Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Renault 5 är på väg åt rätt håll i alla fall. Den har till och med en fysisk knapp för att stänga av varningssystem.
Ja man läser ofta om folk som sålt sin elbil och förlorat mycket pengar. Samtidigt har jag alltid kalkylerat med 50% värdetapp på 3 år oavsett bil. Och många av dessa snyfthistorier stämmer ganska väl med den bilden. Bara det att i samband med elbilarnas intåg började privatpersoner med någorlunda normal ekonomi av någon anledning köpa bilar för 800k, det var man inte nära förr. Och att prissänkningar och leasingerbjudanden gör att elbilar ibland kan få det ännu tuffare.Såg i en ID4-grupp på FB en som sålt sin bil och torskat 280tkr på två år. Generalfel att sälja så snabbt visserligen men fy fan.
Svårt att göra en sämre affär. Styvt med 15tkr/mån för att köra ID4 om det ens räcker...
Vi köpte en Q3 diesel för fem år sedan för 270tkr, den har tappat ca en hundring.
Japp, men det här var något nytt rekord tror jag för han hade köpt en beg bil. Gick väl på en nit då -22 inte har förvärmning etc. och det är billigare att leasa en ID4 nu som är uppdaterad.Ja man läser ofta om folk som sålt sin elbil och förlorat mycket pengar. Samtidigt har jag alltid kalkylerat med 50% värdetapp på 3 år oavsett bil. Och många av dessa snyfthistorier stämmer ganska väl med den bilden. Bara det att i samband med elbilarnas intåg började privatpersoner med någorlunda normal ekonomi av någon anledning köpa bilar för 800k, det var man inte nära förr. Och att prissänkningar och leasingerbjudanden gör att elbilar ibland kan få det ännu tuffare.
Nu har nypriset på dieslar och bensin dock ökat så enormt på kort tid så där finns det exempel på bilar som tappat väldigt lite i värde.
Ja erbjudanden på uppdaterade modeller är ju sådär bra för andrahandsvärdet. Då får man tyvärr sänka priset även på din begagnade bil.Japp, men det här var något nytt rekord tror jag för han hade köpt en beg bil. Gick väl på en nit då -22 inte har förvärmning etc. och det är billigare att leasa en ID4 nu som är uppdaterad.
Svårt att få någon att köpa en gammal och omodern kanske.
Så länge kineserna vill att de skall finnas kvar. Och det vill de tills de fört över allt know-how från Sverige till Kina, inkl design. Något jag tror de underskattar svårigheten i.Det verkar inte vara så lukrativt att tillverka elbilar heller. Polestar förlorar 15 miljarder i år, 300000 per bil, och har nu skulder på 55 miljarder.
Hur länge finns dom kvar?
![]()
Räddningsaktionen gick snett: ”Det skriker varning”
Förlusttyngda elbilsbolaget Polestars räddningsaktion för att hålla sig kvar på New York-börsen ledde till ett märkligt kursras. Efter den omvända spliten,…www.di.se
Huruvida autobroms är bra eller inte beror ju på hur ofta den gör fel. Skräckexempel med Teslor som tvärnitat för att det går en bro över vägen man kör på är måttligt imponerande. Och man vill inte att bilen nitar för ett mindre djur om det medför att man kör av vägen.Den knappen, "MySafety" finns i alla Renault och Dacia bilar sedan GSR2 infördes. Sjukt smidigt och en enkel men genialisk lösning.
Obs! Man knappen stänger inte av allt bara så där, den applicerar din personliga profil så de system du vill ha igång fortfarande är aktiva
Autobroms kan inte stängas av alls vilket är bra det.
Helt obegripligt varumärke. Jag förknippar det med elbilshataren Janne Flash Nilsson. De flesta förknippar det väl med ingenting, typ.Så länge kineserna vill att de skall finnas kvar. Och det vill de tills de fört över allt know-how från Sverige till Kina, inkl design. Något jag tror de underskattar svårigheten i.
www.automotorsport.se
Obegripligt för du tänker att varumärket finns för att sälja bilar och tjäna pengar. Men om du tänker att varumärket finns för att lära kineserna hur man bygger västerländska bilar kanske det blir mer begripligt.Helt obegripligt varumärke. Jag förknippar det med elbilshataren Janne Flash Nilsson. De flesta förknippar det väl med ingenting, typ.
