Jag vill låna verktyg-tråden...

Någon som har en adapter för att lufta shimano road-bromsar? Tydligen var inte den tidigare defactostandarden tillräckligt bra. 🤦

I Malmö, ska jag kanske tillägga.

Senast ändrad:
Hej! Någon i Stockholm som har en Mavic-nyckel för att justera navets lagerspänning? En sån med små piggar, ser ut ungefär så här:
IMG_7671.webp

Långskott kanske men är det någon som har ett HT2-verktyg/hylsa att låna ut och är i närheten av Strömkajen/Kungsträdgården ikväll?
Behöver flytta bromsskivor men fick inte med mig min hylsa till jobbet

Hej! Sitter på ett litet problem. Skulle behöva byta några industrilager i naven. Letar efter någon som har lagerutdragare/lagerhammare samt en lagerpress i stockholmsområdet som man skulle kunna få låna mot några öl eller något annat.

Med vänlig hälsning
Edit: innerdiameter 9mm, ytterdiameter 20mm

Bilagor

• IMG_5707.webp
    IMG_5707.webp
    240.4 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Hej! Sitter på ett litet problem. Skulle behöva byta några industrilager i naven. Letar efter någon som har lagerutdragare/lagerhammare samt en lagerpress i stockholmsområdet som man skulle kunna få låna mot några öl eller något annat.

Med vänlig hälsning
Bara besvär det där. Knacka ur inifrån med en tjock skruv och klubba bara. Sen när nya ska i så fetta in hålet och använd en hylsa på yttre lagerbanan och knacka i försiktigt med klubba. Dom sitter så löst ändå. Har använt press och avdragare exakt en gång, sen aldrig mer.

Bara besvär det där. Knacka ur inifrån med en tjock skruv och klubba bara. Sen när nya ska i så fetta in hålet och använd en hylsa på yttre lagerbanan och knacka i försiktigt med klubba. Dom sitter så löst ändå. Har använt press och avdragare exakt en gång, sen aldrig mer.
Och har man ingen hylsa av rätt dimension kan man alltid ta det gamla lagret och använda för att knacka in det nya, det har ju garanterat rätt dimension..

Med vänlig hälsning
Finns i Tyresö.

Finns det möjligen någon med en popnit-tång med för låg arbetsbelastning att låna mig i centrala Malmö en dag under veckan? Jag ska renovera en Christianiacykel som ruttnar på rot... :-)

Enklaste typ borde duga... blir annars inköp på Biltema.

Inte riktigt ett verktyg, men jag skulle gärna låna en campagnolo kassettbody 8-12s till en Tacx Neo 2T trainer i Malmö över helgen. Har fått låna trainern för att prova på, men inte passande body så jag lär få kompromissa och köra shimanokassett annars…

Edit: kanske bättre att skapa egen tråd? :-)

Tänkte byta Air Shaft på min Fox 36.. Någon som har hylsa/verktyg till gaffellocket? Vanlig hylsa är för risky och jag har inte tillräckligt bra skiftnyckel för att våga pröva med. Stockholm.

Hej! Nån som har gängtapp för BSA gänga invändigt till vevlager att låna ut i Stockholm?. Standard gänga - 1,37 tum diameter och 24 gängor per tum.

Har inget själv och bor på fel ställe ändå, men jag tror man får ha lite överseende med att folk som köper ett ganska dyrt verktyg kanske inte är superpepp på att låna ut dem hur som helst... Åka gratis en hållplats med bussen VS åka gratis till Mallis på flyget kanske är en bra jämförelse IRL?

Någon i Gröndal (Stockholm) med omnejd som har en vettig styrlagerpress?
Har gett upp efter ca 400 försök med mitt budgetverktyg.
Det gäller ZS44/EC44. Tack på förhand!

Det går säkert att hamna fel i toleranserna men annars är det bara att tvinga i den även om det drar lite snett. Lite snett, för mycket är nog dåligt.

Det är väl bedömningen vad som är snett som kommer att bli rakt och snett som kommer att paja ramen som är probemet. Hur som helst, det behöver inte slinka i helt rakt

Faktiskt! Man får enna anpassa. Det får inte stöta ögat, så det händer att jag får montera grejer ordentligt snett för att kompensera för sneda väggar, böljande golv etc.

Det är sällan man går omkring med långpass i köket och kollar graderna.. 😉

Det är dock jobbigt när allt fett i en stekpanna rinner till en sidan.

Faktiskt! Man får enna anpassa. Det får inte stöta ögat, så det händer att jag får montera grejer ordentligt snett för att kompensera för sneda väggar, böljande golv etc.

Det är sällan man går omkring med långpass i köket och kollar graderna.. 😉
Jag målade om sovrummet häromdagen, spacklade och slipade upp en risig vägg. Gick med vattenpasset och kollade om den var rak .. Den gick i 5 mm stora vågor hela vägen. Men, de är så pass stora att det inte syns eftersom det inte är släpljus längs väggen :) 50-talsbetong.

Jag målade om sovrummet häromdagen, spacklade och slipade upp en risig vägg. Gick med vattenpasset och kollade om den var rak .. Den gick i 5 mm stora vågor hela vägen. Men, de är så pass stora att det inte syns eftersom det inte är släpljus längs väggen :) 50-talsbetong.
Du skulle inte ha kollat! Nu kan det bli svårt att släppa.. 😉

Tillbaka
Topp