[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Om ett speciellt laddkort för el är enda anledningen att du inte köper elbil rekommenderar jag Volvo 240 i stället. Så jobbigt är det inte med ett extra kort i handskfacket. Jag har iofs 4 eller 5 kort, men inte för det behövs utan för jag är snål.
Nu ska vi inte överdriva. Men kommer nog överväga att skaffa en om 940n rasar.

Nu syftar jag inte på bonuskort, utan att det finns dom som inte har kortläsare alls.
Sist jag åkte elbil hade vi ingen kö alls till laddning, för att dom 5 bilarna som redan fanns där hade fel app eller kontakt och lyckades inte ladda.

Jag gillar äventyr, men jag vill resa till dom, inte att resan ska vara ett äventyr.

Fast jag har aldrig varit med om att det inte kommer bensin när allt är klart, eller att slangen fastnar i bilen när jag är klar :-)

Nu är jag tjatig, men om Tesla får det att funka klockrent så kan det ju inte vara omöjligt. (Har ingen aning om ifall det är lika stabild för de som kör med andra bilar än Tesla och startar med app eller betalkort, för att vara jättetydlig).

Ungefär som när man tankar bensin med betalkort menar du?
Nu har jag begränsad erfarenhet av att ladda på mack, men de gånger jag har varit med när det skett har det varit betydligt högre slumpfaktor inblandad.

Det kommer säkert lösa sig snart, bensinmarknaden är ju betydligt äldre och mognare

Nu ska vi inte överdriva. Men kommer nog överväga att skaffa en om 940n rasar.

Nu syftar jag inte på bonuskort, utan att det finns dom som inte har kortläsare alls.
Sist jag åkte elbil hade vi ingen kö alls till laddning, för att dom 5 bilarna som redan fanns där hade fel app eller kontakt och lyckades inte ladda.

Jag gillar äventyr, men jag vill resa till dom, inte att resan ska vara ett äventyr.
Vilka har inte kortläsare alls, alltså inte ens för egna kort? Trodde Ionity var sist, men det kanske finns någon kvar. Sen om man åker till en laddstation där ens kort inte funkar, tja...
Som att åka till St1 och fundera på varför deras Okq8-kort inte funkar. Och numera funkar då oftast betalkort på laddstationen (men inte alltid, visst).

Och fel kontakt är ju en onödig komplikation, ungefär som att veta om man skall tanka diesel eller bensin eller etanol och skall det vara miljödiesel eller 98 bensin? Visst är det skönt att det bara finns en sorts el?
Men jag håller med, hatar när jag kommer till macken med min bensinbil och det bara finns dieselpumpar lediga.

Nissan Leaf är snart skrotade och med dem eländet med Chademo.

Nu är det ju lite (ja lite) omständigare med el än bensin ännu, men jag tycker skillnaderna och komplexiteten överdrivs kraftigt, därav att jag tjafsar emot. Samma problem som inte är problem med fossilbilar blir helt plötsligt en anledning att inte köpa elbil.

Fast jag har aldrig varit med om att det inte kommer bensin när allt är klart
Det har jag.
, eller att slangen fastnar i bilen när jag är klar :-)
Inte jag heller, men jag har hjälpt en dam att få ut bensinröret ur tanken en gång 😆. Men i ärlighetens namn har jag hjälpt fler med att få ut laddsladden. Alltid bilarna som strular.
Nu är jag tjatig, men om Tesla får det att funka klockrent så kan det ju inte vara omöjligt. (Har ingen aning om ifall det är lika stabild för de som kör med andra bilar än Tesla och startar med app eller betalkort, för att vara jättetydlig).
Teslaladdare funkar hyfsat även för oss som kör o-Tesla, ungefär lika smidigt som Ionity skulle jag säga tills Ionity införde kort.

Men Teslabil på Teslaladdare är oslagbart i smidighet, helt klart.

Vilka har inte kortläsare alls, alltså inte ens för egna kort? Trodde Ionity var sist, men det kanske finns någon kvar. Sen om man åker till en laddstation där ens kort inte funkar, tja...
Som att åka till St1 och fundera på varför deras Okq8-kort inte funkar. Och numera funkar då oftast betalkort på laddstationen (men inte alltid, visst).

