Shimano 11sp Deore vs XT derailleur

Rimfaxe62

Aktiv medlem
Hej!
Vill uppgradera min M5100 Deore derailleur till XT M8100. Men de jag hittar säger att XT:n klarar max 47 tänder? Jag har 51-11. Kollar jag fel?
God Jul!

Deore m5100 är väl 11s medans Xt m8100 är 12s så du behöver byta mer än bara växel föraren. Fast det kanske var tanken

Hej!
Vill uppgradera min M5100 Deore derailleur till XT M8100. Men de jag hittar säger att XT:n klarar max 47 tänder? Jag har 51-11. Kollar jag fel?
God Jul!
Shimano har rört till det.

M5100 hör ihop med M8100, men den är 11-delad för att vara billigare än XT som är 12-delad. Det finns alltså ingen 11-delad XT som klarar 51 tänder.

Jag tror inte att du skulle märka någon större skillnad i hur den växlar oavsett, skillnaden är nog för det mesta vikt och att det står XT på den.

Vill du ha bättre känsla hade jag köpt XT eller XTR-reglage. Där kommer du få en märkbar förbättring.

Du hade nog kunnat få det att fungera med något likt denna dock: https://www.bike-discount.de/en/sunrace-sp570-extended-link-for-rear-derailleur

Jag tror inte att du skulle märka någon större skillnad i hur den växlar oavsett, skillnaden är nog för det mesta vikt och att det står XT på den.

Vill du ha bättre känsla hade jag köpt XT eller XTR-reglage. Där kommer du få en märkbar förbättring.
Försämring skulle jag säga eftersom dom reglagen har multi-release som är omöjligt att hantera när man bombar fullt på stökiga stigar. Det blir alltid dubbelväxling när man skall växla upp ett steg.

Hej!
God Jul!
Bruka köra med sl-m5100 + cs-m5100 11-51 + rd-m7100-SGS (+ fc-m7100 + cn-m8100) på några av mina cyklar. Växlar i alla fall inte sämre än ren 12sp lina.. så troligtvis går det att blanda 11- och 12sp komponenter..

Försämring skulle jag säga eftersom dom reglagen har multi-release som är omöjligt att hantera när man bombar fullt på stökiga stigar. Det blir alltid dubbelväxling när man skall växla upp ett steg.
Tvärt om är det en gyllene funktion och ett bidragande skäl både till att uppgradera och till att SRAM aldrig går att överväga.

Sen kan det givetvis vara ett problem om man helt saknar finmotorik.

Tillbaka
Topp