Jag vill låna verktyg-tråden...

Hej,

Dum fråga kanske men innebär siffrorna på koppen till mitt vevlager att det är 35mm bredd på det verktyg jag behöver för att det ska passa?
Söker jag efter liknande verktyg är alla 36mm verkar det.

Förra sommaren så började koppen gänga ut sig själv och trots att det inte hände efter åtdragning med lite gänglåsning så vill jag ändå ha något som jag kan komma åt med utan att lossa dreven/vevarmen för att lösa det lite provisoriskt ute på en runda.

Att mäta är svårare än att ställa frågan här då cykeln är i vinterförvaring bland utemöbler osv..
8D22A62A-6090-4C6A-A122-9D4437CF24C2.jpeg

Hej,

Dum fråga kanske men innebär siffrorna på koppen till mitt vevlager att det är 35mm bredd på det verktyg jag behöver för att det ska passa?

Förra sommaren så började koppen gänga ut sig själv och trots att det inte hände efter åtdragning med lite gänglåsning så vill jag ändå ha något som jag kan komma åt med utan att lossa dreven/vevarmen för att lösa det lite provisoriskt ute på en runda.

Att mäta är svårare än att ställa frågan här då cykeln är i vinterförvaring bland utemöbler osv..
Visa bilaga 687335
Jag har ett Sugino-verktyg, inköpt nångång på det glada sjuttiotalet, för den koppen och som mycket riktigt mäter 36 mm innermått. Skulle förvåna mig om det inte är vad du behöver. Shimano var väl inte riktigt dominerande på den tiden så att de skulle kört med egna standarder redan då kan jag inte tro. Men du får väl ta dig själv i kragen, räta ryggen, dra in magen, ta ett djupt andetag och gå till verket med ett skjutmått.

Jag har ett Sugino-verktyg, inköpt nångång på det glada sjuttiotalet, för den koppen och som mycket riktigt mäter 36 mm innermått. Skulle förvåna mig om det inte är vad du behöver. Shimano var väl inte riktigt dominerande på den tiden så att de skulle kört med egna standarder redan då kan jag inte tro. Men du får väl ta dig själv i kragen, räta ryggen, dra in magen, ta ett djupt andetag och gå till verket med ett skjutmått.
Tack för svar! Misstänker att 36mm är vad jag behöver. Skjutmått får det bli innan jag skrider till verket och försöker mig på att göra en egen lite mindre nyckel till vevlagret.

Hej, vild chansning, någon i Malmö som har ett riktställ som de skulle vilja låna ut någon dag för en symbolisk peng eller lämplig dryck? Skicka gärna PM i så fall.

Tack på förhand

Hej,

Visa bilaga 687335

Siffrorna beskriver gängan. 35mm ytterdiameter och gångstigning (pitch) på 1mm/varv.
Finns dock i båda fransk variant och Schweizisk - och den franska har båda högergängade. På den schweiziska är den ena sidan vänstergängad som BSA.
Eftersom den gångar ut sig är den troligen fransk.
Bytet till vänstergängad på ena sidan gör att trampkrafterna ska dra åt istället för att lossa. Samma skäl (fast spegelvänt) för gängning av pedalaxlar.

BSA-vevlager, som är vanligast på idag) har 1.37tum diameter (34.92mm) och 24 gängvarv per tum (TPI, lite mindre än 1mm/varv) så det är nära men inte riktigt samma. Och högersidan (vill jag minnas) är vänstergängad (”fel”håll så den inte ska lossna.

Hej,

Visa bilaga 687335
Svar: 35xP1 är "Koden till gängan. Där P1 anger stigningen i mm.

Siffrorna beskriver gängan. 35mm ytterdiameter och gångstigning (pitch) på 1mm/varv.
Finns dock i båda fransk variant och Schweizisk - och den franska har båda högergängade. På den schweiziska är den ena sidan vänstergängad som BSA.
Eftersom den gångar ut sig är den troligen fransk.
Bytet till vänstergängad på ena sidan gör att trampkrafterna ska dra åt istället för att lossa. Samma skäl (fast spegelvänt) för gängning av pedalaxlar.

