[Annons] Sov i elbil även när det blir kallt och låt bilen bli din äventyrshub

Redaktionen

Medlem
Happyride_KIA_Cykelsemester_696-2000x1500.jpg

När vi i somras tittade på hur elbilen kan användas på cykelsemestern handlade mycket om varma kvällar och spontanitet. Men elbilscamping kan fungera lika bra när temperaturen sjunker. Med sin stora kupé, effektiva klimatanläggning och pausläge blir Kia EV9 ett mobilt basläger som gör det enkelt att övernatta nära stigarna året runt.

Läs hela artikeln:

Gillar det där konceptet, synd bara att bilen är väldigt dyr. Har för mig att Tesla oxå har campmode på samma sätt.

Annars kan man ju ta en varm sovsäck, en dieselvärmare, kupevärmare + elverk, eller köra på tomgång ...

En bil som borde ha campingläge men tyvärr inte skall ha det är
90

Att gnälla är ju lite #happy så...
Hade det inte varit bättre om EV9 haft lägre markfrigång och mindre hjul? Då hade både höjden och bredden inne kunnat bli mycket större trots samma yttre storlek?
Om sätena sedan varit urplockningsbara hade ni nästan haft samma flexibilitet och utrymme som en Caddy!

Gillar det där konceptet, synd bara att bilen är väldigt dyr. Har för mig att Tesla oxå har campmode på samma sätt.

Annars kan man ju ta en varm sovsäck, en dieselvärmare, kupevärmare + elverk, eller köra på tomgång ...
Precis, Teslan är perfekt att övernatta i.

Synd bara att en EV9 - enligt dagens Sydsvenskan - kostar närmare en miljon....

Att gnälla är ju lite #happy så...
Hade det inte varit bättre om EV9 haft lägre markfrigång och mindre hjul? Då hade både höjden och bredden inne kunnat bli mycket större trots samma yttre storlek?
Om sätena sedan varit urplockningsbara hade ni nästan haft samma flexibilitet och utrymme som en Caddy!
Fast just bra markfrigång är trevligt att ha när man ger sig ut på knaggliga vägar.

Och för att däck som bär en 3,2 tons bil är svåra att hitta till 14 tums fälgar. Och att bromsar som matchar 3,2 ton bil med 400 hk inte får plats i dessa fälgar. (Samt så klart mode, men visst behov finns faktiskt)

Det tror jag inte. En skåpbil med last kan väga mer än en EV9 och har mycket mindre och smalare hjul. Det är bara mode. Och dessutom dålig för förbrukningen.

Det tror jag inte. En skåpbil med last kan väga mer än en EV9 och har mycket mindre och smalare hjul. Det är bara mode. Och dessutom dålig för förbrukningen.
Väger den märkbart mer så är det en tung lastbil och har oftast dubbelmontage bak just av den anledningen. Och närmare 100 än 400 hk om det nu spelar in

Väger den märkbart mer så är det en tung lastbil och har oftast dubbelmontage bak just av den anledningen. Och närmare 100 än 400 hk om det nu spelar in

Tittade ny på en Mercedes Sprinter. Max 3,5 ton och rullar på fyra 235/65 R16 däck. Hur stark motorn är borde inte spela in, det ger bara starkare acceleration, inte högre hastighet (inom lagen).

Tittade ny på en Mercedes Sprinter. Max 3,5 ton och rullar på fyra 235/65 R16 däck. Hur stark motorn är borde inte spela in, det ger bara starkare acceleration, inte högre hastighet (inom lagen).
Utmärkt exempel eftersom jag kört just en sådan en del, innan den byttes till en med dubbelmontage och registrerad som tung bl a av den anledningen.
Förväntningarna på köregenskaper är helt andra för en sådan bil. Jag kan lova att en EV9 hade blivit olidligt svajig på sådana däck. Och den hade fått kritik av biltestare både för köregenskaper och bromsarna...

Men för att förtydliga: jag menade alltså varför man behöver 17 eller möjligen 18 tum och inte kan/bör köra på 14 t ex. EV9 har vad jag kan se 19 till 21 tums fälgar, och det behövs inte för någon vikt eller broms.

Har sovit en hel del i vår bil med "camp mode", det är briljant. Next level sömn jämfört med tält, både sommartid och vintertid. Men nån husbil är det ju inte, är det inte sommar är matlagning och ätande en friluftsaktivitet och inte bara mys :-)

Funkar med vovve med :-) tror sällan han varit så nöjd som den här natten :-)

(rutorna bak + taket är tonat, fram brukar jag sätta sån här husbilsinnerfönster. Har till alla fönster men det är rätt trevlgit att kunna kika ut lite med.

