VARNING för bedragare på Köp och sälj

Jag köper inte att det är ett ljusfenomen. Jag tycker det är helt uppenbart att det handlar om olika par skor på säljarens bilder och köparens bild. Jag har svårt att förstå hur man kan haka upp sig på sulorna då inte ens skorna verkar vara rätt. Men jag går vidare i livet och lämnar detta mysterium bakom mig.
Det är väl den här skon det gäller.
IMG_2543.webp

Det var väldigt klargörande. Säljaren gjorde alltså en liten miss i beskrivningen av sulorna och erbjöd sig omgående att ta tillbaka skorna och betala returfrakten för det. Det var väl alldeles utmärkt hederligt? Att köparen sen inte svarade på 2 veckor och sen ville häva köpet känns lite som för sent. Jag tycker köparen får stå sitt kast.
Tidsperioden är onekligen lång. Det är en intressant aspekt, tycker jag. Jag hade som säljare förutsatt att saken var utagerad om det dröjt så lång tid för en sådan sak. Om det inte tydligt uttrycks, och jag accepterat, att jag kunnat förvänta mig något annat. Jag gissar att jag hade haft juridiken på min sida om det skulle dragits till sin spets.

Påståendet att köparen skulle ha rätt att häva köpet tycker jag också är, milt uttryckt, mycket tveksamt. Det skulle då röra sig om ett väsentligt fel i produkten - det skulle också helt bortse från köparens undersökningsplikt. Givet de bilder som verkar funnits i annonsen torde köparen, för att kunna klaga på sulan, efterfrågat en bättre bild för att på ett rimligt sätt kunna bedöma skicket. Jag gissar att säljaren har juridiken på sin sida även här.

Jag har full förståelse för att varan inte motsvarade förväntningarna. Det är sällan kul; det skall jul finnas två nöjda parter efter en avslutad affär.

Ibland blir det bara fel, helt enkelt. I just det här fallet låter det som det fanns gott om insatser som kunnat göras för att i) minska risken och ii) rätta till det, men att det inte gjorts.

Gravelskor… Ytterligare en sak kapitalet försöker prångla på oss stackars lurade konsumenter. Det kan ju bara leda till tunnare plånböcker, elände och bitter eftersmak. Som bevisas av den här sista oredan.

Gravelskor… Ytterligare en sak kapitalet försöker prångla på oss stackars lurade konsumenter. Det kan ju bara leda till tunnare plånböcker, elände och bitter eftersmak. Som bevisas av den här sista oredan.
Det här är väl som att svära i kyrkan, men jag har använt MTB-skor till både landsväg och MTB. Jag tycker det har funkat utmärkt och har aldrig känt något behov av att skaffa landsvägsskor.

Det här är väl som att svära i kyrkan, men jag har använt MTB-skor till både landsväg och MTB. Jag tycker det har funkat utmärkt och har aldrig känt något behov av att skaffa landsvägsskor.
Det är naturligtvis helt ok att cykla med MTB-skor på lvg. Eller clips och för det lämpliga skor. Eller (mer eller mindre) vanliga skor och plattformspedaler. Trivs man med det och det funkar är det förstås inte fel.

För att veta om det system man har är det man gillar bäst lär man dock behöva pröva andra system. Själv har jag testat vanliga skor och pedaler, MTB-skor med SPD och lvg-skor med Looks Keo (samt den gamla och rätt misslyckade lvg-varianten SPD-R). Jag föredrar Look Keo p.g.a. att jag upplever det som stabilare än SPD och jag gillar att skon "sitter fast" på pedalen. För mig är huvudnackdelen att det inte är idealiskt att gå i. Går dock sällan några längre sträckor i dem. Då jag varit ute på cykelresor har jag ändå haft ett par lätta vandringssandaler med mig för att kunna gå i så behöver jag gå någon betydande sträcka under cykelturen byter jag till dessa sandaler.

Som kontrast har jag en bekant som kör MTB-skor och just tycker att enkelheten att gå i skorna är en stor fördel och för vilken skillnaden i känsla/stabilitet mellan systemen inte är någon större grej.

Inte bedragare kanske, men för den som ev. tänkt att köpa något av @Fredrik_85 kan det vara värt att veta att muntliga överenskommelser inte verkar vara värt ett skit.

Skulle köpa en cykel av honom, han lovade att det gick bra att hämta och betala i helgen (kunde inte under veckan). (Jag erbjöd mig även att förskottsbetala.) När helgen väl kom var det total radiotystnad, svarade inte längre på varken telefon, sms eller happy. Cykeln står nu som såld så jag antar att nån annan fick köpa den.

