Inpregnera jacka

skogsjesus

Aktiv medlem
Inpregnera jacka
Tjenamors!

Ge mig era bästa köptips, husmorsknep och hemligheter!

Har en endura jacka som en gång i tiden var vattentät. Dropparna pärlade sig och rann enkelt och lätt av materialet.
Nuförtiden suger den likt en wettextrasa och jag blir dyngsur.
Tänkte köpa ny jacka men vill ge denhär en chans att återfå sin forna glans först.

Inpregnera jacka
Torktumla. Ev tvätta med - eller spraya på- nåt för ändamålet avsett först.
+1
Fast börja med att tvätta jackan innan spray/tvätt-impregnering med efterföljande torktumling.

Även om det inte är en goretexjacka kan det vara en fördel att sköta om den på samma sätt

Inpregnera jacka
Tack!
Då har jag gjort ett fyrstegsprogram så ser ut såhär:
1.Tvätta med "sporttvättmedel"
2. Tvätta med inpregnering
3. Lufttorka ev. Spraya inpregnering
4. Torktumla

Blir jag fortfarande blöt efter det måste jag ju "få" köpa ny jacka?
Jag brukar göra det lite enklare
1.Tvätta med låg dos vanligt tvättmedel och utan/med långsam centrifugering
2. Spraya den fuktiga jackan med (spray-)impregnering eller tvätta med (tvätt-)impregnering
3. Torktumla den fuktiga jackan på låg värme (en punkt), tills den är nästan helt torr

Inpregnera jacka
Hej.. Knalla till ÖB och köp Imprenex, 116kr för 1 liter, köp också en sprejflaska. Tvätta som vanligt, minns inte om du kan impregnera jackan blöt men jag brukar torka och spreja efter då det är enklare att se hur mycket och var impregneringen hamnar. Torka i värme, jag har tillgång till torkskåp. Imprenex funkar fint på ylle och annat också. Blir det inte 100 så är det enkelt att lägga på mer. Billigt är det också om man jämför... mvh borano20

Inpregnera jacka
Lite OT kanske men har man soffkuddar och dynor som blivit nedsuttna och tappat formen kan man också köra dessa i torktumlare eller torkskåp för att återfå formen. På tal om att förnya impregnerade plagg på samma sätt.

Intressant med Nikwax och liknande produkter. Hur ser det ut kemikaliemässigt att köra sånt i tvättmaskinen? Finns det inte risk att man får i sig massa PFAS och mikroplaster eller annat hormonstörande ämne på övriga textiler också?

Har annars hört att man kan ”hot waxa” regnjackor, old school alltså. Men det är tidskrävande och inget jag själv orkat lära mig eller gjort ännu.

Inpregnera jacka
Lite OT kanske men har man soffkuddar och dynor som blivit nedsuttna och tappat formen kan man också köra dessa i torktumlare eller torkskåp för att återfå formen. På tal om att förnya impregnerade plagg på samma sätt.

Intressant med Nikwax och liknande produkter. Hur ser det ut kemikaliemässigt att köra sånt i tvättmaskinen? Finns det inte risk att man får i sig massa PFAS och mikroplaster eller annat hormonstörande ämne på övriga textiler också?

Har annars hört att man kan ”hot waxa” regnjackor, old school alltså. Men det är tidskrävande och inget jag själv orkat lära mig eller gjort ännu.
Hej.. I fallet med Imprenex så tillverkas det av Herdins i Falun. Ring 023 33060 så får du nog svar på alla frågor. mvh borano20

Inpregnera jacka
Jag har använt Nikwax som Bigmollo beskriver det samt torktumlat som Superape mfl skrivit till jacka och flera byxor/shorts från Endura. Jag har även kompletterat med Nikwax impregneringsspray när jag tagit ut de halvfuktiga ur torktumlaren. Sen torka kläderna liggandes. Kläderna har fungerat bra i flera år tills de faller i bitar när limningen i sömmarna gett upp.

Inpregnera jacka
Torktumla. Ev tvätta med - eller spraya på- nåt för ändamålet avsett först.