![]()
”Flash”: Varför hatar jag elbilar och elmotorcyklar så mycket?
Jag kommer ihåg min första lilla mobiltelefon. 25 000 kr plus moms, 30 minuters stand by och sju minuter prattid. Man bar på laddare och en påse batterier. Men jag älskade friheten med en…www.automotorsport.se
Huruvida autobroms är bra eller inte beror ju på hur ofta den gör fel. Skräckexempel med Teslor som tvärnitat för att det går en bro över vägen man kör på är måttligt imponerande. Och man vill inte att bilen nitar för ett mindre djur om det medför att man kör av vägen.
Edit: Personligen tror jag fortfarande att i stort sett alla "säkerhetsfunktioner" gör att folk kör sämre och att olyckorna därmed ökar. Eller i alla fall bara byter karaktär.
Jag ser till exempel tydligt att planeringsförmågan hos personer i nyare bilar är avsevärt sämre när de ska göra en omkörning eller sakta in för att en kö närmar sig. Att kolla långt fram verkar helt främmande.
Ja jag leasade en BYD under ett år, otroligt glad att jag tog en kort leasing på den skitbilen. Nu leasar jag en Skoda Superb för under 4000:- i mån inkl försäkring 1500mil/år, det lär inte täcka värdeminskningen ens.Ja erbjudanden på uppdaterade modeller är ju sådär bra för andrahandsvärdet. Då får man tyvärr sänka priset även på din begagnade bil.
Vår MX-30, som vi lyckligtvis leasade, såldes på KVD sedan. Den tappade ganska exakt 2/3 på 3 år och knappt 3000 mil. Eller löjligt nära 100 kr/mil.
Då jämför jag iofs med listpriset för nybil, men ändå... Någon förlorade pengar. Min leasingavgift (som inkluderade service och försäkring) täckte inte halva värdetappet.
Min Audi har felbromsat exakt noll gånger på 5000 mil. Min tidigare Volvo gjorde det en gång på 6-7000 mil. Så sammanlagt en gång på över 11000 mil. Just Tesla är ju glada i att köra ut kamerabaserade lösningar innan de är riktigt klara, så det är möjligt de är sämre här, jag vet inte. Men min erfarenhet är alltså att felbromsningar är ett myyyycket mindre problem än den mängd olyckor den undviker.Huruvida autobroms är bra eller inte beror ju på hur ofta den gör fel. Skräckexempel med Teslor som tvärnitat för att det går en bro över vägen man kör på är måttligt imponerande. Och man vill inte att bilen nitar för ett mindre djur om det medför att man kör av vägen.
Det har nog tyskarna fixat sedan länge. VW tex har haft samriskbolag och lärt kineserna bygga bilar sen 80-talet.Obegripligt för du tänker att varumärket finns för att sälja bilar och tjäna pengar. Men om du tänker att varumärket finns för att lära kineserna hur man bygger västerländska bilar kanske det blir mer begripligt.
Kineserna är duktiga, eller åtminstone väldigt konkurrenskraftiga, på vissa komponenter. Men har kineserna verkligen i det arbetet tagit ansvar i helheten, att få designen att fungera och få till en väl avstämd helhet? Jag skulle gissa nej (men det är alltså en ärlig fråga, jag vet inte). Det jag vet är att den delen lätt underskattas. Det är lätt att tro att ett gäng bra komponenter kommer bygga en bra helhet.Det har nog tyskarna fixat sedan länge. VW tex har haft samriskbolag och lärt kineserna bygga bilar sen 80-talet.
Om du får in senaste generationen Outback i budgeten så är det en väldigt rymlig och bekväm bil.Nej, kul blir får tyvärr bli nån annan gång.
