[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Hos KVD var det 10 mil man fick köra under 14 dagars ångerrätten vid distansköp (vilket det blir vid hemleverans, men inte när man hämtar bilen själv) utan att de drog av nåt på återbetalningen. Åtminstone var det så när jag köpte och returnerade en bil fr dem våren 2021.
Även om du hämtar bilen är det väl distansköp? Det har väl tom Tesla lärt sig nu om än den hårda vägen

Jo, det är ju rejält underkänt för säljaren när jag ringde och förvarnade en dag innan vi skulle komma och gav honom två specifika bilar (med regnr). Båda hade helt slut körbatteri. Den ena även slut 12V-batteri. Känns inte som de bryr sig så mkt om skicket på bilarna då.
Byt handlare..

Men ja, som Fattiglapp påpekar, dom är ju som dom är ibland.

Även om du hämtar bilen är det väl distansköp? Det har väl tom Tesla lärt sig nu om än den hårda vägen
Vet inte hur det är nu, men då var det iaf så att hämtade man bilen hade man möjlighet att undersöka den på plats och backa ur, dvs du var inte bunden att köpa bara för att du vunnit budgivningen. Men när du väl hämtat den ansågs köpet ägt rum. Vid hemleverans har du ju inte möjlighet till koll innan den skrivits över på dig, och därmed ansågs det vara distansköp.

Edit: Samma verkar gälla även nu: https://www.kvd.se/hjalp/har-jag-angerratt-pa-mitt-kop

Det låter som ett vattentätt beslutsunderlag för trafikverket. Märkligt att de låtit bli att bygga 2+2. Måste vara för att de är lata drönande rövhattar eller nåt.
Inkompetenta rövhattar är de ju, vilket bevisas av att de strösslat med 2+1 utan att först ta reda på hur jävla värdelöst det är.

Men det är klart, det blir ju lite svårt att ha råd med vettiga vägar om man bestämt sig för att lägga alla pengar på [censur]. Inte Trafikverkets fel, men väl den största orsaken till att vi inte har råd med allt vi borde trots väldigt höga skatter.

Det där dödutrymmet du pratar om är sannolikt till för en säker arbetsmiljö vid åtgärder, plats för utryckningsfordon, plats för snöröjning osv.... Alltså generellt måste du nog försöka förlika dig med att utformning av vägar i Sverige utgår ifrån kunskap och erfarenhet av underhåll, olyckor och funktion. Det är liksom ingen som sitter och "hyfsar" till utformning på en motorväg.
Tror jag inte ett dugg på, eftersom det gäller även 2+1. Om nånting har du ingen plats för utryckningsfordon eller +ANNAT på den enkelfiliga delen.

Edit: Att det blir dyrare att bygga är väldigt troligt, men det borde det ju vara värt.

Fast om bilen är schysst är det ju jag som förlorar om jag måste gå upp 20k i pris. Det handlar alltså om Volvo car retail Kista, så ingen liten lokal nasare direkt.
Så lustigt! Jag var där inne för ca 2 v sen och tänkte på att de hade två olika ganska nya bilar de höll på att starta med kablar inne i hallen. De har nog inte någon rutin för underhållsladdning av hyllvärmarna.

Vet inte hur det är nu, men då var det iaf så att hämtade man bilen hade man möjlighet att undersöka den på plats och backa ur, dvs du var inte bunden att köpa bara för att du vunnit budgivningen. Men när du väl hämtat den ansågs köpet ägt rum. Vid hemleverans har du ju inte möjlighet till koll innan den skrivits över på dig, och därmed ansågs det vara distansköp.

Edit: Samma verkar gälla även nu: https://www.kvd.se/hjalp/har-jag-angerratt-pa-mitt-kop
Tror vi använder begreppen lite olika. Distansköp/distansavtal är i min värld en företeelse som ställer vissa krav på handlaren i distansavtalslagen. Som ångerrätt mm. Sen är så klart KVD fria att sätta vilka villkor de vill så länge de håller sig inom lagarna.
Jag kan inte tillräckligt för att veta vilka krav som ställs på ett auktionsförfarande på distans.
Men ganska säker på att lagen inte gör skillnad på hämtning eller leverans. Tesla fick helt plötsligt inse att de hade gett alla kunder ett års ångerrätt på bilköpen eftersom de dessutom missat att informera om lagen...

