[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Bra pris på flera modeller nu.

Inkl v-hjul och service

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig välja Enyaq när det finns ID.4 🙂 Enyaq känns gammaldags med sin "jag-vill-vara-en-avgasbil" front och fula ratt. Vid senaste produktuppdateringen fick den istället en "no-name" front... Dessutom är den stor och klumpig som en dräktig flodhäst, ID.4 är på gränsen vad gäller otymplighet men ändå mer rimligt kompakt. Och den ser modern ut…..
Jag har sett liknade kommentarer förut just ang. ”Grillen” på Enyaq. Men att Polstar 2, Audi Q4 och A6 e-tron mfl har grill gnälls det inte på.
Själv har jag den face-liftade ”no-name” Enyaqen men tycker att den gamla är snyggare.
Vill man kan man ju även argumentera för grillens existensberättigande på många ICE-bilar som har kylaren vid det undre luftintaget.

Jag har sett liknade kommentarer förut just ang. ”Grillen” på Enyaq. Men att Polstar 2, Audi Q4 och A6 e-tron mfl har grill gnälls det inte på.
Själv har jag den face-liftade ”no-name” Enyaqen men tycker att den gamla är snyggare.
Vill man kan man ju även argumentera för grillens existensberättigande på många ICE-bilar som har kylaren vid det undre luftintaget.
Jo jag som själv har en Q4 tycker att grillen är någonstans mellan skitful och vansinnigt ful beroende på modellversion. Och Q6 är bara lite bättre.
Men Id4 är ändå en mycket fulare bil i grunden än samtliga dessa...
Jag tycker för övrigt Enyaq är snyggast av syskonen, och den faceliftade blev bättre.

Finns det någon som någon är nöjd med? Är det kanske enklast att köpa en Tesla? Fast man åker Skoda, finns det någon nackdel med det?

Den ska kunna prata med en Homey Pro men det gör väl alla idag.
Min Garo från elbilens stenålder tuffar på som en ångmaskin. Aldrig problem. Skottsäker. Inte så mycket som kan krångla å andra sidan...

Polestar 2 har inte samma typ av grill, den hade det när den var ny och då var den också ful i fronten. Elbil som vill låtas vara avgasbil... Audi Q4 och A6 har inte heller samma typ av "grillar", de är stängda om jag minss rätt. Q4 är oavsett ganska ful. Onödigt kantig och knubbig design. Audi förvaltar inte sitt aerodynamiska arv särskilt väl med alla dessa korkade SUV-modeller.

Hej Bullen. Jag har nu testat två olika Citroën C5X. Mycket trevlig bil. Men (MEN!) jag kan inte bortse från det faktum att Lynk & co 08 verkar löjligt prisvärd jämfört med allt annat som känns passande. 20 mil på el sen är det en vanlig bensinare. Stor, ser helt ok ut. Den är ungefär lika svensk som en Volvo eller Polestar (dvs nästan kinesisk). Priset låter orimligt bra om man leasar. Ska jag överväga att överge mina principer och kika på en sån trots att den tillverkas i en diktatur?

(Inser att jag leder in tråden på ett potentiellt politiskt ämne, så jag ber väl egentligen mest om lite synpunkter på bilen. Bilens tillverkningsplats kan vi lämna därhän.)

Varför inte elbil om du ändå ska köra på el?
Pris och praktikaliteter. Jag har en EV6a nu. Den har stort batteri och laddar snabbt men jag är trots det inte såld på elbil. Krångel med laddning som ofta går långsammare än utlovat och dåååålig räckvidd på vintern. Däremot överlägset när det är varmt och man inte ska långt. Laddhybrid med längre räckvidd passar mitt körmönster perfekt. Nackdelen är förstås två drivlinor men om bilen ändå är billigare än en en elbil så blir den nackdelen liten.

Pris och praktikaliteter. Jag har en EV6a nu. Den har stort batteri och laddar snabbt men jag är trots det inte såld på elbil. Krångel med laddning som ofta går långsammare än utlovat och dåååålig räckvidd på vintern. Däremot överlägset när det är varmt och man inte ska långt. Laddhybrid med längre räckvidd passar mitt körmönster perfekt. Nackdelen är förstås två drivlinor men om bilen ändå är billigare än en en elbil så blir den nackdelen liten.

Jag tänker tvärtom. Hoppas att jag slipper släpa på en fossil motor igen. Jag kör långt några gånger per år, och visst går räckvidden ner men det funkar tycker jag.

