[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Den säkraste bilen är den som du inte krockar med - och där har föraren själv absolut störst möjlighet till påverkan. Sen finns andra avväganden som kör man mycket i mörker, eller där det är stor viltfara osv. så resonerar man nog annorlunda i bilvalet än om man söker en simpel "persontransport" för korta sträckor i stadsmiljö.

Oavsett hur bra säkerhetssystemen är vid "optimala förhållanden" så ter sig verkligheten ofta annorlunda. Dimma, nederbörd, vägstänk - det finns många yttre faktorer som snabbt får säkerhetssystemen att slå av.
Autobroms och system som ska undvika en kollision som t.ex varning vid rörliga föremål som korsar bakom bilen, eller varning vid dörröppning om objekt närmar sig respektive autobroms vid parkeringsmanöver om man approcherar närmsta fordon för snabbt är i min mening kanon då de tillför ett faktiskt värde - trötthetsvarnaren däremot som säger att jag ska ta en paus efter en kvart bakom ratten, eller fortkörningsvarningen kan jag vara utan. :)

Hmm jag tog Bigster, det har väl den som diskuterades?

Ah! my bad, trodde du pratade om Sanderon givet tidigare diskussion :)
Lite kuriosa, samma plattform fick 96% / 100 i vuxenskyddet när den testades 2019
1765878201156.webp

Har absolut inga problem med Euro NCAP, utan det är så klart bra att det finns, bara man läser på lite hur bedömningarna sker, respektive hur protokollen hela tiden utvecklas vilket gör det svårt med jämförelser över tid. Dagens bilar är otroligt säkra nästan oavsett vad man väljer för märke.

Ah! my bad, trodde du pratade om Sanderon givet tidigare diskussion :)
Lite kuriosa, samma plattform fick 96% / 100 i vuxenskyddet när den testades 2019
Visa bilaga 808169

Har absolut inga problem med Euro NCAP, utan det är så klart bra att det finns, bara man läser på lite hur bedömningarna sker, respektive hur protokollen hela tiden utvecklas vilket gör det svårt med jämförelser över tid. Dagens bilar är otroligt säkra nästan oavsett vad man väljer för märke.
Nä samma gäller ju alla tester. Jag läser många däcktester när det är dags. Men tar inte nödvändigtvis slutresultatet som testet får utan gör min egen värdering. Samma med NCAP. Precis som du sade, ee systemen man ändå slår av är ju mer en nackdel än något annat

”Samma plattform”… det kan betyda väldiga olikt utförande. :) sen misstänker jag att testerna har blivit annorlunda sedan 2019… eller favoriserar euro ncap en anonym captur mot en ny bigster? 😏

Människor som kör är största orsaken till olycka, väl?

Var på väg att skriva att det är ju jättebra. Sen förstod jag vad du menar...

Edit: Apropå värdeminskning. 40k på 11 år och 12000 mil, inget dåligt köp som ny.
När man ändå tjuvläser i tråden. Kan man få se hela den där artikeln? Och varför har dom en bakdörr som öppnas åt sidan i stället för en baklucka? Ser jätte-opraktiskt ut!

Ja såklart. Beror på klantskallar, och ganska ofta drabbas även oskyldiga i andra bilar. Det är väl aldrig något fel på bilen som orsakar.
Din värld är ju extremt polariserad som det verkar, men tänk på klantskallar, sjukdom, dåliga förare, dåligt väglag, avsaknad av säkerhetsfunktioner (!), dåliga däck, trötthet osvosv så kanske du märker att det inte är "bara klantskallar" som krockar.

Nej, vad är väl ett tiotal forskarrapporter? Bättre att backa upp med magkänsla, för det hade du väl trott på.

Troligen ja. På samma sätt som man kan hitta exempel där säkerhetsbältet skördat liv. Och att airbagar dödat folk som hade klarat sig utan airbag. Det intressanta är inte att man kan hitta specifika situationer där det ena eller andra är bättre, det intressanta är totaleffekten ur ett statistiskt perspektiv. Och då kommer alla rapporter in, där man i de flesta fall tittat på verkligt utfall, som tydligen inte säger något.
Att argumentera med "jag kände minsann Olle som dog av att hans autobroms hoppade upp och bet honom i ögat" är ett vanligt feltänk om man inte förstår helheten. Här kan jag säga något om antivaxxare men det gör jag inte.
Inget av det du länkat till visar med statistik att antalet dödsolyckor minskat tack vare autobroms. Lite fascinerande att du inte ens verkar läsa det du använder som källa. Eller är det så att din "magkänsla" är mer värd än nån annans?

