Hilfe! Ekrar går av på löpande band

oscm

Medlem
Jag har en äldre mtb som pendelcykel, gissar på 90-tal. Mitt problem är att jag haft ekerbrott på bakhjulet vid ett antal, kanske fem, tillfällen. Första två byttes på verkstad, sen köpte jag nya ekrar och har bytt på egen hand allt eftersom.

Jag har inga problem att få hjulet rakt och fint men eftersom ekrarna fortsätter gå sönder funderar jag på om jag kan förebygga det på nåt sätt. Vad tror hjulexperterna? Kan hjulet vara för hårt spänt? Eller kan det hjälpa att spänna mer? Troligtvis är hjulet lika gammalt som cykeln och ekrarna går av vid navet. Hela ekipaget inkl mig väger ca 100 kg.

Det bästa är kanske att bygga om från grunden?

Jag har en äldre mtb som pendelcykel, gissar på 90-tal. Mitt problem är att jag haft ekerbrott på bakhjulet vid ett antal, kanske fem, tillfällen. Första två byttes på verkstad, sen köpte jag nya ekrar och har bytt på egen hand allt eftersom.

Jag har inga problem att få hjulet rakt och fint men eftersom ekrarna fortsätter gå sönder funderar jag på om jag kan förebygga det på nåt sätt. Vad tror hjulexperterna? Kan hjulet vara för hårt spänt? Eller kan det hjälpa att spänna mer? Troligtvis är hjulet lika gammalt som cykeln och ekrarna går av vid navet. Hela ekipaget inkl mig väger ca 100 kg.

Jag hade samma bekymmer, en eker, ingen eker.
Två ekrar så får man börja fundera.
Tre eller fler, då är det nog något vajsigt och övriga ekrar är nog drabbade, läge att byta alla om man inte vill fortsätta byta de allt eftersom.

Jag bytte på men efter 6-7 ekrar tröttnade jag och köpte nytt hjulpar. Var samma pris som nya ekrar i princip.

Jag har en äldre mtb som pendelcykel, gissar på 90-tal. Mitt problem är att jag haft ekerbrott på bakhjulet vid ett antal, kanske fem, tillfällen.
Kan hjulet vara för hårt spänt?
Nej
Eftersom ekrarna inte går av direkt och du dessutom skriver att de går av där de gör
ekrarna går av vid navet.
Gissningvis är det, som andra redan har skrivit, därför pga utmattningsbrott inte överbelastning.

Eller kan det hjälpa att spänna mer?
Gissningsvis: ja (+ MER, läs längre ner)
Troligtvis beror det på en kombination av dåligt och ojämnt spända ekrar som inte heller är spänningsbefriade

Uppenbarligen är hjulet inte rätt byggt från början och kanske inte ens vid ekerbytena
Även utan att ens ta fram ekernyckeln kan du minska risken för ytterligare ekerbrott genom att spänningsbefria ekrarna, görs enkelt genom att klämma dem hårt parvis,
så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.728132

(Fast jag brukar använda handskar)
Det gäller att klämma hårt, du måste momentant komma över sträckgränsen för ekrarna
Läs mer här
https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Spänningsbefria alla ekrar bör du förstås även göra om du byter alla ekrar.

Uppenbarligen är hjulet inte rätt byggt från början och kanske inte ens vid ekerbytena
Även utan att ens ta fram ekernyckeln kan du minska risken för ytterligare ekerbrott genom att spänningsbefria ekrarna, görs enkelt genom att klämma dem hårt parvis,
så här

(Fast jag brukar använda handskar)
Det gäller att klämma hårt, du måste momentant komma över sträckgränsen för ekrarna
Läs mer här
https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Spänningsbefria alla ekrar bör du förstås även göra om du byter alla ekrar.
Fast här måste jag ändå skrika ormolja och ifrågasätta - det kan ju knappast göra någon nytta att göra det där med ett 20-30 år gammalt hjul som redan dör utmattningsdöden. Inte utan att också kontrollera ekerspänningen åtminstone.

Jag köper fövisso inte teorin om att man med fingerkraft skulle kunna påverka godsets egenskaper på nya ekrar heller, men det gör oavsett ändå någon bevisligt praktiskt nytta för ekerspänningen behöver alltid finjusteras efteråt och brukar sedan hålla sig någorlunda.

Till TS: Känns det OK att bara byta en eker i taget då och då hade jag nog bara fortsatt med det, det går ju oftast att cykla ett tag 1-3 ekrar kort beroende på hur många du har från början. Landsvägscyklister brukar vara lite känsligare för det där ...
Och har du fälgbromsar kanske det inte heller är lika praktiskt.

Uppskattar all input. Tack!
Eftersom hjulet är såpass gammalt vill jag inte döma ut det för hårt, det har uppenbarligen hållit under lång tid.
Ska gå över hjulet och se vad som händer om jag spänningsbefriar ekrarna. Att byta en eker är så snabbt gjort att det inte är så betungande men det är klart att det är trevligare om det håller.

Tack hörni. Både nav och fälg är tillräckligt bra för att försöka fixa till och ekrarna har jag redan, så då bygger jag om det om det fortsätter! 🙌🏻
Vet att det var en del problem på åttiotalet med ojämn kvalitet och ekrar som gick av, kanske under början av nittiotalet också.

