[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Nu har jag varit ostmackefri, chokladkakefri och jordnötsfri i cirka tre veckor, så imorgon tänkte jag inhandla en Gäsene Bondmoran 🧡 Bregott och lite gott bröd, och unna mig lite gott mitt i veckan. För att återgå till gröt med äppelmos på torsdag.

Motionen går bra, fortsätter troget att gå varje dag till jobbet ca en timme per dag, vilket känns mycket bra och gör mig piggare under det stillasittande arbetet på kontoret. Och cyklar ungefär en gång i veckan i skogen rejält intensivt. 🚴

Visa bilaga 805263
Mmm, ostmackor... 🍞🧀:coffee::giggle:
Bra jobbat!

Consistency is king som jag hörde någonstans. Häng i, så kommer resultaten.

Käka mer bönor! Så får du i dig mer mat och kan mätta kroppen för optimal återhämtning utan att nödvändigtvis heller gå upp i vikt pga ett ökat intag.
Det blev svarta bönor och pasta till fläskköttet i kväll. Två flugor i en smäll. Gott som omväxling till havregrynen. 😜

Utan kontinuitet, är alla försök, på förhand dömda att misslyckas!
Innan jag fick kontroll över min viktminskning, hade jag hunnit med tusen löften om att ta tag i min situation! Utan omstarter eller ej.

Detta inkluderat minst 10 år av nyårslöften, där jag gav "Kejsarlötet" att nu kommer förändring att ske. Dessa fagra löften, ingav trygghet, genom att jag då inte behövde vidta några åtgärdet innan Jul. För sedan var det ju bara att spotta i nävarna efter Trettondagshelgen!

Skäms än idag över min egen naivitet! Mao! Hur i Helvete kunde jag vara så Jävla dum i huvudet att jag trodde sådana fantasier?!

Kan tipsa alla, som vill ha en nedåtgående spiral. Det finns inga genvägar, utan titta på din livssituation med öppna ögon!
Varför? Svaret är enkelt. Varför? Jo du vet det redan!

Jag började i liten skala. Tog det hela pö om pö. Stressade aldrig belöningscentret i hjärnan. Utan lät nedskärningarna verka på sikt.

Inga dieter, (Gud förbjude), för dessa var för mig ren skit!

Har nu hållit min vikt i 15år, utan några större avsteg. Detta utan att missunna mig någonting.

Dagsvikt: 71,8kg. Längd 182cm. Har på 15 år varierat +- 1,5Kg.
Vet detta efts jag fortfarande väger mig regelbundet. Detta ett arv ifrån dom mörka åren med 20Kg:s övervikt...

Utan kontinuitet, är alla försök, på förhand dömda att misslyckas!
Innan jag fick kontroll över min viktminskning, hade jag hunnit med tusen löften om att ta tag i min situation! Utan omstarter eller ej.

Detta inkluderat minst 10 år av nyårslöften, där jag gav "Kejsarlötet" att nu kommer förändring att ske. Dessa fagra löften, ingav trygghet, genom att jag då inte behövde vidta några åtgärdet innan Jul. För sedan var det ju bara att spotta i nävarna efter Trettondagshelgen!

Skäms än idag över min egen naivitet! Mao! Hur i Helvete kunde jag vara så Jävla dum i huvudet att jag trodde sådana fantasier?!

Kan tipsa alla, som vill ha en nedåtgående spiral. Det finns inga genvägar, utan titta på din livssituation med öppna ögon!
Varför? Svaret är enkelt. Varför? Jo du vet det redan!

Jag började i liten skala. Tog det hela pö om pö. Stressade aldrig belöningscentret i hjärnan. Utan lät nedskärningarna verka på sikt.

Inga dieter, (Gud förbjude), för dessa var för mig ren skit!

Har nu hållit min vikt i 15år, utan några större avsteg. Detta utan att missunna mig någonting.

Dagsvikt: 71,8kg. Längd 182cm. Har på 15 år varierat +- 1,5Kg.
Vet detta efts jag fortfarande väger mig regelbundet. Detta ett arv ifrån dom mörka åren med 20Kg:s övervikt...
Intressant ansats.
tror samma.
Du har liknande förutsättningar som jag, kroppsligt. Ner mot 70 är närmast en vision😀
Jag är imponerad. Du får gärna berätta om genomförandet.

Tramsdieten fortsätter!

