[Byggtråd] Brother Mejtej, shall we hit the trails and go bikepacking?

Jag har nyligen lagt på G-One Speed Performance RG TLE osv. på gruscykeln och de känns betydligt mer lättrullande mot de Thunder Burt som sitter på min ”monster gravel”.
Olika cyklar javisst och om punkasäkerheten har jag ingen uppfattning, bägge körs slanglöst. Men som alternativ till TB är G-One kanske värda att titta på?
Det skall jag lägga med. Har varit lite inne på någon variant av G-One när jag planerat för bygget.

Kul tråd! Vågar man fråga vad ett ramset betingade? Tycker jag hittar lite spretiga uppgifter...
15999:- för ramkittet med ram, gaffel, axlar, sadelstolpsklämma, en påse med skruvar, växelöra, några slang-/vajerfästen, buntband och expander + topcap.

Senast ändrad:
I natt satt jag i fåtöljen och surfade skruvar och fastnade en fin, svart T25-skruv som jag lade en beställning på. De som följde med ramen ser inte bra ut helt enkelt.

Jag har nyligen lagt på G-One Speed Performance RG TLE osv. på gruscykeln och de känns betydligt mer lättrullande mot de Thunder Burt som sitter på min ”monster gravel”.
Olika cyklar javisst och om punkasäkerheten har jag ingen uppfattning, bägge körs slanglöst. Men som alternativ till TB är G-One kanske värda att titta på?
När min bikepackingram sprack i våras fick jag tillfälligt gå ner lite i däcksbredd och valde G-one RS. Till min förvåning upplevde jag dem som betydligt segare än TB.

Det där med hur däck känns är ju som bekant högst subjektivt, men jag var glad när den nya ramen kom och jag kunde gå tillbaka till Thunder Burt igen.

Skall jag nöja mig med Pro Discover-styret, kanske montera på Grizl-styret för att torrbryta lite innan man bestämmer sig och lindar på styrlindan?
Finns det något annat roligt förslag på styren? Där kring 10-12 grader flare.

Skulle gärna vilja ha med mig en Nalgene-flaska som jag har här hemma. Lämplig flaskhållare till en sådan.
Ett par vanliga flaskor är också lämpligt att få med sig. Typ 1x 750, 1x 500 ml.

Skall hitta något bra fäste för mitt radarbaklyse som skall sitta bak på pakethållaren hade jag tänkt.

Finns skruvfäste för framlampa på framgaffeln. Det kanske man skall utnyttja till något praktiskt sken framåt?
Har inte tänkt att trampa runt nätterna genom, men en tunnel och kanske lite skymning kan vara bra att gardera sig mot?

Har funderat på om jag bara har haft otur och tänkt på om de skulle ha en chans mer.

Ska kanske nämnas att jag har gamla Evo LiteSkin. När jag monterade dem första gången tänkte jag "de här kommer punka direkt", men jag hade visst fel :)
Om något bör de nyare vara mer punkasäkra.

Skall jag nöja mig med Pro Discover-styret, kanske montera på Grizl-styret för att torrbryta lite innan man bestämmer sig och lindar på styrlindan?

Skulle gärna vilja ha med mig en Nalgene-flaska som jag har här hemma. Lämplig flaskhållare till en sådan.
Ett par vanliga flaskor är också lämpligt att få med sig. Typ 1x 750, 1x 500 ml.

Skall hitta något bra fäste för mitt radarbaklyse som skall sitta bak på pakethållaren hade jag tänkt.

Finns skruvfäste för framlampa på framgaffeln. Det kanske man skall utnyttja till något praktiskt sken framåt?
Har inte tänkt att trampa runt nätterna genom, men en tunnel och kanske lite skymning kan vara bra att gardera sig mot?
Jag kör Zipp xplr nu med 5 graders flare och har övervägt att testa Deda Superzero gravel med 16 grader. Nu blev jag nyfiken på Pro-styret som ligger där emellan.
Men i övrigt nöjd med Zipp-styret.

Kikade lite på monteringen av bromsoket bak.
Monterat med en distans från Magura.

IMG_3618.webp

Montering av skyddstejp där bromsslangen riskerar kontakt med ramen.

IMG_3620.webp

IMG_3621.webp

En tjusig liten sväng på bromsslangen för att inte hamna så nära vevarmen.

