[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Frostiga speglar, mörker som gör kameror oanvändbara. Låg kant som inte ens syns på kameran i dagsljus. Min bil vinklar också ner speglarna men det finns ändå tillfällen där jag föredrar att se kanten med mina egna ögon när jag bara skall flytta bilen några meter. Men om man föredrar att sitta och vänta på tinade speglar eller gå ut och och skrapa är det ju jättebra. Jag föredrar att bestämma själv =)
Oftast är väl det som är svårt att se på passagerarsidan. Öppnar du den dörren då och hänger dig ut där när du backar?

Enda gången jag skulle vilja ha dörren öppen är när jag backar med släp i sväng, tex med båten. Men för att se yttre hörnan i svängarna behöver jag inte bara öppen dörr, jag behöver också ha huvudet minst tre meter från pedalerna. Eftersom jag inte är tre meter lång hjälper alltså inte öppen dörr.
Och frun, som nog aldrig backat med ett släp, vägrar förstå att hon alltid skall hålla koll på utsidan för hon tycker jag kör så nära på insidan. Men där ser man ju själv och kan lätt köra med centimeterprecision.

Fjärrstyrning till bilen hade däremot varit praktiskt.

Enda gången jag skulle vilja ha dörren öppen är när jag backar med släp i sväng, tex med båten. Men för att se yttre hörnan i svängarna behöver jag inte bara öppen dörr, jag behöver också ha huvudet minst tre meter från pedalerna. Eftersom jag inte är tre meter lång hjälper alltså inte öppen dörr.
Och frun, som nog aldrig backat med ett släp, vägrar förstå att hon alltid skall hålla koll på utsidan för hon tycker jag kör så nära på insidan. Men där ser man ju själv och kan lätt köra med centimeterprecision.

Fjärrstyrning till bilen hade däremot varit praktiskt.
Du menar att du hellre har en fysisk blockering än bestämmer själv?

Jag kom på ett tillfälle till där jag vill backa med öppen dörr. När jag backar ner båtkärran och vill kunna luta mig ut och se så jag inte doppar hjulaxlarna i saltvattnet. Det är för svårt att se i spegeln. Men då använder jag gamla bilen än så länge.

Frostiga speglar, mörker som gör kameror oanvändbara. Låg kant som inte ens syns på kameran i dagsljus. Min bil vinklar också ner speglarna men det finns ändå tillfällen där jag föredrar att se kanten med mina egna ögon när jag bara skall flytta bilen några meter. Men om man föredrar att sitta och vänta på tinade speglar eller gå ut och och skrapa är det ju jättebra. Jag föredrar att bestämma själv =)
Finns ju alltid undantag som bekräftar regeln.

Ang frost på backspeglarna:
Så du skrapar rutorna runt om på bilen, men de extra 5 sekunderna för backspeglarna är bara lite för mycket?
Men kör du sedan iväg med backspeglar som är frostiga och du inte kan se tydligt i dom menar du?

Hur gör du för att se kanterna på passagerarsidan? Ligger raklång i bilen och öppnar passagerardörren?

Finns ju alltid undantag som bekräftar regeln.

Ang frost på backspeglarna:
Så du skrapar rutorna runt om på bilen, men de extra 5 sekunderna för backspeglarna är bara lite för mycket?
Men kör du sedan iväg med backspeglar som är frostiga och du inte kan se tydligt i dom menar du?

Hur gör du för att se kanterna på passagerarsidan? Ligger raklång i bilen och öppnar passagerardörren?
Nej jag skrapar inte rutorna om jag bara flyttar bilen 5 meter bakåt om det går att öppna dörren för att backa. Det är runda stenar på andra sidan av min uppfart. Otroligt att folk verkar ha svårt att förstå att det finns olika situationer och att man föredrar att inte ha valmöjligheter =D Jag skall inte ens iväg med bilen, men du orkade inte läsa första inlägget.

Som vanligt väldigt många inlägg med attityden "jag har inget behov av det där, så då är det helt meningslöst för alla andra också".

Är det nån slags diagnos att vägra fatta att alla andra inte har exakt samma behov som man själv? Eller är det ett försök att försvara skitfunktioner på ens egen bil som man måste anpassa sig till men vägrar erkänna är just skit? Det kan omöjligen vara en nackdel att kunna välja själv om man vill att bilen ska hindra en att backa med öppen dörr eller inte.

På tal om dubbfria däck.

Tog precis ut gamla 940n på en shoppingtur i stockholmsvintern.
Dubbade däck och "hoppsan dom här skulle vi ju bytt förra året"-skick baktill.

Alla andra verkade ha så orimligt svårt att köra. Vet inte om det beror på däckval eller ej, men snudd på löjligt vad det (inte) gick.

Som vanligt väldigt många inlägg med attityden "jag har inget behov av det där, så då är det helt meningslöst för alla andra också".

Är det nån slags diagnos att vägra fatta att alla andra inte har exakt samma behov som man själv? Eller är det ett försök att försvara skitfunktioner på ens egen bil som man måste anpassa sig till men vägrar erkänna är just skit? Det kan omöjligen vara en nackdel att kunna välja själv om man vill att bilen ska hindra en att backa med öppen dörr eller inte.
Exakt. Det är ingen dealbreaker för mig. Men helt klart på minuslistan. Hur någon kan tycka att det är ett plus är orimligt och jag tvekar på att någon skulle välja frivilligt att extrautrusta sin bil med en sådan "funktion"

Just nu hatar jag elbil och är väldigt nöjd med att det blir laddhybrid snart: skulle ladda i Romme under skiddagen - 250kr för parkering och laddning. Synd bara att 5 timmar laddning bara gav ca 20 km körsträcka. Sjukt långsam laddning alltså. På väg hem testades 2 laddare i Hedemora, ingen funkade. 3 i Avesta och Krylbo, en funkade nästan men slog av hela tiden. Sitter nu till slut och äter korv gjord på sämsta möjliga slaktrester på ICA Kvantum i Sala där åtminstone laddarna funkade. Restiden kommer bli ungefär dubbelt så lång som med fossilbil.

Sådär, behövde få ur mig lite ladd-frustration. Nu känns allt bättre.

Nej jag skrapar inte rutorna om jag bara flyttar bilen 5 meter bakåt om det går att öppna dörren för att backa. Det är runda stenar på andra sidan av min uppfart. Otroligt att folk verkar ha svårt att förstå att det finns olika situationer och att man föredrar att inte ha valmöjligheter =D Jag skall inte ens iväg med bilen, men du orkade inte läsa första inlägget.
Nä, jag missade nog att det handlade om ditt behov av att gå ut och flytta bilen 5 meter på din uppfart.
Mitt inlägg var iaf mer generellt tänkt än så.

?

Jag tror att funktionen har lagts till på förekommen anledning snarare än att vi skall djävlas med användarna.
Sedan kan man tycka att det skall gå att slå av det för de som har koll och inte backar av dörrarna.

Du har författat ganska många inlägg där du inte förstår varför folk gör andra val och prioriteringar än vad du själv skulle ha gjort – det kan vara allt från att trampa i nerförsbackar till att handla i shoppingcenter. Så: ”Är det nån slags diagnos att vägra fatta att alla andra inte har exakt samma behov som man själv?”

Utan missförstånd och oförmåga att sätta sig in i andras situation hade forum varit mossiga och troligtvis utdöda.

Du har författat ganska många inlägg där du inte förstår varför folk gör andra val och prioriteringar än vad du själv skulle ha gjort – det kan vara allt från att trampa i nerförsbackar till att handla i shoppingcenter. Så: ”Är det nån slags diagnos att vägra fatta att alla andra inte har exakt samma behov som man själv?”
Jag ser det mer som att jag förstår att det finns olika behov. Jag behöver verkligen ingen bältesvarnare, känner mig helnaken om jag kör 10 m på tippen utan bälte. Men förstår att det finns galningar som behöver det, alltså står jag ut med det. Och jag märker ju bara att funktionen finns under de 10 metrarna.
Jag behöver inte heller en bil som vägrar backa med dörren öppen, för det gör jag inte ändå. Men konstigt nog verkar det ju finnas folk som behöver funktionen. Där har jag dock lättare att förstå protesterna om man faktiskt vill backa med öppen dörr av någon anledning.

Jag är fullt kapabel att inte titta i backspegeln med både öppen och stängd dörr.
Förmågan att inte titta i körriktningen delar du i så fall med otäckt många.

Kan rapportera till er som gillar öppna dörrar att min MEB-Audi (och gissningsvis alla andra MEB-bilar) funkar utmärkt med öppen dörr. Eller med bälte av. Men inte med öppen dörr och bälte av.
(Edit: det är kanske för den situationen jag har en start stopp-knapp som jag aldrig använt? Möjligen går det att lösa alltså)
Hade dock föredragit en dålig implementation av detta i stället för de andra bristerna i den urusla mjukvaran. Som att värmaren aldrig kan startas pga "okänt fel". Och enda sättet att värma bilen är alltså att sitta i förarsätet. För annars slår värmen av. Så att värma och skrapa samtidigt går inte om man är ensam...

Senast ändrad:
Absolut, frågan är varför man inte ska kunna välja själv. Sen är det fritt att ifrågasätta dessa val.

När ökar risken markant om man backar utan att öppna dörren?
När man ser för dåligt i spegeln. Hur kan man inte förstå det?

Edit: Slumpmässigt exempel: Du vill flytta bilen några meter men rutorna är nedisade. Varför ska du behöva ställa dig och skrapa rutorna när det bara är att backa (eller köra framåt) med dörren öppen? Idioti.

--------

Fram tills inte för länge sen kunde alla bilar backa med öppen dörr. Sen kom nån på att man nog inte borde kunna det, utan att tillåta kunderna att själva bestämma. Vem i helvete är så dum att den påtvingar kunderna något de inte bett om och tror att bilen kommer sälja bättre då? Har man problem med att backa med öppen dörr så låter man bli. Svårare än så är det inte. Det här förbannade inbäddandet i "säkerhet" är helt sjukt.

Senast ändrad:
I brist på en "vilken bil har jag köpt"-tråd.
Helt perfekt väder för premiärturen hem.

Men ja, den blir arg som tusan om man öppnar dörren utan P.
Mycket modern påfund att vänja sig vid
1000057276.webp

När man ser för dåligt i spegeln. Hur kan man inte förstå det?

Edit: Slumpmässigt exempel: Du vill flytta bilen några meter men rutorna är nedisade. Varför ska du behöva ställa dig och skrapa rutorna när det bara är att backa (eller köra framåt) med dörren öppen? Idioti.

Tjena!

Jag kan faktiskt inte påminna mig själv om när jag behövde göra det sist. Om jag skulle behöva göra så kan jag antingen skrapa rutan och backspegeln på några sekunder. Eller så har jag en funktion på min bil som kanske inte är så vanlig, sitter en knapp i dörren och trycker jag på den så åker rutan ner, så kan jag vrida ut huvudet för att se.

Är det inte bara att nödhjälps-uppringning och ev app man också måste betala abonnemang för slutar fungera? Är väl bara positivt att biltillverkaren inte kan hålla koll i realtid? Eller underskattar jag betydelse av den här sos-funktionen?
Skulle vara sugen på att kunna sätta på värmaren på distans via appen. Vet dock inte hur bra den funktionen funkar i verkligheten.