* Med reservation för att något hänt som gör att personen inte haft möjlighet att kommunicera. Om det skulle framkomma så får jag väl be om ursäkt.

Det är nog en ganska vanlig sak, har hänt mig några gånger. Det är också dubbelt, många köpare som gör liknande. Men ett avtal är ett avtal och det skall hållas, pacta sunt servanda.
Precis många köpare som ska komma men där det blir total radiotystnad efter muntliga överenskommelser.

Jag Köpte en bil av en bilfirma som höll kvar den ett antal dagar, när jag kom fram slängde han upp ett A4 papper med namn ”dessa har ringt på bilen och vissa kunde till och med betala mer men nu var jag snäll och höll den. Lite som att glöm att pruta, kan mycket väl varit ett säljtrick 😁

Mjo, har också varit med om köpare som inte dyker upp osv, dock aldrig på Happy utan enbart Blocket och Facebook marketplace.

Edit: Så det som stör mig mest är nog bristen på kommunikation, även om jag (min son) gärna hade haft cykeln också..

Senast ändrad:
Jag har slutat hålla saker utan förskottbetalning. Det känns som 50/50 att den som skall köpa verkligen dyker upp.
Har även slutat att hålla saker med förskottsbetalning. Vissa anser att en förskottsbetalning=livslång hyra för förvaring och då är det helt plötsligt inte lika bråttom att hämta längre.
Brukar var tydlig med att först till kvarn som gäller om det inte är någon som jag känner.

Har även slutat att hålla saker med förskottsbetalning. Vissa anser att en förskottsbetalning=livslång hyra för förvaring och då är det helt plötsligt inte lika bråttom att hämta längre.
Brukar var tydlig med att först till kvarn som gäller om det inte är någon som jag känner.
Kanske skall vara tydlig med att handpenningen brinner inne och varan riskerar att säljas till annan efter helgen.

Angående skorna tycker jag det är märkligt att man ska acceptera en felaktigt vara. Att ”de var så när jag köpte de” är också ett väldigt konstigt argument.
Men med det sagt så fick ju köparen skicka tillbaks dem. Två veckor är också en rimlig gräns eftersom distansköpslagen ger två veckors returrätt. (Som gäller köp av företag.)

Ack ja! Förskottsbetalning har blivit kutym. Handlar man ofta på begagnatmarknaden, av olika säljare. Måste man tyvärr räkna med käftsmällar då och då!

För en månad sedan så hittade jag en ramset på Blocket, en Bianchi oltre XR4. Jag och säljaren , en Simon Manias, var överens om att jag skulle betala när frakten var betalt och kartongen var redo att skickas.

Efter mycket fram och tillbaka och löfte om att han skulle skicka kartongen, så kom han alltid upp med en ursäkt, typ att han var sjuk, eller bortrest. En dag så skickade han en skärmdump på en elektronisk frakthandling och bad om pengarna (12 700 SEK), så jag sa att jag skulle betala när han var på postkontoret med fraktsedeln på kartongen. Iaf så Swishade jag 2 700 SEK som deposition, för att visa att jag var seriöst.

Jag sa att jag skulle kunna köra till Kalmar för att hämta kartongen, men det gick inte eftersom han var "bortrest".

Efter ytterligare två veckor (nu en månad) så skickade han en bild på ett postkontor. Inte med kartongen på bilden, utan ett random postkontor för att få mig att swisha honom resten av pengarna. Så jag krävde att han antingen möte upp mig i Kalmar, vilket inte gick eftersom han var (återigen) bortrest, eller att han skickade kartongen senaste på söndag. Till min förvånan så swishade han tillbaka 2350 kr (deposition minus fraktkostnaden som han betalde).

Jag är bara glad att jag fick tillbaka depositionen, men det är skumt att han skickade inte produkten och samtidigt tog inte pengarna och sprang. Jag tror inte att han har en ramset att sälja överhuvudtaget, annars varför vägrar man att möta upp en köpare?! Se upp för en Simon Manias, det är något skumt med honom.
Han är igång på Facebook á Triathlon Köp & Sälj nu i alla fall. Massor av finfina Dura Ace och DT Swiss-hjul och inte en enda verklig bild på dessa.

Han är igång på Facebook á Triathlon Köp & Sälj nu i alla fall. Massor av finfina Dura Ace och DT Swiss-hjul och inte en enda verklig bild på dessa.
Har handlat av den personen en gång och det gick fint.
Det är något år sedan och att mitt köp gick bra är absolut ingen garanti för att nästa köp kommer att gå bra.
Skickade som han skulle via PostNord.

Tillbaka
Topp