Nystart 5/11:
94,8 kg
BMI 28,6
Kroppsfettprocent 24,9%

Idag:
92,0 kg (-2,8)
BMI 27,8 (-0,8)
Kroppsfettprocent 24,2% (-0,7)
Midjemått: 95 cm

Är nu bara 0,4 kg ifrån pre cheat day-vikten på 91,6 kg som också är årslägsta. I boken skriver Tim och även hans läsare (som citeras om sina upplevelser) att cheat day-vikten brukar man ta ikapp igen efter 2-3 dagar. Så oftast runt tisdag onsdag veckan efter är man ikapp, och sen hamnar man på en ännu lägre vikt därefter.

Han stressar också vikten av att inta mycket vatten samt 30 gram protein direkt på morgonen för att ta sig igenom platåer. Nu tror jag inte att jag är på någon platå utan allt fortlöper enligt plan. Men jag har absolut inte druckit nog mycket vatten senaste dagarna. Det ska jag göra idag och se hur det påverkar resten av veckan.

Lägger in ett diagram också för det visuella:

Visa bilaga 805165
Visa bilaga 805166

Edit: La in midjemått också, 95 cm idag. Från 107 cm i mars som var senaste loggningen i mobilen.
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,5 kg (-3,5)
BMI 27,6 (-1,1)
Kroppsfettprocent 24,3% (-0,1)
Midjemått 92 cm (-3)

Edit: Bytte till start av dieten som startdag istället men glömde ändra datum, nu fixat.

Senast ändrad:
Dagens inspiration. Tog på mig en tshirt som jag inte haft på säkert 2-3 veckor. Det är en halv muscle fit ungefär, så den har suttit mer tight och inte sett så bra ut med kulmagen. Även armarna osv har varit tighta.

Idag kändes den direkt lite mer baggy när jag tog på mig den. Speciellt i armhålorna tycker jag att den hänger ner mycket men även öppningen runt halsen känns större och hänger mer på bröstet.

Nu börjar jag känna av resultaten!

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,5 kg (-3,5)
BMI 27,6 (-1,1)
Midjemått 92 cm (-3)

Edit: Bytte till start av dieten som startdag istället men glömde ändra datum, nu fixat.
Bra resultat! Klarar du att träna hårt och med stor volym samtidigt som viktnedgången sker?

Bra resultat! Klarar du att träna hårt och med stor volym samtidigt som viktnedgången sker?
Ingen aning, har inte börjat träna än. Men i vardagen känner jag mig minst lika pigg om inte mer. Har inte koll på kaloriintaget men äter stora volymer mat och mycket protein, samt långsamma kolhydrater. Så jag hade nog rent energimässigt kunna cykla en timme om dagen och styrketränat två gånger i veckan om jag får gissa. Problemet är att motivationen till att träna inte riktigt kommit igång än helt.

Förstår vad du är inne på, men nej, en kalori är inte en kalori. Klart det påverkar kroppen olika att processa och smälta ned 100 gram bönor än 100 gram raffinerad vit pasta. GI som diet kanske är svår att följa då blodsockret är väldigt individuellt. Men man kan ändå se (det här är bevisat i massa studier) att fibrer och protein (som bönor innehåller massor av, och inte bara glutenprotein som pasta) gör att kolhydrater bryts ned till socker mycket långsammare vilket också ger dig lägre blodsocker-spikar. Det betyder att kroppen kommer behöva skjuta ut mindre mängd insulin för att ta hand om blodsockret, och insulinet försvinner också snabbare pga mindre mängd utsöndrat. När insulin försvinner kan kroppen bränna fett. När insulin cirkulerar i blodet är den funktionen avstängd. Lägg sedan till att bönor innehåller massor av vitaminer och mineraler som också gör det nyttigare än pastan. Det här med blodsockret, insulinet och allt annat påverkar även diverse hunger och mättnadshormoner positivt (för viktminskning), så du har en större mättnadskänsla som håller längre. Ofta det folk faller dit på. Är man dessutom insulinokänslig (diabetes typ 2 eller pre-diabetes) så har kroppen blivit döv mot insulinet, och det har massor av olika effekter på kroppen. Tex kan testosteronet bli lågt pga detta. Högt insulin hänger också ihop med högre fettmassa, vilket också i sig påverkar testosteronet. Testo påverkar också muskler och fettförbränningen utöver allt det andra.

Det här är ingen pseudoscience. Det är inte heller något magiskt piller, det är vetenskap. Biokemi. Men folk vill inte göra större förändringar. Det är obekvämt. Man vill väldigt gärna lyssna på någon som säger att man FÅR äta pasta och att det enda som spelar roll är hur många kalorier man stoppar i sig, och att alla LCHF:are och andra dietfolk är dumma i huvudet.