Nånting bekvämt att "komma hem till" efter äventyret och sedan plöja mil hem i.
Behöver såklart få till en provkörning av Outbacken, risken finns att moppeväxellådan känns lite för mycket som en leksak.
Gissar på att du menar "förra" generationen, eftersom nästa generation börjar leta sig in på andra marknader nu.Om du får in senaste generationen Outback i budgeten så är det en väldigt rymlig och bekväm bil.
Var på väg att skriva att det är ju jättebra. Sen förstod jag vad du menar...Dom verkar däremot inte vara så bra på det där med värdeminskning, när jag scannat annonser ser det ut att gått ner typ 30% på 5 år.
Misstänker att priset på nybilen gått upp REJÄLT under den perioden och dragit med sig begpriserna.Var på väg att skriva att det är ju jättebra. Sen förstod jag vad du menar...
Edit: Apropå värdeminskning. 40k på 11 år och 12000 mil, inget dåligt köp som ny.
Ang Toyotan: Ja billigaste 2024 är utsatt för över miljonen. Så klart en HELT annan bil, men ja det påverkar.Misstänker att priset på nybilen gått upp REJÄLT under den perioden och dragit med sig begpriserna.
Huruvida autobroms är bra eller inte beror ju på hur ofta den gör fel. Skräckexempel med Teslor som tvärnitat för att det går en bro över vägen man kör på är måttligt imponerande. Och man vill inte att bilen nitar för ett mindre djur om det medför att man kör av vägen.
Edit: Personligen tror jag fortfarande att i stort sett alla "säkerhetsfunktioner" gör att folk kör sämre och att olyckorna därmed ökar. Eller i alla fall bara byter karaktär.
Jag ser till exempel tydligt att planeringsförmågan hos personer i nyare bilar är avsevärt sämre när de ska göra en omkörning eller sakta in för att en kö närmar sig. Att kolla långt fram verkar helt främmande.
Tvära svängar kan den ibland bromsa i med om man får möte.
Min Skoda nitar lite ibland och varnar för att man ska släppa gasens. Det kan vara en bil som svänger av vägen 1 km framför. Eller en rondell som kommer upp om 2 mil.
Precis, nuvarande i Sverige. Nya lanseras kanske i Sverige 2026?Gissar på att du menar "förra" generationen, eftersom nästa generation börjar leta sig in på andra marknader nu.
Men ja den är den vi kikar på, har ju funnits sedan 2019 så prisnivån är rätt rimlig.
Dom verkar däremot inte vara så bra på det där med värdeminskning, när jag scannat annonser ser det ut att gått ner typ 30% på 5 år.
Autonoma bilar är inte samma sak som vanliga bilar med "hjälpsystem".Tjena!
Autonoma bilar är inblandade i mycket färre olyckor, per körda mil, än de som är köttstyrda.
Hur många gånger har bilen behövt bromsa åt dig för att du inte hann?Min Audi har felbromsat exakt noll gånger på 5000 mil. Min tidigare Volvo gjorde det en gång på 6-7000 mil. Så sammanlagt en gång på över 11000 mil. Just Tesla är ju glada i att köra ut kamerabaserade lösningar innan de är riktigt klara, så det är möjligt de är sämre här, jag vet inte. Men min erfarenhet är alltså att felbromsningar är ett myyyycket mindre problem än den mängd olyckor den undviker.
Noll. Eller två, en gång per bil, för att jag medvetet testat (med framförvarande bils vetskap och god vingelmån). Så det beror på hur man räknar.Autonoma bilar är inte samma sak som vanliga bilar med "hjälpsystem".
Hur många gånger har bilen behövt bromsa åt dig för att du inte hann?
Fel. Med marginaler minskar risken dramatiskt. Men t o m du och jag gör misstag ibland. Och då är hjälpen till nytta även med marginaler.Jag säger som förut; kör man med marginaler behöver man ingen "hjälp".
