[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Håller med, men de säljer ju inte (inte materialvalen då men mindr batteri och därmed lättare). Alla tror fortfarande man måste ha 100 mils räckvidd och ladda i 300 kW. För andrabilen i storstadsområden är behovet ofta helt annat. Mazda testade ju liknande med MX-30, det gick inte hem.
Jag hade snöat in lite på samma spår förut, men insåg att jag behöver ju inte ha 100mil och ladda fullt på en kvart och sen har jag inte en miljon över till detta för den delen heller.
Men min I3s kompletterar vår X5 40d väldigt väl då den senare enbart används för husvagnssemester :)

Enda bilen jag haft som jag inte fått in en cykel i bagaget på när jag tar av hjulen är en Mazda MX-5. Eller om det var två jag försökte med iofs, men det gick i en VW Polo :-)

Den länken fungerade inte för mig. Kollar man på trustpilot så är det 4.1, inte sååå långt under 4.4 som IF har som får ses som mer premium.

De som är missnöjda är de som bedöms som osäkra förare.

Den länken fungerade inte för mig. Kollar man på trustpilot så är det 4.1, inte sååå långt under 4.4 som IF har som får ses som mer premium.

Trustpilot är svårt att lita på nu mera. Många firmor ger rabatter om man lämnar bra omdöme. Men man väljer ju själv vart man vill lägga sina pengar.

1764840520229.webp

1764840681944.webp

Ja och svårt att veta om de fått konstig bedömning (som de tycker) eller om det är de där förarna som tror att de är bäst men egentligen är... sämst.
Om man inte använder bilen på ett tag bedöms det som man inte delar med sig av data och då får man högre premie. Går väl att hantera om man bara har koll. Och skall man rosta av bromsarna får man väl lägga boxen åt sidan.

Han som hade bilen stående eftersom de försäkringsbolaget inte tar reparationen, och då får hög premie "för att han inte delar med sig av data" låter ju lite illavarslande om det är sant.

Sen är de klart dyrare än If på den bilen jag har egen försäkring på, redan innan eventuella pålagor för att man kör i stan.

Kan inte säga att jag blir jättesugen.

Ja och svårt att veta om de fått konstig bedömning (som de tycker) eller om det är de där förarna som tror att de är bäst men egentligen är... sämst.
Om man inte använder bilen på ett tag bedöms det som man inte delar med sig av data och då får man högre premie. Går väl att hantera om man bara har koll. Och skall man rosta av bromsarna får man väl lägga boxen åt sidan.

Han som hade bilen stående eftersom de försäkringsbolaget inte tar reparationen, och då får hög premie "för att han inte delar med sig av data" låter ju lite illavarslande om det är sant.

Sen är de klart dyrare än If på den bilen jag har egen försäkring på, redan innan eventuella pålagor för att man kör i stan.

Kan inte säga att jag blir jättesugen.

Ah du menar BMW-förarna.

Det ryktet kommer ju från hur det var för rejält många år sedan. Typ 80-90 tal
Nja, lite korn av sanning upplever jag att det finns kvar. Av de som kör dåligt i trafiken av modell "jag vet minsann vad jag gör, jag behöver inte blinka, lämna utrymme, sänka farten,..." så är min erfarenhet att det är en övervikt BMW och Audi som de kör.

Nja, lite korn av sanning upplever jag att det finns kvar. Av de som kör dåligt i trafiken av modell "jag vet minsann vad jag gör, jag behöver inte blinka, lämna utrymme, sänka farten,..." så är min erfarenhet att det är en övervikt BMW och Audi som de kör.
Jag skulle säga att det är en övervikt av tjänstekärror, inkl nyare Volvo mm.
Till skillnad från de som kör på sitt eget sätt för att de har ingen aning om vad som händer i sin omgivning, där äldre Toyota, Peugeot mm är överrepresenterade.
Sen vågar jag inte påstå att den ena typen är mer manlig och den andra mer kvinnlig, men jag tycker mig se en skillnad...
Apropå BMW och blinkers låg jag bakom en nyare BMW för någon vecka sedan och irriterade mig på att det inte blinkades. Tills jag såg från sidan att bilen visst blinkade. Höger bak var trasig. Konstigt nog var det inte det klassiska snabb-blinket, föraren hade kanske ingen aning om att ljuset var kass.
Det var en X2, verkar ha halogen-blinkers.