Och angående studier som inte passar hans egna agenda så gillar Gudiol att peka på minsta lilla grej. Många studier är extremt nischade på en specifik sak och är ofta väldigt försiktiga, så det är lätt att tex en studie inom periodisk fasta har ett ätfönster på närmare 20 timmar medan de flesta rekommenderar 8-16 timmar eller ännu mindre för att se god effekt. Men när han hittar en studie han gillar så hörde jag senast idag i ett avsnitt av Hälsoveckan att han gärna spekulerar fritt och drar egna slutsatser som inte står i studien.

Sen är han alltid väldigt generell. Extremt så också. Han vill aldrig själv ge något råd utöver ”öööh ät mat och träna”. Han är väldigt inriktad på den genomsnittliga personen som varken har höga mål eller inte är så insatt och intresserad av att göra större förändringar. Samt nischat in sig på att ”debunka” myter. Han skiter i om det faktiskt funkar, så länge han kan hitta något att trycka på (tänk typ ”öööh den här studien undersökte folk som hade problem med X, det här vet vi inte om det gäller friska personer”) så ser han det som en win. Sen väljer han också att veva mot random opålästa personer från hans kommentarsfält. Då är det inte svårt att vinna heller.

Så nej, if it fits your macros funkar väl i stora drag så länge man äter en standarddiet. Inte om man jämför mot något som drar nytta av kroppens inbyggda funktioner och system.
Men jo. En kalori är en kalori.
Det du beskriver är hur olika typer av sammansättningar av fett, fiber och protein ger olika mättnadskänsla och stabiliserar blodsockret. Men äter du mer kalorier än du gör av med så går du upp i vikt.

Det blir lite ironiskt att kritisera de som har referenser till studier, och själv inte ha referenser till studier i sina motbevis mot de första.
Möjligt jag totalt missförstår dig nu men...

I dagens värld går det nog ganska ofta att hitta referenser till studier som spretar i lite olika riktningar samt att vissa referenser/källor åtminstone "går att diskutera". Att hänvisa till studier som ett bevis för att man alltid har rätt och därigenom "stänga debatten" eller utse se sig som "segrare", visst kan man göra så och det är väl bättre än motsatsen. (y) I fallet Gudiol så är mitt intryck att han är helt e x c e p t i o n e l l t bra på att hitta referenser som understödjer hans resonemang men jag tror ändå det är att förenkla lite för sig själv att därför se på allting som Gudiol skriver som "sanningar". Här på happy är det väl ändå mest fråga om konditionsidrottande samt lämplig kost därtill och med risk att jag nu missförstår så tror jag väl att Gudiol åtminstone kommer från muskelbyggar/bodybuilding-sfären från början (det var där han gjorde sig ett namn), därför är jag personligen lite skeptisk ibland (men nej, jag orkar inte leta fram några konkreta exempel nu). 🙂

Senast ändrad:
Men jo. En kalori är en kalori.
Det du beskriver är hur olika typer av sammansättningar av fett, fiber och protein ger olika mättnadskänsla och stabiliserar blodsockret. Men äter du mer kalorier än du gör av med så går du upp i vikt.
Nej, kroppen kan också dumpa överskott i avföringen. Händer ofta i samband med ketogen kost. Det finns folk som gjort experiment där dom äter överskott och ändå går ner i fettmassa.

Edit: Det min poäng var att 1 kcal kan vara rent fett, rent socker, rent protein eller en blandning av protein, fiber, kolhydrater, fett osv. Det påverkar kroppen olika och speciellt hur mycket fett man lägger på sig.

Men skitsamma, jag orkar inte diskutera igen (inget specifikt mot dig utan allmänt bara). Kommer hålla mig till resultaten från min egna viktresa i tråden framöver.

Gudiol läser studier och hänvisar till hur andra studier har andra resultat. Sen har han sysslat med detta i ~15år och har väldigt mycket kunskaper inom ämnet. Att påpeka brister i en studie är för att uppmärksamma lyssnaren att vara lite kritisk till innehållet.

Nej, kroppen kan också dumpa överskott i avföringen. Händer ofta i samband med ketogen kost. Det finns folk som gjort experiment där dom äter överskott och ändå går ner i fettmassa.

Men skitsamma, jag orkar inte diskutera igen (inget specifikt mot dig utan allmänt bara). Kommer hålla mig till resultaten från min egna viktresa i tråden framöver.
Källa på det? 😉
Men enig, jag pallar inte heller.

