Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Nja, det sägs så, och det finns de som drabbats. Men jag har inte sett någon riktig statistik på att det faktiskt är en ökad risk, och även om den skulle vara ökad huruvida den är tillräckligt stor för att oroa sig för. Alla alternativen för grepp vid marklyft har sina för- och nackdelar.
Jag kör på detta:

Lätt/uppvärmning: standargrepp

Mellantungt: mixed, växlar varannat set höger/vänster

Tungt: remmar, pga paranoid ang biceps även om jag vet att det inte kommer ske pga jag maxar på 2xKV.

Jag har också sett väldigt många köra på motorvägen i 20 km/h över hastighetsgränsen genom åren utan att något har hänt! Det betyder inte att det inte kommer hända dig/någon annan. Statistik är väl en grej, och man kan trygga sig med att det inte sker ofta eller nåt. Men kolla på muskelns funktioner och hur greppet fungerar. Samt fundera över om man själv/den man tipsar om greppet är mänsklig och skulle kunna böja lite mer på armen än vad man kanske först tror?

För mig överväger risken att drabbas av en skada vinsten att kunna lyfta mer på stången tidigare än vad jag hade om jag fortsatt med vanligt grepp. Eller kört remmar.

Kan tillägga att jag en gång körde kronlyft och lastade på ordentligt. Äntligen kunde jag belasta ryggen mer än jag kunde göra i den vanliga övningen. Allt gick bra, tills min kropp av ren reflex lyfte ena hälen av någon anledning som en ren spasm och det högg till som in i helvete i ländryggen. Då hade jag varit försiktig och lyft med rätt teknik och allt, det var ingen medveten rörelse.

Allt kan hända. Bättre att vara försiktig enligt mig. Men ni får göra vad ni tycker är bäst såklart.

Jag har bestämt mig för vanligt grepp och inga tillbehör (remmar etc) TILL jag hamnar på en riktigt envis platå. Hittills har det ändå gått framåt trots att jag platåat då och då. (Men det går ändå sakta åt rätt håll!) Nu har jag kört flera gånger/vecka i elva månader och ser återkommande mönster. Varje gång jag ökar så har jag en liten period där jag också tappar stången. Sen går det över = greppet har vant sig. Med det sagt är det inte ointressant att träna greppstyrka. Dels för att det ger fördel i övningen dels för att jag troligen kommer att börja klättra igen.

(Alltså träningen överlag gör jag för att kompensera för att jag just nu inte har så mycket tid att cykla samt att jag vill ha en stark kropp som inte håller på och krånglar nu när jag nästa år fyller hela 40 bast 😅. Det där målet på 100 kg I marklyft har fått ut mig i gymmet även kvällar när jag helst suttit och degat i soffan med ett glas rött... Så, fint och motoverande med ett mål men jag dör inte om jag inte klarar det inom utsatt tid.)

Jag behöver hjälp. Jag har kört squat till sittande på en bänk ganska länge. Kanske ett halvår? Försöker växla men fastnar lätt i samma spår. Nu när jag kör fria squats knäpper det i vänster knä. Någon sena hoppar över något ben (precis på insidan av knäskålen). Är jag lite överansträngd (nyss ökat vikten) eller har jag blivit obalanserad? Borde jag göra lår-curls i maskin? Squat till sittande är inga problem men en bit ner under 90 grader i knät knäpper det. Hör det knäppa även om jag squattar utan vikt.

Kör i övrigt utfall bulgariska och vanliga (inga problem) kliva upp på låda (körde det mycket i våras, inga problem då) och bål/överkropp.

Just nu är mina stora mål att ta:
Marklyft: 140 kg
Bänk: 90 kg
Båda för en repetition, innan jul. Jag är hyfsat säker på att jag löser bänken, men det är marklyft som jag inte är lika säker på

Uppdatering:
Marklyft:130 kg (Med straps) gick bra, och var ganska enkelt.
Bänk: Får lite ont i höger handled när jag bänkar, gäller bara bänk, men både klassisk liggande, och lutande bänk, inga andra övningar gör ont, endast dessa. Att göra samma rörelse med hantlar går dock bra, misstänker att jag lägger för mycket vikt på mina handleder, för att hålla balansen, istället för att vara stabil. Någon annan som har något förslag på vad som kan spöka? Någon som har provat WristWraps? Vet ej vad det heter på svenska...

Förutom bänk går det bra, ökar vikterna successivt, när jag når 11-12 repetitioner. Inte på övningar med hantlar dock.

