[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Ett trick för att få klienterna byta lättare är att inte köra max effekt på alla APs också, utan dra ner effekten så mycket det går.

Frågan är om mitt unifi-nät räknas som enterprise, det har både band steering och min RSSI.
Enlig copiloten ovan så är det enterprise

FeatureHome Mesh (Deco, Eero, Orbi, etc.)Enterprise Wi‑Fi (Cisco, Aruba, Ruckus, UniFi, etc.)

Jag har en Cloud Gateway ultra med samma processor i en av mina installationer och den fungerar toppen. Sen är man ju inte så mycket och härjar i interfacet när det väl är uppsatt ändå.
Har en annan installation med Dream machine pro och de är rappare men inte väsenskilt.
Det enda jag reagerat på att det är segt är initiala laddningen av interfacet när man är remote.
Efter att ha bott in mig lite mer nu och funderat på var portarna egentligen sitter så lutar jag mer åt att köpa just en CGU, för då kan den sitta bakom TV:n där uttaget är och agera switch åt Xbox:en och eventuella andra mediaprylar som står där, sen kan jag gömma en separat AP (U7 Lite ser rimligast ut) lite mer centralt i lägenheten istället för i ett hörn, i klädkammaren (träväggar) där jag tänkt ställa in den stationära datorn och ändå drar en kabel för den. Det blir marginellt dyrare om jag räknar in att jag slipper köpa en switch till men jag får färre lådor att gömma vid TV:n.

Några nackdelar utom att jag tappar 6Ghz som jag ändå inte har några enheter som kör?

Jag ställer en nätverksfråga här även om det inte är mesh...

Min särbos brf försöker ta sig ur ett (eller egentligen två) avtal med Tele2.

Idag har det ett avtal gällande trafik som går ut snart. De vill byta till Bahnhof.
Problemet är att de även har ett avtal med Tele2 på själva coaxnätet, som löper 2 år till viket Tele2 givetvis vägrar att släppa.

I senaste förhandlingarna pratade T2 om att använda ett parallellt nätverk, vilket jag tolkar som att de även kan använda det ethernet som ägs av brf och som är ansluten till någon öppen fiber.

Men, nu till frågan. Säljaren pratade även om vertikalt när. Något han inte kunde förklara för min särbo vad han menade vad det är. Jag har aldrig hört talas om det och lyckas inte få något vettigt från Google eller chat gtp.

Någon som vet vad ett vertikalt nätverk är i relation till en brfs datanät?

Efter att ha bott in mig lite mer nu och funderat på var portarna egentligen sitter så lutar jag mer åt att köpa just en CGU, för då kan den sitta bakom TV:n där uttaget är och agera switch åt Xbox:en och eventuella andra mediaprylar som står där, sen kan jag gömma en separat AP (U7 Lite ser rimligast ut) lite mer centralt i lägenheten istället för i ett hörn, i klädkammaren (träväggar) där jag tänkt ställa in den stationära datorn och ändå drar en kabel för den. Det blir marginellt dyrare om jag räknar in att jag slipper köpa en switch till men jag får färre lådor att gömma vid TV:n.

Några nackdelar utom att jag tappar 6Ghz som jag ändå inte har några enheter som kör?
Blev den kombon. Bara precis fått igång det men det var betydligt lättare att få igång en grund-konfig än med Telenor-routern som jag fick skickad till mig ... Dessutom är gatewayen mycket mindre och lättare att placera.

Kommer antagligen mest skrapa på ytan av inställningar men ett separat VLAN+SSID för dum-smarta IoT-prylar ska jag nog ändå unna mig att försöka sparka igång.

JAg har en U7 Lite där det är mest tryck och tre numera rätt gamla AC Lite där det är lite lugnare. En av dem mesh:ad (som jag kallar det för när den har trådlös upplänk:-)). Kan inte säga att jag märker någon skillnad i prestanda rent praktiskt mot när det satt AC Lite även på den centrala placeringen. 45-50 enheter anslutna till wifi.

