[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

En Model Y LR är ett givet alternativ, vad finns det mer?

Tack för er input.

Jag har gått från 3 till Y. Den är inte så mycket större i kupen som man skulle kunna tro men man sitter ju mera upprätt och baksätet har klart högre sitthöjd. Men det är inte bredare eller bekvämare så det märks, och är man lång så är nästan takhöjden sämre pga tvärbalken som hamnar i huvudhöjd på baksätet eftersom det är där skarven för stora bakluckan är. I 3;an är tvärbalken strax bakom framstolarna istället.

Bagageutrymmet är ytmässigt inte större men väldigt mycketm mera lättlastat eftersom du kommer åt det uppifrån istället för genom ett brevinkast.

Bilen är lite lika mycket gocart som 3:an men för att vara stor rymlig bil är den ändå alert och trevlig att köra. Du kommer känna igen dig från första stund om än ha lite busskänsla i början.

Frunken är väl lite större också, och dragkrokslösningen är markant smidigare även om den inte är helt automatisk. Jag tar av/på under en minut utan att ligga på knä och gräva under bilen som man fick göra på trean.

Smart lastbalansering kan vara en anledning.

Efterhand vi alla får effekttariff så kommer styrning bli viktigt oavsett tim eller månadspris.
Lastbalansering är viktigt ja, men det kan många sköta i par ändå (två Easee t ex). Men det är så klart ett krav oman har två.
Och ja, smart styrning måste till. Särskilt om man har två bilar. Hade jag kopplat på våra två bilar på full laddning hade effekttariffen varit jobbigare.
Men som svar på frågan: jag är nöjd med vår Easee, som väl numera är uppdaterad så den är laglig... Den funkar tillsammans med Tibber som man nästan måste ha om man kör elbil, särskilt med effekttariffen. (Eller annan motsvarande tjänst, det kanske finns alternativ).

Senast ändrad:
Hur mycket kan man egentligen försöka förhandla priset på en begagnad bil?

Kollar på begagnade V60 hybrider i prisklassen ~450'. Man får ju inte ens med vinterdäck och det känns givet att försöka få till vinterdäck och gummimattor (som ofta verkar saknas). Men det är ju fortfarande inte ens 5% att inkludera de sakerna. Vad är "normal" förhandling?

Jag tänker att hela poängen med att ha någon form av personlig kontakt med en säljare är att de ska kunna ge ett bättre pris på en bil med vettig marginal för dem. Ska man bara rakt av betala vad som står på prislappen behöver man ju inte ha deras hjälp...

Ingen aning men gummimattor och beggade vinterdäck är vad smocks som jag får - eftersom jag inte kan pruta. Så det är nog lägsta nivån som du säger.

Att jag ändå varit nöjd med säljaren de senaste ggr är för att han fixat bra betalt på inbytes.

Jag är ju rätt orutinerad att handla bilar i den här prisklassen. Förra bilen jag köpte var en Toyota Aygo för 68k. Då tänker jag att förhandlingsutrymmet är lite lägre. Men så ingick vinterdäck också redan från början.

Hur mycket kan man egentligen försöka förhandla priset på en begagnad bil?

Kollar på begagnade V60 hybrider i prisklassen ~450'. Man får ju inte ens med vinterdäck och det känns givet att försöka få till vinterdäck och gummimattor (som ofta verkar saknas). Men det är ju fortfarande inte ens 5% att inkludera de sakerna. Vad är "normal" förhandling?

Jag tänker att hela poängen med att ha någon form av personlig kontakt med en säljare är att de ska kunna ge ett bättre pris på en bil med vettig marginal för dem. Ska man bara rakt av betala vad som står på prislappen behöver man ju inte ha deras hjälp...
Svårt att svara på, jag tycker mig märka att fler och fler går på rätt pris direkt, alltså ingen prutmån. Sen kan så klart bilen ha varit ute länge och du kommer dit precis när han skall gå och sänka priset 10%, då finns det prutmån.
Så det tråkiga svaret är nog "det beror på". Du skall fundera på vad som är rätt pris, inte hur mycket du kan pruta. Men det är svårt att veta vad som är rätt när man int vet om annonserade priser är färdigprutade eller inte.