Det märks på vikterna att jag har gymmat mycket senaste året, och kör högsta vikten på benspark (129 kg, 11/10 repetitioner, 2 sets klarade jag idag), samt 2 magövningar (båda i maskin).

Drar oftast ut några ton per dag på långtradarn här å där å ibland är det Riktigt Djävligt speciellt om en är sjuk uuusch skulle dra ut 5300kg ut på baklämmen å alltså de första 3 gick fint men alltså på de 5-6 då fick jag fasen be om hjälp just för att jag var helt slut obehagliga förkylningar i vanliga fall går det på ett kick å dra ut dom .

går sällan på gym jag klättrar & säkrar å drar å häver gods på arbetet så då behövs inget gym , hoppar upp & ner från flaken utan större bekymmer :-) ska ta å filma nån gång å lägga upp hur en arbetsdag ser ut som långtradar chaffis ( finns flera olika sorters en hel hög vill nog likna köttbullar å annat degigt .. )

kika in Anatoly på youtube han skojjar friskt med gymtestoätar folken å sen har han nån egen metod som ger ett sundare utseende än testofolken .

Drar oftast ut några ton per dag på långtradarn här å där å ibland är det Riktigt Djävligt speciellt om en är sjuk uuusch skulle dra ut 5300kg ut på baklämmen å alltså de första 3 gick fint men alltså på de 5-6 då fick jag fasen be om hjälp just för att jag var helt slut obehagliga förkylningar i vanliga fall går det på ett kick å dra ut dom .

går sällan på gym jag klättrar & säkrar å drar å häver gods på arbetet så då behövs inget gym , hoppar upp & ner från flaken utan större bekymmer :-) ska ta å filma nån gång å lägga upp hur en arbetsdag ser ut som långtradar chaffis ( finns flera olika sorters en hel hög vill nog likna köttbullar å annat degigt .. )
Nu har jag kontorsjobb men är inte risken att den typen av jobb blir ensidigt och slitigt?

Fysiskt jobb: drar tungt varje dag. Sliter exempelvis små stabiliserande muskler i höger arm och höger knä mer än vänster (om man drar ensidigt). Uttröttade muskler varje kväll. Efter 50 börjar kroppen få problem att återhämta sig och man börjar få förslitningar.

Styrketräning 1-2 ggr per vecka:

Tränar ett tungt gym-pass med väl genomtänkta muskelgrupper. Inte de snygga utan de viktiga balanserande. Passet är tungt men kort, i början är det slitigt men efter några veckor har man byggt upp en sådan styrka att resten av dagen är 20-30% av musklernas kapacitet. Man gymmar tungt en dag i veckan, är lite sliten dagen efter men har så stor grunfstyrka att jobbet är som en typ av vila.

Lite som att dra tungt släp med en liten 90 hk Honda Jazz. Det gå men motorn maxar konstant och slits hårt. Med en stor Toyota pickup märks det knappt och motorn är inte under stress utan klarar dra tungt länge och ofta.

Gym bygger en sådan motor tänker jag.

Med det sagt - om du har bra teknik på jobbet, hyfsad ergonomi och är försiktig tror jag det går fint ändå :) men vill förklara min teori.

Nu har jag kontorsjobb men är inte risken att den typen av jobb blir ensidigt och slitigt?

Fysiskt jobb: drar tungt varje dag. Sliter exempelvis små stabiliserande muskler i höger arm och höger knä mer än vänster (om man drar ensidigt). Uttröttade muskler varje kväll. Efter 50 börjar kroppen få problem att återhämta sig och man börjar få förslitningar.

Styrketräning 1-2 ggr per vecka:

Tränar ett tungt gym-pass med väl genomtänkta muskelgrupper. Inte de snygga utan de viktiga balanserande. Passet är tungt men kort, i början är det slitigt men efter några veckor har man byggt upp en sådan styrka att resten av dagen är 20-30% av musklernas kapacitet. Man gymmar tungt en dag i veckan, är lite sliten dagen efter men har så stor grunfstyrka att jobbet är som en typ av vila.

Lite som att dra tungt släp med en liten 90 hk Honda Jazz. Det gå men motorn maxar konstant och slits hårt. Med en stor Toyota pickup märks det knappt och motorn är inte under stress utan klarar dra tungt länge och ofta.

Gym bygger en sådan motor tänker jag.