Nästan alla i trafiken är sämst, en handfull tusen personer i Sverige som är duktiga på att köra bil. Antagligen är det väl få av dem åker Audi och BMW. Men att man är duktig på att köra har väldigt lite med hur man kör i trafik att göra, blir lite konstigt när man blandar ihop det imho.

Till något viktigt, min Charge Amp Halo åker snart på tippen. Vägrar att kommunicera trots flera försök med olika telefoner, paddor, datorer och 4 olika webläsare. På temat vägra kommunicera så vägrar även Charge Amps kundtjänst att göra det eftersom jag köpt laddaren som privatperson.

De jag i just nu periferin hör har problem med sina laddare verkar ha Zaptec. Jag gillar anekdotiska bevis och stryker den från listan.

Finns det någon som någon är nöjd med? Är det kanske enklast att köpa en Tesla? Fast man åker Skoda, finns det någon nackdel med det?

Den ska kunna prata med en Homey Pro men det gör väl alla idag.

Nästan alla i trafiken är sämst, en handfull tusen personer i Sverige som är duktiga på att köra bil. Antagligen är det väl få av dem åker Audi och BMW. Men att man är duktig på att köra har väldigt lite med hur man kör i trafik att göra, blir lite konstigt när man blandar ihop det imho.

Till något viktigt, min Charge Amp Halo åker snart på tippen. Vägrar att kommunicera trots flera försök med olika telefoner, paddor, datorer och 4 olika webläsare. På temat vägra kommunicera så vägrar även Charge Amps kundtjänst att göra det eftersom jag köpt laddaren som privatperson.

De jag i just nu periferin hör har problem med sina laddare verkar ha Zaptec. Jag gillar anekdotiska bevis och stryker den från listan.

Finns det någon som någon är nöjd med? Är det kanske enklast att köpa en Tesla? Fast man åker Skoda, finns det någon nackdel med det?

Min Easee har knallat och gått i 4,5 år nu Ett eller två kortare avbrott i molnet som jag märkt. Inga andra problem alls.
Laddbox är så tråkigt så att jag aldrig tänkt på den är positivt.
Sen var det det där bråket om den har jordfelsbrytare eller inte, och om den kanske eldar ner huset eller inte, men det är ju åtgärdat om man köper en ny. Mitt hus står kvar.
Edit: Ingen aning om Homey men jag styr den med Tibber. Men det borde ju funka.

Min Easee har knallat och gått i 4,5 år nu Ett eller två kortare avbrott i molnet som jag märkt. Inga andra problem alls.
Laddbox är så tråkigt så att jag aldrig tänkt på den är positivt.
Sen var det det där bråket om den har jordfelsbrytare eller inte, och om den kanske eldar ner huset eller inte, men det är ju åtgärdat om man köper en ny. Mitt hus står kvar.
Edit: Ingen aning om Homey men jag styr den med Tibber. Men det borde ju funka.
Min Easee funkar helt som den ska också. Inte ett problem på de tre år vi haft den. Styrs via Tibber.

Också riktigt nöjd med Easee - trots den ”felaktiga” modellen. Hållt i 4.5 år och 19000 kWh.

Sjukt smidig och prisvärd lastbalansering (deras egen).

Finns det någon som man kan styra utan molntjänst igång?
Omvänt, finns det någon som inte ens fungerar lokalt om us-east-1 är nere?

Jag har installerat de flesta laddboxar under många år, har själv en Zaptec Go sedan något år och inga problem alls.

Blir det inte billigare med installation än utan? Så var det när vi installerade... Men har inte hängt med i dagsnoteringen på bidrag/avdrag/straffskatts-fronten

Det är inte pengarna, det är principen.
Inte heller koll på det där.

Jag har installerat de flesta laddboxar under många år, har själv en Zaptec Go sedan något år och inga problem alls.

Appen ändrar inställningar, tappar plötsligt lastbalanseringen och kör för fullt. Varje gång man kopplar in bilen så nollställer den inställningarna i appen. Är väl vad jag kan komma på såhär.

Inte fel som sitter i boxen men man får se det som en helhet.

Edit: och går inte att köpa ändå.

Det är inte pengarna, det är principen
Easee har installatörsinställningar som du behöver ett konto/kod för att komma åt (till mitt stora förtret då installatören klantade sig lite med just det).

