Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Julmiddag på jobbet så elcykel idag.
En liten fråga efter dubbelpunkan igår:
När jag granskade racerdäcken, såg jag gropar och små stenar som ätit sig fast. Jag har inte cyklat med racerdäck sedan kraschen i oktober, och det har väl sandats åtminstone ett par gånger sedan dess. Är sanden de sandar med för vass så det inte går att köra racerdäck nu på vintern? Och mina GP5000, är dom körda nu? Det var genomgående småhål på åtminstone ett par ställen.
Jag pendlar ju inte regelbundet men lite input kan jag ge.
"Sanden" de "sandar" med kallas också dödsgrus för att det är stenkross med vassa kanter och spetsar åt alla håll, guaranteed to keep you flat, typ.
Jag kör inte GP5k alls på min vardagscykel (däremot på racern), utan på den har jag GP Urban, bredare och mycket tuffare utan löjligt mycket vikt och rullstraff.
På vintersäsongen kör jag med conti vinter friktionsdäck i 559*50, breda o hållbara. Iof klart tyngre och långsammare.

Senast ändrad:
Utmärkt jullunch på Elite Plaza Hotell på Västra hamngatan så pendling mellan hemmet, hotellet, kontoret och Gamla Ullevi för en Häcken-match nu på kvällen. Har nu helt bytt ut kollektivtrafik mot cykel och försöker göra varje sträcka till någon typ av träning: snabba uppförsbackar, balansövningar vid rödljus, hänga på elcyklister osv.
Jullunch för mig också igår (dock ej Elite Plaza Hotell, vi körde med Grand) + efterfest, blandat alkoholintag fördelat på ca 10 timmar. Mycket energi + rensning av blodkärl, rena rama hälsokuren, känner mig ca 10 år yngre nu. 😇 (men skippade cyklingen enligt plan LoL)

Senast ändrad:
Boende och arbete väljer man med omsorg utifrån hur lång pendlingsväg man behöver. Allt övrigt får man ta som bonus..
Det roliga med att välja boende sett till avstånd till och från jobbet som cyklist är att det ofta blir mycket billigare för oss. Iallafall om man köper sitt boende. Närförort på andra sidan stan från jobbet istället för innanför tullarna, så man får minst 1 timme träning om dagen? Check! Skog, natur och fina trafiktunna landsvägar som ingen åker på längre efter ny motorväg byggdes? Check!

Imorse strax före fem, varmt, mörkt och duggregn.
Vart fan är vintern någonstans?
PXL_20251213_034639091.MP.webp

Första veckan på cykeln igen efter snöfallet för några veckor sedan i Sthlm. Orkade inte lägga på dubbdäck så har åkt kollektivtrafik vilket tar längre tid, men slipper ombyte.
Men men, min lathet belönades rikligt; att kunna susa fram i december utan dubb har varit en ren och skär njutning. Att glida förbi dubbade medcyklister i uppförsbacke med endast ett smärre tryck på pedalerna får mig att klappa mig själv på axeln.

Var dock lite nojig i fredags eftermiddag då jag hade ett ärende in till Odenplan efter jobbet och temperaturen sjönk ned till -0,5. Snön började falla vid Högdalen så det blev till att coola sina jets.

Hoppas kunna rulla dubbfritt på min Kona Jake fram till julledigheten. Har frusit en gång om tårna, annars ganska behagligt men småblött.
Testade min nya vinterjacka från från Void en kortare sträcka i regn igår lördag och den höll tätt och var förvånansvärt skön med endast långärmat merinounderställ. Svinvarm inne på Ica dock.

Peppar för att fylla på cykeltvätten och åka ned och spola av lövgeggan men det kan bli så att den får bli kvar som stöldskydd och endast kedjan får en smörjning.

Senast ändrad:
Ljummet och skön sida/med. Höll igen pga fortfarande lite rosslig i halsen efter förra veckans förkylning. Kunde ändå lätt hålla jämna steg med den fyra filer breda bilkön på E4 södergående.

Men var är kung Bore?
Ropa inte för högt Bore kanske hör dig och ordnar till det🤪

Har inte cykelpendlat på en månad (eller nåt), så hade helt glömt hur man klär sig. => Ångkokt.