Ja, det kan man ju spekulera i. Att jämföra olika länder här är alltid svårt. Olika trafiktäthet, olika kultur, olika fordonspark, olika väghållning, olika väder, olika lagar, olika förare. Att dra en faktor, oavsett om det är hastighet, mängden betongvägar eller antal BMW på vägarna, och sedan jämföra mängden trafikolyckor och försöka dra en slutsats är mycket svårt för en expert, och omöjligt för en lekman. Min bild (som bara är underbyggd av min magkänsla och viss erfarenhet) är att tyskarna kör mycket bättre på flera punkter. Man håller sig till höger, släpper om folk som vill köra fortare, släpper fram blåljus. Och kör i allmänhet bättre än svenskar.
Men nej, "säkerhetsåtgärder" ökar så klart bara säkerheten om man kan påvisa att de är nyttiga. Vilket man kan med autobroms, men jag inte sett att man kan med tex mitt hatobjekt hastighetsvarnaren. Men jag kommer ändra mig när jag ser seriös statistik som säger annat. Oavsett vad min magkänsla säger.
Varför tror du att tyskarnas "bilkultur" skiljer sig från vår? Kan det ha nåt att göra med att vi inte i samma mån får ta konsekvenserna av våra handlingar tro? Allt ska madrasseras och bäddas in i förbud, skydd och system som gör att man inte ska kunna klanta sig. Istället för att man lär sig att låta bli att klanta sig, samt att man är ansvarig för vad man gör.

Edit: Ska försöka låta bli att svara mer i tråden, för det tar onödigt mycket energi att tala med en vägg.

Nu har jag iof en tysk VW. Snacka om att bli madrasserad med tjut och pip och löjliga varningar. Så, nej, vår 850 kommer fan inte att säljas en dag innan kronofogden knackar på.

En funktion i vår moderna bil jag faktiskt gillar skarpt är funktionen som varnar när det kommer bilar/gående från sidan när man skall backa ut från till exempel en parkering. Den är träffsäker och har rejäl vibration i ratten. Men det hade väl knappt behövts sådana system om bakåt/sidosikten inte var så mycket sämre på moderna bilar.

Inget av det du länkat till visar med statistik att antalet dödsolyckor minskat tack vare autobroms. Lite fascinerande att du inte ens verkar läsa det du använder som källa. Eller är det så att din "magkänsla" är mer värd än nån annans?
Du kommer ju inte nöja dig om jag inte nämner 10 räddade cyklister med namn och personnummer eftersom du är helt oförmögen till att dra slutsatser baserade på fakta.
Men ok jag gör ett försök till

"The changes in fatality and severe injury risks were quantified using risk curves derived by logistic regression of the German In-Depth Accident Study (GIDAS) accident database, queried for pedestrians hit by the front of cars from 1999 to 2007. For a 180° sensor view field, the effectiveness of preventing pedestrian fatalities and severe injuries from impact by the front of a car was 44% and 33%, respectively [9]."
Varför tror du att tyskarnas "bilkultur" skiljer sig från vår? Kan det ha nåt att göra med att vi inte i samma mån får ta konsekvenserna av våra handlingar tro? Allt ska madrasseras och bäddas in i förbud, skydd och system som gör att man inte ska kunna klanta sig. Istället för att man lär sig att låta bli att klanta sig, samt att man är ansvarig för vad man gör.
Jag vet inte, du kan väl länka några tiotals studier som visar det så jag kanske övertygas?

Bortsett från hastighetsgränsen på vissa vägar (som man egentligen vill ändra på men inte riktigt vågat från politiken) känner jag inte till att Tyskland skulle ha märkbart andra lagar, varken gällande förbud eller skyddande system. Men jag har bara bott i Tyskland något år så jag har nog inte lika tung expertis som du i det området heller.

En sådan funktion behövs egentligen inte heller om man backar in i parkeringsrutan.
Brukar sällan vara någon trafik inne i rutan. Behöver man som oftast inte heller göra en massa småmanövrar när man startar med kall bil och skall ut från parkeringen.
Jag gillar att backa in i rutan, men vid storhandling är det ofta inte riktigt funkis.

En sådan funktion behövs egentligen inte heller om man backar in i parkeringsrutan.
Brukar sällan vara någon trafik inne i rutan. Behöver man som oftast inte heller göra en massa småmanövrar när man startar med kall bil och skall ut från parkeringen.
Ja visst. Riktigt värdelöst på stor parkering med dubbla rader om man vill komma till bagaget med kundvagn dock.