Senast ändrad:
För en som inte kör så mycket bil. Om jag skulle råka köpa en elbil, finns det laddare som motionerar batteriet eller håller batteriet vid en viss nivå under tiden bilen bara står?
Fungerar det att hålla det vid 80% hela tiden då bilen bara står, eller skall det vara lägre laddningsgrad för optimal livslängd?
Har min bil står med 60% normalt då det inte behövs mer för dagligdags körning. Inför längre resor höjer jag laddningen efter behov.

Hur länge pratar vi? Bilen tappar väl någon knapp procentenhet per dygn iom att den håller liv i 12 V-systemet. Med 80% i tanken kan den nog stå några månader tänker jag, fast jag har inte testat.
Min bil tappar i stort sett ingenting om jag inte har bevakningsfunktionen igång. Inte ens då den står parkerad i fjällen (rejält kallt) en vecka drar den något nämnvärt.

Tror vi använder begreppen lite olika. Distansköp/distansavtal är i min värld en företeelse som ställer vissa krav på handlaren i distansavtalslagen. Som ångerrätt mm. Sen är så klart KVD fria att sätta vilka villkor de vill så länge de håller sig inom lagarna.
Jag kan inte tillräckligt för att veta vilka krav som ställs på ett auktionsförfarande på distans.
Men ganska säker på att lagen inte gör skillnad på hämtning eller leverans. Tesla fick helt plötsligt inse att de hade gett alla kunder ett års ångerrätt på bilköpen eftersom de dessutom missat att informera om lagen...
Jag har full koll på distansavtalslagen. Jag gissar att Tesla hade köpet helt klart innan köparen var på plats, dvs betalning klar och bil skriven på köparen, och det fanns ingen möjlighet att backa ur. Hos KVD görs köpet upp på plats, dvs betalning erläggs och bilen skrivs över på köparen, EFTER att hen haft möjlighet att kontrollera bilen. Dvs precis som ett vanligt bilköp i bilhall. Vid hemleverans har allt det skett innan köparen haft möjlighet att kolla bilen, och då kickar ångerrätten in.

Jag har full koll på distansavtalslagen. Jag gissar att Tesla hade köpet helt klart innan köparen var på plats, dvs betalning klar och bil skriven på köparen, och det fanns ingen möjlighet att backa ur. Hos KVD görs köpet upp på plats, dvs betalning erläggs och bilen skrivs över på köparen, EFTER att hen haft möjlighet att kontrollera bilen. Dvs precis som ett vanligt bilköp i bilhall. Vid hemleverans har allt det skett innan köparen haft möjlighet att kolla bilen, och då kickar ångerrätten in.
Aha då förstår jag skillnaden

Inkompetenta rövhattar är de ju, vilket bevisas av att de strösslat med 2+1 utan att först ta reda på hur jävla värdelöst det är.

Men det är klart, det blir ju lite svårt att ha råd med vettiga vägar om man bestämt sig för att lägga alla pengar på [censur]. Inte Trafikverkets fel, men väl den största orsaken till att vi inte har råd med allt vi borde trots väldigt höga skatter.

Tror jag inte ett dugg på, eftersom det gäller även 2+1. Om nånting har du ingen plats för utryckningsfordon eller +ANNAT på den enkelfiliga delen.

Edit: Att det blir dyrare att bygga är väldigt troligt, men det borde det ju vara värt.
2+1 ger sjukt mycket säkerhet för pengarna och dessutom snabbt. Det är därför de byggs. Det är i princip bara att smacka ner lite staket i befintlig 1+1-väg.

Sen kan man bredda o göra 2+2 av de mest trafikerade när man ändå behöver göra större underhåll. Men det är en helt annan insats.

