Scott Spark 970 -22 Nya hjul?

HorstaGeorg

Medlem
Hej!

Jag har en Spark som jag köpte förra året. Då var originalbakhjulet bytt till ett Bontrager och jag tänkte att det var fine, det kanske var fel på originalet och killen jag köpte cykeln av var lite tyngre än vad jag är.

Vad jag hittar så är det 29", 12x148mm-thru axle, NX Eagle-växlar... vad mer ska man ha koll på?

Jag kör rätt snälla saker, inga hopp, XC och jobbpendling mestadels på asfalt, nybörjar-flowtrails. Jag själv väger 73 kg, så tämligen normalt. Problemet är att den äter ekrar.

Direkt när jag köpte den lämnade jag in den till en välrenommerad cykelaffär som gick igenom den och servade den. Efter några månader gick ett par ekrar och då hade den butiken inte tid och jag behövde cykeln till ett lopp så jag lämnade in den till en annan cykelaffär i närheten och de fixade nya ekrar (dock fetare, de hade inte rätt dimension, men sa att det skulle bli bra bara att färgen var annorlunda). Sen dess har flera ekrar mjuknat, som om de skruvat upp sig själva och ett par till gått av. De tog in den en gång och fixade som good will eftersom det gått mindre än en vecka, men sa att nästa gång kostar det igen.

Jag är nybörjare, så jag har inte koll på vad jag behöver göra själv, men jag har aldrig varit med om att ett cykelhjul äter ekrar på det här viset. Jag hade förstått det om det kom väldigt hårda stötar och jag misshandlade det på olika sätt, men det har jag inte gjort.

Min fråga är om det är värt att försöka fixa hjulet eller om jag ska leta nytt. Fungerar äldre Scotthjul eller vad ska jag leta efter? Det känns som en djungel med MTB-hjul.

Ja
Gissningsvis behöver du inte köpa nytt hjul utan det räcker med en eker som du byter själv,
sedan bör du även spänna alla ekrar hårt och jämnt och sist men viktigt att inte glömma;
Spänningsbefria ekrarna,
Dina problem är inte ovanliga, liknande problem har postats här flera ggr tidigare. Läs tex här
https://happyride.se/forum/threads/hilfe-ekrar-gar-av-pa-lopande-band.3703487/#post-4600054
Fast det borde väl de på cykelverkstaden ha ordnat?

Fast det borde väl de på cykelverkstaden ha ordnat?
Visst borde de ha ordnat det
Men om du söker här på Happy, varför inte börja med den tidigare postade länken, kommer du att finna att tyvärr stämmer det inte alltid.
Oavsett om du har möjlighet att anlita en annan, förhoppningsvis bättre, cykelverkstad eller ej så går det nästan alltid snabbare att fixa enkla reparationer och justeringar själv.

För att vara tydlig, då fungerar inte de hjulen för mig? Var beredd att klicka hem dem annars.
Om du vill kunna använda din nuvarande kassett, eller en liknande, behöver du ett nav där kassetten passar, den infästningen brukar på swenglish kallas "body". Det finns förstås flera olika
b07e99bce6864f86981c55dd8a5d9b1c.jpeg

Läs mer tex här

Bike-Components säljer ju en vanlig Shimano HG body som tillbehör som du kan köpa till för att kunna använda samma kassett.

Mvh, Fredrik

Tillbaka
Topp