Och fel kontakt är ju en onödig komplikation, ungefär som att veta om man skall tanka diesel eller bensin eller etanol och skall det vara miljödiesel eller 98 bensin? Visst är det skönt att det bara finns en sorts el?
Men jag håller med, hatar när jag kommer till macken med min bensinbil och det bara finns dieselpumpar lediga.

Nissan Leaf är snart skrotade och med dem eländet med Chademo.

Nu är det ju lite (ja lite) omständigare med el än bensin ännu, men jag tycker skillnaderna och komplexiteten överdrivs kraftigt, därav att jag tjafsar emot. Samma problem som inte är problem med fossilbilar blir helt plötsligt en anledning att inte köpa elbil.
Jag skiter ju i OK-kort.
Både OKQ8 och ST1 accepterar mitt mastercard, oavsett om jag vill ha bensin eller diesel eller redbull.

Det kan hända att alla laddare fungerar vettigt nu, jag är inte vidare insatt. Isåfall har det gått snabbt, det är positivt, trodde många skulle hålla ut tills det var ett absolut krav.

På circle k har de ju infört "blippa med bilen".

Kamera som läser reg-nr och sen debiterar registrerat kort.

Låter dock lite risky... Det är väl lätt för skurkar att kolla vem som gör så. Sen är det bara att falskskylta och tanka järnet...

En gång när jag skulle tanka en nyköpt båt för att köra hem den från Stockholm till Nynäshamn så tog bensinen slut på båtmacken vid Pampas. Som tur var fanns det en i Alvik som är nästgårds sjövägen. Det dräller ju inte av båtmackar på vägen annars, tror Dalarö är den enda.

En gång när jag skulle tanka en nyköpt båt för att köra hem den från Stockholm till Nynäshamn så tog bensinen slut på båtmacken vid Pampas. Som tur var fanns det en i Alvik som är nästgårds sjövägen. Det dräller ju inte av båtmackar på vägen annars, tror Dalarö är den enda.
Du skulle köpt en roddbåt.

"en gång" och "bensinen slut på båtmacken" hör ju inte ihop i samma mening, händer regelbundet numera. Alltid reservdunk och reservframdrift* på båt 😛

*Motorn är såklart reserven

Har aldrig varit med om slut på drivmedel på sjömacken. Dock kö, lång kö.

Klart sämre att ligga och skumpa oförtöjd än att sitta i varm elbil och vänta ;)

+Skuru, Saltis och Karlslund. 😄

På circle k har de ju infört "blippa med bilen".

Kamera som läser reg-nr och sen debiterar registrerat kort.

Låter dock lite risky... Det är väl lätt för skurkar att kolla vem som gör så. Sen är det bara att falskskylta och tanka järnet...
Och han som kör sin litauisk-registrerade bil blir förvånad över att bensinen är gratis?
Låter smidigt, kanske lite för smidigt...

Jag skiter ju i OK-kort.
Både OKQ8 och ST1 accepterar mitt mastercard, oavsett om jag vill ha bensin eller diesel eller redbull.

Det kan hända att alla laddare fungerar vettigt nu, jag är inte vidare insatt. Isåfall har det gått snabbt, det är positivt, trodde många skulle hålla ut tills det var ett absolut krav.
Jag betalar ju nästan uteslutande med att blippa Ionity-kortet eller i Tespa-appen, så exakt hur smidigt det är med betalkort vet jag inte. Men även bensinmacken har ju allt oftare en central kortläsare där man måste välja pump mm. Om du inte betalar och startar pumpen med appen...

Återigen, noll problem. Inget strul. Om jag låter bilen välja laddstation (bland nästan alla som finns) och använder bilens medföljande (gratis) kort. Har kört massor långresor i sommar och laddat i farten som det faller sig. Sladd in, blip, ladda. Behöver inte ens hålla på och stenålders-slå en kod som när jag tankar bensinbilarna.

Ni som vill vara lite ”elbils-skeptiska och nyktert (ni är inte sekt-material) förnuftiga” borde sikta in er på snabbmatskonsumptionen i samband med laddning. Det är ett reellt problem, det medger jag.

Återigen, noll problem. Inget strul. Om jag låter bilen välja laddstation (bland nästan alla som finns) och använder bilens medföljande (gratis) kort. Har kört massor långresor i sommar och laddat i farten som det faller sig. Sladd in, blip, ladda. Behöver inte ens hålla på och stenålders-slå en kod som när jag tankar bensinbilarna.