I dagens värld går det nog ganska ofta att hitta referenser till studier som spretar i lite olika riktningar samt att vissa referenser/källor åtminstone "går att diskutera". Att hänvisa till studier som ett bevis för att man alltid har rätt och därigenom "stänga debatten" eller utse se sig som "segrare", visst kan man göra så och det är väl bättre än motsatsen. (y) I fallet Gudiol så är mitt intryck att han är helt e x c e p t i o n e l l t bra på att hitta referenser som understödjer hans resonemang men jag tror ändå det är att förenkla lite för sig själv att därför se på allting som Gudiol skriver som "sanningar". Här på happy är det väl ändå mest fråga om konditionsidrottande samt lämplig kost därtill och med risk att jag nu missförstår så tror jag väl att Gudiol åtminstone kommer från muskelbyggar/bodybuilding-sfären från början (det var där han gjorde sig ett namn), därför är jag personligen lite skeptisk ibland (men nej, jag orkar inte leta fram några konkreta exempel nu). 🙂
En sak som jag verkligen har gillat är att Hälsoveckan inte bara bryter ner resultaten, utan att det görs en analys av metoden.

Vi vanlisar svänger oss med att "studier visar hit eller dit" för lättvindigt, när det är extremt stor skillnad på basen och studiens träffsäkerhet.
Vi är inte heller utbildade eller intelligenta nog att förstå innebörden, det är därför man blir opponerad av sina peers och inte av nån random know-it-all vid kaffeautomaten på jobbet som snackat med nån annan jonne. Förstår vi vad som står i abstrakten ska vi nog vara rätt nöjda =).

Sen gillar människan att läsa en bra historia, tyngre träningssnack gjorde ett avsnitt ihop med en forskare som förklarade det fenomenet väldigt väl. Det är mänskligt att luta sig mot det man kan skapa sig en egen bild av och "förstå", men det behöver inte vara sanningen.

Vi tar även för lätt på anekdotiska bevis med, så bara för att en bok om en sexgud och hans framgångar skrivs ned kan man inte använda det som en metodik för en större målgrupp. Då behövs det tråkig mätdata som BMI osv.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,5 kg (-3,5)
BMI 27,6 (-1,1)
Midjemått 92 cm (-3)

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,6 kg (-3,4)
BMI 27,7 (-1,0)
Kroppsfettprocent 23,6% (-0,8)
Midjemått 90 cm (-5)

+0,1 kg sedan igår. Om det här är samma mönster som förra veckan blir det alltså en större nedgång imorgon. Förra veckan både onsdag och torsdag vägde jag in på 92,8 kg. Fick lite skrattemojis på torsdagen. Sen kom fredag och då sjönk jag till 91,9 kg. Vi får se vad som händer imorgon.

Glad att jag började mäta midjemått igen också. Dock större risk att jag glömmer det så det kanske inte blir av dagligen.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,6 kg (-3,4)
BMI 27,7 (-1,0)
Midjemått 90 cm (-5)

+0,1 kg sedan igår. Om det här är samma mönster som förra veckan blir det alltså en större nedgång imorgon. Förra veckan både onsdag och torsdag vägde jag in på 92,8 kg. Fick lite skrattemojis på torsdagen. Sen kom fredag och då sjönk jag till 91,9 kg. Vi får se vad som händer imorgon.

Glad att jag började mäta midjemått igen också. Dock större risk att jag glömmer det så det kanske inte blir av dagligen.
Vill tipsa om podden tyngre tränings snack om du vill ha motivation till att börja träna 😊

Nja, lite annorlunda tolkat än min avsikt så låt mig bre ut lite. 🙂

Det finns så mycket forskning gjord, och så många studier publicerade, så det går som du är inne på tyvärr ofta utmärkt att cherrypicka de man hittar som håller med en bestämd åsikt man har haft från start. Det vore bra om det hade varit annorlunda, men det är också knepigt att komma ifrån med dagens öppna vetenskap. Motmedlet som läsare är grundskeptisism, att korskolla källor, metastudier etc.

Nej, jag menar inte att man nödvändigtvis "vinner" i trovärdighet för att man refererar till en studie, eller "vinner mer" om man refererar till två. Men för den som hävdar att en annan person cherrypickar studier som referenser, så ligger det då i min ögon ett visst ansvar på den första att själv kunna visa på varför jag ska tro på denne istället... Mitt skeptiska öga kommer ge större förtroende till någon som refererar till källor och är öppen med att det finns få strikta bevis, och mängder med omstridd kunskap, än till den som inte refererar till studier alls och likväl hävdar att "x är rätt och y är fel".