Edit: förtydligande. Torktumling ska "reaktivera" dwr-funktionen. Brukar köra cirkus 20 min på medeltemp efter tvätt.
Mina Endura-jackor får inte torktumlas enligt tvättanvisningarna. Men om det är lika TS vet jag förstås inte, men kolla gärna etiketten i jackan först…

20251213_154031.webp20251213_153937.webp

Senast ändrad:
Inpregnera jacka
Många skall vara åtminstone PFAS-fria nu förtiden
Men för den som vill ha riktigt bra impregnering som både är biologiskt nedbrytbar och helt utan PFAS finns

Inpregnera jacka
Jag har använt Nikwax som Bigmollo beskriver det samt torktumlat som Superape mfl skrivit till jacka och flera byxor/shorts från Endura. Jag har även kompletterat med Nikwax impregneringsspray när jag tagit ut de halvfuktiga ur torktumlaren. Sen torka kläderna liggandes. Kläderna har fungerat bra i flera år tills de faller i bitar när limningen i sömmarna gett upp.
Det finns lim att köpa för att fixa själv! Eller för att få extra regnskydd på andra plagg om man skulle märka att det letar sig in någonstans.

Inpregnera jacka
Många skall vara åtminstone PFAS-fria nu förtiden
Men för den som vill ha riktigt bra impregnering som både är biologiskt nedbrytbar och helt utan PFAS finns
Jag har enbart kört med OrganoTex så jag har inget att jämföra med, men det har gjort en tydlig, positiv skillnad de gånger jag återimpregnerat ett plagg.

Inpregnera jacka
Det finns lim att köpa för att fixa själv! Eller för att få extra regnskydd på andra plagg om man skulle märka att det letar sig in någonstans.
Lim eller tejp eller en kombination av båda, jag vet inte. Men när kläderna är så gamla att sömmarna gett upp så har de varit helt slut. Vadarbyxor däremot har jag limmat som satan. Det limmet skulle jag inte använda i sömmarna på vanliga funktionskläder. Det är detta lim:
Har du nåt tips på bättre lim?

Inpregnera jacka
Kolla tvättetiketten noga, som Pfaft skriver! Har inte heller Endura-plagg som kan tumlas.
Jag föredrar nog 'medel för tvättmaskin, framför spray. Det har att göra med att jag är rädd att missa spraya en fläck. Imprenherdins finns även för tvättmaskin.
Många plagg varar och håller sig snygga längre om de tvättas avigvända.

Inpregnera jacka
Man kan få sina plagg professionellt impregnerade hos ett Gore-Tex Servicecenter
I sthlmsområdet finns
Jag har låtit dem reparera några Gore-Tex plagg och då även återimpregnera dem
Det kostar förstås en del och om jag kommerihåg rätt krävde de att jag även betalade för tvätt innan impregneringen (iofs rimligt)
Men en av jackorna är den vinter Gore-Tex jacka som jag fortf använder och som jag köpte vintern -08/-09, det kan löna sig att sköta om sina vinterplagg.

Inpregnera jacka
Angående torktumling så är det skillnad på att köra på medelvärme i 20 min och full värme till maskinen tycker att det är dags att sluta. Mina Endurakläder ska inte heller torktumlas men de har inte tagit skada av lite uppvärmning för att regenerera/aktivera DWR-funktionen i olika plagg. Sen kan det vara placebo då olika medel fungerar olika förstås, men då har jag "gjort vad jag kan", typ.

Inpregnera jacka
Hej.. Knalla till ÖB och köp Imprenex, 116kr för 1 liter, köp också en sprejflaska. Tvätta som vanligt, minns inte om du kan impregnera jackan blöt men jag brukar torka och spreja efter då det är enklare att se hur mycket och var impregneringen hamnar. Torka i värme, jag har tillgång till torkskåp. Imprenex funkar fint på ylle och annat också. Blir det inte 100 så är det enkelt att lägga på mer. Billigt är det också om man jämför... mvh borano20
Vad bra, jag har letat efter Imprenex. Då vet jag, på ÖB.

Tack för tips!