Med det sagt - om du har bra teknik på jobbet, hyfsad ergonomi och är försiktig tror jag det går fint ändå :) men vill förklara min teori.
Tänkte det med. Grejen är väl att bygga upp styrka med hjälp av kontrollerade lyft på gymmet i syfte att stärka kroppen inför suboptimala ansträngningar i vardagen?

Man tränar som sagt u t a n f ö r jobbet, för att det senare ska kräva mindre ansträngning.
Lassen verkar ohanterliga, och borde ha packats på ett annat sätt?
Att dra fram saker, pallar och så är väl mycket en utrustningssport, hihi! Akta så inte lämmen kommer i kläm!

Add it: Kanske användes en större eller mindre palltruck förut, utan att någon tänkt på dig med din L50.

Senast ändrad:
Jag ger inte speciellt mycket för "jag har så tungt jobb att jag inte behöver träna" resonemanget

Jag har haft ett gäng fysiska jobb där man lastat upp mot 20ton grejer/dag (dvs lyfta-bära-släpa-lasta på pall. Inte dra pallbjörn)
Man var väl lite extra trött första veckorna, men man vänjer ju sig väldigt fort. Men skulle inte kalla det mer än lite extra vardagsmotion.

Att ha en aktiv vardag med inslag av både styrketräning och kondition tror jag på för en bra hälsa. En som har kontorsjobb och går mellan fikarummet och kontoret och som tror man kompenserar allt med 2 halvdana gympass i veckan? -njaa

Samtidigt en skogshuggare på 1800 talet slet ut sig och var nog rätt nedbruten redan vid 35 år.

Lagomt är bäst.

Lite snabbt som man fått höra under ergonomiutredningar på jobbet.

Det finns typ två sorters ansträngning positiv och negativ.

Positiv är gym, promenad och kondis. Sitter du på kontor behöver du röra dig annars är du bara trött i skallen. Perfekt för oss med flexibel eller oreglerad arbetstid.

Negativ är repetitiv, utslitande och enformig, den gör dig sliten men bygger inte. Du använder upp din energi både kroppsligt och mentalt och du orkar inte träna. En nedåtgående spiral.

Sen är det ofta kopplat till andra sociala faktorer som gör bajsmackan lite mer snedfördelad men det blir typ politik så jag hoppar den delen.

Lite snabbt som man fått höra under ergonomiutredningar på jobbet.

Det finns typ två sorters ansträngning positiv och negativ.

Positiv är gym, promenad och kondis. Sitter du på kontor behöver du röra dig annars är du bara trött i skallen. Perfekt för oss med flexibel eller oreglerad arbetstid.

Negativ är repetitiv, utslitande och enformig, den gör dig sliten men bygger inte. Du använder upp din energi både kroppsligt och mentalt och du orkar inte träna. En nedåtgående spiral.

Sen är det ofta kopplat till andra sociala faktorer som gör bajsmackan lite mer snedfördelad men det blir typ politik så jag hoppar den delen.
Nja. All fysisk aktivitet är nedbrytande. Skillnaden om det blir en positiv eller negativ spiral beror på om kroppen får tid för återhämtning.

Nja. All fysisk aktivitet är nedbrytande. Skillnaden om det blir en positiv eller negativ spiral beror på om kroppen får tid för återhämtning.
Så är det. Men skillnaden mellan att t.ex. belasta axlarna 8 timmar per dag fem dagar i veckan på arbetet jämfört med att köra 5 set axlar 1-2 dagar per vecka på gymmet går ju inte att bortse ifrån om man ska fundera på vad som är lagom belastning för att ens hinna återhämta sig.

Uppdatering:
Marklyft:130 kg (Med straps) gick bra, och var ganska enkelt.
Bänk: Får lite ont i höger handled när jag bänkar, gäller bara bänk, men både klassisk liggande, och lutande bänk, inga andra övningar gör ont, endast dessa. Att göra samma rörelse med hantlar går dock bra, misstänker att jag lägger för mycket vikt på mina handleder, för att hålla balansen, istället för att vara stabil. Någon annan som har något förslag på vad som kan spöka? Någon som har provat WristWraps? Vet ej vad det heter på svenska...
Jag får ont i tumbenet vid bänkpress och för mig hjälper det med handledslindor. Tänker att det kan vara värt att prova i alla fall. Att hålla lite smalare kan du också prova.