Kia EV9 är ju sjusitsig med, men å andra sidan är det väl som en minibuss egentligen.
Den verkar ha ordentligt med plats. Dock en riktig pansarvagn designmässigt och en ganska dyr historia.
A propos: mötte en trött familjefar på väg till fjällen i Hudiksvall som för livet inte fick igång laddningen på Tesla supercharger. Är det något bekant problem?

Tjena!

När ökar risken markant om man backar utan att öppna dörren?

När jag ska backa 90 grader över bäcken hemma med biltrailern med bil på med runt 250 i marginal per sida och en meter stup ner till vattnet. Eller när ja måste knyta den nästan helt för att få in 2500mm brett biltrailer in i 2800mm bred port.
Det är faktiskt rätt störigt, svårt också att se att det hänt så mycket olycker med det, det är nog typiskt töntig tänk om som begränsar oss igen.

Den verkar ha ordentligt med plats. Dock en riktig pansarvagn designmässigt och en ganska dyr historia.
A propos: mötte en trött familjefar på väg till fjällen i Hudiksvall som för livet inte fick igång laddningen på Tesla supercharger. Är det något bekant problem?
Ja, 800-volt och Teslaladdare har funkat uselt tidigare. Det sägs att nyare superchargers ska funka dock. Jag inbillar mig att det är ett ”problem” som Tesla kanske inte jobbar superhårt på att lösa.

När jag ska backa 90 grader över bäcken hemma med biltrailern med bil på med runt 250 i marginal per sida och en meter stup ner till vattnet. Eller när ja måste knyta den nästan helt för att få in 2500mm brett biltrailer in i 2800mm bred port.
Det är faktiskt rätt störigt, svårt också att se att det hänt så mycket olycker med det, det är nog typiskt töntig tänk om som begränsar oss igen.
Som någon nämnde tidigare har nog inte tillverkarna infört det för att jävlas. Det kostar ju pengar (om än lite, är väl några rader kod).
Jag kan tänka mig tre skäl:
* En marknadsanalys har visat att kunderna vill ha det
* En skadeanalys har visat att backning med öppen dörr orsakar skador i sådan omfattning att det påverkar försäkringspremier
* Det är lag i något hörn av världen, eller ger belöning i säkerhetsklassning, och man orkar/vill inte göra den delen landsspecifik.

Tjena!

Jag kan faktiskt inte påminna mig själv om när jag behövde göra det sist. Om jag skulle behöva göra så kan jag antingen skrapa rutan och backspegeln på några sekunder. Eller så har jag en funktion på min bil som kanske inte är så vanlig, sitter en knapp i dörren och trycker jag på den så åker rutan ner, så kan jag vrida ut huvudet för att se.
Lycka till att dra ner rutan om den är full med is. Det är helt irrelevant om du nånsin behövt backa med öppen dörr eller inte. Det finns uppenbarligen tillfällen då det är praktiskt. Alltså är det idiotiskt av biltillverkaren att inte tillåta det.

Jag har vid några tillfällen velat backa med öppen dörr. Det räcker utmärkt som argument. Jag skiter i vad alla andra gör med sina bilar.

Som någon nämnde tidigare har nog inte tillverkarna infört det för att jävlas. Det kostar ju pengar (om än lite, är väl några rader kod).
* En skadeanalys har visat att backning med öppen dörr orsakar skador i sådan omfattning att det påverkar försäkringspremier
* Det är lag i något hörn av världen, eller ger belöning i säkerhetsklassning, och man orkar/vill inte göra den delen landsspecifik.
Jag kan tänka mig ett fjärde skäl:

*Idioter

Det är ju bara att titta på all annan skit i moderna bilar. Pekskärmar, touch-knappar, pling och tut hela tiden som stör och orsakar större risker, funktioner som ingen bett om som pajjar och hindrar dig att ens köra bilen. Och så vidare i all oändlighet.