Inpregnera jacka
Jag torktumlar alla cykelkläder oavsett vad VDN-märkningen på plagget säger, tvättar aldrig under 40°C oavsett.
Råden på plaggen är oftast en friskrivningsförsäkring från företagen.

Torktumling kör jag ofta bara på låg värme och på en annan står det "skåptorrt" i programmet vilket verkar vara mildare/lägre värme. När jag varit osäker så har jag passat tiden och känt efter en stund. Största nackdelen med tumlare är att många plagg blir fulla med statisk elektricitet ffa på vinterhalvåret och sköljmedel är inte bra för funktionskläder har jag hört.

Någon som trotsat varningen med sköljmedel?

Inpregnera jacka
Jag torktumlar alla cykelkläder oavsett vad VDN-märkningen på plagget säger, tvättar aldrig under 40°C oavsett.
Råden på plaggen är oftast en friskrivningsförsäkring från företagen.

Torktumling kör jag ofta bara på låg värme och på en annan står det "skåptorrt" i programmet vilket verkar vara mildare/lägre värme.
Moderna(?) torktumlare är märkta med (bla) punkter för värmen
Torksymboler.jpg

Som jag skrev i #6 torktumlar jag impregnerade plagg på en punkt tills de är nästan helt torra.

Inpregnera jacka
Membrankläder ska tvätt om tvättas relativt ofta, eftersom smuts sätter igen porerna i membranet.

Men en jacka som redan börjat läcka får man behandla annorlunda, då räcker inte vanlig dwr-impregning. Men hela ännu ej läckande jackor har jag helt slutat behandla utöver tork och tvätt. Det pärlar sig fint på yttertyget i många år ändå.

Inpregnera jacka
för jackor som skall användas för svettig aktivitet som t ex inspirerad cykling tycker jag det fungerar bättre läs luftigare ju fler gånger man tvättar dem. de blir då visserligen blötare på utsidan vid tyngre regn, men det får man ta på köpet. är inte plagget närmast under av sugande karaktär brukar man hålla ett behagligt och torrt klimat oavsett.

för lugnare aktiviteter som t ex vandring är det inte på samma sätt problematiskt om de är ogenomsläppligt täta. förstås en fördel om man ska vara ute timmavis. så impregnerar ibland den typen av plagg, men oftast inte.

eftersom jag inte upplever den blöta utsidan som något egentligt problem.

här ett par exempel på blöt utsida, snustorr insida. den första en 7mesh skypilot tvättad x många. högsta möjliga klass på den, inklusive priset.

ett par rainlegs på det:)

den andra en tysk bugatti som används till vinterpendling, torr och behaglig ej svettig trots för dagen blött snöslask. yttertyget på denna klassiska goretexjacka är (host) bomull. en jacka utanför boxen, men hur bra som helst.

och ja, från samma firma äger jag en goretexjacka ännu mer utanför boxen, i kashmir-ull.🤩
.
IMG_2458.webp
IMG_2457.webp

Inpregnera jacka
... en 7mesh skypilot tvättad x många. högsta möjliga klass på den, inklusive priset.
Hittade en skypilot för 1500 spänn på Bike-components i höstas och tänkte att jag måste ge goretex en chans. Hittills är jag långt över förväntan nöjd. Kör med principen att inte klä mig mer än att jag fryser som tusan första 5-10 minuterna. Brynje underställ underst och någon ytterligare underställströja beroende på temperatur ovanpå det. Men jag har inte vågat stanna någon längre stund då, utan trampat på i 2 - 2.5 timme.

Inpregnera jacka
Hittade en skypilot för 1500 spänn på Bike-components i höstas och tänkte att jag måste ge goretex en chans. Hittills är jag långt över förväntan nöjd. Kör med principen att inte klä mig mer än att jag fryser som tusan första 5-10 minuterna. Brynje underställ underst och någon ytterligare underställströja beroende på temperatur ovanpå det. Men jag har inte vågat stanna någon längre stund då, utan trampat på i 2 - 2.5 timme.
Antar att du har något förstärkningplagg med dig ifall du punkar eller annat problem. Eller kör nära pendeltåget eller annan civilisation. Låter klokt i övrigt.

Tillbaka
Topp