Problem med snabbladdning...
Jo, det har jag haft. Mina upplevelser med laddning på andra stationer än Tesla har funkat dåligt. Detta gäller både min förra bil, Hyundai, och nuvarande Tesla.
Jag hade aldrig problem på Tesla med Hyundai och fick högre effekt där (75 kW som den kunde ta) än på andra som strulade och aldrig gav mer än 50.
Den enda gången jag testat en annan än Teslas med Teslan, då avbröts laddningen efter 6 minuter...

Hur man än vrider och vänder på det är det extremt strulfritt att ladda Tesla på Tesla-laddare, bara stoppa in och så är det igång, strular aldrig. Är otrogen ibland men det känns alltid bökigt att hålla på med appar, kort (även om det bara är betalkort ofta numera) och knappa på displayen.

Bara stoppa in och det är igång är ju snäppet enklare än att tanka!

Har försökt få igång Autocharge på Circle-K, det ska ju vara lika smidigt när det är konfat, men det fick jag inte till :-)

Hur man än vrider och vänder på det är det extremt strulfritt att ladda Tesla på Tesla-laddare, bara stoppa in och så är det igång, strular aldrig. Är otrogen ibland men det känns alltid bökigt att hålla på med appar, kort (även om det bara är betalkort ofta numera) och knappa på displayen.

Bara stoppa in och det är igång är ju snäppet enklare än att tanka!

Har försökt få igång Autocharge på Circle-K, det ska ju vara lika smidigt när det är konfat, men det fick jag inte till :-)

I det jag skriver ovan, tar jag inte med smidigheten med Tesla i Tesla.
Där har strulet handlat om huruvida jag får ström eller inte.

Men, Ja. Det borde vara lag på att det funka lika smidigt som tesla med plug and charge för alla överallt.

I det jag skriver ovan, tar jag inte med smidigheten med Tesla i Tesla.
Där har strulet handlat om huruvida jag får ström eller inte.

Men, Ja. Det borde vara lag på att det funka lika smidigt som tesla med plug and charge för alla överallt.
Var länge sen jag hade laddstrul, håller mig till Ionity och Tesla nästan enbart. Senaste strulet var just närmjag skulle använda MER, då såg laddaren ut att fungera men gjorde inte det, där försvann väl 5 min av mitt liv.

Däremot plug&charge, som finns på min Audi har jag aldrig någonsin använt. För jag kan inte.
* Man låses till Audi-avtalen, som är väsentligt dyrare än vad man får för någon hundralapp i månaden hos tex Ionity (och efter den jämförelsen fick jag något mail om att de höjde priset på Audi-avtalen...)
* Audis mjukvara och hantering av användare är inte urusel, det hade varit för snällt sagt. När jag hade tröttnat på att jag som huvudanvändare blev ombedd att logga in som huvudanvändare, och supporten bett mig före en factory reset för fjärde gången, gav jag helt enkelt upp.

I november i fjol hade Audi identifierat en lösning på ett av de otal mjukvaruproblem jag anmält, de fick mina uppgifter så min lokala verkstad skulle kontakta mig omgående för att lösa problemet. Jag väntar fortfarande på att det där "omgående" skall infinna sig, två påstötningar senare.

Jag trodde nog att strulet med laddning som fanns våren 23 när jag fick Kian skulle vara slut nu. Och att Teslas enorma övertag på det området skulle vara utjämnat. Så är det tyvärr ej.

Svär lite ungefär var fjärde laddning och har man inte förvärmt batteriet på vintern för att man glömt eller det är underr 20 procent så går det sjukt segt att ladda. Ska man ha 20procent kvar så blir det inte särskilt många mil mellan laddningarna i praktiken även om räckvidden är bra under optimala förhållanden.

De enda laddarna som alltid funkat bra för mig är IONITY men de är rätt dyra och dåligt utbyggda norrut. Teslas laddare har aldrig funkat bra med Kian (nu har jag ej testat på två år iofs).

Kort sagt: elbil på sommaren - ja gärna! Elbil på vintern och längre turer - nej tack (även om det funkar). Släp kör jag sällan med som tur är, annars skulle elbil gå bort av den anledningen också.
Nu tycker jag att jag motiverat mitt önskemål av en laddhybrid med lite längre räckvidd rätt bra :-)

Senast ändrad:
Jag trodde nog att strulet med laddning som fanns våren 23 när jag fick Kian skulle vara slut nu. Och att Teslas enorma övertag på det området skulle vara utjämnat. Så är det tyvärr ej.

Svär lite ungefär var fjärde laddning och har man inte förvärvat batteriet på vintern för att man glömt eller det är underr 20 procent så går det sjukt segt att ladda. Ska man ha 20procent kvar så blir det inte särskilt många mil mellan laddningarna i praktiken även om räckvidden är bra under optimala förhållanden.

