Övrrtyga mig om varför jag ska köpa dropperpost

Lilllarne

Aktiv medlem
Hej alla dropper användare !

Jag ska demontera min dropper som sitter på min cykel idag (en xlc) .
jag har nästan uteslutande kört utan dropper innan och verkligen försökt ge denna en chans.

Men jag fattar inte grejen riktigt med dropper och är sugen på att slänga på min gamla hederliga sadelstolpe ...

Så det jag önskar av er är argument för det ena eller det andra innan jag köper och river drt jag har

hjälp !!

Igår skulle jag rulla ner för ett väldigt brant parti och behövde göra någon sorts akrobatik för att luta mig långt bakom den dropperlösa sadeln. Då tänkte jag "hade vart nice med en dropper".

Igår skulle jag rulla ner för ett väldigt brant parti och behövde göra någon sorts akrobatik för att luta mig långt bakom den dropperlösa sadeln. Då tänkte jag "hade vart nice med en dropper".
Precis, det känns ju otroligt mycket tryggare utför med dropper, mycket bättre kontroll och mindre OTB-känsla. Även bra på flacka partier om man ska krångla sig igenom tajta småsvängar ståcyklandes.
Bonus att kunna sitta på sadeln när man står still 😄

Antingen behöver du en dropper eller inte. Jag behöver en dropper men kommer inte försöka övertyga dig om att du gör det. Du har ju alltså egen erfarenhet av både med och utan, men vill ändå att gubbar på nätet ska bestämma åt dig?

Hej alla dropper användare !

Jag ska demontera min dropper som sitter på min cykel idag (en xlc) .
jag har nästan uteslutande kört utan dropper innan och verkligen försökt ge denna en chans.

Men jag fattar inte grejen riktigt med dropper och är sugen på att slänga på min gamla hederliga sadelstolpe ...

Så det jag önskar av er är argument för det ena eller det andra innan jag köper och river drt jag har

hjälp !!
Gjorde sammalunda. Eftersom jag sittcyklar var hisspinnen egentligen bara i vägen. Köpte en kinakolstolpe istället och lättade ekipaget med ett antal kilo. Eller nåt.

Jävligt bekvämt att kunna sjunka ner på sadeln när man stannar på stigen och surrar med polarna.
Bäst!
I övrigt kan väl dropper kännas lite överkurs för enklare cykling, men när man börjat använda den vill man inte vara utan. Jag kan även tycka att dropper kommer mer till nytta på cyklar med äldre geometri där risken att gå över styret vid för mycket framåtvikt är större.

Det finns fortfarande enstaka på wc som kör utan eller i alla fall nyligen.
Det borde vara omöjligt att köra en wc bana sittande på sadeln eller hur gör ett proffs?
Om man gör som jag och hänger bakom sadeln är svaret på frågan att det är då man behöver en dropper.

Om xc är en grusväg i skåne så.

Bild på cyklist som behöver en dropper
1767280439963.webp

Facit

Det finns fortfarande enstaka på wc som kör utan eller i alla fall nyligen.
Det borde vara omöjligt att köra en wc bana sittande på sadeln eller hur gör ett proffs?
Om man gör som jag och hänger bakom sadeln är svaret på frågan att det är då man behöver en dropper.
Jag är en bakomhängare som du men det händer 10ggr per år

Då kommer nästa fråga ... är drt vätt att lägga 4k på en dropper jag inte använder , min xlc dropper ska bort och en ny ska inköpas stolpe eller dropp

Vänta, kom på ett tillfälle till där dropper är bra; jag trampar gärna sittande med sänkt dropper på eländiga smala spänger, vinglar mindre 😄

Mitt svar är: det berör på var man kör och vilken linjen man väljer.

Sen har jag en mtb utan dropper där sadeln är permanent sänkt. Också en lösning, men då blir det 100% ståcykling på stig och 50% på transportsträckor.

Jag upptäckte ett behov av dropperpost (som en idé för att lösa mitt cyklingsproblem) helt av mig själv. Jag visste inte att den redan fanns uppfunnen vid det tillfället. Sedan googlade jag och verkligen, ställbara sadelstolpar existerade.

Har du kört med dropper och känner att den inte fyller nån funktion för dig så är det väl en no-brainer att köpa en vanlig stolpe. Spara pengarna och unna dig ett par skitvädersdäck eller nåt istället.
Men jag vill vara cool som alla andra å inte sticka ut 🙂... sen så säger var enda jäkel att "jag har inte haft det innan men efter att det satt en på min nya så fattar jag inte att jag kunnat vara utan"

Mm men den är inte bra .. får nästan hoppa ner den å reglaget är inte bra det heller ... gillar derimot kompisens reverb ..
en tanke bara men är du säker på att stolpen är kass eller kan det vara en dålig installation? Vajern kan ju ha glidit eller sträckt sig så att den inte öppnar ventilen ordentligt, eller om stolpen ska laddas med luft. Har en gammal reverb, den är rätt kinkig med rätt tryck och luftat reglage, speciellt när det är kallt ute.

Men jag vill vara cool som alla andra å inte sticka ut 🙂... sen så säger var enda jäkel att "jag har inte haft det innan men efter att det satt en på min nya så fattar jag inte att jag kunnat vara utan"

Haha, ja, jag tillhör de som säger något liknande. Det var den överlägset bästa uppgraderingen på förra hojen. På nuvarande satt det redan en hisspinne vid köp.

Men bägge funkar, även om den gamla strulade lite vid kallt väder. Det kunde dock lösas genom att skruva på en skruv.

Mm men den är inte bra .. får nästan hoppa ner den å reglaget är inte bra det heller ... gillar derimot kompisens reverb ..
XLC kanske är skräp, jag har ingen aning. Men reglagen som sitter på cyklarna som säljs med dropper är väl som regel definitivt rent skräp, så det kan ju vara en poäng att ge det en riktig chans. Min egen erfarenhet är att det ger mer för funktionen att remoten är bra än att droppern är bra. Köper du "bra grejer" så kan du ju alltid sälja utan allt för stor förlust.

Alltricks säljer OneUp till riktigt bra priser: 210 mm eller 180 mm.
De har även deras remote som är riktigt bra, kombineras med den infästning som behövs.
Vill man snåla lite så är Shimanos egna ändå hyfsad.

Ett billigare alternativ är de droppers som tillverkas av Trans-x och som säljs under ett flertal olika namn.
Bike24 har DXC i 200 mm och 170 mm till exempel. De duger alldeles utmärkt egentligen. Där var det svårare att hitta en bra remote till bra pris däremot. Obs att det följer med remote med DXCs droppers men den är skittråkig.

Wolftooths remote är riktigt bra men kostar därefter. Den och OneUps är exempel där vajern löper på en större spole vilket ger en bättre utväxling.

Bikeyoke är säkert bra men kostar mer.

Saxat från en Velo-rescension: ”To be fair, the dropper post bears a decent chunk of the blame here. As compared to a good 27.2mm-diameter seatpost, a dropper offers the ride suppleness of a cast iron pipe…” 😄

Saxat från en Velo-rescension: ”To be fair, the dropper post bears a decent chunk of the blame here. As compared to a good 27.2mm-diameter seatpost, a dropper offers the ride suppleness of a cast iron pipe…” 😄
Om man har en dropper och sitter ner i stöket så är det hundra procent ens eget fel om det är obekvämt

Tillbaka
Topp