Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Jag märker att jag blir ganska stel i rumpan och insida lår när jag nöter längre än en timme på Zwift. Jag kör på samma cykel som jag annars lätt kör två-tre timmar utomhus på utan att bli stel. Är det det monotona nötandet som gör att jag blir stel? Finns det några tips för att slippa bli stel? Variera positioner osv. Ståcykling känns inte ok för ramen så det undviker jag.

Då blir det biltema

Jag köpte en uppsättning av dessa och visst, det blev snäppet bekvämare. Men

- det blir lite ostadigt
- det är lite knepigt att få samma tryck i alla bollar så att hojen står jämnt
- det blir lite högre upp till cykeln, vilket inte är super i kombination med ostadigheten

Summa summarum pengar i sjön för min del.

Inför nuvarande säsong, ifall jag får tummen ur och får upp trainern, så blir det att be någon skriva ut sådana här istället (finns säkert till andra trainers med)

Jag köpte en uppsättning av dessa och visst, det blev snäppet bekvämare. Men

- det blir lite ostadigt
- det är lite knepigt att få samma tryck i alla bollar så att hojen står jämnt
- det blir lite högre upp till cykeln, vilket inte är super i kombination med ostadigheten

Summa summarum pengar i sjön för min del.

Inför nuvarande säsong, ifall jag får tummen ur och får upp trainern, så blir det att be någon skriva ut sådana här istället (finns säkert till andra trainers med)

Det där kan ju vara värt att testa - såg hyfsat stabilt ut ändå.

Jag märker att jag blir ganska stel i rumpan och insida lår när jag nöter längre än en timme på Zwift. Jag kör på samma cykel som jag annars lätt kör två-tre timmar utomhus på utan att bli stel. Är det det monotona nötandet som gör att jag blir stel? Finns det några tips för att slippa bli stel? Variera positioner osv. Ståcykling känns inte ok för ramen så det undviker jag.
Har du kollat så att du har samma höjd på fram och bakhjulen?

Hur menar du ”känns inte ok för ramen”?

Kolfiberramen flexar inte i trainern och det känns inte som att det är bra att belasta den med den ansträgning som blir när man ståcyklar.
Ah, ok. Killgissar att du helt kan släppa den oron, en modern hoj i sportplast tål rätt mycket. (Om du inte heter Förstemann i efternamn, då ska du inte ståcykla.)

Ah, ok. Killgissar att du helt kan släppa den oron, en modern hoj i sportplast tål rätt mycket. (Om du inte heter Förstemann i efternamn, då ska du inte ståcykla.)
Så kan det vara - det är ju inte jättemycket material som ska ta upp de horisontella krafterna som uppstår när man vickar på cykeln från sida till sida.

Då blir det biltema

Jag kör sådana till min Tacx Neo Bike. Det funkar bra på det sättet att det blir mindre statiskt och känns stabilt. Dock har jag inte märkt någon tydligt effekt på hur ont i rumpan jag får...

Ståcykling känns inte ok för ramen så det undviker jag.
Killgissar att du helt kan släppa den oron, en modern hoj i sportplast tål rätt mycket.
+1
Ram och gaffel belastas mindre i en trainer jmf med riktig cykling.
Detta har tidningen Tour provat genom att montera trådtöjningsgivare på ram + gaffel och jmf belastningen vid cykling ute och trainer.

Men svett, tårar och andra kroppsvätskor kan förstås ställa till en hel del....

+1
Detta har tidningen Tour provat genom att montera trådtöjningsgivare på ram + gaffel och jmf belastningen vid cykling ute och trainer.

Tack då kan jag känna mig lite lugnare när det knäpper i styrstammen :D

+1

Tänk, tidningen Tour har testat nästan allt, och du har nog fasen läst allt de publicerat, Håkan! 😍

Hade en hel del knak ljud i backar i vintras/våras, kör ju med wahoo climb så framgaffel åker ju upp & ner en del.
Kom på i våras att jag borde kolla styrlagret efter 5,5 år på trainern.. blev ju mycket bättre. Men inte helt tyst, lämna in ramen till lokala verkstan i höstas, som fettade in styrlagret, blev i princip tyst, men var nån spänning som gav ljud ibland, släppte lite på klämman till trainern, så nu är så tyst det kan bli!

Har kört ganska länge med wahoo climb, så blir ju varierade vinklar. kör inte så ofta över 1 timme, sen står jag rätt ofta i backarna. En bra matta typ wahoo kick ger ju lite flex, var ju inte kul när man började med trainern på parkett golvet.. helt stumt typ. Har nu på senare tid kickr v6 som har lite flex i fötterna, funkar bra med mattan.

Min skämresa i Zwift har hittills har gått från pojektor via 48" TV till nuvarande säsongs 11" iPad. Funkar ändå hyggligt när den sitter upptryckt mitt i fejset. Räknar iskallt med att köra hela appen på en smartwatch nästa säsong.