De enda laddarna som alltid funkat bra för mig är IONITY men de är rätt dyra och dåligt utbyggda norrut. Teslas laddare har aldrig funkat bra med Kian (nu har jag ej testat på två år iofs).

Kort sagt: elbil på sommaren - ja gärna! Elbil på vintern och längre turer - nej tack (även om det funkar). Släp kör jag sällan med som tur är, annars skulle elbil gå bort av den anledningen också.
Nu tycker jag att jag motiverat mitt önskemål av en laddhybrid med lite längre räckvidd rätt bra :-)
Tesla kör väl bara 400 V fram till nyligen (tror de har några 800V-laddare nu, eller?), Kia 800V, så att de inte är optimala är nog väntat. De är helt enkelt bara begränsat kompatibla om man vill ladda snabbt.

Ionity kostar 3,50 kr/kWh med ett avtal för någon hundring per månad som man aktiverar och stänger av månadsvis efter hur man kör - jag tycker inte de är dyra.

Jag tycker elbil funkar bra året runt, även på långtur. Undantagen är längre släpturer, när jag skall hämta gratisveden en bit bort är det lite besvärligt, då hade jag gärna haft en gammal bensinare i stället. Och om man tvunget skall till fjällen mitt på bytesdagarna. Det senare har jag inte testat, men det är ju lätt att inse att det kan bli besvärligt. OM man inte orkar gå upp ett par timmar tidigare än alla andra.

Edit: Teslas försprång är inte helt borta, just smidigheten leder de fortfarande på. Men sedan alla kan använda teslas laddare, åtminstone vi som kör 400V-bil, är väl enda skillnaden att man slipper appen. Min bil laddar dessutom snabbare än Tesla, inte i topphastighet men över en laddning. Och den är medioker med dagens mått mätt.

Svär lite ungefär var fjärde laddning och har man inte förvärmt batteriet på vintern för att man glömt eller det är underr 20 procent så går det sjukt segt att ladda. Ska man ha 20procent kvar så blir det inte särskilt många mil mellan laddningarna i praktiken även om räckvidden är bra under optimala förhållanden.

Det är många saker som förvånar mig att alla inte har ännu, som bara är designval i mjukvara. Att förvärma automatiskt vid behov (och det är oftare än man tror!), och även om man kommer in med 5%, är ju inte så himla svårt. Jag brukar sikta på att ha 10% kvar när jag kommer fram, och sen ser jag lite hur det utvecklas och känner mig helt trygg på att sikta mot 2-3% när jag börjar närma mig.

Det funkar numera men du får inte jättebra fart eftersom de inte skruvat upp Teslas laddare till 800v ännu (det finns vad jag förstår egentligen stöd för det)

Kan förstå hur du tänker, och har många gånger tänkt att det ska bli ngt annat än Tesla nästa gång. Men så läser jag om såna här grejer.. Den har ju sina egenheter helt klart men den är verkligen extremt enkel att leva med till vardags, även på långresor, även på vintern.

Vi hade 3:an i ett drygt år, klart roligare bil men som familjebil är Y trevligare, den har vi haft i 3,5 år och 7000 mil helt utan verkstadsbesök (tänkte boka en bromsservice nu efter vintern, 2500 kr..) och ser egentligen inga skäl till att byta.

Sen kostar ju soppan bara 15 spänn litern mot nästan det dubbla när vi köpte, så på så vis ser ju den ekonomiska kalkylen inte lika bra ut.

Vi hade 3:an i ett drygt år, klart roligare bil men som familjebil är Y trevligare, den har vi haft i 3,5 år och 7000 mil helt utan verkstadsbesök (tänkte boka en bromsservice nu efter vintern, 2500 kr..) och ser egentligen inga skäl till att byta.
Ja Tesla är ju överlägset där, medan alla andra fortfarande försöker klänga sig fast vid service vartannat eller tom varje år. För att hålla befintliga verkstäder i gång kan man ju tro...
Men 3,5 år och 7000 mil utan verkstadsbesök låter lite väl bra. Vågar man köra bil i 3,5 år utan att ens kolla bromsvätska?

Ja Tesla är ju överlägset där, medan alla andra fortfarande försöker klänga sig fast vid service vartannat eller tom varje år. För att hålla befintliga verkstäder i gång kan man ju tro...
Men 3,5 år och 7000 mil utan verkstadsbesök låter lite väl bra. Vågar man köra bil i 3,5 år utan att ens kolla bromsvätska?