Så hur kunnig du än är på elen tror jag inte du kan installera en Easee själv. Du får väl bli installatör helt enkelt
Appen ändrar inställningar, tappar plötsligt lastbalanseringen och kör för fullt. Varje gång man kopplar in bilen så nollställer den inställningarna i appen. Är väl vad jag kan komma på såhär.

Du kan inte skylla på installatören då? 😁

Senast ändrad:
Ok. Själv använder jag inte appen alls. Kör med laddbalanserarens app (Perific) då den var enklast att ställa tider med.

Easee har installatörsinställningar som du behöver ett konto/kod för att komma åt (till mitt stora förtret då installatören klantade sig lite med just det).

Så hur kunnig du än är på elen tror jag inte du kan installera en Easee själv. Du får väl bli installatör helt enkelt

Du kan inte skylla på installatören då? 😁

Ja det är precis det som är kass.

Jag är installatör, men sysslar inte med laddare. Har inte intresse av att bli någon partner.

Vet inte vilka som installerat men installatören har nog inte påverkat när appen strular.

Går väl att köpa många boxar med 3-fasuttag och ”installation” dvs elektriker kopplar in i uttag = bidrag. Så kan du sedan koppla in den som du vill?

Jag fick min Easee fysiskt installerad av elektriker, sen behövdes den aktiveras via en "installatörsapp". Dock så fanns koden för att göra detta med i förpackningen så inga problem för mig som icke-elektriker att få igång den. Detta var dock några år sedan, kan möjligtvis varit så att man var tvungen att bekräfta sig som elektriker för att göra själva aktiveringen. I så fall så råkade jag tydligen göra det. Oklart i det fallet vad regler säger? Jag rörde ju inte den elektriska installationen utan gav bara kommandon via appen så laddboxen aktiverades, ska man verkligen behöva elektrikerkompetens för det?

Jag fick min Easee fysiskt installerad av elektriker, sen behövdes den aktiveras via en "installatörsapp". Dock så fanns koden för att göra detta med i förpackningen så inga problem för mig som icke-elektriker att få igång den. Detta var dock några år sedan, kan möjligtvis varit så att man var tvungen att bekräfta sig som elektriker för att göra själva aktiveringen. I så fall så råkade jag tydligen göra det. Oklart i det fallet vad regler säger? Jag rörde ju inte den elektriska installationen utan gav bara kommandon via appen så laddboxen aktiverades, ska man verkligen behöva elektrikerkompetens för det?
Tveksam om det finns regler för sånt, det är nog skruvandet som är lagstyrt. Men någon elektriker vet säkert.
Jag hittade dock ingen kod till appen, kanske installatören tog hand om den då :-(.

Du bör nog ha lite grundläggande kunskap iaf eftersom du ställer in kretsarnas avsäkring. Kanske klurigare att hänga med i om man har ett större system.

Vår installation har sex kretsar - två med 10 boxar i varje som är avsäkrade med 32A och fyra med tre boxar i varje som är avsäkrade med 16A. Sen delar allt på en huvudsäkring på 120A men den reglerar vi manuellt ner till en lägre nivå för att parera effektavgifterna.

Jag kan dock ställa om själv utan att vara inne på installatörskontot, det behöver man nog bara tillgång till för att stoppa in nya boxar.

Intressant nog så är det inga problem alls att klara våra 10-12 laddande bilar med 32A i fiktiv huvudsäkring. Nu är det ganska många hemmajobbare och pensionärer, hade alla varit bilpendlare hade det antagligen behövts skruva upp lite.

Kan någon förklara leasingpriset på bilar för en som aldrig leasat?

P4 för 5999/månad
Tidigare i höstat fick vi pris på Kia Niro pluginhybrid på ca 5300/månad in vinterhjul.

Polestaren har snudd på dubbla inköpspriset.

Kan någon förklara leasingpriset på bilar för en som aldrig leasat?

P4 för 5999/månad
Tidigare i höstat fick vi pris på Kia Niro pluginhybrid på ca 5300/månad in vinterhjul.

Polestaren har snudd på dubbla inköpspriset.
Subventionerat av tillverkaren, antagligen mot garanterat restvärde för leasinggivaren.

Tillbaka
Topp