Därav ironin i att säga att "x's källor har fel", men själv inte backa upp det uttalandet med egna fakta.

(Att Gudiol kommer från en styrketräningsbakgrund borde inte ligga honom till last? Ämnet han studerat och arbetat inom de senaste 20 åren är iaf klart bättre lämpat än de flesta (ink min.) för att popularisera (förfolkliga) nutrition- och träningslära. Det gör honom verkligen inte perfekt eller felfri, men jag ger den bakgrunden högre förtroende än de flesta som skriver om detsamma på internet.)

(Att Gudiol kommer från en styrketräningsbakgrund borde inte ligga honom till last? Ämnet han studerat och arbetat inom de senaste 20 åren är iaf klart bättre lämpat än de flesta (ink min.) för att popularisera (förfolkliga) nutrition- och träningslära. Det gör honom verkligen inte perfekt eller felfri, men jag ger den bakgrunden högre förtroende än de flesta som skriver om detsamma på internet.)
Men skulle du själv lita på en före detta bodybuilding-coach med delägarskap i en site som heter "Tyngre" för tränings- samt kostupplägg för att tex bli en så bra cyklist (med huvudinriktning "längre distanser", dvs inte explosiv velodromcykling) eller långdistanslöpare som möjligt? Jag vet att man (jag) ej ska vara fördomsfull men... 🙂 Är personligen inte säker på att det skulle vara mitt förstahandsval men samtidigt fullt medveten om att jag är ute på ganska djupt vatten nu, jag har har helt enkelt inte tillräckligt mycket insikt i Gudiols kunskap/expertis.

(Snart skriver någon att Gudiol faktiskt har spelat fotboll.)

Senast ändrad:
Men skulle du själv lita på en före detta bodybuilding-coach med delägarskap i en site som heter "Tyngre" för tränings- samt kostupplägg för att tex bli en så bra cyklist (med huvudinriktning "längre distanser", dvs inte explosiv velodromcykling) eller långdistanslöpare som möjligt? Jag vet att man (jag) ej ska vara fördomsfull men... 🙂 Är personligen inte säker på att det skulle vara mitt förstahandsval men samtidigt fullt medveten om att jag är ute på ganska djupt vatten nu, jag har har helt enkelt inte tillräckligt mycket insikt i Gudiols kunskap/expertis.

(Snart skriver någon att Gudiol faktiskt har spelat fotboll.)
För mig har han verkligen varit en ögonöppnare vad det det gäller kost/nutriotion/vikt osv. Varför det ena eller andra är bra inte funkar osv. Men jag skulle inte lyssna så mycket på honom vad det gäller konditionsträning. Inte för jag tror han har fel, mer för att han kanske inte är så intresserad. Han är liksom inte typen som släpper träningsprogram för 100 dagar till Vasaloppet.

Lita på, jämfört med vilket alternativ?

- Jämfört med ingen kunskap alls?
- Jämfört med det jag kommer på själv genom att endast använda erfarenhet?
- Jämfört med vad jag i snitt kan hitta skrivet på nätet?
- Jämfört med en personlig tränare i en cykelklubb?
- Jämfört med...?

I valet mellan vad Gudiol skriver jämfört med vad okända människor på nätet skriver (utan att ange källor) på forum så lutar jag mot att ha större tilltro till det första. Även när ämnet ligger utanför det han studerade för 15 år sedan, och även trots han ibland skulle kunna ha ekonomiska incitament att hävda en specifik åsikt. Det betyder inte att jag anser endera vara bevisad fakta. Men frågar man mig vad jag upplever som mer trovärdigt så är det det första.

De som önskar övertyga mig om att jag ska göra motsatsen behöver visa varför, dvs var vi började den här diskussionen. Ska man hävda att någons källor är fel bör man kunna visa varför man hävdar det, annars faller det lite platt.

Snittar -1,5 kg per vecka om man kollar startdatumsvikt minus dagens vikt, delat på 15 ”färdiga dagar”, sen gånger 7.

Kollar jag första och andra veckan är det -1,8 kg, då har jag på första vecka kollat startdatumets vikt (tisdag) minus lördagens morgonvikt (lördag är min cheat day, så söndagens vikt blir en så kallad outlier och tas ej med i beräkningen). För andra veckan har jag kollat på samma sätt men måndag - lördag. Den här veckan ligger jag än så länge på -0,7 kg men vet mer på lördag. Sjukt om det blir -1,8 kg den här veckan också.