1764517661115.webp

Som hittat. Jag tar två!
3,2 ton Kia för över miljonen som med sina 7 säten gör 0-100 på 4,6 s, samma som denna. Och den ses som en normal familjetjänstebil, inget konstigt eller extra.
Vem hade gissat det för 10 år sen?

Bilagor

• 2012-porsche-911-carrera-4-gts-for-sale01.webp
    2012-porsche-911-carrera-4-gts-for-sale01.webp
    334.8 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
3,2 ton Kia för över miljonen som med sina 7 säten gör 0-100 på 4,6 s, samma som denna. Och den ses som en normal familjetjänstebil, inget konstigt eller extra.
Vem hade gissat det för 10 år sen?
För tio år sedan tog jag ut min fina Skoda Fabia i häftigaste 110 hp versionen och all extrautrustning utom glastak som gick att köpa till för strax under 200' som tjänstebil. Köpte loss den ett år senare för 100' när jag gick i pension.
Enda bra bilaffären jag gjort under hela mitt liv.
Den rullar fortfarande i min ägo med stolta 8500 mil på mätaren.
Mest tar jag cykeln. 🙂

(Edit; och det skulle aldrig falla mig in att köra till nåt kallt ställe och än mindre övernatta. Finns bara en riktning: söderut)

Senast ändrad:
(Edit; och det skulle aldrig falla mig in att köra till nåt kallt ställe och än mindre övernatta. Finns bara en riktning: söderut)

Why not ? Jag är lite sugen på en roadtrip i Norr på vintern. Mkt varm sovsäck och en säck ved och ett campingkök. Stanna på något fint ställe i skogen, elda och laga mat och sov under stjärnorna ! Oxfile, potatis och lite whisky.
Behöver inte ens en elbil. 😃

Dieselvärmare med isolerad slang så är det varmt och gott i taktältet annars 😃

Just EV9 har väl sinnesjukt dyra däck då det knappt finns något att välja på förutom det KIA tagit fram tillsammans med någon leverantör.

Har sovit en hel del i vår bil med "camp mode", det är briljant. Next level sömn jämfört med tält, både sommartid och vintertid. Men nån husbil är det ju inte, är det inte sommar är matlagning och ätande en friluftsaktivitet och inte bara mys :-)
Kan bara hålla med, att övernatta i elbil är väldigt bekvämt. Därför känns den ovan nämnda PV5 Passenger intressant framöver även om de inte gjort golvet platt när man fäller sätena vilket känns lite dumt.

Ja den hade varit högintressant om det varit bilbyte på gång. Men det är minst 6 år kvar, helst mer :-)

En bil som borde ha campingläge men tyvärr inte skall ha det är
90

Med lite planering i appen kan man hålla luftvärme/kyla igång över natten vid behov.

Va, kan man inte välja fritt?
Du kan välja fritt av den enda varianten som finns 😜

Jag har inte kollat detta, kan ha kommit fler sen sist jag hörde ang priset.

Edit: var inte så farligt ändå, han jag pratade med skulle ha den som förmånsbil och fick väl betala pris hos handlaren.

Du kan välja fritt av den enda varianten som finns 😜

Jag har inte kollat detta, kan ha kommit fler sen sist jag hörde ang priset.

Edit: var inte så farligt ändå, han jag pratade med skulle ha den som förmånsbil och fick väl betala pris hos handlaren.

Finns 4 olika sommardäck i 21" som bythjul påstår passar. Från 3 till 24(!!!) tusen per däck.
Edit efter din Edit: vinterdäck är lättare, gissar att det beror på att hadtighetsklassen kan vara lägre.

Jag kan hålla med det mesta som skrivs i tråden, men är folk mest upprörda för att det är en Kia? Dyra stora bilar är ju annars inte direkt något nytt?
Sen har ju elektrifieringen drivit upp bilpriser till galna nivåer överlag. Antar att en välutrustad vw ID7 kostar som en enklare Kia ev9 eller mer. (2025 enklaste modellen ev9 kostade 618 på kampanj när jag var inne på Kia för några veckor sedan)

Finns 4 olika sommardäck i 21" som bythjul påstår passar. Från 3 till 24(!!!) tusen per däck.
Edit efter din Edit: vinterdäck är lättare, gissar att det beror på att hadtighetsklassen kan vara lägre.
Jag ser bara sommardäck för 3-5500:-? Men det är ju dyrt ändå såklart, jag betalade 6000:- omlagt och klart på 17" för en uppsättning Goodyear.