BSA-vevlager, som är vanligast på idag) har 1.37tum diameter (34.92mm) och 24 gängvarv per tum (TPI, lite mindre än 1mm/varv) så det är nära men inte riktigt samma. Och högersidan (vill jag minnas) är vänstergängad (”fel”håll så den inte ska lossna.
Tack för ingående beskrivning! Det var en konstigt upplevelse för när jag trampade kunde jag se att en snurrade bakåt.. kändes helt bakvänt eftersom jag tänkte att den borde snurra åt samma håll som pedalen..

Mått är tagna och eventuellt så får jag en nyckel att använda utmed vägen levererad inom nån vecka. återkommer med bilder och resultat om det blir bra.

Halloj!

Är det någon, gärna i Jönköpingstrakten? som har ett verktyg för att demontera gamla xlr m970 vevarmar? Shimanos beteckning är tl- fc35, men det finns andra tillverkare.

Tar annars gärna emot förslag på hur jag får av vevarmen. Sjukt frustrerande!

Halloj!

Är det någon, gärna i Jönköpingstrakten? som har ett verktyg för att demontera gamla xlr m970 vevarmar? Shimanos beteckning är tl- fc35, men det finns andra tillverkare.

Tar annars gärna emot förslag på hur jag får av vevarmen. Sjukt frustrerande!
Blev nyfiken på hur M970-vevar såg ut, sökte på internet och hittadeatt verktyget säljs för 286 kr inkl frakt på Amazon

Hur många olika standarder och verktyg finns det egentligen för vevpartier och vevaxlar? Det känns som att varje tillverkare gör det till en sport att komma med så många olika egna standarder och verktyg som möjligt. ?
Handlar såklart i grunden om att hålla konsumenten som fånge i det egna specifika systemet.
Går ju till viss del att undvika om man är uppmärksam vid införskaffandet.

Hur många olika standarder och verktyg finns det egentligen för vevpartier och vevaxlar? Det känns som att varje tillverkare gör det till en sport att komma med så många olika egna standarder och verktyg som möjligt. ?

Ja, det är inte roligt alls. Jag har försökt att standardisera cyklar i familjen på DUB och standard HT2 vevpartier, men då kommer Shimano med en adapter till HT2 vevlager ...

Tycker att SRAM är bra på att undvika specialverktyg. Enda jag har behövt att köpa är en DUB vevlager verktyg, som också funkar till många 30 mm vevlager.

Handlar såklart i grunden om att hålla konsumenten som fånge i det egna specifika systemet.
Går ju till viss del att undvika om man är uppmärksam vid införskaffandet.

Jag vet inte om det handlar om det. Det är inte många som köper verktyg och i det här fallet fånger man inte in, det är "bara" systemet för att skruva på en vevarm. Tror att det ofta handlar mer om "egen lösning är bäst".

Att undvika kan dock vara svårt. En sak som är svårt att undvika är HT2 vevlager med mindre diameter än gamla standard. En annan är direct mount drev på vevparti. De flesta, förutom igen sram, har egen "standard" till det.

EDIT: Måste medget att det finns inlåsning. Vid t.ex. egen drev infästning standard är det, åtminstone delvis, direkt inlåsning. I det här fallet skulle inlåsning består av ett verktyg. Det funkar dock också som, indirekt, inlåsning. I inlägget ovan skiver jag att jag standardiserar cyklar i familjen precis för att undvika att behöva flera verktyg (och för att göra det mögligt att har en relativt små lager av slitdelarna).

Senast ändrad:
Jag vet inte om det handlar om det. Det är inte många som köper verktyg och i det här fallet fånger man inte in, det är "bara" systemet för att skruva på en vevarm. Tror att det ofta handlar mer om "egen lösning är bäst".

Att undvika kan dock vara svårt. En sak som är svårt att undvika är HT2 vevlager med mindre diameter än gamla standard. En annan är direct mount drev på vevparti. De flesta, förutom igen sram, har egen "standard" till det.

