Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du helt säker på det?Ytan man sitter på i dina cykelbyxor , för mig heter det chamy eller chamois som det tydligen stavas ..
+1jag personligen får lite ticks av folk som kallar det blöja ..
Cykelbyxor med stoppningvad säger du ?
Du menar sämsk skinn ?Chamois är väl sämskskinn? Det där man torkar bilar med. Går även att sitta på, när man torkat klart bilen.
jag är kanske lite färgad .. har jobbat 12 år hos Trek och knappt ett år med Assos även om det är ett tag sen..Är du helt säker på det?
Alltså även i länder som inte är engelsktalande (du kanske är uppfödd med ngt annat språk än svenska)?
+1
Cykelbyxor med stoppning
Som sagt jag är kanske färgad men det är chamyn man smöjer med chamy cream det kan du göra redan när de är ny tvättade och lägger i de på hyllan (enligt Assos) men det finns väll inget rätt sätt ditt funkar ju för dig..Chamois är för mig stjärtkräm. Så jag säger att jag har en cykelbyxor med blöja och jag smörjer in mig med stjärtkräm på längre turer. Vi är ändå i Sverige!
Vitsen med massolinsmorda sämskskinnet var inte att agera stoppning eller kudde utan att hindra friktion mot byxa och evt sadel och därmed följande elände. Rövarna var härdade och hårdare förr!Jag säger stoppning.
Det lustiga är att jag cyklade utan stoppning i brallorna i flera år - det var först när jag började jaga lätta sadlar som jag blev tvungen att börja med ”riktiga” cykelbyxor. Innan dess hade jag lädersadlar på alla hojar och då behövdes det ingen stoppning.
Ja, vad säger man. Ilägg, sittdyna, innanmäte etc. Men aldrig blöja. Känns jävligt pajigt att säga om en ska vara ärlig. Chamois förknippar jag med salvan man använder. Heter ju å andra sidan chamoiskräm, så hädanefter sitter jag på chamois och använder en kräm för för att undvika skav.Ytan man sitter på i dina cykelbyxor , för mig heter det chamy eller chamois som det tydligen stavas .. jag personligen får lite ticks av folk som kallar det blöja .. vad säger du ?
Inte inte ens det är svenskt ord men va f-n blöja verkligen ??
Aha. Ja, jag har aldrig känt något behov av stoppning på lädersadel men har inte heller haft några större problem med skav.Vitsen med massolinsmorda sämskskinnet var inte att agera stoppning eller kudde utan att hindra friktion mot byxa och evt sadel och därmed följande elände. Rövarna var härdade och hårdare förr!![]()
Hade aldrig hört någon säga det innan jag läste det i någon tråd på Happy. Det vedertagna begreppet är nog ”stoppning”, när man talar med människor utanför cykelvärlden.Blöja är utan tvekan det vedertagna begreppet som den stora massan förstår, även om vissa inte verkar vilja acceptera det.
Ja jag har aldrig hört någon säga stoppning innan jag läste denna tråden.Hade aldrig hört någon säga det innan jag läste det i någon tråd på Happy. Det vedertagna begreppet är nog ”stoppning”, när man talar med människor utanför cykelvärlden.
Jag har aldrig hört någon svensk kalla stoppning för ”chamois” innan jag läste den här tråden.Ja jag har aldrig hört någon säga stoppning innan jag läste denna tråden.
Det har nog kallats blöja på detta forum av andra än mig och under många år. Den frågan överlämnar vi med varm hand till någon mer framstående trådarkeolog än jag. Eller mig. Beroende på.Jag har aldrig hört någon svensk kalla stoppning för ”chamois” innan jag läste den här tråden.
Det var @Pfaff som kallade det för ”blöja” i någon tråd om lädersadlar för länge sedan, och jag minns att jag reagerade och skrattade lite för mig själv (på toaletten). ”Stoppning” har jag hört många gånger, och ”padding” också men det är ju samma ord på engelska.
Efter en enkel sökning hittade jag att blöja användes här på Happy för första ggn 2003-12-01Det var @Pfaff som kallade det för ”blöja” i någon tråd om lädersadlar för länge sedan, och jag minns att jag reagerade och skrattade lite för mig själv (på toaletten). ”
+1Stoppning” har jag hört många gånger, och ”padding” också men det är ju samma ord på engelska.
Sådär! Blöja trumfar chamois!Efter en enkel sökning hittade jag att blöja användes här på Happy för första ggn 2003-12-01
Frusna tår i all ära, men hur klär ni er för att hålla snorren någorlunda varm?
Väldigt obehagligt när den kryper ihop sig så där mycket och man känner en kall "sak" liggande mot låret emellanåt. Det är nog riskabelt att vara cyklist för potensen som det är ;)
Hade i helgen (2-4 grader och duggregn) cykelbyxor med blöja, underställbyxor samt långa cykelbyxor utan blöja men blev ruskigt frusen just där... Kanske ska sätta en plastpåse mellan långa byxorna och understället som vindskydd?
Förmodar att Anki & Fisken myser nu :P
- Tobbe Arnesson
- Svar: 32
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
Och "Chamois" (istf sämskskinn)
2006-09-11
Tack för alla kreativa förslag. Vad tusan är en Chamois egentligen? Röv på franska?
Min sadel funkar helt ok, jag har inte drabbats av några funktionsnedsättningar eller rodnader. Däremot är den inte särskillt skön. Jag när helt enkelt en liten dröm om att sitta lite bekvämare. Kanske är det en utopi. Frågan är hur höga förväntningar man kan ha egentligen? Med tanke på arbetsinsattsen att hitta något bättre så tror jag dock att jag lägger projektet på is så länge.
+1
Halvt OT, men använder man i Sverige också ordet "blöja" för den gråa biten som sitter ofta under baksidan, och ofta också framsidan, på SUV och "cross" versioner av kombis? Läste den termen i än nederländsk tidning och tycker att den är mycket passande.
Tror du syftar på vad vi kallar för "hasplåt" även om de ju numera i regel är av plast och styling snarare än ett faktiskt skydd på undersidan.