Vad har du i byxan?

oskarkj

Medlem
Vad har du i byxan?
Ytan man sitter på i dina cykelbyxor , för mig heter det chamy eller chamois som det tydligen stavas .. jag personligen får lite ticks av folk som kallar det blöja .. vad säger du ?
Inte inte ens det är svenskt ord men va f-n blöja verkligen ??

Vad har du i byxan?
Chamois är för mig stjärtkräm. Så jag säger att jag har en cykelbyxor med blöja och jag smörjer in mig med stjärtkräm på längre turer. Vi är ändå i Sverige!

Vad har du i byxan?
Vad har du i byxan?
Jag tror jag säger blöja och rumpsalva. När jag tänker efter så låter blöja kanske inte som det optimala valet av ord. Använder dock ordet blöja sällan brukar mest prata om cykelbyxor med tunnare eller tjockare stoppning tror jag. Ju mer jag tänker på det så känns det som språket borde få ett nytt substantiv. :)

Vad har du i byxan?
Chamois är för mig stjärtkräm. Så jag säger att jag har en cykelbyxor med blöja och jag smörjer in mig med stjärtkräm på längre turer. Vi är ändå i Sverige!
Som sagt jag är kanske färgad men det är chamyn man smöjer med chamy cream det kan du göra redan när de är ny tvättade och lägger i de på hyllan (enligt Assos) men det finns väll inget rätt sätt ditt funkar ju för dig..

Vad har du i byxan?
Jag tror det ligger ett par shorts i ull med chamois - eller sämskskinn på svenska - i en låda nånstans på loftet. Smordes in med Massol när det begav sig. De borde inte tvättas i vatten och såpa utan rengöras med ren bensin. Hände inte.
Idag är det blöja och byxsalva.

Vad har du i byxan?
Jag säger stoppning.

Det lustiga är att jag cyklade utan stoppning i brallorna i flera år - det var först när jag började jaga lätta sadlar som jag blev tvungen att börja med ”riktiga” cykelbyxor. Innan dess hade jag lädersadlar på alla hojar och då behövdes det ingen stoppning.

Vad har du i byxan?
Jag säger stoppning.

Det lustiga är att jag cyklade utan stoppning i brallorna i flera år - det var först när jag började jaga lätta sadlar som jag blev tvungen att börja med ”riktiga” cykelbyxor. Innan dess hade jag lädersadlar på alla hojar och då behövdes det ingen stoppning.
Vitsen med massolinsmorda sämskskinnet var inte att agera stoppning eller kudde utan att hindra friktion mot byxa och evt sadel och därmed följande elände. Rövarna var härdade och hårdare förr! 😁

Vad har du i byxan?
På nederländska heter det "zeemleer", som betyder chamois, alltså sämskskin. Jag visste om djuret chamois men har aldrig lagt kopplingen och visste inte att det, originellt, var tillverkad av en del av djuret. Så lär man sig nåt igen på happy.

Vad har du i byxan?
Ytan man sitter på i dina cykelbyxor , för mig heter det chamy eller chamois som det tydligen stavas .. jag personligen får lite ticks av folk som kallar det blöja .. vad säger du ?
Inte inte ens det är svenskt ord men va f-n blöja verkligen ??
Ja, vad säger man. Ilägg, sittdyna, innanmäte etc. Men aldrig blöja. Känns jävligt pajigt att säga om en ska vara ärlig. Chamois förknippar jag med salvan man använder. Heter ju å andra sidan chamoiskräm, så hädanefter sitter jag på chamois och använder en kräm för för att undvika skav.

Vad har du i byxan?
Vitsen med massolinsmorda sämskskinnet var inte att agera stoppning eller kudde utan att hindra friktion mot byxa och evt sadel och därmed följande elände. Rövarna var härdade och hårdare förr! 😁
Aha. Ja, jag har aldrig känt något behov av stoppning på lädersadel men har inte heller haft några större problem med skav.

Mvh,

//Herr Stålröv (tydligen)

Vad har du i byxan?
Pungvax, kanske. Någon? 😎
1766411671735.webp

Vad har du i byxan?
Halvt OT, men använder man i Sverige också ordet "blöja" för den gråa biten som sitter ofta under baksidan, och ofta också framsidan, på SUV och "cross" versioner av kombis? Läste den termen i än nederländsk tidning och tycker att den är mycket passande.

Vad har du i byxan?
Eftersom ordet blöja uppenbart retar en del purister är det mig ett nöje att använda det.
" Don't take life too serious. It ain't nohow permanent" (Porcupine/Walt Kelly)

Senast ändrad:
Vad har du i byxan?
Ja jag har aldrig hört någon säga stoppning innan jag läste denna tråden.
Jag har aldrig hört någon svensk kalla stoppning för ”chamois” innan jag läste den här tråden.

Det var @Pfaff som kallade det för ”blöja” i någon tråd om lädersadlar för länge sedan, och jag minns att jag reagerade och skrattade lite för mig själv (på toaletten). ”Stoppning” har jag hört många gånger, och ”padding” också men det är ju samma ord på engelska.

Vad har du i byxan?
Jag har aldrig hört någon svensk kalla stoppning för ”chamois” innan jag läste den här tråden.

Det var @Pfaff som kallade det för ”blöja” i någon tråd om lädersadlar för länge sedan, och jag minns att jag reagerade och skrattade lite för mig själv (på toaletten). ”Stoppning” har jag hört många gånger, och ”padding” också men det är ju samma ord på engelska.
Det har nog kallats blöja på detta forum av andra än mig och under många år. Den frågan överlämnar vi med varm hand till någon mer framstående trådarkeolog än jag. Eller mig. Beroende på. 🧐

Vad har du i byxan?
Det var @Pfaff som kallade det för ”blöja” i någon tråd om lädersadlar för länge sedan, och jag minns att jag reagerade och skrattade lite för mig själv (på toaletten). ”
Efter en enkel sökning hittade jag att blöja användes här på Happy för första ggn 2003-12-01

Och "Chamois" (istf sämskskinn)
2006-09-11

Stoppning” har jag hört många gånger, och ”padding” också men det är ju samma ord på engelska.
+1

Vad har du i byxan?
Efter en enkel sökning hittade jag att blöja användes här på Happy för första ggn 2003-12-01

Och "Chamois" (istf sämskskinn)
2006-09-11

+1
Sådär! Blöja trumfar chamois! 😏

Vad har du i byxan?
Halvt OT, men använder man i Sverige också ordet "blöja" för den gråa biten som sitter ofta under baksidan, och ofta också framsidan, på SUV och "cross" versioner av kombis? Läste den termen i än nederländsk tidning och tycker att den är mycket passande.

Tror du syftar på vad vi kallar för "hasplåt" även om de ju numera i regel är av plast och styling snarare än ett faktiskt skydd på undersidan.

Vad har du i byxan?
Tror du syftar på vad vi kallar för "hasplåt" även om de ju numera i regel är av plast och styling snarare än ett faktiskt skydd på undersidan.

Hasplåt verkar vara rätt del. Jag vet inte om det finns ett seriöst ord på nederländska. Det finns "bodemplaat", men brukar bara skydda undersidan av bilen. Tycker att "blöja" är mycket passande till en plastbit på en SUV i stan som aldrig ser terrängen.

Vad har du i byxan?
Vaddering tror jag att jag säger...blöja fattar alla, men en blöjas syfte är något för de som inte kan hantera nr 1 och 2.
Angående sämskskinn så var sämskskinnet i cykelbyxorna ganska hårt efter tvätt, så jag brukade smörja skinnet med försvarets hudsalva så att det blev mjukt.

Tillbaka
Topp