Ni som vill vara lite ”elbils-skeptiska och nyktert (ni är inte sekt-material) förnuftiga” borde sikta in er på snabbmatskonsumptionen i samband med laddning. Det är ett reellt problem, det medger jag.
Men det är gott med kanelbulle till kaffet ju.

Problemet är väl snarare att man behöver stanna för lunch i förtid för att bilen tycker så. Sen om det blir Max eller medpackad hälsosallad är mindre av ett problem.

När man kommer sthlm - järvsö, med cyklar (och det finns fler än 4 laddare väl på plats) så kommer jag med glädje konvertera.

Första gången jag åkte elbil laddade vi på en vanlig mack, var några år senda så inte så snabbt. Ska man dega på en jävla mack blir det också rätt dyrt när man köpt bullar , hamburgare och solglasögon.

Slog till på Lynk & co 08 nu. Operationell leasing till samma totalkostnad som en enkel bensin-Golf ungefär! Helt orimligt kan jag tycka men de vill väl trycka ut bilar på marknaden uppenbarligen.
Känner mig som en hycklare på ett sätt, men drygt 3000 kr(!) billigare per månad för en bil med typ samma ordinariepris som Kia EV-6 jag har nu fick mig att frångå mina principer om att undvika kinesisk bil som en svag och snål hycklare.
Kommer rimligen köra med samma ”bränslekostnad” totalt som nu då all körning utom långkörning blir el och på långkörning är milkostnad för snabbladdning vs bensin typ samma.

Återkommer i jan/feb när jag fått bilen för rapport.

Fast behöver man verkligen ladda så himla länge och ofta, hur långa är era "långresor"

När vi kör vår längsta vanliga resa som är till Härnösand från Nynäshamn, ca 50 mil, så är det mindre än 15 minuter i Söderhamn efter drygt 3 timmar i bilen. Och då kommer jag fram med 10% kvar. Den kör jag ca 3 ggr om året t.o.r så jag har bra koll på att det stämmer även i verkligheten.

Det går att stanna tidigare om man vill också, och om man snålar lite på farten kommer man ända till Hudiksvall för den delen.

Då har vi en fyra år gammal bil med enligt många hopplöst omodern 400v-teknik, så det borde ju vara bättre med nyare bilar.

Slog till på Lynk & co 08 nu. Operationell leasing till samma totalkostnad som en enkel bensin-Golf ungefär! Helt orimligt kan jag tycka men de vill väl trycka ut bilar på marknaden uppenbarligen.
Känner mig som en hycklare på ett sätt, men drygt 3000 kr(!) billigare per månad för en bil med typ samma ordinariepris som Kia EV-6 jag har nu fick mig att frångå mina principer om att undvika kinesisk bil som en svag och snål hycklare.
Kommer rimligen köra med samma ”bränslekostnad” totalt som nu då all körning utom långkörning blir el och på långkörning är milkostnad för snabbladdning vs bensin typ samma.

Återkommer i jan/feb när jag fått bilen för rapport.
Du är en svag och snål hycklare.
Men bortsett från det tror jag det är en bra bil, särskilt för de pengarna. Och med 20 mils räckvidd blir det ju en hel del elkörning för de flesta.

Om ett speciellt laddkort för el är enda anledningen att du inte köper elbil rekommenderar jag Volvo 240 i stället. Så jobbigt är det inte med ett extra kort i handskfacket. Jag har iofs 4 eller 5 kort, men inte för det behövs utan för jag är snål.
Nu är detta ju bara EN av en mängd faktorer som utgör ett berg av ointresse för elbil, för min del. Var och en av nackdelarna kan man leva med, men inte allihop samtidigt.

Jag är fullständigt allergisk mot att fan ALLT ska vara styrt av appar nu för tiden. Oftast till ingen som helst nytta, bara krångel. Vad var problemet med att betala med kort som fick samtliga att köra med app istället? Varför kan inte EU (som oftast bara suger) införa krav på att alla elbilar ska ha samma kontaktdon vid laddning och funka i alla laddstationer? Att jämföra med olika bränslen på macken är en helt annan femma. Så länge du ska ha bensin eller diesel finns både och på 99,9% av alla mackar. Man kan således köra in på vilken mack som helst. Likadant bör det vara för eltankning. Är inte det helt självklart?

