[OT] Klättring

copytag

Ny medlem
[OT] Klättring
Sökte men hittade ingen samlingstråd för alla vi som håller på med klättring. Lika bra att skapa en då. Kanske finns det fler där ute? Än så länge endast grönt kort, men ska förhoppningsvis ta det röda kortet imorgon.

Bifogar två bilder från senaste isklättringen i Abisko också!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    35.4 KB · Besök: 79
  • image.jpg
    image.jpg
    152.6 KB · Besök: 79
[OT] Klättring
Najs! Även jag gillar klättring, blir mest alpint, is och mix för min del även om det slinker med en hel del trad här hemma i Göteborg också :) Brukar också roa mig med att designa diverse ryggsäckar, kläder och lite annat gott och blandat som behövs i bergen

IMG_1871.JPG

Chamonix, toppen på Grand Capucin. Vaknade på morgonen och upptäckte att jag sumpat mina klätter dojjor. var lite jobbigt att klättra klippa i storskorna men upp kom vi :)

IMG_1781.JPG

Också i Chamonix, Petit grand Verte i snö storm, lätt led men görbar även när allt annat var nersnöat

P6130074.JPG

Baugen, Tromsø. Förmodligen finaste väggen jag klättrat på. Tror det här är runt 2 på morgonen. Midnattsol och jobb gjorde att vi ofta klättrade på natten. 850 höjdmeter anmarsch, blasta nån av alla grymma multipitchlederna och sen snabbt ner till bilen. En bra natt hann man hem och duscha innan man var tvungen att åka tillbaka till jobbet. En dålig natt...

P7070196.JPG

Också Baugen, men på dan den här gången :) Blev grymt spankad på den här replängden. 55 meter ihållande 6+. Alldeles för få stora säkringar :/

CIMG0139.JPG

Drytooling i Oppdal förra vintern, för kallt för att klättra multipitch is :( så blev lite cragging istället

Senast ändrad:
[OT] Klättring
copytag skrev:
-------------------------------------------------------
> samlingstråd för alla
> vi som håller på med klättring.

Får man skriva i denna tråd om man som jag är tokigt höjdrädd... men ändå gillar att klättra dom enklare Via Ferrata-lederna på Skuleberget?

Att som på era bilder klättra utan att ha en väl förankrad stålvajer att säkra i ligger långt utanför min komfortzon, men jag gillar att titta på fina bilder från klättringar på olika typer av klippväggar, block, mm.
Hoppas det är många som postar bilder här.
Jag ska följa tråden.

[OT] Klättring
I ett tidigare liv höll jag på med klättring, men gav upp pga. av "tidsbrist".
Jag blir dock alltid lika sugen när jag ser bilder.

Heter den inte petite aiguille verte ?
(tar typ 28min att bestiga från toppstationen på kabinen?, eller om det var ToR?)

Senast ändrad:
[OT] Klättring
ev. randonörd skrev:
> I ett tidigare liv höll jag på med klättring,
> men gav upp pga. av "tidsbrist".
> Jag blir dock alltid lika sugen när jag ser
> bilder.
>
> Heter den inte petite aiguille verte ?
> (tar typ 28min att bestiga från toppstationen på
> kabinen?, eller om det var ToR?)

Yes box, rätt av dig, fel av mig! Tog nog ialla fall två timmar för oss, men då spårade vi i några decimeter nysnö och valde fel vägar med flit :)

[OT] Klättring
kul å klättra men jag har bara provat klätterväggar :) på Utbybergen här i götet klättras det friskt iaf!

Bilagor

• Utbybergen klättring.jpg
    Utbybergen klättring.jpg
    289 KB · Besök: 103
[OT] Klättring
Kommer att klättra vid K2 Telefonplan (Stockholm) ikväll kl 18:00. Har lagt upp ett event på Meetup. Blir en till i alla fall, men om någon till är sugen. Kör hårt! Har rött kort, men är öppen för endast topprep också.

[OT] Klättring
Klättring var nästan min huvudsyssla för ett par år sedan, men sen jag började cykla mer i skogen igen har jag lagt ner nästan all klättring och sålt av större delen av utrustningen.

Lite tråkigt, men det kändes omotiverat att ha kvar allt när jag körde en eller två ggr ute per år. Senaste året blev det inte en enda gång utomhus. Det tar för mycket tid, en cykelrunda river man av på en timme i skogen nära till hands men ska man klättra så tar det nästan hela dagen.

[OT] Klättring
Jag var också ivrig klättrare innan triathlon började ta allt för mycket tid. Den klättring det blivit mest av de senaste åren har varit isklättring då den säsongen krockar minst med cykel eller triathlon.
Grejerna finns dock kvar. Jag tycker inte det känns helt ok att sälja begagnade klättergrejer generellt. Nu bor jag nära K2 och ännu närmre Karbin så det kan kanske bli några sessioner. Men som det mesta andra är det roligast om man kan få kontinuitet i sin träning.

[OT] Klättring
desmo skrev:
> Jag var också ivrig klättrare innan triathlon
> började ta allt för mycket tid. Den klättring
> det blivit mest av de senaste åren har varit
> isklättring då den säsongen krockar minst med
> cykel eller triathlon.
> Grejerna finns dock kvar. Jag tycker inte det
> känns helt ok att sälja begagnade klättergrejer
> generellt. Nu bor jag nära K2 och ännu närmre
> Karbin så det kan kanske bli några sessioner.
> Men som det mesta andra är det roligast om man
> kan få kontinuitet i sin träning.

Crasch pad och tradgrejer som aldrig tagit nåt fall och knappt använts kändes rätt okej att sälja iaf.

[OT] Klättring
Sambal Oelek skrev:
> kul å klättra men jag har bara provat
> klätterväggar :) på Utbybergen här i götet
> klättras det friskt iaf!

Topprep på Tuborg.

edvin_m skrev:

>
> Chamonix, toppen på Grand Capucin. Vaknade på
> morgonen och upptäckte att jag sumpat mina
> klätter dojjor. var lite jobbigt att klättra
> klippa i storskorna men upp kom vi :)
>
>

Grand Capucin i storskor låter jobbigt; Voie des Suisses (med O Sole Mio -utsteget?) eller Bonatti?

[OT] Klättring
Klättringen går framåt för egen del. Har lyckats pusha mig till 6c på topprep och 6b på led. Bilden är från Telefonplan, värmde upp på en enkel led.
image.jpg

Någon som klättrar utomhus i Stockholms området som skulle kunna tänka sig ta med en nybörjare i utomhus sammanhang? Har eget rep och 15 quickdraws, men tar gärna med fika för besväret.

Senast ändrad:
[OT] Klättring
copytag skrev:
> Klättringen går framåt för egen del. Har
> lyckats pusha mig till 6c på topprep och 6b på
> led. Bilden är från Telefonplan, värmde upp på
> en enkel led.
>
> Någon som klättrar utomhus i Stockholms området
> som skulle kunna tänka sig ta med en nybörjare i
> utomhus sammanhang? Har eget rep, men tar gärna
> med fika för besväret.

Vill du köra trad eller sport?

[OT] Klättring
copytag skrev:
> Klättringen går framåt för egen del.

Tråkigt att höra, jag trodde man ville uppåt ;)

[OT] Klättring
@konvalj, det är nog sport som jag skulle vilja prova. Kommer helt klart i framtiden börja med trad, men kan tänka mig att man börjar med sport?

[OT] Klättring
copytag skrev:
> @konvalj, det är nog sport som jag skulle vilja
> prova. Kommer helt klart i framtiden börja med
> trad, men kan tänka mig att man börjar med
> sport?

Förr i tiden började man med trad (då kallat klättring), för då fanns inte sport... ;)

Senast ändrad:
[OT] Klättring
copytag skrev:
> Har nog inte råd att bli hooked på trad i
> dagsläget ändå ;)

Hehe, ja, det är ju en nackdel. Hur som så har jag det som krävs för både och. Saknar dock bil och det senaste året har det blivit sparsamt med repklättring. Om det blir fint väder någon helg så vore det kul att köra lite.

[OT] Klättring
Tjena Edvin, we meet again. Här också.
Jag är klättrare som 'råkar' ha några cyklar för kondisträning för att jag inte kan springa ( gammal klättringsskada), som transport och för att det är kul.

[OT] Klättring
Konvalj skrev:
>
>
> Hehe, ja, det är ju en nackdel. Hur som så har
> jag det som krävs för både och. Saknar dock bil
> och det senaste året har det blivit sparsamt med
> repklättring. Om det blir fint väder någon helg
> så vore det kul att köra lite.

Det skulle vara super kul och uppskattat. Jag har som sagt rep och quickdraws men saknar såväl kunskaper och utrustning för att rigga ankare etc. Bor i Järfälla men har bil så vi kan ta oss till lämpligt området.

[OT] Klättring
Hehe har blivit en hel del utomhusklättring senaste tiden. Följde med en vän ut till häggsta. Ja efter det var jag hooked, nu har jag lite kilar och friends :).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    170.2 KB · Besök: 62
[OT] Klättring
Det är dags! Jag vill ta upp klättringen igen. Får se om det är realistiskt tidsmässigt eller inte.
Men som alltid börjar man (jag?) med att handla.
Jag behöver handla nytt rep och sele. Kanske några slingor och statiskt rep också.
Var handlar man nu för tiden?
Googlingar leder mig till Outnorth (har de köpt hela google? de kommer alltid överst) och Bergfreunde.

[OT] Klättring
Bergfreunde är nog oftast mitt goto för klättringsinköp .
Men kan ofta hitta ok priser på bike24! Har ffa köpt rep där. Har haft strul med leveranser därifrån i år, senast bokade jag expressfrakt för att säkert komma undan dhl freight. Vet inte om de ändrat standardfrakt (än).

[OT] Klättring
Hur går det med din klättring? Jag följer dig inte på något socialt fora så jag har ingen aning. Men efter att du knäckt din Banshee så blev det mest klättring?

Klättringen harvar runt på en ganska konstant, men låg nivå. Men jag kommer ut lite! Det var rätt många år efter Bansheen som jag började klättra, men nu är jag utslutande solskenscyklist.

k1.webp
k8.webp
k7.webp
k6.webp
k5.webp
k4.webp
k3.webp
k2.webp

[OT] Klättring
Simonsberget är ju rätt kul om man vill ha lite mer äventyr än topprepet. Finns en del lätta turer på trad och kan man få ett par replängder!
Jo, när vi bodde i Norrköping var vi en hel del där. Och Ågelsjön såklart.
Nu har jag hamnat i trakterna kring Borås. Och här har klätterklubben varit aktiv de senaste åren och öppnat massa nya leder så nu finns faktiskt en hel del häromkring att utforska.

[OT] Klättring
Jag skulle vilja komma igång med utomhus klättring. Har bouldrat inne i snart 20 år men sedan dottern kom igång med klätterskola skulle jag vilja ta det utomhus med familjen.

Bor i Stockholm men har ett hus i Sörmland. Finns det topprep ute? Eller måste man levla upp till sport och trad?

[OT] Klättring
Jag skulle vilja komma igång med utomhus klättring. Har bouldrat inne i snart 20 år men sedan dottern kom igång med klätterskola skulle jag vilja ta det utomhus med familjen.

Bor i Stockholm men har ett hus i Sörmland. Finns det topprep ute? Eller måste man levla upp till sport och trad?
Det finns absolut topp-rep.
Nu hann jag inte klättra så mycket innan vi flyttade därifrån. Men vi var i Häggsta och hängde topprep. Och någon grusgrop ner mot Nynäshamn. Så det finns möjligheter.
Men jag tror om man går "grön kort" ute så får man nödvändig information om hur man hänger upp ett topprep säkert. Största risken är nu när man närmar sig kanten ovanifrån!

[OT] Klättring
Det finns absolut topp-rep.
Nu hann jag inte klättra så mycket innan vi flyttade därifrån. Men vi var i Häggsta och hängde topprep. Och någon grusgrop ner mot Nynäshamn. Så det finns möjligheter.
Men jag tror om man går "grön kort" ute så får man nödvändig information om hur man hänger upp ett topprep säkert. Största risken är nu när man närmar sig kanten ovanifrån!
Tack! Ska försöka ta tillfälle i akt att gå kursen.

[OT] Klättring
Eller häng med någon som kan. Det är inte så komplicerat.
Speciellt om det finns fasta ankare (men finns vissa "relger" att följa).
"Regler":
Om det är ett säkert träd: använd en slinga och skruvkarbin (eller 2 av varandra oberoende om nåt verkar <100% säkert) att ha repet att löpa genom, både för trädets skull och för att minska friktionen på rep och för säkringsman.
Om det är bortbultar till ankare:
Säkra dig själv vid riggandet (många har riggat massor av topprep utan att vara säkrade, några har dött).
Testbelasta dem innan commitment.
Använd 2 punkter i klippan, minst 1 skruvkarbin, minst 2 öppna, vänd de isåfall åt olika håll.
Undvik att repet går över en skarp kant
Undvik pendlande fall om du inte vet med dig att det är ok.
Se till att repet är långt nog.
Sätt på selen rätt.
Knyt in dig eller din partner på ett säkert sätt.
Lär dig bromsen och använd den rätt.
+ANNAT
Jag tar inget som helst ansvar för mina råd, säkerheten är ditt ansvar.

[OT] Klättring
@Der Kaiser
Du har ju stenkoll på saker och ting.
Med "regler" syftade jag på informella regler. Som att inte topprepa genom fasta karbiner tex.
Men det egentliga syftet med kunskap kring klättring (iaf för mig) är: Dö inte.

[OT] Klättring
"Regler":
Om det är ett säkert träd: använd en slinga och skruvkarbin (eller 2 av varandra oberoende om nåt verkar <100% säkert) att ha repet att löpa genom, både för trädets skull och för att minska friktionen på rep och för säkringsman.
Om det är bortbultar till ankare:
Säkra dig själv vid riggandet (många har riggat massor av topprep utan att vara säkrade, några har dött).
Testbelasta dem innan commitment.
Använd 2 punkter i klippan, minst 1 skruvkarbin, minst 2 öppna, vänd de isåfall åt olika håll.
Undvik att repet går över en skarp kant
Undvik pendlande fall om du inte vet med dig att det är ok.
Se till att repet är långt nog.
Sätt på selen rätt.
Knyt in dig eller din partner på ett säkert sätt.
Lär dig bromsen och använd den rätt.
+ANNAT
Jag tar inget som helst ansvar för mina råd, säkerheten är ditt ansvar.

Tjena!

Alltid(!!) två punkter oavsett om man lägger en slinga runt en 300 år gammal ek.
Det är inte bara föremålet (trädet, stenen, bilen*..) som kan brista, slingor och karbiner kan också fallera så därför ska man alltid läggare ett toppankare i två punkter. Oavsett om det är i borrbultar eller eget ankare.

*Gjordes på en vägg i ett stenbrott för många många år sedan. Det var mest nervöst att backa bilen såpass nära klippan.

Back in the day satte man upp ett topprep och klättrade bara..

Back in the day så klättrade man trad. Topprep la man bara när man skulle ner igen.

[OT] Klättring
Tjena!

Alltid(!!) två punkter oavsett om man lägger en slinga runt en 300 år gammal ek.
Det är inte bara föremålet (trädet, stenen, bilen*..) som kan brista, slingor och karbiner kan också fallera så därför ska man alltid läggare ett toppankare i två punkter. Oavsett om det är i borrbultar eller eget ankare.

*Gjordes på en vägg i ett stenbrott för många många år sedan. Det var mest nervöst att backa bilen såpass nära klippan.

Back in the day så klättrade man trad. Topprep la man bara när man skulle ner igen.
Du har ändå (nästan alltid) bara ett rep så 2 länkar säkerhet håller man nästan aldrig.
Men igen:
Jag tar inget ansvar för mina råd, ens säkerhet är alltid ens egna ansvar.

Tillbaka
Topp