Kom ikapp en fullt Raphakittad kille innan Hellas och passerade. Vid Sicklasjön skulle han kontra, så jag lade mig på säkerhetsavstånd bakom. När han sedan drog först över heldraget vid Sickla och sedan mot rött vid SCS, så tappade jag bort honom. Däremot var jag ikapp igen vid Danvikstull och passerade på nytt. Vid Vikingterminalen drog han på nytt mot rött och körde därmed om mig när jag väntade. På nytt ikapp innan Slusken, men då höll jag mig en bit bakom för att inte trigga honom mer.

På hemvägen blir det att lägga en underställströja i ryggfickan.

Har inte cykelpendlat på en månad (eller nåt), så hade helt glömt hur man klär sig. => Ångkokt.

Kom ikapp en fullt Raphakittad kille innan Hellas och passerade. Vid Sicklasjön skulle han kontra, så jag lade mig på säkerhetsavstånd bakom. När han sedan drog först över heldraget vid Sickla och sedan mot rött vid SCS, så tappade jag bort honom. Däremot var jag ikapp igen vid Danvikstull och passerade på nytt. Vid Vikingterminalen drog han på nytt mot rött och körde därmed om mig när jag väntade. På nytt ikapp innan Slusken, men då höll jag mig en bit bakom för att inte trigga honom mer.

På hemvägen blir det att lägga en underställströja i ryggfickan.
Du vann oavsett, dödsryttare som kamikazecyklar mot rött under Stockholmspendling diskas per automatik. (Den optimala kränkningen är iofs att sedan cykla om dem ändå vilket roar mig ibland men de kriminella är självklart oftast "lyckligt ovetande" om det, slutsats: ingen bryr sig förutom en själv som alltid 🥲).

Senast ändrad:
Hur klär ni er i detta milda väder? Höstgarderoben som gäller? Tror det var kallare i våras ändå när pendlingssäsongen drog igång på riktigt och det blåste som fan på det, ända fram till juni någon gång då det började bli varmt på riktigt igen. Sjukt väder vi har men skönt för cyklandet.
Ifall nere vid 5-7 grader, vilket det nu varit i några veckor, vindjacka istället för vinterjacka. Tunn mössa, alternativt cykelkeps, istället för lite varmare variant. Alla är vi olika, men tycker själv att det är enklare att reglera kroppens kokhetsgrad baserat på vad man har på huvudet.

haha @Stumpy. Blir inga julkort från raphacommunityn i år heller!

Du vann oavsett, dödsryttare som kamikazecyklar mot rött under Stockholmspendling diskas per automatik. (Den optimala kränkningen är iofs att sedan cykla om dem ändå vilket roar mig ibland men de kriminella är självklart oftast "lyckligt ovetande" om det, slutsats: ingen bryr sig förutom en själv som alltid 🥲).
Den ultimata kränkning är ju därför att fråga varför de inte bara cyklar snabbare mellan rödljusen istället :). Det blir extra roligt efter 2-3 upprepningar.

Den ultimata kränkning är ju därför att fråga varför de inte bara cyklar snabbare mellan rödljusen istället :). Det blir extra roligt efter 2-3 upprepningar.

Alltså, tror jag är för feg för att fälla sådana kommentarer till andra 😅 jag skriver mycket skräp här men är oftast kolugn och snäll (alternativt orkar inte bry mig). 😇 Vissa enskilda saker kan dock elda upp mig under pendling, tex personer som blir upphetsade av att leka polis i trafiken och snäser otrevliga kommentarer/dryga svordomar åt andra (i synnerhet om ordet "idiot" kommer fram, då jäklar 😈), cyklister som praktiserar blow-out snytningar utan att ha koll bakåt, då tappar tom jag humöret, kan nog finnas några saker till... LoL

Senast ändrad:
Jag tycker man ska vara försiktig med att moralisera allt för mycket kring välplanerade rödljuskörningar med cykel. Ja, det är fel. Men långt ifrån alltid farligt. Att invänta högersvängande mobilpratande hantverkare är sällan bättre. Man får skilja på smidiga rödljussmitningar från kamikazerödkörningar. Tycker jag.