Som sagt bara lite kul matte att räkna på. Inget jag fäster stor vikt i, litar på att resultaten kommer med tiden också.

Angående midjemått tycker jag det är svårare. Det kan variera så mycket dag till dag beroende på hur jag mäter också. Jag tar mått enligt klädtillverkare, så den ”faktiska” midjan där överkroppen blir som smalast om jag kollar i spegeln. Inte över naveln utan lite ovanför. Men mäter jag på exakt samma ställe varje dag? Det vet jag inte, svårt att säga. Över tid kommer även det bli ett rättvist mått dock med nog många datapunkter.

För skojs skull kan jag tillägga att i mars i år mätte jag in på 107 cm midja. Under sommaren när jag cyklade desto mer till jobbet osv varje vecka så låg jag på 98 cm. Så 90 cm idag, det är ändå en märkbar skillnad. Märker att tighta tröjor sitter bättre som tidigare var väldigt fula då man verkligen såg konturerna av magen med mera. Idag sitter dom lite löst istället.

För mig har han verkligen varit en ögonöppnare vad det det gäller kost/nutriotion/vikt osv. Varför det ena eller andra är bra inte funkar osv. Men jag skulle inte lyssna så mycket på honom vad det gäller konditionsträning. Inte för jag tror han har fel, mer för att han kanske inte är så intresserad. Han är liksom inte typen som släpper träningsprogram för 100 dagar till Vasaloppet.
Skulle inte lita på vad Gudiol säger inte funkar eller funkar. Testa själv!

Snittar -1,5 kg per vecka om man kollar startdatumsvikt minus dagens vikt, delat på 15 ”färdiga dagar”, sen gånger 7.

Kollar jag första och andra veckan är det -1,8 kg, då har jag på första vecka kollat startdatumets vikt (tisdag) minus lördagens morgonvikt (lördag är min cheat day, så söndagens vikt blir en så kallad outlier och tas ej med i beräkningen). För andra veckan har jag kollat på samma sätt men måndag - lördag. Den här veckan ligger jag än så länge på -0,7 kg men vet mer på lördag. Sjukt om det blir -1,8 kg den här veckan också.

Som sagt bara lite kul matte att räkna på. Inget jag fäster stor vikt i, litar på att resultaten kommer med tiden också.

Angående midjemått tycker jag det är svårare. Det kan variera så mycket dag till dag beroende på hur jag mäter också. Jag tar mått enligt klädtillverkare, så den ”faktiska” midjan där överkroppen blir som smalast om jag kollar i spegeln. Inte över naveln utan lite ovanför. Men mäter jag på exakt samma ställe varje dag? Det vet jag inte, svårt att säga. Över tid kommer även det bli ett rättvist mått dock med nog många datapunkter.

För skojs skull kan jag tillägga att i mars i år mätte jag in på 107 cm midja. Under sommaren när jag cyklade desto mer till jobbet osv varje vecka så låg jag på 98 cm. Så 90 cm idag, det är ändå en märkbar skillnad. Märker att tighta tröjor sitter bättre som tidigare var väldigt fula då man verkligen såg konturerna av magen med mera. Idag sitter dom lite löst istället.
17 cm är ett rejält synligt resultat. Hur många kilon har du tappat sedan mars? Riktigt bra.

Är inte grundproblemet med Gudiol et al att de verkar i en miljö där det också finns en ganska hetsig grupp människor som tror fanatiskt på en enda diet?

Min spaning är att denna grupp människor har mer gemensamt än bara denna diet. Jag skulle säga att det finns en viss, låt oss kalla det samsjuklighet, med exempelvis konspirationsteorier, patologisk misstro mot auktoriteter och annat.

Over and out.

-5 kg och -17 cm midja. Antingen har fettet kapats på just midjan (otänkbart), eller så har du lagt på dig muskler under samma tid.
När jag går ner i vikt så tappar jag det runt midjan väldigt lätt. När jag gjorde en satsning runt covid 2020 så mätte jag midja bara eftersom jag inte hade en våg alls på ett tag.

IMG_1517.webp

Edit: Kollar jag datan från vågen den 25 och 24 mars i år så låg jag då på ca 25,5% kroppsfett. Idag 23,6%, snitt senaste 7 dagarna 24,3%.

Så om man räknar ut det i kilo 96,4 kg x 0,255 = ~24,5 kg fett.