EDIT: Måste medget att det finns inlåsning. Vid t.ex. egen drev infästning standard är det, åtminstone delvis, direkt inlåsning. I det här fallet skulle inlåsning består av ett verktyg. Det funkar dock också som, indirekt, inlåsning. I inlägget ovan skiver jag att jag standardiserar cyklar i familjen precis för att undvika att behöva flera verktyg (och för att göra det mögligt att har en relativt små lager av slitdelarna).
Jag tänker inte främst på verktyg utan slit- och reservdelar. Mekar man själv blir det bara en ”bonus”. Dock inte för cyklisten.

Ok då var det dags igen, 22 mm konnyckel, någon som sitter på en sån? Ska ändra slaglängd på min Smashpot och saknar tyvärr en 22 konnyckel som behövs för att komma åt justera spacers.

Tyvärr inte, men ett skruvstäd, en 22mm blocknyckel och en fil så är du hemma och får lite träning på köpet

Mm men saknar 22 mm blocknyckeln också :) irriterande nog beställde jag skumringar från cykelkraft tidigare på dagen med frakt som kostar mer än ringarna....har mailat och frågat om jag kan komplettera ordern men det brukar ju typ aldrig hinnas numera.

ska byta vevparti på pendlaren och behöver en hylsa för sram dub bsa vevlager, någon i stockholm söderort som har en sådan att låna ut?

Hej,

Jag har en Specialized roubaix 2020 med vevpari från Praxis works som jag vill plocka bort, men får inte av vänster vevarm. Någon som har koll på eventuellt avdragarverktyg som passar?

Bilagor

• 20240422_204225.jpg
    20240422_204225.jpg
    526.4 KB · Besök: 74
Efter överentustiastiskt vevlagersextrahering skulle jag nu behöva låna gängtappar för vanligt bsa-lager. 1.37" 24TPI påstår Google.

Nära Karlskoga, helst cykelavstånd

har kört fast i ett hjulbygge där jag tänkte slippa ta bort kassetten…vilket såklart var en tankevurpa från min sida…

Edit pga. Ytterligare tankevurpa:

Någon som har ett shimanokombatibelt Frikransverktyg(!) i Malmö?
Ej kassettverktyg dock, de skiljer sig visst några tiondelar…
Exempelvis Park Tool FR-1.2 eller FR-1.3 skulle funka.

Edit: Löst på Biltema! :)

Senast ändrad:
Någon som har en polermaskin att låna ut i ca 20 min?
Tänkte fixa en repa på bilen och kommer självklart med finöl och kaffebröd.
Gärna i Göteborg.

Är det någon som sitter på ett sådant här verktyg (för att bygga om en Fox FIT4-gaffel till push-to-lock)?

Bilagor

• IMG_3658.jpeg
    IMG_3658.jpeg
    102.1 KB · Besök: 46
Hej, sitter någon med en avdragare för äldre Stronglight vevar med 23.35 mm som kan tänkas låna ut eller ännu bättre avyttra den?

Finns möjligen någon i Malmö/Lund/Södra Skåne som har en Towwhee bogserlina för barn att låna/hyra ut en vecka eller två för att prova på?

Ska på enklare cykelsemester i Skåne och grabben tycker motvind är orimligt jobbigt. :-)

Önskar låna inre lageravdragare i södra Stockholm. Verktyget kallas ibland blindhålsavdragare (tror jag). Det är för att dra ut ett navlager och diametern på hålet är 25 mm.

IMG_4524.jpeg

Senast ändrad:
Önskar låna inre lageravdragare i södra Stockholm. Verktyget kallas ibland blindhålsavdragare (tror jag). Det är för att dra ut ett navlager och diametern på hålet är 25 mm.

Visa bilaga 714295
Jag har en sån basic avdragare. Största biten går att få igenom hål på knappt 20 mm, men med största expanderpinnen så ska 25 mm gå utan problem. Finns i fisksätra.

Bilagor

• 20240724_175259.jpg
    20240724_175259.jpg
    352.5 KB · Besök: 56
Söker ett verktyg för att lossa låsringen till en 11 delad Campa kassett.
Någon som har en till låns i fem min, centrala Göteborg?

Tillbaka
Topp