Zwift ride med Wahoo kickr core utan Zwift

uberweiss

Medlem
Hej!

Jag slog till på en Zwift ride med Wahoo kickr core 2 under black friday som jag nu kör med zwift, mycket nöjd!

Min fru skulle vilja använda cykeln för att träna på utan att köra zwift, vad finns det för alternativ? Det hon främst vill kunna göra är att ändra motstånd och kanske även köra pass om det skulle gå utan någon större kostnad.

Jag testade att köra wahoos egna app men det var bara fast i erg mode så jag kunde inte byta motstånd eller köra några pass. Har läst tips om en app som heter QZ men inte testat då den kostar pengar. Någon som testat den?

Hon kan såklart köra på min zwift men det är så meckigt så hade gärna haft något enklare.

Allla tips är välkomna :)

Fast jag tolkar TS som att frun vill växla motstånd själv, dvs. inte köra ERG, är det verkligen någon tredjepartsmjukvara som fixar de virtuella växlingarna?

Annars med ERG funkar ju det mesta.

Fast jag tolkar TS som att frun vill växla motstånd själv, dvs. inte köra ERG, är det verkligen någon tredjepartsmjukvara som fixar de virtuella växlingarna?

Annars med ERG funkar ju det mesta.
Man kan byta motstånd och ändra inställningar i de flesta appar som levererar träningspass till trainern, typ TrainerDay och via Garmin-dator som var mina förslag. Blir det för tungt så sänker man. Men ja, det blir ERG-mode. Vad jag vet så finns det inget program utanför Zwift som hanterar de virtuella växlarna tyvärr. Men är inte det egentligen en glorifierad fjärrkontroll för ERG-mode-inställningen ändå? Så nödlösningen om TS inte vill dela sitt konto med frun eller om frun inte vill skaffa eget konto på Zwift blir väl nåt sånt fulhack liksom.

Btw TS om frun har friskvårdsbidrag från jobbet ska ni veta att det funkar för Zwift!

Hej!

Jag slog till på en Zwift ride med Wahoo kickr core 2 under black friday som jag nu kör med zwift, mycket nöjd!

Min fru skulle vilja använda cykeln för att träna på utan att köra zwift, vad finns det för alternativ? Det hon främst vill kunna göra är att ändra motstånd och kanske även köra pass om det skulle gå utan någon större kostnad.

Jag testade att köra wahoos egna app men det var bara fast i erg mode så jag kunde inte byta motstånd eller köra några pass. Har läst tips om en app som heter QZ men inte testat då den kostar pengar. Någon som testat den?

Hon kan såklart köra på min zwift men det är så meckigt så hade gärna haft något enklare.

Allla tips är välkomna :)
Annars kan hon ju köra på ditt konto. Skapa några "custom workouts" på en effektnivå som passar henne.
Eller ändra FTP- inställningen när hon skall köra.

ok, växla virtuellt lär bli ett problem. +- i erg borde inte vara nåt problem. Har dock bara testat i tr och z

Ja, det finns i wahoo. Lite märklig UI men det finns. Effekt, Lutning eller %

1000006659.webp

Kickr (core) är enkel att använda. Som @jonte987 visar räcker det med Wahoo-appen på telefonen för att styra trainern och i ERG-mode manuellt ställa motståndet medan man tränar. Om man vill köra ett färdigt pass går det via TrainingPeaks så man behöver ett konto där men man behöver inte betala för den funktionen. Pass där synkas till Wahoo-appen. Det kommer en fråga om att synka vidare till en Wahoo cykeldator men det behövs inte, det räcker med Wahoo-appen på telefonen. I TrainingPeaks kan man bygga egna pass eller hämta från deras bibliotek (men tror man måste betala för det senare). Hämtar man pass från andra håll behöver de synkas till TrainingPeaks för att synkas vidare till Wahoo. Trainerday som har nämnts har mycket men endast tre fria per månad utan att betala. Man kan köpa pass från andra aktörer, t ex High North, men principen är samma, d v s det går via ett (gratis)konto på TP och vidare till Wahoo-appen som styr trainern. En mer direkt approach är att betala för Wahoo SYSTM och hitta sina pass och träningsprogram där och det hanteras med appen Wahoo SYSTM.

Finns detta tilläggsprogram som ska kunna fixa så växlingsknapparna fungerar i andra program än swift, tex mywoosh:

Dock verkar det vara lite problem med swift click v2, men ride ska fungera utan problem.

Tack för alla svar! Nu har jag lite grejer att testa.

Laddade hem Trainerday och den verkar ha det jag behöver :) Jag labbade lite i wahoo-appen men tyckte liksom inte att den bytte motstånd när jag ändrade watt osv. Men jag är lite ringrostig kring trainer och erg mode så det kan vara jag som är trög.

Jag har kollat rätt mycket över åren (men cyklat mindre) och om billigt räcker och man inte vill mecka hade jag betalt för trainerday. Eller gratisversion kanske räcker.
Ska det vara helt gratis blir det ett jävla meck eller försvinner efter nåt år.

Indoorcycling eller vad det heter är nog mest intressant gratis grej just nu.

Edit. Tänkte på

Senast ändrad:
Kickr (core) är enkel att använda. Som @jonte987 visar räcker det med Wahoo-appen på telefonen för att styra trainern och i ERG-mode manuellt ställa motståndet medan man tränar. Om man vill köra ett färdigt pass går det via TrainingPeaks så man behöver ett konto där men man behöver inte betala för den funktionen. Pass där synkas till Wahoo-appen. Det kommer en fråga om att synka vidare till en Wahoo cykeldator men det behövs inte, det räcker med Wahoo-appen på telefonen. I TrainingPeaks kan man bygga egna pass eller hämta från deras bibliotek (men tror man måste betala för det senare). Hämtar man pass från andra håll behöver de synkas till TrainingPeaks för att synkas vidare till Wahoo. Trainerday som har nämnts har mycket men endast tre fria per månad utan att betala. Man kan köpa pass från andra aktörer, t ex High North, men principen är samma, d v s det går via ett (gratis)konto på TP och vidare till Wahoo-appen som styr trainern. En mer direkt approach är att betala för Wahoo SYSTM och hitta sina pass och träningsprogram där och det hanteras med appen Wahoo SYSTM.

Intressant. Jag har testat synka trainer day - tp - rgt och det gick men det var meck. Tror inte det gick gratis synka en hel plan utan bara enstaka wo. Tror också att de inte låg kvar i rgt så man kunde inte synka över ett bibliotek.

Nu tycker jag det är kul att testa men annars är det ett jävla meck för att spara vad nu trainerday kostar

Annars är IC Trainer humant prissatt och verkar rätt nice
Jag tänkte på den och av websidan att dömma har de snäppt upp sig. Var lite obskyr tidigare.
Trainerday känns ändå lite mer polerad och bygger på ergdb.
Men absolut. 20 spänn billigare i månaden talar sitt tydliga språk och wo från td är ändå gratis eftersom ergdb är open source

Intressant. Jag har testat synka trainer day - tp - rgt och det gick men det var meck. Tror inte det gick gratis synka en hel plan utan bara enstaka wo. Tror också att de inte låg kvar i rgt så man kunde inte synka över ett bibliotek.

Nu tycker jag det är kul att testa men annars är det ett jävla meck för att spara vad nu trainerday kostar
Ja, det är meckigt och ibland undrar jag över mina egna ekonomiska prioriteringar med tanke på vad all hårdvara kostar 😁

Bygga egna pass i TP:

Köpa träningsbibliotek från High North för £39 engångskostnad (som används via TP):

Tillbaka
Topp