Du har alltså haft mer onytta än nytta av autobromsen eftersom den gjort fel fler gånger än den gjort rätt. Jag vilar min väska.Noll. Eller två, en gång per bil, för att jag medvetet testat (med framförvarande bils vetskap och god vingelmån). Så det beror på hur man räknar.
Är det? Har du nån källa som visar detta?Men att just autobromssystemet räddar liv är solklart. Några andra system hade du kunnat argumentera emot lättare.
Poängen är att om man kör med "hjälp" så är jag 100% säker på att de allra flesta börjar nagga på marginalerna och inte vara lika alerta. Vilket ökar risken för olyckor. Jag tror att det vore mycket, mycket bättre om människor behövde använda hjärnan istället för att inte göra det. Det gäller allt i hela samhället; inte bara när de sitter i bilen.Fel. Med marginaler minskar risken dramatiskt. Men t o m du och jag gör misstag ibland. Och då är hjälpen till nytta även med marginaler.
Du vill inte ha äldre än 2023. Eller så är det precis vad du vill, för priset ramlar ganska rejält.Någon som har en Volvo V60 T6 (laddhybrid) ? Sugen på att köpa en, några år gammal.
Ja, helt rätt om man ser en onödig bromsning och några räddade liv som likvärdiga effekter. För mig är det helt ok om det går tio tusen onödiga bromsningat per räddat liv.Du har alltså haft mer onytta än nytta av autobromsen eftersom den gjort fel fler gånger än den gjort rätt. Jag vilar min väska.
Enligt siffror från Thatcham Research i Storbritannien har autobroms minskat antalet försäkringsärenden med 25 procent de senaste fem åren. Men samtidigt har snittkostnaden för att reparera bilarna ökat med hela 60 procent, så minskningen blir alltså utraderad.Är det? Har du nån källa som visar detta?
www.automotorsport.se
Jag har sagt det förr, vi är helt överens om det. Men inte att summan blir en ökning. Däremot att en stor del av vinsten försvinner. Det visar också en av de rapporter jag länkade ovan.Poängen är att om man kör med "hjälp" så är jag 100% säker på att de allra flesta börjar nagga på marginalerna och inte vara lika alerta. Vilket ökar risken för olyckor. Jag tror att det vore mycket, mycket bättre om människor behövde använda hjärnan istället för att inte göra det. Det gäller allt i hela samhället; inte bara när de sitter i bilen.
Tyvärr är det nog en anledning ja. Och att de har större bil än de kan hantera.Undrar förresten fortfarande om det är "autosteer" som gör att 9 av 10 moderna SUV:ar kör i mitten av landsvägen (edit: sån utan mittlinje) istället för på sin egen sida. Hjärndöda hjon.
Har haft en 2022. Rekommenderar inte, syns nog om du söker mina inlägg här. Men jag hade nog otur med exemplaret, för SÅ dåliga kan de inte vara.Någon som har en Volvo V60 T6 (laddhybrid) ? Sugen på att köpa en, några år gammal.
Den gamla (som jag hade typ sista exet av) hade 45 km WLTP. Så 45 km i sol, medvind och ägg på pedalen.Du vill inte ha äldre än 2023. Eller så är det precis vad du vill, för priset ramlar ganska rejält.
Men elprestandan ökar avsevärt till modellår 23. Räckvidden på el nästan dubblas och elmotorns styrka ökar så den går vettigt att köra som ren elbil på kortare sträckor (7 mil sommar, 5 mil vinter). Den gamla var väl typ 4,5 mil sommar och kanske 3 mil (?) vinter. Dessutom har det nya androidsystemet klara fördelar om man gillar sånt.
Då kan dom surfa mera när systemet tar över.Ja, helt rätt om man ser en onödig bromsning och några räddade liv som likvärdiga effekter. För mig är det helt ok om det går tio tusen onödiga bromsningat per räddat liv.
Enligt siffror från Thatcham Research i Storbritannien har autobroms minskat antalet försäkringsärenden med 25 procent de senaste fem åren. Men samtidigt har snittkostnaden för att reparera bilarna ökat med hela 60 procent, så minskningen blir alltså utraderad.
