I somras fick jag hem en cykel från Canyon. Eller rättare sagt en cykelkarton som endast innehöll ett par hjul och inte resten av cykeln. Sannolikt har någon i kedjan från lager till UPS utlämning plockat ur cykeln och sedan låtit paketet resa vidare. Smått panikslagen hörde jag av mig till Canyon om detta, de bad mig om att fotografera cykelkartongen. Undrade likt TS vad i hela friden detta skulle spela för någon som helst roll, det bevisar ju ingenting. Men när jag väl hade skickat bilden till dom så kunde jag returnera kartongen med hjulen i och få pengarna tillbaka. Om jag hade vägrat hade jag sannolikt fortfarande suttit med mina extremt dyra hjul här hemma, istället för att jag fick hem en ny cykel, komplett i sin kartong, några veckor senare än planerat, och det kostade mig inget extra annat än bensinpengarna för att åka en extra gång till UPS.
Med andra ord är detta sannolikt en gängse rutin för att hantera denna typ av ärenden. Det kan vara en försäkringsfråga, det kan handla om att det krävs för att inleda ett ärende mot transportföretaget, eller bara för att det är så sådana här händelser dokumenteras.
Jag tänker att distanshandel är en lite annan grej än att handla i butik, och man har allt att vinna på att inte vara dogmatisk och/eller konspiratorisk. Mina bilder på cykelkartongen innebar inte att jag helt plötsligt fick ett ansvar för någon utredning, jag gjorde det som kändes fullt rimligt och som jag tänkte skulle göra att mitt ärende skulle lösas på snabbast och smidigast sätt.