Den larmar väl om det blir låg nivå? Och används nära nog aldrig så kondens-problemen borde vara låga.

fast är det nån som kollar? Bilia byter nog för 2000+ utan att kolla och skickar en video på motorrummet för att ge intryck av akut problem

De rekommenderar bromsservice och koll av vatteninnehåll vartannat år om man kör i vinterklimat, jag har nog slarvat lite där.

Men å andra sidan, det rullar väldigt många bilar som aldrig någonsin kollas, hade det varit ett stort problem så hade det märkts. Jag körde vår första Forester i 15000 mil utan att kolla..

Ja, konstigt nog frös inte bromsvätskan i de skrotbilar jag körde back in the day. Mycket vätskor självtömde iofs löpande men just bromsarna höll väl tätt

De rekommenderar bromsservice och koll av vatteninnehåll vartannat år om man kör i vinterklimat, jag har nog slarvat lite där.

Men å andra sidan, det rullar väldigt många bilar som aldrig någonsin kollas, hade det varit ett stort problem så hade det märkts. Jag körde vår första Forester i 15000 mil utan att kolla..
Ja funkar det så funkar det. Men det blir ju väldigt tråkigt om just bromsarna inte funkar. Jag kan tycka att även en liten risk är för stor, men jag är möjligen lite överspänd med sånt.

Jag är kanske lite konspiratorisk men det känns som att en hel del av punkterna på serviceschemat är till för verkstaden snarare än bilen och bilägaren.

Enda gången jag kokat bromsar var i Veribier, på cykel, med Hope XC. Bör ha varit 2003.. Trots att de var nästan nya så slutade de ta helt och hållet, och efter att ha bytt bromsvätska fungerade de som de skulle.

Jag är kanske lite konspiratorisk men det känns som att en hel del av punkterna på serviceschemat är till för verkstaden snarare än bilen och bilägaren.
Delvis ja. Vi som skriver i den här tråden behöver nog inte betala någon 2500 kr/h för att kolla om spolarvätska behöver fyllas på, om lacken sitter kvar eller om däcken har mönster kvar.
Samtidigt visar väl Teslas besiktningsresultat att många behöver hjälp med enkla grejer, annars blir det inte gjort.
Sen använder självklart verkstäderna det för att tjäna pengar. Och en del åtgärder, som att kolla om motorrummet bör tvättas, är en aning överdrivna.

Ja funkar det så funkar det. Men det blir ju väldigt tråkigt om just bromsarna inte funkar. Jag kan tycka att även en liten risk är för stor, men jag är möjligen lite överspänd med sånt.
Jag kan ju upplysa dig om att man byter bromsvätska för att tjäna pengar, inte för funktionens skull. Ofta byter bilbolag inte på sina egna bilar pga enbart kostnad.
Skulle vilja se den som lyckas koka vätskan på en 5 år gammal bil i vardagskörning… händer inte :)

Ofta får bildelsbytarna provision på att byta vätskan… ännu ett ställe att plocka pengar.

Jag kan ju upplysa dig om att man byter bromsvätska för att tjäna pengar, inte för funktionens skull. Ofta byter bilbolag inte på sina egna bilar pga enbart kostnad.
Skulle vilja se den som lyckas koka vätskan på en 5 år gammal bil i vardagskörning… händer inte :)

Ofta får bildelsbytarna provision på att byta vätskan… ännu ett ställe att plocka pengar.
Just vad gäller bromsvätska håller jag inte med. För en biltillverkare skulle det vara katastrof om en fullt servad bill har bromsar som lägger av. Osannolikt, ja, men varför ta risken (när man ändå tjänar pengar på det...)
Jag är också ofta konspiratorisk mot dessa servicar, men vad gäller säkerhet tar man inga risker.
Sen är så klart intervallen satta så att någon som kör som en dåre och ofta bromsar mer än vad bromsarna tål fortsatt skall vara riskfri - dvs för normalt funtade personer bör risken vara minimal.

Om man överväger ren (smutsig) bensinbil 2025, är det som att cykla på 26" år 2015?
Jag kör bensinbil, har en 26:a som dessutom har fyrkantsaxel.
Gick ifrån fyrkant på min 27.5:a men efter att ha läst i tråden att det fortfarande kan vara priblem att ladda gör att jag håller kvar i bensinbilen ett litet tag till.

Just vad gäller bromsvätska håller jag inte med. För en biltillverkare skulle det vara katastrof om en fullt servad bill har bromsar som lägger av. Osannolikt, ja, men varför ta risken (när man ändå tjänar pengar på det...)
Jag är också ofta konspiratorisk mot dessa servicar, men vad gäller säkerhet tar man inga risker.
Sen är så klart intervallen satta så att någon som kör som en dåre och ofta bromsar mer än vad bromsarna tål fortsatt skall vara riskfri - dvs för normalt funtade personer bör risken vara minimal.
Man kan väl säga såhär: Jag har mer insyn i ämnet än någon som tycker på internet. Kör du banracing, shoot. Byt varje säsong / tävling.