Och det här med att komma fram med 5-10% laddning... Varför ska man behöva acceptera det? Det är nästan ingen som kör tomt i tanken på sin förbränningsmotorbil, eftersom det medför risker. Blir man sittande nånstans så tar skiten slut, och det kan vara jävligt dåligt. Särskilt på vintern.

Nu är detta ju bara EN av en mängd faktorer som utgör ett berg av ointresse för elbil, för min del. Var och en av nackdelarna kan man leva med, men inte allihop samtidigt.
Vad arg du "låter" :-)
Jag är fullständigt allergisk mot att fan ALLT ska vara styrt av appar nu för tiden. Oftast till ingen som helst nytta, bara krångel. Vad var problemet med att betala med kort som fick samtliga att köra med app istället?
Jag använder bara app om jag "tvingas" ladda hos Tesla, annars blippar jag bara.
Och just det, så använder jag app när jag tankar min bensinbil för de har gjort det besvärligt med central kortläsare på närmsta mack och det är billigare via app.
Varför kan inte EU (som oftast bara suger) införa krav på att alla elbilar ska ha samma kontaktdon vid laddning och funka i alla laddstationer?
Detta är ett ofantligt litet problem för oss som inte köper en gammal Leaf eller någon enstaka annan gammal bil. Alla har samma kontakt i dag, och alla laddare har den kontakten. Utom någon gammal sliten sak i hörnan för att kummunen skall kunna ladda sina Leafar.
EU har typ 2 som standard. Mig veterligen finns det iofs inget förbud mot att sälja annat, men ingen gör det längre.
Att jämföra med olika bränslen på macken är en helt annan femma. Så länge du ska ha bensin eller diesel finns både och på 99,9% av alla mackar. Man kan således köra in på vilken mack som helst. Likadant bör det vara för eltankning. Är inte det helt självklart?
Exakt 100% (alltså mer än 99,9% :-)) av alla laddstationer har Typ 2. Köper du en ny bil kan du således köra in på vilken laddstation som helst. Så snälla, gör nu inte kontaktvalet till ytterligare ett påhittat problem.
Att klaga på att inte alla stationer har ChaDeMo är fullt likvärdigt med att klaga på att det inte finns vätgas på alla mackar. Det är alltså myyycket enklare än bensin och diesel.
Jag har flera gånger fått hjälpa förvirrade hyrbilsförare med vilket bränsle de skall ha, det har aldrig hänt med elbil (men ja, jag har fått hjälpa dem med "appen" eller starta laddning via blipp i stället).
Och det här med att komma fram med 5-10% laddning... Varför ska man behöva acceptera det? Det är nästan ingen som kör tomt i tanken på sin förbränningsmotorbil, eftersom det medför risker. Blir man sittande nånstans så tar skiten slut, och det kan vara jävligt dåligt. Särskilt på vintern.
Det behöver man inte?

Fast behöver man verkligen ladda så himla länge och ofta, hur långa är era "långresor"
Nej, Har kört Tällberg - Lund i jobbet med ett kort möte i Borlänge. Så startade i Borlänge med full laddning, körde till en bit söder om Jönköping där ett laddstopp gjordes på ca 30 min (tog en promenad i skogen vid en sjö och åt lunch på en mack).

Hade tagit mej hela vägen till Lund utan fler stopp men då jag inte orkar starta dagen med tomt batteri laddade jag 20 % på kanske 10 min i Helsingborg.

Borlänge Lund är 655 km och tar 7 timmar och 42 minuter. Att behöva stanna och ladda i totalt 40 min och då komma fram med ca 40 % känns helt ok. Jag förlorade väl ca 30 min på det hela då jag troligen behövt stanna iaf för en vanlig tankning och toabesök.

Har även kört Tällberg - Oslo - Ramundberget med två laddstopp vilket känns helt ok.

En gång ha jag behövt vänta för ett laddstopp i Sveg, då var det sportlov och alla stolpar på ionity var fulla, total extra tid var 5 min innan första stolpen blev ledig. Förvånansvärt nog så laddade det då i 150 kw trots att alla stolpar var upptagna.

Har en elbil med 60,000 km och en med 45,000 km just nu och har endast en gång fått byta stolpe för det inte kom igång. Annars har det fungerat felfritt.

