[OT] Klättring

[OT] Klättring
Tjena!

Alltid(!!) två punkter oavsett om man lägger en slinga runt en 300 år gammal ek.
Det är inte bara föremålet (trädet, stenen, bilen*..) som kan brista, slingor och karbiner kan också fallera så därför ska man alltid läggare ett toppankare i två punkter. Oavsett om det är i borrbultar eller eget ankare.

*Gjordes på en vägg i ett stenbrott för många många år sedan. Det var mest nervöst att backa bilen såpass nära klippan.

Back in the day så klättrade man trad. Topprep la man bara när man skulle ner igen.
Monolitiska ankare! Litar man inte på en 300 år gammal ek kan man stanna hemma framför tvn. Idag kan man lära sig allt man behöver veta om hur man klättrar på youtube. Om man inte vill bilda sig själv så kan jag starkt rekommendera Stockholms Guidebyrå för klätterkurser.

[OT] Klättring
Du har ändå (nästan alltid) bara ett rep så 2 länkar säkerhet håller man nästan aldrig.
Men igen:
Jag tar inget ansvar för mina råd, ens säkerhet är alltid ens egna ansvar.

Tjena!

Om man läser lite olycksrapporter så är det väldigt sällan repet som fallerar. Däremot felsatta slingor, karbiner som är felvända/inte stängda m.m. eller som helt enkelt går av är mycket vanligare.

Typ det första man får lära sig om man går en klippklättringskurs är att alltid ha två punkter (eller fler om det finns anledning till det)

[OT] Klättring
Tjena!

Om man läser lite olycksrapporter så är det väldigt sällan repet som fallerar. Däremot felsatta slingor, karbiner som är felvända/inte stängda m.m. eller som helt enkelt går av är mycket vanligare.

Typ det första man får lära sig om man går en klippklättringskurs är att alltid ha två punkter (eller fler om det finns anledning till det)
Jag är mycket bättre på normer och säkerhet jämfört med vad jag är på att klättra. Du ska inte sätta fast sakerna felaktigt då att du dör. Det är jättetöntigt. Man behöver däremot inte använda två slingor eller två stycken 300-åriga ekar. Utöver min absurda självstudier så har jag gått alla klätterkurser man kan tänka sig. Inomhus, led, trad, is, aid, räddning och allt annat jag inte kan komma på.

[OT] Klättring
Jag är mycket bättre på normer och säkerhet jämfört med vad jag är på att klättra. Du ska inte sätta fast sakerna felaktigt då att du dör. Det är jättetöntigt. Man behöver däremot inte använda två slingor eller två stycken 300-åriga ekar. Utöver min absurda självstudier så har jag gått alla klätterkurser man kan tänka sig. Inomhus, led, trad, is, aid, räddning och allt annat jag inte kan komma på.
Den genomsnittliga klättraren är sannolikt sämre på normer än dig, och därför i större behov av backup på den sida som berörs av mänskliga faktorn. I övrigt håller jag med dig rent principiellt, även om min akuta höjdrädsla gör att jag gärna vill ha alla hängslen och livremmar när jag vågar mig över boulder-höjd.

[OT] Klättring
Det viktiga är nog att man förstår att fler saker inte ger mer säkerhet. Det är långt mycket mer vanligt att något går jättedåligt p.g.a. handhavandefel jämfört med att utrustning går sönder. Bygger man ett nästa av olika prylar blir det mycket svårt att överblicka. Eftersom repteknik för klättring är ett mycket enkelt mekaniskt system blir det först intressant vid alpinklättring då man ska balansera fallskydd med hastighet för att ha en säker lösning...

Tillbaka
Topp