Ett tips vad gäller prutning är ju annars att gå till fordhandlaren som sitter med en beg Volvo. Gärna om Volvon har suttit där ett par månader också och tagit plats. Det kostar dem mycket att ha bilar inne som ingen vill ha; de bilarna finns det bättre prutmån på.

Jag tycker att man ska kunna pruta på bättre beg, och ny, bil. Har inte lyckats sista gångerna. Allra sista gången beställde jag på nätet och kunde liksom inte hitta ”pruta-knappen” innan jag godkände valen. Ringde faktiskt kundtjänst och fick prata med en ung person som var ny på jobbet och inte ens fattade vinken om en prisjustering. Eller att vinterhjulen var orimligt dyra och att jag nog hellre köpte hos däckmojjen…

Jag gissar att prutning är påväg bort i Sverige.

Tjena!

Köp innan nyår, dom vill alltid ha bort så mycket som möjligt från golvet innan årskiftet.
Jo, det har jag räknat med, så jag har inte särskilt dåligt samvete när jag frågar dem om sänkt pris...

Med tanke på mängden likvärdiga bilar från 2025 som fibns inne hos Stockholmshandlarna just nu så misstänker jag att de gärna vill bli av med en del... rätt bra lagervärden som hamnar på fel ställe i balansräkningen om de inte får dem sålda.

Jag tycker att man ska kunna pruta på bättre beg, och ny, bil. Har inte lyckats sista gångerna. Allra sista gången beställde jag på nätet och kunde liksom inte hitta ”pruta-knappen” innan jag godkände valen. Ringde faktiskt kundtjänst och fick prata med en ung person som var ny på jobbet och inte ens fattade vinken om en prisjustering. Eller att vinterhjulen var orimligt dyra och att jag nog hellre köpte hos däckmojjen…

Jag gissar att prutning är påväg bort i Sverige.
Själv avskyr jag prutning. Bättre att köpa sånt som har rätt pris från början istället. Varför hålla på och tjafsa om det kan finnas en prislapp som är vettig och som stämmer oberoende av vem som köper?

Själv avskyr jag prutning. Bättre att köpa sånt som har rätt pris från början istället. Varför hålla på och tjafsa om det kan finnas en prislapp som är vettig och som stämmer oberoende av vem som köper?
Nämen! Ja, varför? Jag har aldrig tänkt så faktiskt. Nu ska jag aldrig försöka påverka priset på sällanköp i hundratusentals-klassen någon mer gång.

Ditt resonemang stämmer bara om man alltid vill köpa saker som har en vettig prislapp som stämmer. Lätt när man på sikt ska byta ut sina cykelskor. Svårare när man ska köpa bil, imho. Jag tror de flesta professionella försäljare uppskattar att man på ett trevligt sätt tar en prisdiskussion, hellre än att man bara direkt går till konkurrenten.

Hade tyckt det varit skönt om alla satte rätt pris från början, så man visste att man inte kunde pruta. Nu måste man ringa/åka runt till de som har nästan rätt pris och kolla om det var prutbart eller inte.
Den mest korkade inställning jag träffat på var för många år sen hos Skoda. Funderade på att köpa ny bil. När jag frågade efter priset fick jag svaret att jodå, klart det går att diskutera, men bara om jag är beredd att skriva kontrakt omgående. Mitt motsvar blev tack, då jämför jag ert listpris med andra märkens färdigprutade. Så fick BMW en (nästan ny) bil såld istället.

Jag måste säga att det är er förlust. Vill ni ge bort pengar för att ni är för försynta för att fråga om priset är fast är det upp till er. :-)

Jag gillar det inte heller, men ska man köpa bil kan det röra sig om stora pengar, och då får man tvinga sig.

Jag måste säga att det är er förlust. Vill ni ge bort pengar för att ni är för försynta för att fråga om priset är fast är det upp till er. :-)

Jag gillar det inte heller, men ska man köpa bil kan det röra sig om stora pengar, och då får man tvinga sig.

Så ser inte jag det. Jag kollar var jag tycker att det är en bättre deal (inte bara bilar) och så är det någon som har satt pris med prutmån som går miste om lite pengar.

Så ser inte jag det. Jag kollar var jag tycker att det är en bättre deal (inte bara bilar) och så är det någon som har satt pris med prutmån som går miste om lite pengar.
Jag pratar nog mest om bilar (eller andra riktigt stora investeringar) där det inte ”bara är att hitta en bättre deal”. Ska jag köpa nya cykelskor köper jag där det är billigast direkt, skulle tex aldrig komma på tanken att utnyttja en ev prismatchningstjänst. Då har de förlorat affären.