Största problemet för min del då jag ofta kör i tjänsten med hotell är att det är fullt på arlanda/hotellets laddstolpar så man åker på extra 20 min morgonen efter för laddning. Med ca 50 nätter per år har det hänt 3 gånger iår, arlanda 1 gång och 1 hotell som var fullt i Jönköping och ett hotell i Helsingborg där laddaren guppade sign på morgonen och bara laddade i 10 % till 35 % laddning.

När vi kör vår längsta vanliga resa som är till Härnösand från Nynäshamn, ca 50 mil, så är det mindre än 15 minuter i Söderhamn efter drygt 3 timmar i bilen. Och då kommer jag fram med 10% kvar. Den kör jag ca 3 ggr om året t.o.r så jag har bra koll på att det stämmer även i verkligheten.

Det går att stanna tidigare om man vill också, och om man snålar lite på farten kommer man ända till Hudiksvall för den delen.

Då har vi en fyra år gammal bil med enligt många hopplöst omodern 400v-teknik, så det borde ju vara bättre med nyare bilar.
Långresor med elbil skulle jag nog inte ha några problem med.
Det är snarare när räckvidden skapar en långresa av en "transport".
Ibland vill jag bränna av 3 timmar i bilen innan dagen börjar.

Står det tex "cykla i källviken" i min kalender så vill jag inte ha äventyr som inte är tvåhjuliga
Det står däremot rätt sällan "Äta husmanskost i Tindered" i kalendern..

Om man ska anaysera lite djupare i varför jag är osugen på el.
Alla argument handlar lite om "men det är bara att ändra din livsstil lite så har du inga problem".
Det tar lite emot, att anpassa sig själv för att en pryl ska trivas bättre. Visst, det är en väldigt rimlig pryl att omfamna, men det ska vara lite mer på mina vilkor.

Jag använder bara app om jag "tvingas" ladda hos Tesla, annars blippar jag bara.
Och just det, så använder jag app när jag tankar min bensinbil för de har gjort det besvärligt med central kortläsare på närmsta mack och det är billigare via app.

Detta är ett ofantligt litet problem för oss som inte köper en gammal Leaf eller någon enstaka annan gammal bil. Alla har samma kontakt i dag, och alla laddare har den kontakten. Utom någon gammal sliten sak i hörnan för att kummunen skall kunna ladda sina Leafar.
EU har typ 2 som standard. Mig veterligen finns det iofs inget förbud mot att sälja annat, men ingen gör det längre.

Exakt 100% (alltså mer än 99,9% :-)) av alla laddstationer har Typ 2. Köper du en ny bil kan du således köra in på vilken laddstation som helst. Så snälla, gör nu inte kontaktvalet till ytterligare ett påhittat problem.
Att klaga på att inte alla stationer har ChaDeMo är fullt likvärdigt med att klaga på att det inte finns vätgas på alla mackar. Det är alltså myyycket enklare än bensin och diesel.
Jag har flera gånger fått hjälpa förvirrade hyrbilsförare med vilket bränsle de skall ha, det har aldrig hänt med elbil (men ja, jag har fått hjälpa dem med "appen" eller starta laddning via blipp i stället).

Det behöver man inte?
Ok, det kanske inte är sant, men det är förjävligt i alla fall!!

Jag är fullständigt allergisk mot att fan ALLT ska vara styrt av appar nu för tiden. Oftast till ingen som helst nytta, bara krångel. Vad var problemet med att betala med kort som fick samtliga att köra med app istället? Varför kan inte EU (som oftast bara suger) införa krav på att alla elbilar ska ha samma kontaktdon vid laddning och funka i alla laddstationer? Att jämföra med olika bränslen på macken är en helt annan femma. Så länge du ska ha bensin eller diesel finns både och på 99,9% av alla mackar. Man kan således köra in på vilken mack som helst. Likadant bör det vara för eltankning. Är inte det helt självklart?

Man tankar väl inte innan röda lampan lyser? Och då har man ju typ 20 mil på sig. Jag hämtade bilen vi brukar en gång med 0km på ”kvar till tom tank”. Då hällde jag faktiskt i lite diesel (vi har en dunk i skuffen). Men vi har rätt hög andel adhd bland brukarna av den bilen och det verkar korrelera med att tanka i sista minuten imo. Det har hänt ett par gånger att det är ca 2x distansen till närmsta mack på ”kvar till tomt tank”.