Det är vad jag vet aldrig någon som påstått att 2+1 är bra på något annat.

Måste ju vara ganska hög risk att 6 månader på 0% SOC har skadat batteriet.

Fast i verkligheten, på de bilar jag har koll på i alla fall, är inte 0% på displayen 0% i verkligheten. Om lithiumbatterier lagras med några % kvar så är det inga som helst problem, men om spänningen sjunker under den kritiska gränsen tar batteriet skada ganska omgående.

Egentligen är det bättre med 0% (på displayen men ok i verkligheten) än 80-100% i verkligheten under långtidslagring.

Hur illa är det med taklucka över lag på moderna skräp-bilar?

Features vi gärna har på en Outback (frontkamera, sätesminne) kommer tyvärr även med taklucka på köpet.
Anekdotiskt svar: av mina tre takluckor har två inte ställt till något alls. Den tredje, en Volvo, fick till verkstaden många gånger pga läckande taklucka. Att Volvo dels lagt dyr elektronik precis där vatten hamnar vid läckage är ju ingen positiv faktor, och att de tvunget skall spara några kronor på att tvätta en mögelskadad gardin hjälper inte heller. Så några besök till pga det. Tills de fattade att den behövde bytas.

Anekdotiskt svar: av mina tre takluckor har två inte ställt till något alls. Den tredje, en Volvo, fick till verkstaden många gånger pga läckande taklucka. Att Volvo dels lagt dyr elektronik precis där vatten hamnar vid läckage är ju ingen positiv faktor, och att de tvunget skall spara några kronor på att tvätta en mögelskadad gardin hjälper inte heller. Så några besök till pga det. Tills de fattade att den behövde bytas.
Min enda taklucka har ställt till det, och det är också en Volvo!
Bilen var dock 25 år när det hände. Allt är förlåtet.

Det där dödutrymmet du pratar om är sannolikt till för en säker arbetsmiljö vid åtgärder, plats för utryckningsfordon, plats för snöröjning osv.... Alltså generellt måste du nog försöka förlika dig med att utformning av vägar i Sverige utgår ifrån kunskap och erfarenhet av underhåll, olyckor och funktion. Det är liksom ingen som sitter och "hyfsar" till utformning på en motorväg.

Du tror inte att det finns ett syfte för måttsättning och utformning av flerfiliga vägar? Eller vad är det du inte tror på?

"...det borde det ju vara värt" - Det är ju precis därför man bygger 2+1, för att det är bästa utfall av säkerhet för pengarna. Dom tar nog inte hänsyn till enstaka individers värde/värdering, utan det samlade värdet för samhället.

Du tror inte att det finns ett syfte för måttsättning och utformning av flerfiliga vägar? Eller vad är det du inte tror på?

"...det borde det ju vara värt" - Det är ju precis därför man bygger 2+1, för att det är bästa utfall av säkerhet för pengarna. Dom tar nog inte hänsyn till enstaka individers värde/värdering, utan det samlade värdet för samhället.
Det jag inte tror på är att "dödutrymmet" på motorvägar skulle vara ett skäl att inte bygga 2+2 istället för 2+1, men det var förmodligen inte det du menar, inser jag nu.

Högsta möjliga säkerhet kanske inte alltid borde vara prio ett. I så fall kunde man ju lika gärna sätta 30 km/t på alla vägar. Eller förbjuda bilar helt.

Nackdelarna med 2+1 är så enorma att jag personligen hellre skulle ha kvar de gamla livsfarliga landsvägarna med bred vägren och inga mitträcken. Oklart hur resten av befolkningen ser på den saken.

Högsta möjliga säkerhet kanske inte alltid borde vara prio ett. I så fall kunde man ju lika gärna sätta 30 km/t på alla vägar. Eller förbjuda bilar helt.
Och framför allt förbjuda cyklar.
Nackdelarna med 2+1 är så enorma att jag personligen hellre skulle ha kvar de gamla livsfarliga landsvägarna med bred vägren och inga mitträcken. Oklart hur resten av befolkningen ser på den saken.
Även om 2+1-vägarna, eller snarare förarna på dessa vägar, skapar rejält frustration även för mig tror jag att de är en rimlig kompromiss mellan säkerhet, ekonomi och flöde.