Idag 91,6 kg x 0,236 = ~21,6 kg fett.
Räknar man med veckosnitt istället får jag det till ~22,2 kg fett.

Så runt 2,2 till 2,8 kg fett skillnad mellan nu och då. Vet inte vad det blir översatt till midjan i cm. Mätte tyvärr bara en dag i mars också så det kan vara handhavandefel, typ att jag då mätte runt naveln eller nåt.

Kulmagen har iaf försvunnit! Fett finns det kvar att ta av men magen har plattat ut till samma omkrets som bröstet ungefär.

Senast ändrad:
Han är en bloggare och ett popsnöre som saknar relevant formell bakgrund.
vad grundar du det uttalandet på?

För närvarande jobbar jag främst som egen företagare. Förutom texter här på traningslara så skriver jag också regelbundet artiklar för Tyngre.se. Det senaste året har jag även varit med i Nyhetsmorgon en gång i månaden och jag är också regelbundet med som ”expert” i olika tidningar, på radio och tv.

Förutom mitt eget företag så arbetar jag även på ett idrottsgymnasium i Helsingborg (Filbornaskolan) där jag hjälper till att utbilda elever inom alla idrotter. Jag håller även regelbundet föreläsningar. Främst för företag, på universitet, för sjukvårds- eller friskvårdspersonal och olika gymkedjor.

Tillsammans med en annan fysioterapeut som heter William Valkeaoja driver jag även podcasten Tyngre Träningssnack där vi diskuterar allt möjligt inom träning, kost och hälsa. Många gånger har vi även med gäster som är verkliga experter inom sina respektive områden. Jag är även med i podcasten Hälsoveckan by Tyngre där vi varje vecka diskuterar veckan som har gått i form av nyheter och studier kring kost och hälsa.
Förutom inlägg kring kost och träning så handlar många inlägg här på sidan om hur man kritiskt tar till sig information då det är något som jag tycker att många är dåliga på, särskilt när det gäller information kring träning. Det finns väldigt många myter och förvrängning av information när det gäller träning och kost och jag har förhoppningen att jag ska kunna ordna upp lite förvirring kring detta. Att hitta information är numera inget större problem. Det svåra är att avgöra vad som är bra information.

Jag försöker att hålla mig till mer eller mindre ren fakta när jag skriver denna blogg, men när det gäller träning och inte fysiologi så är det oundvikligt att man blandar in sina egna åsikter då det inte finns några säkra bevis för vad som är rätt och fel i många fall. När jag blandar in min egna åsikt försöker jag dock vara väldigt tydlig med vad det är jag tycker och vad det är som man faktiskt vet. Om jag skriver något som du inte håller med om eller om du tycker att jag skriver något som helt enkelt är fel så skriv gärna en kommentar så jag kan försöka försvara mig alt. rätta mitt inlägg.
från --> https://traningslara.se/om-jacob/

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,6 kg (-3,4)
BMI 27,7 (-1,0)
Midjemått 90 cm (-5)

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
90,8 kg (-4,2)
BMI 27,4 (-1,3)
Kroppsfettprocent 23,2% (-1,2)
Midjemått 89,5 cm (-5,5)

Edit: ”Cheat day” flyttas till (fredag) idag den här veckan istället för lördag, och kommer vara lite mer av en cheat afternoon istället för en hel dag. Äter upp bönor, kött och grönsaker från en matlåda till frukost och lunch. På kvällen blir det nog hämtmat och lite chips/coca cola. Så inte all out som tidigare. Vi får se vad det har för effekt. Gör det av logistiska och praktiska skäl mer än som något experiment för att gå ner mer.

Senast ändrad:
83,5 kg i tisdags morse efter depå stopp. -0.2 sedan förra veckan. Får bikta 1,5 glas riesling till scampi pastan i lördags, och en Gin och tonic i fredags, men fyllde ju år då. Dricker extremt lite alkohol annars.
Kommer bli enklare nu komma ner runt 80 till våren. Bättre läge än förra hösten/vintern.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
90,8 kg (-4,2)
BMI 27,4 (-1,3)
Kroppsfettprocent 23,2% (-1,2)
Midjemått 89,5 cm (-5,5)

Edit: ”Cheat day” flyttas till (fredag) idag den här veckan istället för lördag, och kommer vara lite mer av en cheat afternoon istället för en hel dag. Äter upp bönor, kött och grönsaker från en matlåda till frukost och lunch. På kvällen blir det nog hämtmat och lite chips/coca cola. Så inte all out som tidigare. Vi får se vad det har för effekt. Gör det av logistiska och praktiska skäl mer än som något experiment för att gå ner mer.
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,8 kg (-3,2)
BMI 27,7 (-1,0)
Kroppsfettprocent 23,0% (-1,4)
Midjemått 91 cm (-4)

Dagen efter cheat ”day”. Igår blev det chips med dipp, coca cola, två energidrycker och en kebabpizza. Idag tillbaka på bönor, kött och grönsaker igen.