Utan en större mängd wifi 7 kompatibla klienter lär en wifi 7 AP inte leverera någon större skillnad. Den får anpassa sig till vad klienterna kan hantera. Bandbreddsmässigt brukar Unifis wifi5 AP:ar klara av 80 Mhz bandbredd i 5 Ghz bandet, medan de nya wifi 7 kompatibla klarar av upp till 320 Mhz, dvs 4x mer. Klara de även av 6 Ghz kan de samköra 2.4, 5 och 6 Ghz banden lär skillnad märkas.

Jag valde wifi7 med 6GHz rakt av för att ha det på plats. (hoppas kunna ignorera detta i många år nu)
Det är bara utomhus apn som inte stödjer 6GHz

Men kan inte påstå att jag ens försöker utnyttja den hastighet man kan nå.
Kör 80Mhz i 5g nätet och 160 i 6g.
Kör inte med MLO heller.

Har stabilt trådlöst över 500mbit överallt. Svårt o se att de skulle behöva gå fortare än så.

Har stabilt trådlöst över 500mbit överallt. Svårt o se att de skulle behöva gå fortare än så.

Så är det definitivt. Jag tänker mig att den dan det inte duger hemma så får min U7 Lite "rinna ner" i infrastrukturen och ersättas av något annat som huvud-apa.

Har ju dessutom bara 100Mbit uppkoppling. Men trots 2 pers som kör teams halva dagaran och barn som spelar och kollar på streaming-tv en del så ser det ut såhär en vanlig vecka. Högsta snittet var när vi kollade på 4K-film på onsdagskvällen, 30Mbit till en GoogleTV peakade det på.

1769172753012.webp

Så är det definitivt. Jag tänker mig att den dan det inte duger hemma så får min U7 Lite "rinna ner" i infrastrukturen och ersättas av något annat som huvud-apa.

Har ju dessutom bara 100Mbit uppkoppling. Men trots 2 pers som kör teams halva dagaran och barn som spelar och kollar på streaming-tv en del så ser det ut såhär en vanlig vecka. Högsta snittet var när vi kollade på 4K-film på onsdagskvällen, 30Mbit till en GoogleTV peakade det på.

Visa bilaga 813117
Teams drar ju 2-3 Mbit under pågående möte och spela är mer latens än bandbredd. Så vem som egentligen behöver mer än runt 100 Mbit egentligen vet jag faktiskt inte.

Det är ju när man tankar filer det märks, och det är inte ofta numera.

Men streaming i 4k hdr verkar ligga på 30-40Mbit. Så är det tre i hushållet samtidigt och man bara har 100Mbit är det kris.

Största gamern i familjen sitter på kabel.. men han tycker fortfarande blocketfyndade speldatorn för 2000kr duger å andra sidan.. fixar både Minecraft och Roblox i bra fps 😀

Teams drar ju 2-3 Mbit under pågående möte och spela är mer latens än bandbredd. Så vem som egentligen behöver mer än runt 100 Mbit egentligen vet jag faktiskt inte.

Jo gubben i särbons brf-styrelse. Han började argumentera för att de skulle ta 2,5 Gbit istället för 1 Gbit till lägenheterna, för då får man bättre bild på TVn 🤪

Det är mycket prat om Ubiquity här, och jag har varit nära köpknappen för att byta ut mitt Asus-baserade mesh där det ingår en nyare router och tre gamla Lyra Mini. (Aluminiumfolie i golvpappen gör sitt för radiosignaler mellan våningarna…)

Om en skulle föredra ett system från EU av någon av alla anledningar, är det någon som har erfarenheter av ett sådant?

Det är mycket prat om Ubiquity här, och jag har varit nära köpknappen för att byta ut mitt Asus-baserade mesh där det ingår en nyare router och tre gamla Lyra Mini. (Aluminiumfolie i golvpappen gör sitt för radiosignaler mellan våningarna…)

Om en skulle föredra ett system från EU av någon av alla anledningar, är det någon som har erfarenheter av ett sådant?
Det beror på vad problemet är. Är lyra för gammalt och du ska börja om så är det väl bara att välja o köpa. Gissar att tillverkat i EU blir svårt. Jag har nöjt mig med att undvika TP.

Mitt wifi fungerar numera bra sen jag kör med dedikerad router utan wifi. Jag har ingen lust att lägga massor med pengar så ska jag byta till Ubiquity så börjar jag nog med routern.
Tvärtom skulle kanske iofs funka för både dig och mig när jag tänker på det. Finns det Ubiquity mesh som inte är beroende av router av samma märke?

Jag är inte intresserad av att använda en sket mesh-puck som router och få timeout på DNS. Jag gissar att det är här många går bort sig.
Jag tycker jag bevisat att i mitt nät är det viktigast med en robust router i grunden och mitt nät är nog rätt typiskt. Runt 25-30 ip och det tyngsta som händer är nog fortnite uppdateringar
Visst, alla har inte 30 clienter men tvivlar på att det är problemet. De flesta av de 30 gör inget.

Nu inser jag att jag är jävligt sen på bollen men verkar som man kan köpa

Som styrs från kontrollermjukvara, inte från routern.

Sen är frågan om man behöver en enterprise lösning för 5-10 000 hemma.

Det beror på vad problemet är. Är lyra för gammalt och du ska börja om så är det väl bara att välja o köpa. Gissar att tillverkat i EU blir svårt. Jag har nöjt mig med att undvika TP.

Mitt wifi fungerar numera bra sen jag kör med dedikerad router utan wifi. Jag har ingen lust att lägga massor med pengar så ska jag byta till Ubiquity så börjar jag nog med routern.
Tvärtom skulle kanske iofs funka för både dig och mig när jag tänker på det. Finns det Ubiquity mesh som inte är beroende av router av samma märke?

Jag är inte intresserad av att använda en sket mesh-puck som router och få timeout på DNS. Jag gissar att det är här många går bort sig.
Jag tycker jag bevisat att i mitt nät är det viktigast med en robust router i grunden och mitt nät är nog rätt typiskt. Runt 25-30 ip och det tyngsta som händer är nog fortnite uppdateringar
Visst, alla har inte 30 clienter men tvivlar på att det är problemet. De flesta av de 30 gör inget.
Går ju att kika på MikroTik.

Alla deras AP:s funkar så. OCh alla går att köra utan att router som är en del av unifi-systemet, inga problem. Jag körde så i 10 år med en Edgerouter (som iofs också är UBNT men inte i unifi-ekosystemet).

Behöver, villhöver, osv.
Jag är sjukt nöjd med att det nu bara fungerar. Alla enheter ansluter dit jag vill att de ska ansluta osv.

Tyskt

Inte en aning om de är bra. Inte de snyggaste.
Verkar vara samma idé som Unifi med en OS-plattform som samlar grejerna. Men det är lite för mycket käck copy och lite för lite teknisk text och bilder för att det ska kännas riktigt som att det konkurrerar fullt ut.

Jag förstår ju orsaken till frågan om att undvika fler USA-produkter, men jag är ändå väldigt nöjd hittills med Unify-setupen. Konfade gatewayen, pluggade i AP:n och tryckte på "Adopt" sen funkade allt. Lite tröskel att förstå logiken i var vilken inställning är i UI:t bara, men inte egentligen svårt bara att det är utspritt lite beroende på vad man vill göra.

Jag håller på med att göra precis detta. Asus lyra trio som krävde omstart ganska ofta, köpte två trio men en funkade aldrig. Nu UniFi Dream Router 7 och Ubiquiti UniFi U7 Pro. Tyvärr kom en renovering emellan så jag hann aldrig sätta upp allt. :-)

Nu har jag inte kört UCG:n i så många månader så jag kan inte uttala mig om stabiliteten. Men Edgeroutern jag hade innan hade upptid på flera år och omstart av accespunkter har jag behövt göra någon enstaka gång på de 10+ år jag kört UBNT-grejer. Tror du kommer bli nöjd :D

Tillbaka
Topp