Och med adaptiv farthållare blir det mycket lugnare att köra 2+1 om man inte själv är en stresspelle som vill fram. Bara att hänga på och knappt notera att idi*ten framför håller 80 på enkelsträckan och 110 på dubbelsträckan.

Och framför allt förbjuda cyklar.

Även om 2+1-vägarna, eller snarare förarna på dessa vägar, skapar rejält frustration även för mig tror jag att de är en rimlig kompromiss mellan säkerhet, ekonomi och flöde.

Och med adaptiv farthållare blir det mycket lugnare att köra 2+1 om man inte själv är en stresspelle som vill fram. Bara att hänga på och knappt notera att idi*ten framför håller 80 på enkelsträckan och 110 på dubbelsträckan.
Jag är motsatsen till stresspelle, och blir stressad av 2+1-vägar så till den milda grad att jag undviker dem som pesten. Åker några gånger om året till Bollnäs från Stockholm eller Vagnhärad, och jag har börjat köra inre vägen över Sandviken för att slippa den där satans 2+1-skitvägen som man blir tokig på. Det tar ordentligt mycket längre tid, men man slipper bli stressad i alla fall. 😌

Edit: Kör jag över Strängnäs från Vagnhärad så finns dock massa 2+1-väg, men den är i regel helt tom och därmed ej problematisk.

Toppenexempel på ställe där adaptiv farthållare sänker stressnivån avsevärt.

Senast ändrad:
Tppenexempel på ställe där adaptiv farthållare sänker stressnivån avsevärt.

Tjena!

2-1 väg utan adaptiv farthållare:

p14593_p_v10_at.webp

Fast i verkligheten, på de bilar jag har koll på i alla fall, är inte 0% på displayen 0% i verkligheten. Om lithiumbatterier lagras med några % kvar så är det inga som helst problem, men om spänningen sjunker under den kritiska gränsen tar batteriet skada ganska omgående.

Egentligen är det bättre med 0% (på displayen men ok i verkligheten) än 80-100% i verkligheten under långtidslagring.
Volvo själva rekommenderar i alla fall 25% vid långtidsförvaring, men det kanske är för att 12v batteriet underhållsladdas av HV batteriet.

Åker den diskuterade 2+1-vägen ganska ofta. Gillar inte heller den ryckiga körning som blir i högtrafik men 2+1 är väl det rimliga alternativet idag. Ska man göra något annat blir det väl 1+1 utan möjlighet till omkörning och/eller lägre hastighetsgräns. 9 av 10 gånger fungerar det trots allt bra med nuvarande lösning. Undviker dock de värsta dagarna om möjligt.

Jag kan tycka att sträckorna med 2 körfält skulle kunna vara lite längre, då borde det flyta bättre vid medelmycket trafik?

Tycker också de borde stänga av för omkörning oftare än bara under påsken. De gånger jag åkt där när det varit omkörningsförbud tycker jag det funkat bra och respekterats ok.

För en del år sedan gjordes försök med extra breda körfält och heldragna sidolinjer på liknande vägar (minns ej om det var så mellan Gävle-Tönnebro). Jag tror det här var på 90-talet, strax innan jag tog körkort? Man gick väl ifrån den här varianten och byggde 2+1 istället. Någon som har en åsikt om hur det fungerade? Mitt minne är att de flesta låg i mitten av körfältet så det blev rätt meningslöst.

