[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Bilagor

• IMG_20251212_170900743.webp
    IMG_20251212_170900743.webp
    317.8 KB · Besök: 59
Streamer/mediaspelare får nog vänta ett tag till, det kom en cd transport med möjligheten att koppla in en extern klocka, ivägen...

Plockade av fronten på mina högtalare för det är ju jul. De är i bra skick men den vita ”ringen” runt den nedre delen börjar bli klibbig. Spelar väl egentligen ingen roll. Men drar till sig lite smuts. Kan/bör man göra något?

Bilagor

• IMG_1036.webp
    IMG_1036.webp
    201 KB · Besök: 40
Plockade av fronten på mina högtalare för det är ju jul. De är i bra skick men den vita ”ringen” runt den nedre delen börjar bli klibbig. Spelar väl egentligen ingen roll. Men drar till sig lite smuts. Kan/bör man göra något?
Jag har ngnstans läst att samma kan hända med plastreglage i en del bilar, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur det åtgärdades.
Men det är många här som är dutiga på bilar, kanske @Kneecap vet hur man kan göra?

Jag har ngnstans läst att samma kan hända med plastreglage i en del bilar, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur det åtgärdades.
Men det är många här som är dutiga på bilar, kanske @Kneecap vet hur man kan göra?

Tjena!

Har faktiskt precis sanerat en Alfa från just sånt klibb. Isopropanol och microfiberduk som man ändå vill slänga är det som gäller.

Tjena!

Har faktiskt precis sanerat en Alfa från just sånt klibb. Isopropanol och microfiberduk som man ändå vill slänga är det som gäller.
Jag har åtgärdat liknande på min Volvo för ett par år sen men då med vanlig interiörrengöring och mikrofiberduk. Fick gnugga en del. Isopropanol kanske minskar på behovet av gnuggande avsevärt?

Men på något man aldrig petar på som en högtalare kanske det också lika gärna kan få vara, om det inte samlar för mycket smuts.

Jag har åtgärdat liknande på min Volvo för ett par år sen men då med vanlig interiörrengöring och mikrofiberduk. Fick gnugga en del. Isopropanol kanske minskar på behovet av gnuggande avsevärt?

Men på något man aldrig petar på som en högtalare kanske det också lika gärna kan få vara, om det inte samlar för mycket smuts.

Tjena!

Ipa gör att det går mycket fortare

Kan man få lite råd vad det gäller en vettig ljudlösning för vår TV-hörna? Vi hade en sound bar som gav upp för ett tag sedan som jag tyvärr inte lyckades laga och nu finns det lite julklappspengar för att skaffa en ny. Vi använder bara en Apple TV, inga andra enheter, så ett hårt krav är att det funkar friktionsfritt med den inklusive volymjustering och att den går igång automatiskt. Sonen önskar sig 5.1 men jag prioriterar snarare smidig kabeldragning.

IMG_5003.webp

Tjena!

Precis som Nad säger, budget?
Jag tycker två separata högtalare + bas ger bättre ljud än många soundbars. Men inget slår en riktigt surroundanläggning.
Går att hitta riktigt bra prylar för inte allt för mycket pengar på Marketplace.

OT: Vilka minnen mittenhyllan ger! Mutant var ju inte igår man spelade.

Kan man få lite råd vad det gäller en vettig ljudlösning för vår TV-hörna? Vi hade en sound bar som gav upp för ett tag sedan som jag tyvärr inte lyckades laga och nu finns det lite julklappspengar för att skaffa en ny. Vi använder bara en Apple TV, inga andra enheter, så ett hårt krav är att det funkar friktionsfritt med den inklusive volymjustering och att den går igång automatiskt. Sonen önskar sig 5.1 men jag prioriterar snarare smidig kabeldragning.

Visa bilaga 809453
Får man flytta in?

Säga vad man vill om Sonos men som ljudlimpa låter de bra. Kom dock ihåg att deras surround bygger på center plus bakhögtalare dvs inga sidohögtalare.

Ett par begagnade homepods?
Hårt nej på "smarta" enheter i hemmet.

Är det enbart för TV/film som den ska användas? Har ni separat anläggning för musik?
Ja enbart TV, musik lyssnas på nedervåningen eller i garaget.

Precis som Nad säger, budget?
Lite luddigt, har inte köpt ljudgrejer på många år och vet inte vad man får för pengarna, men definitivt inte mer än fyrsiffrigt.

Jag tycker två separata högtalare + bas ger bättre ljud än många soundbars. Men inget slår en riktigt surroundanläggning.
Jo men det går bort pga sladdsallad och det finns inte utrymme för riktiga högtalare. Sitter man i soffan ser man precis över trappräcket, PC-högtalarna ligger ner av nödvändighet.

Säga vad man vill om Sonos men som ljudlimpa låter de bra. Kom dock ihåg att deras surround bygger på center plus bakhögtalare dvs inga sidohögtalare.
Ålrajt, deras enklare grejer är definitivt inom budget. Hur är ergonomin tillsammans med Apple TV?

OT: Vilka minnen mittenhyllan ger! Mutant var ju inte igår man spelade.
Många fina minnen och Pyrisamfundet är ju så mysigt att man nästan väntar på att jorden går under någon gång. Fria Ligans tolkning är lite för mörk för min smak, men de har lyckats väldigt bra med att sparka liv i Drakar och Demoner.

Jo men det går bort pga sladdsallad och det finns inte utrymme för riktiga högtalare. Sitter man i soffan ser man precis över trappräcket, PC-högtalarna ligger ner av nödvändighet.

Tjena!

Finns ju en anledning till att bokhyllehögtalare heter just bokhyllehögtalare. 😉

AudioPros är jag ruskigt nöjd med. A28 + SW10 är en smidig lösning. En strömkabel, en kabel mellan Vänster och höger och en strömkabel till subben.
Om det går att koppla Apple TVs ljud via BT, annars får det ju bli en kabel för ljud också.

Mjaha, plot twist: konsensus blev att lägga större delen av julklappsbudgeten på en ny lampa över middagsbordet.

Får kanske leva kvar med PC-högtalare ett tag till, eller möjligtvis kan det klämmas in ett budgetalternativ a la LG NS60T som finns på rea just nu. Verkar få någorlunda omdöme ändå?

https://www.brl.se/sv/artiklar/bild-och-ljud-hemma/hogtalare/soundbars/index.html har ganska stort utbud av vettiga soundbars. Om du skall köpa nytt bör den vara Dolby Atmos kompatibel. (Atmos studsar ljudet i taket för att ge 3d ljud)

5.1 soundbars har funnits ett gäng år och trots några år på nacken kan de vara bra, men de gör sig bäst i ett symmetriskt rum pga ljudet måste studsa i väggar för att rumskänslan skall infinna sig.
Vi har en gammal ljudlimpa i vardagsrummet och den tycker jag ger ett trevligt ljud vid tv-tittande, men något bioljud är det inte.

Äntligen en lugn hemmakväll efter all jul.
Då kan man roa sig åt att gämföra Wiim Mini, Pro och Pro Plus, på en "ok" anledning.

Kan väl få för mig att det finns lite skillnader till Plusens fördel om man slänger på en bra Queen-inspelning, men inte på den nivån att jag direkt behöver bry mig.

1000057117.webp

Ok, ny fråga!
Har alltså ett par högtalare som nämnts högre upp i tråden (https://www.philips.se/c-p/MCI900_12/streamium-wi-fi-komponent-hi-fi-system)
Tanken är nu istället att använda dem till en ny tv och frågan är då hur jag gör för att klara mig så billigt undan som möjligt?
Kanske läste slarvigt men det här var den enda ingång som stod nämnd. "Analog ljudingång (v/h)"
I så fall är det väl till att kolla om du kan få analogt ljud ur tvn.
Annars möjligen någon hdmi->rca adapter.
Vet inte vilka lösningar man får med sig volymen från tvn på (om det är önskvärt.)
Jag kör en enkel toslink->rca men där finns så klart ingen volyminformation.

Kanske läste slarvigt men det här var den enda ingång som stod nämnd. "Analog ljudingång (v/h)"
I så fall är det väl till att kolla om du kan få analogt ljud ur tvn.
Annars möjligen någon hdmi->rca adapter.
Finns för 110 SEK hos Amazon

Finns för 110 SEK hos Amazon
Oj. Mycket billigare än jag trodde

Oj. Mycket billigare än jag trodde
Samma här
Men för den som har lämpliga sladdar o en USB-laddare går det att komma ännu lite billigare undan

Tillbaka
Topp