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,8 kg (-3,2)
BMI 27,7 (-1,0)
Midjemått 91 cm (-4)

Dagen efter cheat ”day”. Igår blev det chips med dipp, coca cola, två energidrycker och en kebabpizza. Idag tillbaka på bönor, kött och grönsaker igen.
Ursäkta fråga, den är ärligt menad. "Cheat day" enligt ditt upplägg, är det att man ska tvinga i sig energität mat, så man närmar sig att nästan inte vilja se åt det hållet, långsiktigt?
Andra typer av fuskdagar jag läst om är mer "tillåt dig att äta det du inte har ätit under veckan, men har saknat", men utan att överäta.

Ursäkta fråga, den är ärligt menad. "Cheat day" enligt ditt upplägg, är det att man ska tvinga i sig energität mat, så man närmar sig att nästan inte vilja se åt det hållet, långsiktigt?
Andra typer av fuskdagar jag läst om är mer "tillåt dig att äta det du inte har ätit under veckan, men har saknat", men utan att överäta.
Det är fritt!

På tal om att fuska, igår vid handlingen inför helgen så smög det ner en påse chips i kundvagnen.
Vid kassan när jag la upp varorna visade det sej att påsen va trasig så det ramlade ut lite chips så jag gav den till kassörskan o sa, dom kalorierna skulle jag visst inte ha :LOL:
Fast ölen från apoteket "Röda näsan" var hela 🍻

Fortsatt trevlig Helg

Senast ändrad:
Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,8 kg (-3,2)
BMI 27,7 (-1,0)
Midjemått 91 cm (-4)

Start av diet 11/11
95,0 kg
BMI 28,7
Kroppsfettprocent 24,4%
Midjemått 95 cm (25/11)

Idag
91,9 kg (-3,1)
BMI 27,7 (-1,0)
Kroppsfettprocent 23,4% (-1,0)
Midjemått 90 cm (-5)

Idag ska jag dricka mer vatten, något jag slarvade med igår.

Vet ni vad, efter att ha googlat lite på ”waist measurement” för hälsa specifikt så verkar folk mäta runt naveln. Kommer stryka mitt gamla mått och mäta på nytt från och med imorgon. Dock har mitt gamla sätt att mäta stämt väldigt bra överens med kläder och mått.

Vet ni vad, efter att ha googlat lite på ”waist measurement” för hälsa specifikt så verkar folk mäta runt naveln. Kommer stryka mitt gamla mått och mäta på nytt från och med imorgon. Dock har mitt gamla sätt att mäta stämt väldigt bra överens med kläder och mått.
Eller så fortsätter du mäta på samma ställe, det är ändå förändringen som är det viktiga och inte om det är exakt rätt mått (om det nu inte handlar om kläder och storlekstabeller).

Själv mäter jag lite under naveln där jag har mest fett både på magen och ryggen. Det är det måttet jag vill ska minska och det ligger mycket nära det flera rapporterat om att en cm där är ca ett kilo i kroppsvikt.

Jag har lyckats skala bort 10-11 kg under hösten, med ungefär samma metoder som förr. Det som hjälpt mig att faktiskt hålla kalorimålen dag efter dag är att jag helt enkelt inte haft några hårda träningspass alls, därmed inte heller någon avgrundshunger. Minst en timme promenad om dagen och en del enklare styrketräning, men inget tyngre. Inte hållbart i längden, så försöker smyga igång igen, men eftersom jag haft svårt att balansera det innan är jag ändå glad att det gått bättre. Målet är -5 till innan mitten av februari.

Så är det. Typ omöjligt att träna hårt och gå ned i vikt, om man inte vill se dalande resultat samtidigt då. Jag körde ett Zon 3/Zon 4-pass för någon vecka sedan utan att ha ätit middag dagen innan = svindåligt resultat, orkade inte genomföra det. Ännu hårdare pass i dag men ätit ordentligt = inga konstigheter.

Man kan ju träna sig fastare i kroppen, tänker jag, men inte träna sig smal. Det tycks ju all sentida forskning också visa.

Tillbaka
Topp