åldern på hjulet och ekrarna har då inte i min värld medfört problem med ekerbrott. för att regelmssiga utmattningsbrott skall ske måste ekern många upprepade gånger stressas utanför sin elastiska modulus. sker det på ålderns höst med ett hjul som tidigare funkat bra kan man räkna med att någon ogynnsam faktor tillkommit, alltså något annat än åldern.

vad kan orsaka detta? ja vanligast är nog att en ointresserad cykelmek inte gjort jobbet på bästa sätt efter ett enstaka ekerbrott som ändå trots allt inträffar.

förstås kan det vara generellt för löst eller hårt spända ekrar, men mera troligt ojämn belastningsbild på ekrarna.

där kan dåligt hantverk och för uppgiften underdimensionerade komponenter spela in, men om vi utgår från att detta med all trolighet är korrekt, skulle jag titta på sladdrig eller krokig fälg.

att ekra ur hjulet, kontrollera och ev troligen behöva rikta fälgen, och sedan på garanterat korrekt sätt bygga hjulet igen är gjort på drygt en timme.

ingen big deal. inget snömos. men glöm inte smörja nipplarna.

Fast här måste jag ändå skrika ormolja och ifrågasätta - det kan ju knappast göra någon nytta att göra det där med ett 20-30 år gammalt hjul som redan dör utmattningsdöden. Inte utan att också kontrollera ekerspänningen åtminstone.
+1
Självklart bör även ekerspänningen kontrolleras och (förmodligen) höjas

Jag köper fövisso inte teorin om att man med fingerkraft skulle kunna påverka godsets egenskaper på nya ekrar
Det kan man, det förklaras i länken i #6
men precis som du skriver är det viktigt att kraften i ekrarna blir tillräckligt hög
Det blir den inte om tax trycker hela hjulet åt sidan, eller lägger hjulet ned klämmer på fälgen.

@oscm
Precis som syns på bilderna som @Dino74 postade i #7 kan det vara en fördel att använda ekerbrickor när du byter ekrar. Att ekern får bästa möjliga stöd i bocken tillsammans med en väl utförd spänningsbefrielse är förstås viktigt för att minimera risken för framtida utmattningsbrott.

Det kan man, det förklaras i länken i #6
men precis som du skriver är det viktigt att kraften i ekrarna blir tillräckligt hög
Det blir den inte om tax trycker hela hjulet åt sidan, eller lägger hjulet ned klämmer på fälgen.
Jag skulle nog snarare beskriva länken som att det redogörs för en teori än att det leds i bevis rent fysikaliskt.

Men oavsett är vi nog överens i sak att det är en övning som ger någon form av praktiskt nytta när det sätts i nya ekrar eller spänningen justeras generellt för att säkerställa att det inte släpper direkt när hjulet sätts på cykeln sen.

Jag skulle nog snarare beskriva länken som att det redogörs för en teori än att det leds i bevis rent fysikaliskt.

Men oavsett är vi nog överens i sak att det är en övning som ger någon form av praktiskt nytta när det sätts i nya ekrar eller spänningen justeras generellt för att säkerställa att det inte släpper direkt när hjulet sätts på cykeln sen.

Eftersom jag har noll kompetens inom området borde jag nog....

Men, precis som du är jag ytterst tveksam till att det skulle påverka metallens egenskaper. Skulle vara intressant att höra vad någon med riktig kunskap har att säga.

Jag tror att det mer har att göra med att man helt enkelt får saker att sätta sig. Nipplar och böjar som hamnar på rätt ställe med lite massage, och sen kan man spänna lite till. Men som sagt var, tror...

Nja, om jag inte helt missförstår det du skriver så verkar det som du blandar ihop två olika saker.
Två saker jag väljer att kalla Spänningsbefrielse och Tvist
Spänningsbefrielse
( eng: Stress Relieving)
Detta gör man för att minska risken för utmattningsbrott av ekrarna. Att ekrar kan ha inneboende spänningar från tillverkningen och hjulbyggandet är enkelt att själv inse om man tar en eker och bockar den lite grann (typ 30-45°) när man släpper den fjädrar den tillbaka en aning, det sker pga inneboende spänningar. Dessa inneboende spänningar kan efter ett litet eller stort antal upprepade cykler leda till utmattningsbrott.
Det är därför en bra idé för hjulets livslängd att minska dessa spänningar genom att forma den en gång till, dvs momentant gå över sträckgränsen genom att HÅRT klämma på dem parvis
Så här

Men eftersom man gör detta mot slutet med hårt spända ekrar brukar inte vare sig ekerpänning eller hjulets rundhet och/eller rakhet ändras pga spänningsbefrielse
Det kan däremot hända om ekrarna har

Tvist (torsions/vridnings-spänningar)
Om ekrarna har "tvist" kvar från hjulbyggande/riktning kan det knäppa om dem när man precis börjar cykla på det ny-byggda/rätade/uppspända hjulet och då kan även både ekerspänning, rundhet och rakhet påverkas.
Men om man spänner ekrarna på 'rätt sätt' kan man slippa det
Som det står i Sheldons hjulbyggarbeskrivning:
"you want to tighten a particular spoke 1/4 turn. You don't just turn the wrench 1/4 turn, you turn it a little farther, then back it up that same little bit."
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#torsion
Liksom även i den snart 21 år gamla hjulbyggarbeskrivningen här på Happy
"Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden"."
https://happyride.se/forum/threads/mektips-bygga-hjul.34422/

Men, som jag skrev, jag kanske helt missförstår det du skrev

Jag hade samma problem på en ny GT för några år sedan. Bontager fälg o Lx nav.
Alltså inget skit.
Jag lämnade in det på ECI och ville ha Dt ekrar.
Efter det var det inga problem 😃
Skräp till ekrar ....

Tillbaka
Topp