Jag tycker man ska vara försiktig med att moralisera allt för mycket kring välplanerade rödljuskörningar med cykel. Ja, det är fel. Men långt ifrån alltid farligt. Att invänta högersvängande mobilpratande hantverkare är sällan bättre. Man får skilja på smidiga rödljussmitningar från kamikazerödkörningar. Tycker jag.
Men under "tävling" tycker jag åtminstone ljusen ska respekteras. 😅

Alltså, tror jag är för feg för att fälla sådana kommentarer till andra 😅 jag skriver mycket skräp här men är oftast kolugn och snäll (alternativt orkar inte bry mig). 😇 Vissa enskilda saker kan dock elda upp mig under pendling, tex personer som blir upphetsade av att leka polis i trafiken och snäser otrevliga kommentarer/dryga svordomar åt andra (i synnerhet om ordet "idiot" kommer fram, då jäklar 😈), cyklister som praktiserar blow-out snytningar utan att ha koll bakåt, då tappar tom jag humöret, kan nog finnas några saker till... LoL
Tror inte jag använt just ordet "idiot" hittills men jag har tidigare kunnat häva ur mig en del ilska i ordform när jag mött laxare på Skanstullsbron.
Har mer eller mindre kommit över det nu genom mycket Zen och introspektion.

Just rödljusfarare har jag nog aldrig blivit så upprörd över, även om de stör mig av ren princip.

Hur klär ni er i detta milda väder? Höstgarderoben som gäller? Tror det var kallare i våras ändå när pendlingssäsongen drog igång på riktigt och det blåste som fan på det, ända fram till juni någon gång då det började bli varmt på riktigt igen. Sjukt väder vi har men skönt för cyklandet.
Jag har envist kört vidare med vinterjackan och barmitts sedan den där halvveckan med nån minusgrad.
Det är hur som helst fel klädsel för jag blir för varm varje pendling.
Har successivt nedgraderat klädseln. Tagit bort buffen, tunnare handskar, tunnare strumpor, skippat knävärmarna under långbyxorna, nätbrynja istället för underställ, men det är fortfarande för varmt.

Det är farligt att cykla.
Igår på vägen hem fick jag tvärnita och väja när bambi fick för sig att springa precis framför mig.
Idag var jag under en omkörning av ett illegalt fordon (elcykel som assisterade i minst 35 km/h) när hen saktat in bakom en annan cyklist. När jag var parallellt, så svänger hen ut och touchar min armbåge med sitt styre. Inga problem för mig, men hen var nära att vurpa. Varför kan man inte kolla bakåt innan man svänger ut? Speciellt om man har backspegel.
Är för övrigt överraskad över hur många som cyklar i december. Betydligt fler än för nån månad sedan.

Jogg-pendlade till och från igår så lite trötta ben idag. 2km simning på vägen till jobbet också gjorde att det kändes väldigt slött. Ingen kraft alls ned i pedalerna.

Men varmt och uppehåll. Inget att klaga på mer än personlig svaghet

Mörkt, kallt och dimmigt. Eftersom man grävt upp halva Lund lyckades jag banga i ett hål en knapp km från jobbet vilket fick till följd att min framlampa hittade ett lämpligt tillfälle att lämna sin plats på styret och kasa ett 30-tal meter på asfalten. Jag vände, plockade upp lampan och cyklade vidare. Tyckte den lös dåligt men fästet hade ju vridit sig så det var väl att den pekade lite fel (svårt att bedömamed alla gatlampor runt en). Lite senare insåg jag att lins med reflektor inte satt kvar ☹️ Får ta samma väg tillbaka och se vad jag hittar...

Jag har typ 19 av 20 km belyst väg hem och har en svag reservlampa att tillgå och med lite folie bör jag klara mig hem 😎
20251216_075916.webp

Det är farligt att cykla.
Igår på vägen hem fick jag tvärnita och väja när bambi fick för sig att springa precis framför mig.
Idag var jag under en omkörning av ett illegalt fordon (elcykel som assisterade i minst 35 km/h) när hen saktat in bakom en annan cyklist. När jag var parallellt, så svänger hen ut och touchar min armbåge med sitt styre. Inga problem för mig, men hen var nära att vurpa. Varför kan man inte kolla bakåt innan man svänger ut? Speciellt om man har backspegel.
Är för övrigt överraskad över hur många som cyklar i december. Betydligt fler än för nån månad sedan.
”Speciellt när man har backspegel” HAHA

http://svar.lysio.se/S2/259/4140_open/
För er som inte har FB eller bara avskyr Meta i största allmänhet :)
För övrigt saknar jag ett alternativ i första fråga: Elitpendlare
Stör mig på att det inte är specificerat om det gäller enkel väg eller tur och retur på hur lång pendlingssträcka man har. Vi riktiga cyklister vet ju att man räknar enkel väg, men där kommer nog en hel del räkna dubbelt.

Som svar på att ”elitpendlare” saknas så kan man ju kryssa i att man byggt eller monterat sin cykel själv. Då vet dom.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp