[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Alla biltillverkare blev livrädda när tesla växte så snabbt. Man kände sig pressade att kopiera massa saker från tesla, även de riktigt kassa grejerna som att sluta med knappar, instrumentkluster och annat basalt.
Just sluta med knappar och instrumentkluster ser jag mer som att Tesla vågade, eftersom deras kunder var early adopters som accepterade allt. Då lärde sig de andra att man kunde spara pengar och ändå sälja bilar.
Tesla vågar (vågade?) ju mer än de andra som försöker behålla sina kunder.

Just sluta med knappar och instrumentkluster ser jag mer som att Tesla vågade, eftersom deras kunder var early adopters som accepterade allt. Då lärde sig de andra att man kunde spara pengar och ändå sälja bilar.
Tesla vågar (vågade?) ju mer än de andra som försöker behålla sina kunder.
Ja tesla vågade testa när de insåg hur dyrt och jobbigt det är med eronomi och bra knappar. Men kunderna verkar ju inte bry sig speciellt mycket. Tur att euroencap kommer kräva fysiska knappar för basala funktioner för att kunna få 5 stjärnor framöver.

Vilken modell? Gjorde ju skillnad på Q4 så förvånande om det inte gör det på Enyaq m fl, men de kan ju ha gjort olika val.
Lurar man kunderna att pekskärm är bra och kunderna inte förmår tänka själva (utan bara nickar och håller med som i den här tråden) så går det såklart att sälja pekskärmar som "bättre". Följ den store ledaren till den rätta tron och allt kommer att gå bra. Eller inte
Jag är fullt kapabel att bedöma och ta egna beslut. Jag har kört många mil med olika skärmlösningar eller utan skärm. Jag tycker pekskärm är kanon och skulle ha svårt att välja en bil utan. Men det innebär inte att jag tycker det är vettigt att ha alla funktioner enbart i pekskärm. Inget som man behöver använda under körning skall finnas enbart som pekfunktion. Och skärmen måste vara rätt placerad.

Vilken modell? Gjorde ju skillnad på Q4 så förvånande om det inte gör det på Enyaq m fl, men de kan ju ha gjort olika val.

Jag är fullt kapabel att bedöma och ta egna beslut. Jag har kört många mil med olika skärmlösningar eller utan skärm. Jag tycker pekskärm är kanon och skulle ha svårt att välja en bil utan. Men det innebär inte att jag tycker det är vettigt att ha alla funktioner enbart i pekskärm. Inget som man behöver använda under körning skall finnas enbart som pekfunktion. Och skärmen måste vara rätt placerad.

Superb, nuvarande och förra generationen.

Grejen med tesla är att allt har smart mjukvarustyrning, så man behöver inga knappar.
Förutom torkarautomatiken som suger. Men det finns i alla fall en knapp på ratten. 😄

Enligt google verkar många öppna dörren för att se trottoarkanten. Bananas. Det är väl därför funktionen finns. Pga stanare som inte kan köra bil.

Annars verkar det oftast vara parkeringsbroms som slår till så testa att slå av den manuellt.

Enligt google verkar många öppna dörren för att se trottoarkanten. Bananas. Det är väl därför funktionen finns. Pga stanare som inte kan köra bil.
Det använder jag backspeglarna till, om jag nu inte haft 360-kamera. Tur de får vara kvar ändå.
Annars verkar det oftast vara parkeringsbroms som slår till så testa att slå av den manuellt.
Jag känner inte till någon elbil som har p-broms i den bemärkelsen. Ingår liksom i p-läget som de vägrar släppa tror jag. Men på en del dinosauriebrännare kanske det kan funka?

Edit: AI har svaret på allt:
Det är en kvarleva från förr när det var svårt att se ut vid backning, särskilt för äldre fordon med sämre sikt bakåt, och främst relaterat till lastbilskörning.

Skulle vara sugen på att kunna sätta på värmaren på distans via appen. Vet dock inte hur bra den funktionen funkar i verkligheten.
Jag har inte en skoda men till min bil (tillverkad av VW-koncernen) så har jag en fjärrkontroll som räcker ~100m, eller så kan man ställa in en tid på displayen inne i bilen. I mitt fall är det några gånger per år jag skulle ha nytta av att slå på värmaren i app:en och för det betalar jag inte 200 kr/månad som tjänsten kostar.

Jag startar värmen i min bil med appen 5-6 gånger i veckan. Det är den klart största perken med en nyare vagn imho.
Edit: räcker inte, 4 gånger per helg med.
Givet bara ena halvan av året :)

I morse såg jag en BMW 1-serie av tidig generation flyga av motorvägen strax efter att ha blåst om mig i snöyran. Han fick sladd när han skulle tillbaka till högerfilen och retursladden tog honom ända ut i diket, gick otroligt fort. Uppenbarligen hade föraren haft nytta av lite mera säkerhetssystem. Bilen såg ut att klara sig, ner genom snödrivan ut i diket bara och föraren klev ur direkt.

Vågade inte stanna i halkan pga bilar direkt bakom men det kändes inte så akut heller.

Körde 70 mil med 0% regen, rätt skönt i halkvädret faktiskt, både att kunna släppa gasen och "bromskolla" greppet och att kunna frirulla vid behov. Men det är mysigt att köra enpedalskörning också :-)

Ja tesla vågade testa när de insåg hur dyrt och jobbigt det är med eronomi och bra knappar. Men kunderna verkar ju inte bry sig speciellt mycket. Tur att euroencap kommer kräva fysiska knappar för basala funktioner för att kunna få 5 stjärnor framöver.

Vill minnas att i alla fall vår gammeltesla har tillräckligt många fysiska knappar för att få full pott enligt de kommande reglerna. Det mesta går att göra med knapparna på ratten (Trots att det bara är två rull-knappar). Saknar inte knappinfernot på VW-ratten faktiskt.

Värst av alla måste dock ID4:s touchknappar för kliman vara, som helt saknar bakgrundsbelysning så det varken går att se eller känna var de är när man ska använda dem!

Den verkar ha ordentligt med plats. Dock en riktig pansarvagn designmässigt och en ganska dyr historia.
A propos: mötte en trött familjefar på väg till fjällen i Hudiksvall som för livet inte fick igång laddningen på Tesla supercharger. Är det något bekant problem?

Med en EV9? Vet att det varit meck med en del av Kias och Hyundais bilar och eftersom de kör 800V-teknik utan att ha "riktigt" stöd för 400V så får man låg effekt. Övergående problem, så småningom lär väl alla laddare ha 800V (Teslas har stöd för det i hårdvaran iaf på senaste modellerna men det är inte aktiverat ännu, kommer väl när de har egna bilar i EU som har stöd för det).

Vill minnas att i alla fall vår gammeltesla har tillräckligt många fysiska knappar för att få full pott enligt de kommande reglerna. Det mesta går att göra med knapparna på ratten (Trots att det bara är två rull-knappar).
Scrolla fram till högerblink? Scrolla till blända av? Eller finns riktiga reglage för det?

Vad får dig att tro att det är en "sån dealbreaker"?
Du verkar ju vara väldigt upprörd över det så jag antog att det var viktigt. Tillräckligt för att börja kalla folk för idioter och skriva herrejössesmånga inlägg om det på internet.

Edit: Det är helt fascinerande hur tråden är full av folk som bara måste försvara allt skräp som är implementerat i bilar. Kejsarens nya kläder för hela slanten. Omöjligt att erkänna att en del saker är bara dumt. :oops:
Jag försvarar det i alla fall inte. Jag tycker också det är dumt att det inte går att stänga av, men jag kan nog förstå att spärren finns där. Men jag har heller inte riktigt känt att det är något jag har ett stort behov av. Om det är någonstans jag saknar bra sikt är det på marken rakt nedanför bilen på passagerarsidan. Men där hjälper det inte att öppna någon dörr.

Edit: Våra bilar har en funktion där man kan få speglarna att automatiskt vinklas ner när man lägger i backen. Det är säkert jättebra om man bor i stad, men inte om man som jag börjar varje biltur med att backa ~60 meter nerför en svängd grusbacke.

Jag försvarar det i alla fall inte. Jag tycker också det är dumt att det inte går att stänga av, men jag kan nog förstå att spärren finns där
Om jag försöker lämna min bil i läge N kommer det upp en text på skärmen. Kommer inte ihåg exakt hur det står, men budskapet är ungefär "du lämnar bilen i rullande läge, är du en klant eller vill du att den skall kunna frirulla?" Så väljer man enkelt det man vill. Liknande kan man ju ha om man lägger i backen men dörren öppen. Men det bygger ju förstås på att man tillhör de lättlurade idioter som blivit pålurad en skärm i bilen. Annars kommer det väl en obegriplig symbol i instrumentpanelen som man kan välja med knapp på rsttspaken eller något liknande.

Edit: Våra bilar har en funktion där man kan få speglarna att automatiskt vinklas ner när man lägger i backen. Det är säkert jättebra om man bor i stad, men inte om man som jag börjar varje biltur med att backa ~60 meter nerför en svängd grusbacke.
Går väl att välja bort. Oftast genom hur man har ställt reglaget som väljer vilken spegel man styr.

Avståndsbedömning och allt annat är dock enormt mycket bättre om man lutar ut huvudet istället för att kolla i en liten spegel. Onödigt problem som som inte borde finnas. Varför i hela friden skulle man inte få backa med dörren öppen?