Jag planerade för skojs skull en resa mellan Sthlm och Malmö.

Behöver stanna i 22 minuter och ladda för att komma fram med 25% kvar i batteriet.
Inte så jättejobbigt faktiskt.
1765298875741.webp

Jag planerade för skojs skull en resa mellan Sthlm och Malmö.

Behöver stanna i 22 minuter och ladda för att komma fram med 25% kvar i batteriet.
Inte så jättejobbigt faktiskt.
Visa bilaga 807272
Känns som vi dragit detta rätt många gånger nu, men problemet som vissa, t.ex. jag, upplever även med en modern elbil med stort batteri och snabb laddning är inte i första hand en planerad långresa under optimala betingelser. Problemet är att de optimala betingelserna så ofta inte riktigt infinner sig. Tex ligger laddarna lite ”fel” i rutten, laddarna är trasiga eller strular eller ger klen effekt, det är kallt så laddningen går sakta med mera.

Det behöver man inte?
Jag har personligen inte koll eftersom jag inte har elbil, men det du skriver rimmar väldigt, väldigt dåligt med vad jag hört från en del bekanta (inklusive mina föräldrar) som har elbil. Kanske för att de inte "köper" ny bil vart annat år då, utan använder lite äldre elbilar.
Finns inte på kartan att köpa en fabriksny elbil (eller annan bil) för min del, så vad som gäller för en ny gäller inte mig.

Men det var ju trevligt att det finns en standard som används i alla fall! Då väntar vi vidare på allt det andra. (y)

Problemet är väl snarare att man behöver stanna för lunch i förtid för att bilen tycker så. Sen om det blir Max eller medpackad hälsosallad är mindre av ett problem.

När man kommer sthlm - järvsö, med cyklar (och det finns fler än 4 laddare väl på plats) så kommer jag med glädje konvertera.
Varför skulle du stanna och äta lunch om det inte är dags? Utanför måltiderna är det mellanmål som gäller, och i samband med snabbladdning innebär det då ofta mjukglass och kaffe… :-( Sen när du har laddat och fikat kör du vidare och äter lunch när det passar.

Man är olika. Jag blev positivt överraskad över hur jag hanterade övergången till ren elbil. De där smågrejerna blev inga problem för mig. De är fortfarande smågrejer, men inga problem.
Första gången jag åkte elbil laddade vi på en vanlig mack, var några år senda så inte så snabbt. Ska man dega på en jävla mack blir det också rätt dyrt när man köpt bullar , hamburgare och solglasögon.
Nu laddar det ofta så snabbt (jag har nästan antik 400V-teknik och ett stort batteri) så att det händer att man inte fått in maten innan batteriladdningen är färdig. Men ja, kringupplevelsen kring laddning är inte optimal. Ibland botar jag mobilabstinsen. Ibland (när vi är påväg till tävling) kollar vi lite YouTube på XC-WC. Men oftast äter jag. Skräpmat och fika.

Jag har personligen inte koll eftersom jag inte har elbil, men det du skriver rimmar väldigt, väldigt dåligt med vad jag hört från en del bekanta (inklusive mina föräldrar) som har elbil. Kanske för att de inte "köper" ny bil vart annat år då, utan använder lite äldre elbilar.
Finns inte på kartan att köpa en fabriksny elbil (eller annan bil) för min del, så vad som gäller för en ny gäller inte mig.

Men det var ju trevligt att det finns en standard som används i alla fall! Då väntar vi vidare på allt det andra. (y)
Då har dina bekanta och föräldrar haft väldig otur när de valt sina japanska (?) elbilar med icke-europeisk standardkontakt. Alternativt har de äldre Teslor, men då är det ändå bara en adapter som behövs.
Vad allt det där andra du väntar på är vet jag inte?
* App behövs bara på någon enstaka laddare om man har beställt laddkort innan. Oftast gratis.
* Betalkort funkar hos de flesta, ja där kan du få vänta ett år till innan det funkar hos alla
* Stanna för laddning gör du när du tycker det är lagom. Om du väntar på att få maximal lasdhastighet ända upp över 90% skall du nog räkna med att få vänta.
Men ja, att få en bra bil till lågt pris kan man kanske vänta på

Tillbaka
Topp