Hjälp med vintage CX ram och bromsar!

Hjälp! Jag har äntligen fått tag på en fin vintage CX ram i rätt storlek med kromgaffel som jag tänkte bygga en pendlare/retro-gravel av. Har tyvärr just upptäckt att bromsfästena sitter väldigt högt upp och långt in. Det gör att nyare cantilever / V-bromsar inte passar då klossarna hamnar på däcken istället för på bromsytan. Det måste ha varit andra standarder på sent 70-tal och tidigt 80-tal. Någon som varit med om liknande problem eller vet vad för slags bromsar som passar?

Ingen justeringsmån i höjdled, på kalla det bromsarmarna?
Du får gärna visa med bild. V-broms är väl det man förväntar sig. Däremot hade jag inte förväntat mig en CX så gammal.

Jo det finns justeringsmån men även på lägsta positionen så når bromsarna inte ner helt till bromsytan. Men jag har gjort lite mer research nu och jag tror jag kommit på vad grejen är. Jag har endast testat V-bromsar och modernare cantilever (bild till vänster) som har en skåra som sitter högre upp än den äldre typen av cantilever (bild till höger) där man kan trycka ner bromskloss-axeln närmare broms-axeln. Så det är nog en sån äldre modell som jag måste skaffa.

Bilagor

• IMG_0614.webp
    IMG_0614.webp
    26.5 KB · Besök: 27
  • IMG_0613.webp
    IMG_0613.webp
    553.7 KB · Besök: 21
Och det är inte hjulen som är för små? Ramen är inte gjord för 630 mm hjul?
Nej, jag kan inte få plats med större hjul. Här är en bild på den så kanske det blir klarare. Som sagt så har jag nog löst problemet om jag kan hitta en äldre mtb cantilever-typ.

Bilagor

• IMG_1800.webp
    IMG_1800.webp
    424.6 KB · Besök: 80
Tillbaka
Topp