![]()
Autobroms minskar kraftigt risken för kollision
En ny studie, baserad på verklig olycksstatistik, har jämfört kollisionsrisken för bilar med och utan autobroms. Skillnaden är stor.teknikensvarld.expressen.se
https://www.dn.se/nyheter/sverige/autobroms-mer-effektivt-mot-bilolyckor-an-vantat/
Sen har vi den här som ger vatten på din kvarn, men trots det kommer till slutsatsen att de är bra:
![]()
Ny studie: Autobroms kan öka olycksrisken
Förare som är vana vid ”hängslen och livrem” plockar oftare fram mobilen.www.automotorsport.se
Skall jag fortsätta eller är du så stenhårt övertygad om att din magkänsla trumfar varenda forskare på jorden?
Jag har sagt det förr, vi är helt överens om det. Men inte att summan blir en ökning. Däremot att en stor del av vinsten försvinner. Det visar också en av de rapporter jag länkade ovan.
Tyvärr är det nog en anledning ja. Och att de har större bil än de kan hantera.
Min magkänsla verkar ju rimma med forskningen, så jag förstår inte riktigt vad du menar.Ja, helt rätt om man ser en onödig bromsning och några räddade liv som likvärdiga effekter. För mig är det helt ok om det går tio tusen onödiga bromsningat per räddat liv.
Enligt siffror från Thatcham Research i Storbritannien har autobroms minskat antalet försäkringsärenden med 25 procent de senaste fem åren. Men samtidigt har snittkostnaden för att reparera bilarna ökat med hela 60 procent, så minskningen blir alltså utraderad.
![]()
Autobroms minskar kraftigt risken för kollision
En ny studie, baserad på verklig olycksstatistik, har jämfört kollisionsrisken för bilar med och utan autobroms. Skillnaden är stor.teknikensvarld.expressen.se
https://www.dn.se/nyheter/sverige/autobroms-mer-effektivt-mot-bilolyckor-an-vantat/
Sen har vi den här som ger vatten på din kvarn, men trots det kommer till slutsatsen att de är bra:
![]()
Ny studie: Autobroms kan öka olycksrisken
Förare som är vana vid ”hängslen och livrem” plockar oftare fram mobilen.www.automotorsport.se
Skall jag fortsätta eller är du så stenhårt övertygad om att din magkänsla trumfar varenda forskare på jorden?
Jag har sagt det förr, vi är helt överens om det. Men inte att summan blir en ökning. Däremot att en stor del av vinsten försvinner. Det visar också en av de rapporter jag länkade ovan.
Tyvärr är det nog en anledning ja. Och att de har större bil än de kan hantera.
Som du förstår, om du inte låtsas att du är dum, visar all forskning att systemen hjälper som helhet. Detta TROTS att en del studier påvisar att förarna också utnyttjar det till att sänka marginalerna.Min magkänsla verkar ju rimma med forskningen, så jag förstår inte riktigt vad du menar.
Fast du påstod att det "räddar liv".Som du förstår, om du inte låtsas att du är dum, visar all forskning att systemen hjälper som helhet. Detta TROTS att en del studier påvisar att förarna också utnyttjar det till att sänka marginalerna.
Summa: autobroms är bra.
Att det minskar mängden olyckor och allvarlighetsgrad är bra.Fast du påstod att det "räddar liv".
Din definition av bra är tydligen inte samma som min. Fördumning är allt annat än bra.
Är det? Har du nån källa som visar detta?
Nu är du ju helt ute och snurrar. Och ignorerar den egentliga frågan jag ställde om ditt påstående.Att det minskar mängden olyckor och allvarlighetsgrad är bra.
Jag vill att du skall ha det också. För min och mina barns skull.Nu är du ju helt ute och snurrar. Och ignorerar den egentliga frågan jag ställde om ditt påstående.
Nåja, om du vill ha autobroms, varsågod. Det vill inte jag.