För en del år sedan gjordes försök med extra breda körfält och heldragna sidolinjer på liknande vägar (minns ej om det var så mellan Gävle-Tönnebro). Jag tror det här var på 90-talet, strax innan jag tog körkort? Man gick väl ifrån den här varianten och byggde 2+1 istället. Någon som har en åsikt om hur det fungerade? Mitt minne är att de flesta låg i mitten av körfältet så det blev rätt meningslöst.
Finns några sådana fortfarande. Jag tycker de funkar ganska bra, även om folk måste lära sig hålla sig till höger. De blir ju en enkel 2+2-väg utan mitträcke (som man hade kunnat sätta dit...).
Men är nog inte lika trevliga för cyklister mm, det man gjort är ju tagit bort vägrenen. Vet inte om man får cykla på dem? Å andra sidan är ju 2+1 inte heller det...

de breda tvåfilsgarna var trevliga tycker jag med, inte minst blev det inte samma spåriga dubbslitage.

men de resulterade i påtaglig ökning av högfartsolyckor med dödlig utgång, och vad jag förstår var det just e4 norr om gävle som särskilt stack ut. och trefilsupplägget hjälpte ju mot detta.

dock är den sträckan även idag ett slående exempel. på att trefilsvägar bara fungerar upp till ett måttligt trafiktryck.

att de är överkänsliga för stopp och störningar är en annan faktor.

de breda tvåfilsgarna var trevliga tycker jag med, inte minst blev det inte samma spåriga dubbslitage.

men de resulterade i påtaglig ökning av högfartsolyckor med dödlig utgång, och vad jag förstår var det just e4 norr om gävle som särskilt stack ut. och trefilsupplägget hjälpte ju mot detta.

dock är den sträckan även idag ett slående exempel. på att trefilsvägar bara fungerar upp till ett måttligt trafiktryck.

Så om vi förbjuder Stockholmare att åka till fjällen så räddar vi många liv och vi andra kan då ha sådana vägar?

Inget budgetalternativ direkt (och långt ifrån säkert att en sådan blir aktuell), men jag sneglar mot GLC 300 De som alternativ till vår nuvarande klumpeduns som tjänat väl. (Årsmod. 2024 och framåt, med stora batteriet är det relevanta)

Är dock nyfiken på lasthöjden i lastutrymmet, vilket är den huvudsakliga orsaken till att jag rullat omkring i SUV-liknande farkoster senaste 20 åren.
Hittar inga bra uppgifter på nätet, så jag undrar i första hand om någon har en sådan och kan mäta och i andra hand om någon har bättre google-skills än jag och hittar måtten. (Båda invändig lasthöjd samt inlastning/luck-höjd är ju intressant.

1766501699274.webp

Ja, e4 norr om Gävle var en bred tvåfilsväg. Men mycket olyckor som sagt, och blev sedan den första 2+1-sträckan i Sverige. Har läst nånstans att utformningen (vet inte om det är längden på sträckorna) inte blev bra och att det delvis orsakar dagens problem där. Nyare 2+1-vägar byggs annorlunda, sägs det.

Tycker ändå att 2+1 funkar ganska bra. Men det gäller ju att folk uppför sig som att det är en kö, och kör om i ordning utan att köra om varandra. Och inte chansa för sent när det går ihop. När det går från 1 till 2 brukar jag gå ut lite, så att man inte blir omkörd av galningar bakifrån. Och vänta på dom framför som vill kör om. Simple. 😀:cool:

Tycker ändå att 2+1 funkar ganska bra. Men det gäller ju att folk uppför sig som att det är en kö, och kör om i ordning utan att köra om varandra. Och inte chansa för sent när det går ihop. När det går från 1 till 2 brukar jag gå ut lite, så att man inte blir omkörd av galningar bakifrån. Och vänta på dom framför som vill kör om. Simple. 😀:cool:

Du får gå ut lite till, 2 meter räcker för att komma förbi imho.

Det mest märkliga med 2+1-vägar är att det alltid är mycket mer 2-filigt i den mötande riktningen. Och det ändrar sig när man kör samma väg åt andra hållet, då det helt plötsligt är mindre 2-filigt i den riktningen än vad det var tidigare. Det måste ju vara någon form av svartkonst inblandat?

Enkelt som sagt. När det går från 1 till 2 går man ut i omkörningsfil, men släpper fram alla som ligger före och har förtur till omkörning.

Tillbaka
Topp