Så är det. Men skillnaden mellan att t.ex. belasta axlarna 8 timmar per dag fem dagar i veckan på arbetet jämfört med att köra 5 set axlar 1-2 dagar per vecka på gymmet går ju inte att bortse ifrån om man ska fundera på vad som är lagom belastning för att ens hinna återhämta sig.
Förstår nog inte din poäng.
Om man har ett fysiskt arbete med bara 12 timmars vila, krävs det att den dagliga belastningen inte är högre än att man hinner återhämta sig till nästa arbetsdag. Annars blir man skadad.
Detsamma gäller om man skulle gymma eller konditionsträna varje dag.
Om man bara jobbar/gymmar eller cyklar 2 ggr / vecka kan man köra lite hårdare varje gång. Allt annat lika.

Förstår nog inte din poäng.
Om man har ett fysiskt arbete med bara 12 timmars vila, krävs det att den dagliga belastningen inte är högre än att man hinner återhämta sig till nästa arbetsdag. Annars blir man skadad.
Detsamma gäller om man skulle gymma eller konditionsträna varje dag.
Om man bara jobbar/gymmar eller cyklar 2 ggr / vecka kan man köra lite hårdare varje gång. Allt annat lika.
Är det verkligen så förslitningsskador fungerar?

Typ broskpåbyggnad i karpaltunnel på grund av repetetiv belastning. Är det ett rent återhämtningsproblem?

Har på något sätt lyckats impinge:a axeln, dock ej via klassisk dålig bänkteknik (tror jag) då bänkpress inte är några problem, däremot begränsad/smärtsam intern axelrotation, och vid chins hänger jag snett när jag är i bottenläget pga begränsad rörlighet i axeln. Har inte kommit iväg till fysio ännu, men har någon här haft liknande problem så får man gärna tipsa om vad de upplevde för specifik orsak (om någon) samt kur.

Jag får ont i tumbenet vid bänkpress och för mig hjälper det med handledslindor. Tänker att det kan vara värt att prova i alla fall. Att hålla lite smalare kan du också prova.
Har nog inte bara med träningen att göra. Inför och efter träningen - och innan du sätter dig vid skrivbordet, kanske - bör du mjuka/värma handlederna (och vristerna): Skaka, snurra, vrid. Lätta vikter innan de tunga.
Ibland är ena armen långt starkare än den andra. Prova i så fall hantlar.

Började med armhävningar och situps lite först i maj. Bara cykel innan dess. Klarade knappt en ah och några su då. Kört lite ah och su från och till sedan dess, runt 10-20 nån gång i veckan bara. Först på knä sedan med tårna i golvet och händerna lite utanför axelbredd. 25 ah och 40 su är inget problem längre. Det var på tiden. Väger 89 kg.

Har på något sätt lyckats impinge:a axeln, dock ej via klassisk dålig bänkteknik (tror jag) då bänkpress inte är några problem, däremot begränsad/smärtsam intern axelrotation, och vid chins hänger jag snett när jag är i bottenläget pga begränsad rörlighet i axeln. Har inte kommit iväg till fysio ännu, men har någon här haft liknande problem så får man gärna tipsa om vad de upplevde för specifik orsak (om någon) samt kur.
Axeln är en av våra rörligaste leder så enkelt att man får problem med dem. Min erfarenhet är att smärta i axeln ibland beror på att man är tight/har problem i andra muskler. Jag hade smärta i framsidan av axeln. Det visade sig bero på min biceps (Den långa bicepssenan fäster inne i axelleden). Så du kan alltid testa och känna efter om du känner stelhet i biceps. Se till boka in tid till en fysio dock om problem kvarstår så du får hjälp av en expert. Jag är bara en professionell marknadsförare som tränat och coachat Crossfit i över 10 år :-)

Axeln är en av våra rörligaste leder så enkelt att man får problem med dem. Min erfarenhet är att smärta i axeln ibland beror på att man är tight/har problem i andra muskler. Jag hade smärta i framsidan av axeln. Det visade sig bero på min biceps (Den långa bicepssenan fäster inne i axelleden). Så du kan alltid testa och känna efter om du känner stelhet i biceps. Se till boka in tid till en fysio dock om problem kvarstår så du får hjälp av en expert. Jag är bara en professionell marknadsförare som tränat och coachat Crossfit i över 10 år :-)
Japp, har fysiotid bokad på fredag men man vill ju ha input innan dess :)

Intressant med biceps, jag upplever faktiskt att biceps på den drabbade (högra) sidan känns aningen öm/stel när jag kör skivstångsrodd, men har inbillat mig att det egentligen är så att jag har svårt att "få kontakt" med min (grovt eftersatta) vänstra biceps som gör att det "känns mer" i höger än vänster arm.