Verkar som att skådespelaren Anton Yelchin hade ihjäl sig själv 2016 efter han gått ur bilen med växel i och blivit överkörd. Sen blev nog alla biltiverkare rädda att bli stämda så då var det väl en enkel lösning.

Borde ju funka att styra bältet i så fall.

Man gör det enkelt för sig. Det är ett fåtal som bryr sig och ännu färre som ska backa över en bäck.

Om det är en sån dealbreaker, varför köpte du en bil som inte kan backa med öppen dörr?
Vad får dig att tro att det är en "sån dealbreaker"?

Edit: Det är helt fascinerande hur tråden är full av folk som bara måste försvara allt skräp som är implementerat i bilar. Kejsarens nya kläder för hela slanten. Omöjligt att erkänna att en del saker är bara dumt. :oops:

Det är ju bara att titta på all annan skit i moderna bilar. Pekskärmar, touch-knappar, pling och tut hela tiden som stör och orsakar större risker, funktioner som ingen bett om som pajjar och hindrar dig att ens köra bilen. Och så vidare i all oändlighet.
Touch-knappar finns för att de är billigare och enklare att montera (och i skärmen för att man helt slipper designa, planera och montera knappar, mjukvara gör man bara en gång). Jag tycker också det är galet överdrivet och valde bort bilar där tex klimat styrs via skärm. Om tillräckligt många kunder gör det borde det lösa sig...

Pekskärm finns för att kunderna vill ha det, även om du tänker annorlunda. För varje kund som väljer bort en bil med pekskärm finns det minst 20 som väljer bort en bil utan.

Pling tut mm undrar jag också varför det finns i sådan omfattning, men en del av det är lagstadgat. Sen verkar japanerna tävla i att vara värst med pip.

Enligt google ska det gå med Tesla och det går som sagt på volvo. Köp ny bil. (Men inte fan flyttar jag en bil utan att tina rutorna. Så jävla snål är jag inte)

Touch-knappar finns för att de är billigare och enklare att montera (och i skärmen för att man helt slipper designa, planera och montera knappar, mjukvara gör man bara en gång). Jag tycker också det är galet överdrivet och valde bort bilar där tex klimat styrs via skärm. Om tillräckligt många kunder gör det borde det lösa sig...

Pekskärm finns för att kunderna vill ha det, även om du tänker annorlunda. För varje kund som väljer bort en bil med pekskärm finns det minst 20 som väljer bort en bil utan.

Pling tut mm undrar jag också varför det finns i sådan omfattning, men en del av det är lagstadgat. Sen verkar japanerna tävla i att vara värst med pip.
Alla biltillverkare blev livrädda när tesla växte så snabbt. Man kände sig pressade att kopiera massa saker från tesla, även de riktigt kassa grejerna som att sluta med knappar, instrumentkluster och annat basalt som kostar pengar.

Lurar man kunderna att pekskärm är bra och kunderna inte förmår tänka själva (utan bara nickar och håller med som i den här tråden) så går det såklart att sälja pekskärmar som "bättre". Följ den store ledaren till den rätta tron och allt kommer att gå bra. Eller inte.

Själv kommer jag inte köpa nån ny bil främst på grund av allt det här bajset som jag inte vill ha och som inte går att välja bort i de flesta fall. Hoppas och tror att fler och fler börjar ifrågasätta galenskapen så det kanske blir förändring nån gång.

När jag köpte min bil kunde jag aldrig tänka mig att det fanns massa värdelösa skitfunktioner som inte gick att välja bort. Det var helt bortom min tankevärld. Varför skulle nån vid sina sinnens bruk vilja påtvinga bilföraren saker som vederbörande inte har bett om? Fullständigt hål i huvudet.
Lyckligtvis går det på just den bilen att programmera bort merparten av eländet med tredjepartsmjukvara. Annars hade jag inte stått ut utan varit tvungen att välja en ännu äldre bil.

-------

Nu har jag ägnat för mycket tid åt det här. Gokväll!

Tillbaka
Topp