Tennisbolls-fötter på min kickr core v2 gjorde att jag numera kan stå upp och cykeln är mer "rörlig"
Att kunna stå upp någorlunda smidigt samt bekvämt under Zwiftande är ju otroligt viktigt. Blir en totalt annan sak än tex cykling utomhus i grupp här i Sweden. Dessutom när folk öser på järnet uppför i Zwift måste man nästan ställa sig upp för att ha en något lite bättre chans för att hänga på dem. 🥲 H V T E vad vissa cyklar på uppför och länge i Zwift, det har alltid fascinerat mig, det är då jag börjar inbilla mig tecken på hjärtattack, skyller på undermåligt DNA alternativt hög ålder, har du en bild eller någon refrens (url) till din lösning?

Senast ändrad:
Att kunna stå upp någorlunda smidigt samt bekvämt under Zwiftande är ju otroligt viktigt. Blir en totalt annan sak än tex cykling utomhus i grupp här i Sweden. Dessutom när folk öser på järnet uppför i Zwift måste man nästan ställa sig upp för att ha en något lite bättre chans för att hänga på dem. 🥲 Har du en bild eller någon refrens (url) till din lösning?
Jag gissar något i denna stilen: https://www.amazon.se/s?k=rocker+pl...ocker+plate+kickr+core,aps,126&ref=nb_sb_noss

Ja, som sagt möjligt att det är min trainer som är långsam. Det märks inte i så fall vid "vanlig" körning, men virtuell växling och backarna i tunnelbanorna kräver ju mycket snabbare justering av motstånd.

Har samma upplevelse (Kickr Core + click).
Tycker det svarar segt när man växlar och watten flukturerar. Först stiger dem markant för att sen droppa rätt rejält tills nya "baseline" är etablerad på nya växeln.

Har tidigare kört mycket med vanliga växlar på Trainerroad och där var växlingarna mycket mer naturliga.

Gillar verkligen Cog för enkelheten men växeldelen funkar inget vidare. Alldeles för artificiellt.

Så här ser det ut för mig inköpt från amazon
1000000296.webp

Jag ska fota min setup men den är som på bilderna i tråden. Till Kickr core v2 är det viktigt att köpa dom med ovala hål då stödbenen är ovala. Dryg 500-ing inkl frakt från ngn tysk på Etsy. 4 fötter och 8 bollar senare, skillnaden är som natt och dag.

Escalator Adjustment​

Two of the release notes were related to the escalators on New York‘s newer roads:

• Reduced the effort required to ride up the escalators in New York.
  • Improved the New York escalators to better balance the boost effect across riders of different weights.
After some testing, we can confirm that Zwift made two changes to the escalators to address complaints from Zwifters. First, they “reduced the effort,” which means they reduced the gradient feel of the escalators. To be precise, we’ll only feel 25% of the actual gradient. So while the escalators are around 20% in terms of physical pitch, Zwift will only send 5% to your trainer, and that’s only if your trainer difficulty is set at 100%.”

Äntligen

IMG_7230.webp

Nån som varit med om detta?
Blev samma av att starta om så jag körde på ändå.
Nu har aktiviteten hamnat i min lista över aktiviteter i companion appen men dyker inte upp i fitness trenden och saknar ”kartan” och datan i aktivitet.

Dropparna som tjänades ihop finns i banken

8038.webp

Tydligen inte i Sverige 😪

8040.webp

Jag ser ingen röd tråd till varför då ett flertal EU nationer är med i listan.
Så den enda moroten förutom 11k exp är en bakåtvänd keps om man gör alla 18 etapperna.

Tänkte för första gången för säsongen göra något snudd på socialt på Zwift och hoppa in i TdZ. Men inser att jag missat fönstret för Stage 1. Är det ens lönt att hoppa på då?

Tänkte för första gången för säsongen göra något snudd på socialt på Zwift och hoppa in i TdZ. Men inser att jag missat fönstret för Stage 1. Är det ens lönt att hoppa på då?
Absolut. De kör alltid uppsamlingsrace på slutet så du kan köra de etapperna du har missat.

Ja och TdZ är ju så "enkelt" så att du behöver ju bara köra rutten hur som helst (free ride, workout, osv) för att få den etappen avklarad. Jag tänkte själv försöka köra racet varje vecka (då bockar man av korta banan) och sen den långa som group ride (lite mindre tid att avsätta när man kan ligga i klungan). Sen får mellan-rutten passa in om den hinns med

16-22 februari är det hopsamlingsvecka då kan du cykla alla etapperna.
+21h om du gör alla i ett sträck med 2W/kg vilket borde ge en egen liten utmärkelse (men det finns ingen☹️̀)

Tillbaka
Topp