Jag pratar nog mest om bilar (eller andra riktigt stora investeringar) där det inte ”bara är att hitta en bättre deal”. Ska jag köpa nya cykelskor köper jag där det är billigast direkt, skulle tex aldrig komma på tanken att utnyttja en ev prismatchningstjänst. Då har de förlorat affären.
Jag håller med och skulle säga att när det kommer till bilar finns det alltid pengar att hämta. Vill de inte gå ner i pris på själva bilen brukar man kunna få bra pris el till och med gratis tillbehör som vinterdäck, lastnät, nya golvmattor etc om man köper bilen av t ex av någon av bilmärkena. Köper du bil från uddahandlare så kan det vara svårare men då brukar man kunna få ner priset på bilen istället.

Nämen! Ja, varför? Jag har aldrig tänkt så faktiskt. Nu ska jag aldrig försöka påverka priset på sällanköp i hundratusentals-klassen någon mer gång.

Ditt resonemang stämmer bara om man alltid vill köpa saker som har en vettig prislapp som stämmer. Lätt när man på sikt ska byta ut sina cykelskor. Svårare när man ska köpa bil, imho. Jag tror de flesta professionella försäljare uppskattar att man på ett trevligt sätt tar en prisdiskussion, hellre än att man bara direkt går till konkurrenten.
Om jag inte är beredd att betala utsatt pris på en vara så är jag inte intresserad av varan. Varför skulle jag då åka och kolla på den?

Prisspanner för en begagnad bil är skillnaden mellan inbytespriset och vad en bilhandlare begär. Spreaden är kanske 20%.
Kolla vad bilen är värd vid inbyte. Däefter letar du privatannonser. Både du och säljaren kan båda tjäna 10% var genom att dela på spreaden och inte göra affärer med bilhandlare.

Prisspanner för en begagnad bil är skillnaden mellan inbytespriset och vad en bilhandlare begär. Spreaden är kanske 20%.
Kolla vad bilen är värd vid inbyte. Däefter letar du privatannonser. Både du och säljaren kan båda tjäna 10% var genom att dela på spreaden och inte göra affärer med bilhandlare.
Fast man har ju skydd (i alla fall i teorin) av konsumentköpslagen om man köper av en handlare och kan reklamera bilen för dolda fel. Det är ju faktiskt värt några tusenlappar och troligen en stor anledning till att så många hellre köper begagnad bil av handlare trots att det är klart dyrare.

Fast man har ju skydd (i alla fall i teorin) av konsumentköpslagen om man köper av en handlare och kan reklamera bilen för dolda fel. Det är ju faktiskt värt några tusenlappar och troligen en stor anledning till att så många hellre köper begagnad bil av handlare trots att det är klart dyrare.
Jag tror att dom flesta väljer handlare för att det är enklare. Man behöver finansiering och kan lämna en gammal bil i inbyte utan att behöva hantera jobbiga personer på blocket. 😄

Framförallt är det rena döden att sälja bil privat, för mig helt ofattbart att någon orkar hålla på.
Sen ska det ringas om en rostfläck på avgassystemet och för lite luft i reservhjulet osv. Folk kan knappt handla cykel hos en cykelhandlare utan att det kan bli en 7-sidors tråd här på forumet och det är en miljard gång lättare än att handla en bil.

Har en bil till salu privat just nu som inte går att skicka till handlare och jag hade lätt kapat 20% på priset för att bara kunna lämna in den och slippa tänka på det :)

Prutande i butik är ett ofog.

Jag tror att dom flesta väljer handlare för att det är enklare. Man behöver finansiering och kan lämna en gammal bil i inbyte utan att behöva hantera jobbiga personer på blocket. 😄
Ja det finns givetvis många anledningar. Men det gör ju det ännu rimligare att betala lite extra för att slippa mecka med privatförsäljning.

Det är också betydligt enklare att kolla upp en handlares rykte och historik än en privatperson.

KVD finns ju också som alternativ, både för att kolla prisbilden och handla av om man inte vill pruta.

