Nya sugiga Blocket

Nya sugiga Blocket
Ser flera olika cykelkategorier...

1764067470564.webp

Nya sugiga Blocket
Toppen att de ändrat. Den filtreringsmöjligheten såg jag inte i torsdags eller vilken dag det var. Är inte övertygad än. De har av någon anledning tagit designen från deras systersida dba.dk som jag tyckt känts utdaterad och där jag upplevt att översikt och navigering fungerat sämre.

Nya sugiga Blocket
Så hur mycket tycker du att nya blocket suger? Cykelkategorierna har gått från 6 tror jag till 1, vem pallar kolla igenom femhundra annonser för skrotcyklar för att eventuellt hitta en intressant. Kommer företagsannonseringen dö? Kommer du enbart använda happyride, buycycle, marketplace eller annat nu?
Inga kategorier, fy fan va efterblivet.
Hur ska det gå, kommer ju aldrig att funka.

Nya sugiga Blocket
Ett problem jag upptäckte är att folk tycker att deras gamla treväxlade DBS ju är en landsvägscykel...
Det var bättre med "racercykel" i så fall, även om det innebar att alla gravels hamnade där

Nya sugiga Blocket
Toppen att de ändrat. Den filtreringsmöjligheten såg jag inte i torsdags eller vilken dag det var. Är inte övertygad än. De har av någon anledning tagit designen från deras systersida dba.dk som jag tyckt känts utdaterad och där jag upplevt att översikt och navigering fungerat sämre.

Den har funnits där sen lanseringen mig veterligen. Skillnaden gentemot gamla blocket är att numera behöver du söka före filtreringslistan dyker upp

Nya sugiga Blocket
Utan sökning finns också typ.

1764070373936.webp

Jag tycker också det var bättre förr, men antar att det bara är för att jag är en grinig gubbe.

Nya sugiga Blocket
Det som gjorde blocket överlägset Facebook var ju sorteringen på kategorier och filtreringsmöjligheter. Om de schabblar med den till förmån för "sökverktyg" kan man ju lika gärna ge sig ut i djungeln på Facebook.

Nya sugiga Blocket
Det är dåligt, men det har det ju varit i många år. Det blir ju bara dåligt på olika sätt. Blocket var ju bra en gång i tiden, det är trist att man minns det.
Det är bättre än marketplace ändå.

Nya sugiga Blocket
IMG_1997.webp

Istället för en massa kategorier verkar fokus ligga på filtrering inom kategorier. Spontant känns det rimligt. Gör ju också att du kan titta på alla mtb och alla landsvägscyklar samtidigt, eftersom du kan ha flera filter på samtidigt.

Nya sugiga Blocket
Ja, det här verkar ju vara lite av en storm i ett vattenglas. Provade nu och iaf på datorn funkade det jäkligt smidigt med filtreringen. Har inte provat i telefonen än.

Nya sugiga Blocket
De har väl plockat mycket av "nya" designen från Finn.no som ju ingår i samma koncern. Men man har lyckats peta in ungefär dubbelt så mycket reklam på blocket som på finn.

Nya sugiga Blocket
Jag har upptäckt när man letar efter bilar att bilfirmorna inte orkar kategorisera och därför missar man massor om man använder filter. Tex dragkrok eller 7-sits 🤯🤯🤯

Haha var det samma som infördes här, att man kan tagga trådar? (Ska se om jag lyckas lägga till en tag här.) (Hittade ingenstans att tagga så gör det här.) #shitification

Nya sugiga Blocket
Jag tillhör också den missnöjda skaran. Har ett par annonser där och tycker trafiken minskat drastiskt sen uppdateringen. Känns så iaf. Känns rörigt men kanske klarnar efter mer användning. Men hittills - 1 toast av 5.