Förr var det vanligt att ackordsmekanikerna bara bytte vätska i behållaren under motorhuven istället för att blöda alla ok. Men generellt sett så tar det knappt längre tid att byta den nu när bilen väl står på lyften och "teknikerna" gör resterande punkter.

Bromsvätska och torkarblad, där finns det merförsäljning att tjäna.

Precis, vid en nödinbromsning är det inga problem. Vid 5 i rad kan det vara problem.

Delar din upplevelse. Har haft minst en elbil i hushållet senaste 4 åren. Kanon till vardags, men skapar en hel del irritation så fort man ska längre och göra nåt som inte är en "standardresa". Appstrul, trasiga laddstolpar, laddstolpar som avbryter laddning slumpmässigt, laddare som är upptagna när man kommer fram fast de stod som tillgängliga, folk som ska "ladda 100%" och därmed blockar laddstolpen osv.

Sen i praktiken blir den faktiska "användbara räckvidden" snarare 20-25 mil eftersom man inte vill ha under 20% när man ska snabbladda respektive i regel avslutar vid 80%.
Sen vill man gärna inte komma fram med 5% kvar heller om det inte är så att man vet att man kan ladda vid målet och inte behöver bilen mer den dagen.

Ännu roligare blir det med barn och fru som helst bara vill vara framme :)

Har kört mycket långkörning med hybrid senaste två åren och gud så skönt det är ibland att kunna bränna 60 mil tur och retur med ett tankstopp.

Man kan väl säga såhär: Jag har mer insyn i ämnet än någon som tycker på internet. Kör du banracing, shoot. Byt varje säsong / tävling.
Då blir väl slutsatsen att även Tesla rekommenderar serviceåtgärder bara för att tjäna pengar. Om folk nu mot förmodan tar sin Tesla till just Teslaverkstan för att kolla vätskeinnehållet.

Delar din upplevelse. Har haft minst en elbil i hushållet senaste 4 åren. Kanon till vardags, men skapar en hel del irritation så fort man ska längre och göra nåt som inte är en "standardresa". Appstrul, trasiga laddstolpar, laddstolpar som avbryter laddning slumpmässigt, laddare som är upptagna när man kommer fram fast de stod som tillgängliga, folk som ska "ladda 100%" och därmed blockar laddstolpen osv.

Sen i praktiken blir den faktiska "användbara räckvidden" snarare 20-25 mil eftersom man inte vill ha under 20% när man ska snabbladda respektive i regel avslutar vid 80%.
Sen vill man gärna inte komma fram med 5% kvar heller om det inte är så att man vet att man kan ladda vid målet och inte behöver bilen mer den dagen.

Ännu roligare blir det med barn och fru som helst bara vill vara framme :)

Har kört mycket långkörning med hybrid senaste två åren och gud så skönt det är ibland att kunna bränna 60 mil tur och retur med ett tankstopp.
Är inne på andra elbilen nu men hade vi bara haft en bil i hushållet hade det helt klart inte varit en elbil på grund av samma anledningar. Samt att mat/laddstoppen "måste" ske vid laddstationer så man missar alla mysiga picknickar vid ensliga sjöar eller udda värdshus. Kanske om några år när man kan komma 40 mil på motorväg mellan 80-20% vintertid. Men som vardags/pendelbil är det givetvis överlägset.

Varför? Finns inget dåligt med att ha låg SoC när man börjar snabbladda, tvärtom, det går ofta fortast när batteriet är tomt. Att det skulle vara dåligt för batteriet är bara något gammalt som lever kvar från NiMH-batteriernas tid, lithiumbatterier mår bara bra av att ha låg laddning (så länge de är över sin lägsta spänning, och den är en bra bit under det som bilen indikerar som 0%).

Hör bara om att det är jobbigt med långresor från icke-tesla-ägare, och det är ofta laddning som är problemet, och också en del missförstånd kring hur man "ska" ladda. Vi kör flera långa resor varje 60-70 mil enkel väg, men det är väldigt få gånger vi behövt vänta på laddning. Känns som att det är här det behöver mogna främst.

Bökigt blir det främst om man inte har möjlighet att ladda på destinationen, det kan jag hålla med om. Men jag tänker att jag sparar in den tiden på att slippa åka och tanka annars :-)

Tillbaka
Topp