Har en bil till salu privat just nu som inte går att skicka till handlare och jag hade lätt kapat 20% på priset för att bara kunna lämna in den och slippa tänka på det :)
Även för försäljning kan ju KVD vara bra. Jag testade en gång med dålig erfarenhet (KVD skötta det dock snyggt, inte främst deras fel), men många har ju gjort enkel försäljning den vägen.

Framförallt är det rena döden att sälja bil privat, för mig helt ofattbart att någon orkar hålla på.
Sen ska det ringas om en rostfläck på avgassystemet och för lite luft i reservhjulet osv. Folk kan knappt handla cykel hos en cykelhandlare utan att det kan bli en 7-sidors tråd här på forumet och det är en miljard gång lättare än att handla en bil.

Prutande i butik är ett ofog.
Sålde mormors bil i somras. Gick helt ok men ändå en del jobb.. Kan förstå att moderna medeklassmänniskor hellre leasar och allt vad ni håller på med.

Sålde mormors bil i somras. Gick helt ok men ändå en del jobb.. Kan förstå att moderna medeklassmänniskor hellre leasar och allt vad ni håller på med.

Inte för jag är medelklass men en av de stora fördelarna med förmånsbil via arbetet är att man slipper äga bilen med allt vad det innebär.

Även för försäljning kan ju KVD vara bra. Jag testade en gång med dålig erfarenhet (KVD skötta det dock snyggt, inte främst deras fel), men många har ju gjort enkel försäljning den vägen.

KVD hade varit aktuellt för en vanlig bil, men sist lämnade jag den till viköperdinbil istället. Värt mellanskillnaden imho.

Dem har jag hört sämre om, men aldrig testat. Är alla dåliga omdömen från folk som int förstått processen?

Man bokar tid, visar bilen, får ett pris, accepterar man så tar man taxi hem. Accepterar man inte så lämnar man dåligt omdöme och åker hem :)

Nä vet inte vad det är för dåliga omdöme men förstår man inte att de måste tjäna några pengar på tjänsten så.

När jag lämnat har det tagit 15 minuter allt som allt sen kom pengarna dagen efter.

Kan meddela att även för leasing går det att snacka priser. Tex kring tillbehör som däck och lack. Skrev på avtal för en Ex30 plus igår. Fick den för 300 kr/mån lägre än listpriset (som ändå var på kampanj). Slutade på 5050 kr/mån för 1500 mil/år, inklusive vinterdäck och försäkring. Tycker det var rätt rimligt.

Försökte in i det sista att få min fru att gå med på en merkostnad på 99kr/mån för att få svart tak, men hon bryr sig 0 om sådan estetik. Och med gemensam ekonomi var det svårt att säga "men jag kan ju betala det". Det enda som kanske hade funkat var väl att erbjuda mig att sälja BMXen eller nåt, men där kände jag att det sved lite för mkt.

Inser nu att jag kanske blandar ihop det. Gällde i alla fall missnöjda köpare. Får kolla lite snabbt o radera
Hittar en del missnöjda köpare ja, bristande tester anklagas de för. Svårt att värdera. Jag kan bara konstatera att de bilar jag haft insyn i (egen försäljning, finansbolagets försäljning av en tidigare privatleasad bil vi hade och en kompis bil) har testats väldigt nitiskt.
Edit: tänkte du på Riddermarks?

Hittar en del missnöjda köpare ja, bristande tester anklagas de för. Svårt att värdera. Jag kan bara konstatera att de bilar jag haft insyn i (egen försäljning, finansbolagets försäljning av en tidigare privatleasad bil vi hade och en kompis bil) har testats väldigt nitiskt.
Edit: tänkte du på Riddermarks?

När du ifrågasatte så dök Riddermarks upp i huvudet ja - så om de cirkulerat i kvällspressen under det senaste året så kan jag ha fått trådarna korsade i skallen.

När jag köpte ny bil senast, och även kring leasing så har jag helt sonika tagit in offerter från handlare i närområdet. Skilde väldigt mycket i både pris och utrustningsnivå. Några snabba samtal och diskussion efter det. Slutade med att en driven säljare hade kollat upp vad det fanns mer för olika rabatter och erbjöd medlemskap i Jägarförbundet som gav ytterligare 15% på priset. Skilde till slut ca 40 tkr mot det initiala budet (220->180). Ganska enkla pengar för typ inget jobb. Så om ni inte prutar så finns det mer marginal kvar till mig :)

Tillbaka
Topp