---------

Edit: Ett annat spännande "säkerhetsproblem" med min bil (som har automatlåda) är att man kan lägga i neutralen i farten och rulla. Men man kan sen inte lägga i drive utan att först stanna. Det märkte jag i en nästan stillastående motorvägs-kö i lååååång nedförsbacke. Ligger drive i så måste motorn hela tiden snurra på momentomvandlaren, vilket drar massa soppa. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde rulla. Problemet var när det började röra på sig. Då var jag tvungen att stanna för att lägga i växeln.
Har även hänt en gång av misstag då jag ville motorbromsa i nedförsbacke och glömde att spaken först måste föras åt sidan för att växla, så jag la i neutral istället. Som då inte gick att komma ur utan att stanna. Jättefiffigt med trafik bakom.
Jag brukar faktiskt köra så. Lägga ur driven i lite längre nerförsbackar. Tror det sparar en del bränsle. Och sen lägga i den igen när man inte kan rulla längre. Vissa hävdar att det är skadligt men det tror jag inte på. Så länge bilen är igång borde det gå bra.

Du får skaffa lite äldre bil bara så löser sig sådana problem.

Ja, det är en enkel inställning som man enkelt kan avvaktivera. Menar bara att möjligheten finns där iaf, men att den tyvärr stör för det mesta.
Är den funktion jag nog saknar mest på nuvarnade bil jmf fg bil som hade den funktionen. Troligen för att jag bla fickparkerade ofta, då är det världens bästa funktion om man inte vill hyvla sönder fälgar mot hög kantsten tex.

Hyundai IONIQ 9. Kanske en elbil för V70-nostalgiker? 😄
IMG_3223.webp

Vill minnas att i alla fall vår gammeltesla har tillräckligt många fysiska knappar för att få full pott enligt de kommande reglerna. Det mesta går att göra med knapparna på ratten (Trots att det bara är två rull-knappar). Saknar inte knappinfernot på VW-ratten faktiskt.

Värst av alla måste dock ID4:s touchknappar för kliman vara, som helt saknar bakgrundsbelysning så det varken går att se eller känna var de är när man ska använda dem!
Touch-knappar, ja det är ju ett otyg. För vissa saker, t ex zooma i en karta eller scrolla en sida med text eller ikoner är touch jättebra. Inte lika bra för andra funktioner där man ska pricka något att trycka på under färd.

Försöker läsa lite om exakt vilka krav det är på knappar men det är lite svårt att hitta exakt, som jag förstår är det blinkers, ljus, vindrutetorkare, signalhorn och nödhjälp som ska vara fysiska knappar?

Men man skriver ju också om aktiva övervakningssystem mha t ex eye tracking. Senast jag hade koll på eye tracking var den teknologin betydligt sämre om man har glasögon men det kan ju iof förbättrats nu. Men jag tror att även om en del irritationsmoment och pipljud kan tas bort så kommer det inte att bli så mycket bättre i närtid eftersom nya system tillkommer.

Och fälgarna ser ut att ha ett släktskap med gamla 850 turbo fälgar.
Volvo hade olika på vänster och höger så att turbinerna roterade åt "rätt" håll. 😍
Hade de verkligen det? Minns att jag gått runt och stört mig på att de sitter fel som barn. Men det kanske är ägare som inte har koll helt enkelt.

Hade de verkligen det? Minns att jag gått runt och stört mig på att de sitter fel som barn. Men det kanske är ägare som inte har koll helt enkelt.
Kanske var nån piratversion då? Minns en kollega som hade skrotat en fälg back in the days och hade svårt att hitta rätt variant.

Kanske var nån piratversion då? Minns en kollega som hade skrotat en fälg back in the days och hade svårt att hitta rätt variant.
Googlar man lite bilder ser de inte ut att ta varit olika, om jag tänker på rätt fälgar.
Edit: jodå, de var visst olika säger internet, även om jag inte hittar bilder. Antar att jag tänker på fel fälg.

Senast ändrad:
Nu när det är rejält vinterföre igen är det dags för den årliga "scrolla blocket efter ultimata Rragnarökbilen on a budget".

Låt oss säga budget upp till 100.000 kr.
Hög markfrigång, fyrhjulsdrift och driftsäkerhet i fokus. Gärna manuell växellåda.

Givetvis är allt detta hypotetiskt, då antal dagar jag verkligen skulle behöva nämnda bil kan räknas på ena handens fingrar per vinter.

Men det är alltid kul att dagdrömma:)

Nu när det är rejält vinterföre igen är det dags för den årliga "scrolla blocket efter ultimata Rragnarökbilen on a budget".

Hög markfrigång, fyrhjulsdrift och driftsäkerhet i fokus. Gärna manuell växellåda.

Givetvis är allt detta hypotetiskt, då antal dagar jag verkligen skulle behöva nämnda bil kan räknas på ena handens fingrar per vinter.

Lite långsam kanske, men det kanske är en fördel om underlaget är riktigt grisigt?

Fiat Panda! Duger den för gamla italienska tanter att ta sig genom igensnöade alppass med, så funkar den i Sverige tänker jag.

Tillbaka
Topp