[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, den är cool. En annan favorit är Suzuki Jimny, och Lada Niva. Såna där kan jag vara sugen på när jag åker runt med min bakhjulsdrivna bil i snön.
Lada Niva har varit min drömbil i drygt 30 år.
Har dock inte kommit på varför jag ska ha den men det var nära när det skulle inhandlas en extra bil till "sommarhuset".

Har dock inte kommit på varför jag ska ha den men det var nära när det skulle inhandlas en extra bil till "sommarhuset".
Ja ungefär så :) Den har väl inte många egenskaper jag har skulle ha nytta av förutom just ibland. Och för att såna bilar är balla med sin funktionalitet.

Lada niva är en cool bil på sitt sätt, men jag tror man kan räkna en Renault Laguns anno 2012 som en riktig kvalitetsbil om man jämför med en Lada Niva. Det sägs att de är extremt dåliga i kvalitet även om de går att mecka med på egen hand (om man kan mecka med traktorer alltså).

Lada niva är en cool bil på sitt sätt, men jag tror man kan räkna en Renault Laguns anno 2012 som en riktig kvalitetsbil om man jämför med en Lada Niva. Det sägs att de är extremt dåliga i kvalitet även om de går att mecka med på egen hand (om man kan mecka med traktorer alltså).
Gillar när de enda verktyg som behövs för en fullständig service är spett och slägga.

Höll på att köpa en Lada Niva för kanske 20 år sedan. "Kan inte provstartas då startmotor saknas, men går fint!". Kom dit och provade att dra den framåt med växel i och motorn var helt stum.
Efter det försöket hade jag inget sug efter en Niva längre.

Just, glömde Sukkan. Men det skrevs väl för lite om den. Bara 8 kvar då =)
Bilar är för dyra för att hålla på och byta bara för att det går. Jag forskade ganska ordentligt innan jag köpte nuvarande och det verkar som att jag träffade tämligen rätt. Efter ett och ett halvt år och ~8000 mil är jag mestadels nöjd med den. Klart det finns massor av intressanta bilar som hade kunnat funka lika bra eller bättre. Några direkt rationella skäl att byta kan jag i alla fall inte hitta. Håller den ihop så kör jag den förmodligen till 35000 mil eller nåt (23k nu).

Är det nåt jag suktar efter så är det en Alpine A110, men det har jag inte råd med. En vacker dag kanske...

Edit: *inte råd med om jag inte ska låna pengar, vilket jag inte vill göra till nåt så onödigt som en fin bil.

Torkarautomatik har jag bara så svårt att se nån större nytta med? Funkar den bra (vilket den gör på min nuvarande bil) så är det helt ok. Men det är ju oerhört lätt att peta på en spak själv. Och även om automatiken är fantastiskt bra så klarar den aldrig att slå på några sekunder i förväg när man ska köra om en långtradare i regn.
"Bra" är såklart nyckelordet här med.
Tycker att den helt manuella V70'n, trots 3 lägen på spaken och finjusteringsratten ändå aldrig lyckas bli lagom. Blir ofta att jag bara kör torkaren på "engångs" istället

Höll på att köpa en Lada Niva för kanske 20 år sedan. "Kan inte provstartas då startmotor saknas, men går fint!". Kom dit och provade att dra den framåt med växel i och motorn var helt stum.
Nä, det är synd det där, lär inte bli nån Niva för min del heller. Den här blir jag alltid glad av att se irl, också duktig i terrängen. Jag har inte läst på jättemkt om den men verkar vara ett bra mkt bättre alternativ.

jimny.webp

Nä, det är synd det där, lär inte bli nån Niva för min del heller. Den här blir jag alltid glad av att se irl, också duktig i terrängen. Jag har inte läst på jättemkt om den men verkar vara ett bra mkt bättre alternativ.

Visa bilaga 810703

Tjena!

Jimny och Panda är dom två vettiga alternativen när det kommer till små fyrkrafsare.

Jaså? Den där spaken på andra sidan ratten har de flesta iaf väldigt svårt att peta på.
Det är väl för att de inte har vindrutetorkarutomatik antar jag? Hjärnan kan bara styra en hand i taget och då blir det oftast högern och därmed vindrutetorkarna. De flesta är ju högerhänta.

Det där med elektrisk baklucka har jag vart säker på är bara nackdelar.

Men nu börjar jag spana långa takboxar, och potentiella problem med att slå i luckan. Men tydligen kan jag låsa max-höjd på öppningen, blir lite av en gamechanger.

