålitlig hittills så vi kanske väljer PDQ 2 om det inte finns något bättre.

Rose PDQ 2
Hur menar du? Rose anses väl som fultysk, även om du nu försöker att går upp på credit-skalan, som Canyon. Hos Cannondale är fin men man behöver lägga ner minst dobbelt så mycket för att får en liknande cykel.

TS frågar om det finns bättre cyklar. Jag svarade inte för att jag tror att det är svårt att hitta något bättre för detta priset. Rose gör bra cyklar. Sen är gammaldags geometri kanske lite bättre till gruscykling. PDQ är halvvägs gammaldags och modern stigcykel geometri.
Vad jämför du i mot Canyon skiljer en halvgrad på styrhuvodets vinkel 67 i mot 67.5.

Rose PDQ 2
Vad jämför du i mot i ditt inlägg som jag citerade .

Generell modern stigcykel geometri. Kortslagiga stigcykling har gaffelrörsvinkel mellan 65 och 66 grad. Nyaste XC-FS har nuförtiden också ofta 66 grad. PDQ har 67,5 som blir kring 68,5 grad vid sag. Gamla XC cyklat var 2 grader brantare. Dessutom är sadelröret och reach av PDQ också emellan. Jag tänkte att man skulle villa sitta mer som på en gruscykel när man cyklar grus på en mtb.

Rose PDQ 2
Pappa har Roses landsvägscykel och helfjädrade cykel. De är tio år gamla och de har varit bra. Rose har varit pålitlig hittills så vi kanske väljer PDQ 2 om det inte finns något bättre.
Det finns alltid "något bättre" - hur man nu definierar "bättre". Och vad man är beredd att betala för det. För hajpade märken, främst amerikanska men det finns flera, får man lägga en bra slant för klibban också.

Tillbaka
Topp