IMG_3622.webp

Skulle även behöva ett kedjestagsskydd.
Någon som har tips på en modell som passar bra på ett rätt smalt stag?

Om du redan har ett Discover som ligger och skräpar känns det onödigt att skaffa annat?

Jag har ett Salsa Cowbell sedan tio år. Gillar det mycket - men det handlar nog om att det påminner en hel del om just Pro Discover.

Det är märkligt att Omniums framrack inte dyker upp oftare i bikepackingsammanhang. Kanske lite för generöst för dina preferenser, men en rejäl plattform, möjlighet att hänga väskor på sidorna och ett rimligt pris tilltalar åtminstone mig.

Går lite i tankarna att börja producera ett gäng pakethållare med fästen på benen osv - tror mycket på den här kompakta och tighta lösningen. Gnäller mycket om tidsbrist, men har ett par superstora projekt som står ivägen för att göra pakethållare "på riktigt". Lär märkas i form av trådstart med efterfrågad input isåfall, men lär inte passa din tidsplan dessvärre...

Tumbleweeden ser fin ut iallafall!

Behövde du göra bearbeta ytorna där bromsarna monteras och vevlagerhylsan eller var de plana och fina redan?

Behövde du göra bearbeta ytorna där bromsarna monteras och vevlagerhylsan eller var de plana och fina redan?
Tillräckligt plana. Har tänkt att beställa ett verktyg för att brotscha och plana för BSA. Vet inget ställe i närheten som erbjuder den tjänsten.

Går lite i tankarna att börja producera ett gäng pakethållare med fästen på benen osv - tror mycket på den här kompakta och tighta lösningen. Gnäller mycket om tidsbrist, men har ett par superstora projekt som står ivägen för att göra pakethållare "på riktigt". Lär märkas i form av trådstart med efterfrågad input isåfall, men lär inte passa din tidsplan dessvärre...

Den från Old Man Mountain är enklare att få tag på.
Är den som ligger bäst till just nu.

I natt satt jag i fåtöljen och surfade skruvar och fastnade en fin, svart T25-skruv som jag lade en beställning på. De som följde med ramen ser inte bra ut helt enkelt.
Jag upprepar mtbkrs fråga: var handlar du skruv? Är på jakt efter lite blandat i titan.

Snyggt bygge och trevlig beskrivning av processen!

Provade att montera ramväskan lite bättre för att se hur det blir.
Blir bra tycker jag.

IMG_3648.webp

Fick flytta upp remmen som är fäst mot det nedre ramröret, för annars hamnar det rakt på fästet för bromsslang/växelvajer.
Känns även som det går att skippa remmen som skall vara fäst runt gaffelröret.

IMG_3644.webp

Kändes lite synd att ha en rem rakt över det fina emblem som pryder ramen framtill.

Är gott om plats inne i ramen ser det ut som. En 750 ml-flaska bordet inte vara några problem att ha monterad på fästet som sitter på sadelstolpsröret och vara lätt att plocka i och ur flaskstället under färd.

Senast ändrad:

Lite rolig idé:

Eftersom att jag har en möjlighet att montera ett lampfäste på framgaffeln så ville jag utnyttja det.
Fick ett tips i lamptråden om att Cateye har både fäste och lampa som kan vara lämplig till mitt bygge beställde jag ett fäste för att prova.

IMG_3651.webp

En snabb testmontering.
Bör väl ha en något större bricka mellan skruvhuvud och fästet.
Bonus till den som tar varifrån min vita plastbricka kommer från. Funderar på om den inte är bra att ha någon distans mellan fäste och gaffel för att slippa lackskav.

IMG_3653.webp

Med den ramen borde väl alla andra detaljer vara i svart för att bli riktigt snyggt ----

Självklart måste en Shimanobestyckad grustraktor få lite stjärnglans. Annars är det nog risk att den går av på mitten eller något.

IMG_3664.webp

IMG_3665.webp

Det jävliga är ju att när man fått dit gaffeln, då får man dit styrstammen och sedan styret som man testar med.
När det är på plats börjar det att likna en cykel ganska så snabbt.

IMG_3667.webp

Slängde på ett par enkla plattisar.

IMG_3669.webp

Helt plötsligt kunde man provsitta hojen.

IMG_3670.webp

Provsatt lite snabbt men det kändes som styrstammen är lite för lång.
Det går dock snabbt att justera.

Tillbaka
Topp