Nya sugiga Blocket
Tycker det blev bättre, många kategorier som fått fler och bättre filter. Innan fanns det tramsigt lite filter. Det kommer såklart inte fungera helt då allt som redan är inlagt inte kunnat läggas in rätt. Gäller såklart att man lägger lite tid på att få in allt rätt med.

Appen innan tyckte jag var kass, när man sökte så var det ologiskt hur man ens fick bort texten sen.

Nya sugiga Blocket
Ja, den gamla appen var ju helt värdelös. Webversionen var klart bättre, även i mobilen. Det enda appen tillförde var aviseringar på meddelanden. Får se om det blir ändring framöver.

Nya sugiga Blocket
Väldigt sugigt. Förr hade jag min lokala start, så att säga (vad finns till salu i din närhet, ungefär). Nu är det: vad vill du söka på, i hela Sverige. Jag har därför en paus från blocket nu.

Nya sugiga Blocket
"Heldämpad" känns inte som en bra kategorisering. Annars tycker jag det går att pricka in vad man önskar. "Cykelkläder" har misstänkt få saker.

Nya sugiga Blocket
Bilhandlarnas försäljning rasar!

Nya sugiga Blocket
Skogsmaskinsförsäljarna håller nog med bilförsäljarna.

Nya sugiga Blocket
Totalt värdelöst. La in bilannons för några veckor sedan för att inse att de har tagit in ideer från andra säljsidor i t.ex Polen. Såhär ser det ut.
- 400kr: "Du får lägga in annons, men den syns inte och hamnar längst ner - alltid"
- 800kr: "Vi kanske visar din annons om någon söker ordagrant på vad du säljer"
-1200kr: "Din annons syns precis som innan"

Jag kanske raljerar, men detta är andemeningen med upplägget.
Och de nya sökfunktionerna kan man kanske lära sig, men inte fan blev det bättre.

Nya sugiga Blocket
Bilhandlarnas försäljning rasar!

Detta i kombination med utförsäljning inför bokslut kan ju båda för goda chanser till bra bilaffär i december.

Nya sugiga Blocket
Bilhandlarna är ju också fördjävla dåliga på att göra annonser, så jag utgår från att de har sig själva att skylla till 90%. De kör ju bara copy-paste på nån jäkla utrustningslista och skriver några internförkortningar i titeln (om ens det) och hoppas på det bästa. En bil för 400 000 och de kan inte ens ta sig tiden att kryssa i "dragkrok" i utrustningslistan, och ibland inte ens explicit skriva ut att den har dragkrok, utan man måste bläddra till bild 22 där man om man har tur kan se en bild på dragkroken (eller iaf knappen för att fälla ut dragkroken).

Jag som har dragkrok som absolut krav ställde ju givetvis in filtren för att bara lista bilar med dragkrok (alltså även på gamla blocket) men insåg snabbt att majoriteten av bilarna då inte kom med i sökningen.

Men jag klagar inte. Priserna ramlar fort just nu, perfekt.

Nya sugiga Blocket
Jag sålde en kamera i början av december, köparen betalade ca 4000 kr via Blockets betallösning och jag har fortfarande inte fått pengarna!
Blocket har bekräftat att betalningen har skett samt hänvisar nu till någon betalpartner som heter Ayden.

Jag har mejlat blocket och påpekat detta samt återigen fyllt i mina kontouppgifter korrekt, då de påpekade att det var där problemet skulle ligga.. Deras kundtjänst tar mer än en vecka för att svara på mejl.

Hur går jag vidare med detta? Som tur är så har jag klarat mig ok utan pengarna, men så här i juletider skulle man ju kunna tänka sig att det får ganska stora konsekvenser för människor att ha 4000 kr mindre i kassan.

Jag ser det som att de just nu har stulit pengarna från mig.

Tillägg:
Jag loggade in nu för att se att det skriver att "pengarna har betalats ut", dubbelkollar på mitt registrerade bankkkonto och ser ingen betalning ens i närheten av det belopp som angetts.

Väldigt märkligt

Tillbaka
Topp