Det var kostnad för vinterdäck som påverkade TCO för han jag pratade med, han får ju pris från bilhandlaren på vinterdäck och där är det väl helt andra priser än på nätet.

Jag ser bara sommardäck för 3-5500:-? Men det är ju dyrt ändå såklart, jag betalade 6000:- omlagt och klart på 17" för en uppsättning Goodyear.

Det var kostnad för vinterdäck som påverkade TCO för han jag pratade med, han får ju pris från bilhandlaren på vinterdäck och där är det väl helt andra priser än på nätet.
Jag tog ett slumpmässigt regnr på blocket och sökte efter sommardäck på bythjul, analyserade inte mer än så. Kan vara olika på olika versioner kanske?

Jag kan hålla med det mesta som skrivs i tråden, men är folk mest upprörda för att det är en Kia? Dyra stora bilar är ju annars inte direkt något nytt?
Jag tror tyvärr det är designen som gör folk upprörda, lite oklart varför. För den som behöver en rymlig 7-sitsare är EV9 väl ett utmärkt alternativ. Priset för att den inte är ett alternativ för många så klart, men det gäller ju även alla andra i klassen.

Jag tog ett slumpmässigt regnr på blocket och sökte efter sommardäck på bythjul, analyserade inte mer än så. Kan vara olika på olika versioner kanske?
Ja kanske är så jag sökte bara på bilmodellen så fick inte fram det dyraste däcket. Men klart är ju att dom är dyra oavsett :LOL:

Sen har ju elektrifieringen drivit upp bilpriser till galna nivåer överlag. Antar att en välutrustad vw ID7 kostar som en enklare Kia ev9 eller mer. (2025 enklaste modellen ev9 kostade 618 på kampanj när jag var inne på Kia för några veckor sedan)

Även avgasbilarna har ju blivit helt hejdlöst dyra. 2018 leasade vi en sprillans VW Touran, den kostade runt 300k ny då. Såldes begagnad för nästan samma tre år och 4500 mil senare!

Även avgasbilarna har ju blivit helt hejdlöst dyra. 2018 leasade vi en sprillans VW Touran, den kostade runt 300k ny då. Såldes begagnad för nästan samma tre år och 4500 mil senare!
Men det beror inte på att dom blivit dyrare att tillverka, utan på EU:s regler på hur mycket en biltillverkares samlade försäljning inom EU får släppa ut i genomsnitt. Dom måste justera upp priset på avgasbilar för att inte sälja för många. Annars blir det böter från EU.
Dessutom hjälper det ju tyskarna att täcka sina förluster på elbilarna. :D

Kommer aldrig att sova (eller åka) i en elbil utan att ha med en hammare för att kunna krossa rutorna och ha möjlighet att undslippa ut i tillfälle brand.

Kommer aldrig att sova (eller åka) i en elbil utan att ha med en hammare för att kunna krossa rutorna och ha möjlighet att undslippa ut i tillfälle brand.
Klokt, särskilt om du åker en bil som inte drivs av el

Elbilar brinner mer sällan än bilar med förbränningsmotor
, både totalt sett och procentuellt. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rapporterar att andelen elbilsbränder är lägre än andelen bränder i andra biltyper.
  • Statistik: I Sverige brinner betydligt färre elbilar än bensin- och dieselbilar.
  • Risk: Den procentuella risken för brand är alltså lägre för en elbil.
  • Faror: Trots den lägre brandrisken kan elbilsläckage och brand i batteriet vara svårare att släcka och kan avge farliga gaser, men räddningstjänsten är idag utbildad för att hantera detta.

Ja precis. Tyvärr finns det en hel mängd med funktioner i nyare bilar som många inte vill ha, och som inte går att välja bort, men som man ändå betalar för. Gäller både elbilar och hybridbilar.

Hur är det med moderna fossilbilar när det gäller dörröppning? Bättre där?
I min elbil är det i alla fall mekanisk dörröppning men lite osäker på om det går öppna ändå… Har en liten nödhammare i bilen förvisso men den kan ju även hjälpa andra vid en eventuell situation.

Hur är det med moderna fossilbilar när det gäller dörröppning? Bättre där?
I min elbil är det i alla fall mekanisk dörröppning men lite osäker på om det går öppna ändå… Har en liten nödhammare i bilen förvisso men den kan ju även hjälpa andra vid en eventuell situation.
Hur dörrarna öppnas har ingen som helst koppling till bränsletyp. Möjligen en svag koppling till utformningen av yttre dörrhandtagen.

Tillbaka
Topp