Det där med elektrisk baklucka har jag vart säker på är bara nackdelar.

Men nu börjar jag spana långa takboxar, och potentiella problem med att slå i luckan. Men tydligen kan jag låsa max-höjd på öppningen, blir lite av en gamechanger.
Elektrisk baklucka med fotöppning är ju guld värt när man kommer från mataffären med tre fullastade pappkassar och det regnar ute

Det är väl för att de inte har vindrutetorkarutomatik antar jag? Hjärnan kan bara styra en hand i taget och då blir det oftast högern och därmed vindrutetorkarna. De flesta är ju högerhänta.
Tror nog de flesta har nån sorts torkarautomatik, tom min elva år gamla Fabia. Och Octavian innan dess. Och Seaten före den. Även tjänstemercan minsann.
Det är nog det egna storvulna egot som styr; se måste jag ju men i övrigt ger jag fan i de andra.

Elektrisk baklucka med fotöppning är ju guld värt när man kommer från mataffären med tre fullastade pappkassar och det regnar ute
Den jag har nu är för dålig, den kan öppna fast man inte vill, mycket dåligt när det sitter cykelställ på dragkroken. Men jag håller med om att det är lite skönt när man kommer med matkassar i händerna och det regnar ute.
Bara en amerikan kan bli skadad av att en baklucka som stannar vid minsta motstånd öppnas långsamt
Ja det låter svårt att bli skadad av det. Fick hon den i ögat?

Niva är som kommunismen som den kommer ifrån, fin idé men funkar inte när den möter verkligheten. Själv skulle jag aldrig köpa en rysk bil...

Den jag har nu är för dålig, den kan öppna fast man inte vill, mycket dåligt när det sitter cykelställ på dragkroken. Men jag håller med om att det är lite skönt när man kommer med matkassar i händerna och det regnar ute.

Ja det låter svårt att bli skadad av det. Fick hon den i ögat?
Kan ju varit så att hunden stängde luckan och hon reste sej upp. Att skada sej vid öppning är nog rätt omöjligt.

Apropå små vettiga fyrhjulsdrivna så är väl alla Dacia Duster riktigt kompetenta i spenaten. Känns ljusår bättre än en Lada. Älskar också den nya Jimnyn men svår få tag på och ofta bara framsäte. Dyr skatt dessutom.

Kan ju varit så att hunden stängde luckan och hon reste sej upp. Att skada sej vid öppning är nog rätt omöjligt.
Att resa sig upp kan man ju råka göra om man är klantig, och oavsett om en hund är i närheten eller inte kan det göra j-ligt ont. Har jag hört 🫣.
Men normala människor svär lite. Har man riktig otur kanske man behöver plåstras om. Men man stämmer ingen.

Apropå små vettiga fyrhjulsdrivna så är väl alla Dacia Duster riktigt kompetenta i spenaten. Känns ljusår bättre än en Lada. Älskar också den nya Jimnyn men svår få tag på och ofta bara framsäte. Dyr skatt dessutom.
Ja, det är lite trixigt med Jimnyn, 4 riktiga sittplatser är svårt att klara sig utan imo. Den är ju så snygg bara imo och bra på det den ska vara bra på.

Dustern har inte riktigt utseendet jag söker, har tänkt på den. Sen Subaru har jag alltid kollat på när jag letat ny bil, WRX i nån form men tycker inte dom är helt snygga.

Det känns extremt svårt att försvara inköpet av en fyrhjulsdriven jeep (terrängbil) om man inte bor på landsbygden och har behov av att ta sig fram på vägar där enbart 4WD duger.

Med det sagt tycker jag också att Lada Niva är fin, för att inte tala om Daihatsu Rocky! 😍

Senast ändrad:
Tjena!

Stora problemet med den nya Jimnyn var ju att den bara kom med en rätt klen och törstig bensinmotor. Det gjorde att Suzuki inte klarade av dom samlade utsläppen i EU och därför släppte dom den som tvåsitsig lastbil efter något år.
Jag hade köpt en om den hade kommit med en snål motor, typ.nån liten 1,6 liters diesel för då pendlade jag 1800 mil per år.
I efterhand lite dumt eftersom andrahandsvärdet är helt absurt bra.

Men man kan ju köpa en äldre Jimny. Jag skulle vilja ha tag på en softtop. Grabben har en Suzuki X90 och en sån reggad som personbil hade varit roligt, men den är oerhört opraktiskt i övrigt.

Tjena!