Hade stora problem med axel-nacke. Visade sig vara stress. Bytte jobb. Borta direkt. Satt och spände mig hela dagarna.

Hade stora problem med axel-nacke. Visade sig vara stress. Bytte jobb. Borta direkt. Satt och spände mig hela dagarna.
Jag hade ngt liknande i nacken, trodde jag hade nackspärr i ett halvår men det var laptopnacke pga jobba i soffan i samband med corona. Efter MR och konstaterande att det var en disk som tryckte på en nerv (ond cirkel med inflammation tydligen) fick jag Etoricoxib utskrivet och smärtan släppte samma dag, efter en tablett..

Det ligger ofta arbetsrelaterade saker och småmaler, men som blir akuta när påfrestningarna blir stora.
Ja, och kroppen kompenserar bra, för småfel, så man vet inte var problemet börjar. - Litet som knak på en cykel, hihi!

Äntligen skaffat en skivstång till mitt "gym". Köpte den billigaste jag kunde hitta på Västsvenska träningsprodukter, tycker det funkar bra! Insåg att det är lite trångt så valde en 180 cm stång och det var nog klokt. Funderar på att uppgradera golvet från spånskiva till något annat så småningom...
20251204_220129.webp

En geerad, snedsågad bräda under varje torde räcka, om du inte har något emot spik i väggen. - Hellre i väggen än i skon! Om det är sandfyllda vikter ska du hålla koll, så att du direkt kan stoppa utflöde.

Jag byggde min fristående. För att inte stolparna ska röra sig i sidled, passade jag in ett ribbkryss till var sida. Ja, lyfta av lastad stång brukar gå bra, men ett gungigt tillbakaställ kan orsaka ett och annat, har jag märkt. En ribba, som jag hade till att börja med, blev otillräckligt.
DSCF0002b.webp

Knö under en liten regel där också så slipper skruvarna agera rotationsaxlar.
Visa bilaga 806672
+1!
Bra att ha byggt ett hemmagym, men just det där är som att ta en postcykel med superlågt insteg och använda till bergssprintar, för att hålla oss till cykelanalogier.
Och investera också i mattor, det kanske är betong under men spånskivan kommer dels mosas och bli till damm, eller brytas mot ojämnheter i golvet och sen blir till damm, och kanske också börja förmultna pga fukt, inte bra för lungorna.
Åtminstone ser jag den risken.

+1!
Bra att ha byggt ett hemmagym, men just det där är som att ta en postcykel med superlågt insteg och använda till bergssprintar, för att hålla oss till cykelanalogier.
Och investera också i mattor, det kanske är betong under men spånskivan kommer dels mosas och bli till damm, eller brytas mot ojämnheter i golvet och sen blir till damm, och kanske också börja förmultna pga fukt, inte bra för lungorna.
Åtminstone ser jag den risken.
Ska man övertänka kring fukt så är det lika bra att införskaffa en avfuktare. Lär väl bli lite extra fukt pga all svett också.

Jag har numer ett rätt komplett hemmagym som ligger och dammar i garaget. Men då mitt intresse för gymmande på gym vs hemmagym, skiftat genom åren får det nog ligga kvar något år om jag ändrar mig igen 😅.

Just nu är mina stora mål att ta:
Marklyft: 140 kg
Bänk: 90 kg
Båda för en repetition, innan jul. Jag är hyfsat säker på att jag löser bänken, men det är marklyft som jag inte är lika säker på,
Uppdatering:
Försökte på 140 kg mark idag, gick inte hela vägen upp, men lyfte ifrån marken iallafall. Det löser jag innan jul iallafall.

Bänken gör inte ont i handlederna längre, tack vare handledslindor, men målet innan jul har jag insett är omöjligt.

Är det greppet som är begränsningen vid 95?
Ja och nej. Jag är i vad jag kallar för "tapp"-perioden på 95 nu. Dvs, jag lyfter det men sätter ned lite osnyggt snabbt. Anledningen till det är att vänster hand är lite svagare (syns tydligt på bilden). Det brukar gå över efter en tid men lär tyvärr inte gå över innan nyår om jag känner mig själv rätt.
20251201_183821(1).webp

Tillbaka
Topp