En funktion i vår moderna bil jag faktiskt gillar skarpt är funktionen som varnar när det kommer bilar/gående från sidan när man skall backa ut från till exempel en parkering. Den är träffsäker och har rejäl vibration i ratten. Men det hade väl knappt behövts sådana system om bakåt/sidosikten inte var så mycket sämre på moderna bilar.
Bakåtradar och backkamera ser ju runt ett skymt hörn ett par meter innan föraren når dit, oavsett om man har rutor som en gammal 745a. Kan nog tycka att det är ett ganska bra säkerhetshjälpmedel.

Bilar som backar in på parkeringsplatser på storköps eller trånga parkeringar är ett riktigt otyg. När ägarna till bilarna kommer med sina kundvagnar och andra skrymmande saker och baxar in mellan de parkerade bilarna är det som gjort för att det ska bli parkeringsskador. Om det sedan är trångt mellan bilarna så är nästan alltid den inbackade bilens backspeglar i vägen för någon av dörrarna på min bil så att det blir besvärligt att komma in i den.

Ytterligare en stor fördel med att backa in i rutan, åtminstone för den majoritet som har bilar med förbränningsmotor, är att vid kallstart slipper man backa igenom ett helt orenat avgasmoln och få in det i bilen.
Jag gillar att backa in i rutan, men vid storhandling är det ofta inte riktigt funkis.
Om man inte storhandlar riktigt länge (vem står ut med det?) hinner inte katalysatorn kallna särskilt mkt.

Det är ju en veteranbil. Kanske kan få billig veteranbilsförsäkring.
Edit: Skattebefriad?
Av någon riktigt egendomlig anledning så är det även tillåtet att köra med sommardäck året runt med veteranbil.
Min bil är skattebefriad och jag har bara sommarhjul till den. Har dock förnuftet att inte köra runt med sommardäck vintertid.

5000 kr för ny bromsvätska och programvaruppdatering på ID7. +Koll av mönsterdjup på däcken, torkarblad och lite andra menlösa kontroller aka inspektionsservice. Verkstäderna måste få sitt.
Har inte VW fått till OTA-uppdateringar ännu? 😂

5000 kr för ny bromsvätska och programvaruppdatering på ID7. +Koll av mönsterdjup på däcken, torkarblad och lite andra menlösa kontroller aka inspektionsservice. Verkstäderna måste få sitt.
Jo, men tvekssmt om den täcker precis all bilens SW. Vår Cupra har det i alla fall, och Audin har det på pappret. Lite osäker, för jag har aldrig sett den uppdateras. Men det händer ju att det dyker upp nya buggar så det verkar "fungera". Önskar bara att det också försvann buggar.
De är långt efter Tesla där...

Ska nog inte vara allt för säker på att man ens får ny bromsvätska.

Det tråkiga och självklara svaret blir: nåt japanskt om prio är tillförlitlighet/enkelhet. Med så få mil per år känns förbrukningen inte så viktig för totalkostnaden. En rätt ny Honda CR-V kanske, eller Mazda CX5?
Mazda CX-5 ser ju typ ut att vara den perfekta bilen på pappret. Känns dock som att den specade lastvolymen är väldigt stor för nåt som ser så litet ut på bild.

Tyvärr verkar den knappt finnas. Enligt en handlare har den inte sålts i Sverige sedan 23, men finns knappt något nyare än 19 på begagnatmarknaden.

Mazda CX-5 ser ju typ ut att vara den perfekta bilen på pappret. Känns dock som att den specade lastvolymen är väldigt stor för nåt som ser så litet ut på bild.

Tyvärr verkar den knappt finnas. Enligt en handlare har den inte sålts i Sverige sedan 23, men finns knappt något nyare än 19 på begagnatmarknaden.
De har väl inte haft bra privatleasingerbjudanden senaste åren?

En bil som väl nästan uteslutande köps privat, och inte på leasing heller. Om ägarna dessutom är nöjda kommer de ju bli 5+år innan de kommer ut på marknaden

Det håller dem flytande ca 1,5 kvartal med dagens takt...
Vilken överraskning att det var kinesiska pengar 😁
Dom är ju i en expansionsfas nu med många nya marknader och ett par nya fabriker.

Så det ser ju inte helt mörkt ut.
Dom har ökat omsättningen med 48% i år
Försäljningen har ökat med 36% och dom når förmodligen sitt mål för året
Målet är att gå med vinst 2027.

Kan finnas pengar att hämta i denna aktie nu efter det stora fallet på börsen, man kan också bli av med hela insatsen...

Tillbaka
Topp