Volvos elektriska bakluckor på framförallt V70/XC70 kan man skada sig rejält på. Jag har fått rejält ont två gånger.
Det är standard att dom går sönder och ofta är resultatet att dom går upp hela vägen, men stannar inte där utan faller ner nästan halvvägs. Är man då redan på väg in under så gör det j*vligt ont.
Nu har jag lärt mig att vänta tills luckan är helt stilla.

Tjena!

Volvos elektriska bakluckor på framförallt V70/XC70 kan man skada sig rejält på. Jag har fått rejält ont två gånger.
Det är standard att dom går sönder och ofta är resultatet att dom går upp hela vägen, men stannar inte där utan faller ner nästan halvvägs. Är man då redan på väg in under så gör det j*vligt ont.
Men dom öppnar man inte med foten/svansen

Tjena!

Ett fel man gjort tradition av och behöll på SPA, dock går de där inte hela vägen upp i stället. Bra förbättring Volvo!

Nu när det är rejält vinterföre igen är det dags för den årliga "scrolla blocket efter ultimata Rragnarökbilen on a budget".

Låt oss säga budget upp till 100.000 kr.
Hög markfrigång, fyrhjulsdrift och driftsäkerhet i fokus. Gärna manuell växellåda.

Givetvis är allt detta hypotetiskt, då antal dagar jag verkligen skulle behöva nämnda bil kan räknas på ena handens fingrar per vinter.

Men det är alltid kul att dagdrömma:)
En gamal forester turbo (xt) har alltid lockat.
Väldigt få med manuell låda däremot och den som finns på blocket nu är sänkt.

Tjena!

På XC70:n jag hade behagade kablaget i gångjärnet gå sönder när jag lagt i en stor fåtölj i bakluckan, så knappen var död. Ingen angenäm uppgift att försök komma åt insidan för att öppna, för det är ju inte som jag vill minnas att det var på typ 745:or att det fanns ett öppningshandtag på insidan utan man måste plocka bort ”dörrsidan”

Körde till alperna med en sån där, den var nog iofs en generation äldre men också tuffingmotorn . Den drog något helt oroligt mycket när man ökade farten nere på kontinenten. Vill minnas att det slutade med att vi parkerade oss i högerfilen i typ 85 hela vägen ner till Avoriaz.

Hade en 1999 Forester Turbo S, det var i praktiken en Impreza Turbo. En klart udda bil som var både rolig och praktisk. Fantastiskt ful bakifrån men från andra vinklar tycker jag den är ball. Löjligt bra kvalite (men ingen som helst kvalitetskänsla. Som audi fast tvärtom!), trots att den var törstig så blev det väldigt billiga mil.

Den verkar fortfarande leva, nu med 37000 mil under bältet, 27 år gammal och typ 15 år efter att vi sålde den!

1767561669914.webp

Senast ändrad:
Att resa sig upp kan man ju råka göra om man är klantig, och oavsett om en hund är i närheten eller inte kan det göra j-ligt ont. Har jag hört 🫣.
Men normala människor svär lite. Har man riktig otur kanske man behöver plåstras om. Men man stämmer ingen.
Har gjort det ett par gånger på min bil. Vifta, vifta (ibland vifta igen) för att öppna. Sen luta sig in med kassarna och då behöver man plötsligt inte vifta längre, utan det räcker att man står vid luckan så går den igen. Fått den i huvudet flera gånger. Och, precis, svär-ont inte stämma-bilfabrik-ont.

Kom på världens bästa grej, saknar den varje dag på min nya fancy bil. Stänga-luckan-när-du-dragit-ut-huvudet-automatik. Bredvid vanliga stängknappen satt en stängknapp som väntade tills du lyft ut dina kassar. Passat förra generationen. Helt genialiskt!

Tjena!

Stora problemet med den nya Jimnyn var ju att den bara kom med en rätt klen och törstig bensinmotor. Det gjorde att Suzuki inte klarade av dom samlade utsläppen i EU och därför släppte dom den som tvåsitsig lastbil efter något år.
Jag hade köpt en om den hade kommit med en snål motor, typ.nån liten 1,6 liters diesel för då pendlade jag 1800 mil per år.
I efterhand lite dumt eftersom andrahandsvärdet är helt absurt bra.

Men man kan ju köpa en äldre Jimny. Jag skulle vilja ha tag på en softtop. Grabben har en Suzuki X90 och en sån reggad som personbil hade varit roligt, men den är oerhört opraktiskt i övrigt.
Älskar x90 men finns väl ingen som inte är EPA…

Tillbaka
Topp