[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Enligt det resonemanget bör det ju gå att få in fett genom de icke-täta tätningarna via kolven.

Gick bra, bara att torka av resterna efteråt. Får se hur länge det håller tyst.
Njae, ite om det är ytan ytterst som gnessar emot, behöver ju inte släppa igenom något.

Frågan har säkert varit uppe...

Motortvätt, är det något som man ska göra eller undvika? Bilen i fråga är en 12 år gammal golf med skitigt motorrum (damm).

Motortvätt, är det något som man ska göra eller undvika? Bilen i fråga är en 12 år gammal golf med skitigt motorrum (damm).
Jag gillar inte att tvätta saker öht och jag skulle aldrig göra en motortvätt. Om man menar att blåsa med en högtryckstvätt som en tok. Men jag kanske har fel. För mig känns det i så fall mer lämpligt att torka av saker med en trasa.

Vissa kommer säga ja inga problem andra undvik. Jag har gjort det nångång på jobbet blåst rent direkt efter med luft har inte haft nåt problem. Men oftast brukar jag bara torka av utan något vatten.

Tjena!

Vet inte hur många gånger jag blåst på med högtrycken under huven på en bil. Båda privat och i jobb. Bara man håller sig borta från säkringar, batteri och generator så är det inga problem.
Är det en Alfa med 2,0TS ska man täcka tändstifts brunnarna också.

Jag kör inte högtryck, men motortvätt är ju inga problem. Gäller som sagt bara att undvika att spola direkt på elektriska komponenter.
Att öppna huven och kolla hur det ser ut säger en hel del om hur ägaren tar hand om bilen. Är det rent där kan man vara ganska säker på att bilen är väl omhändertagen i övrigt också.

Jag kör inte högtryck, men motortvätt är ju inga problem. Gäller som sagt bara att undvika att spola direkt på elektriska komponenter.
Att öppna huven och kolla hur det ser ut säger en hel del om hur ägaren tar hand om bilen. Är det rent där kan man vara ganska säker på att bilen är väl omhändertagen i övrigt också.

:-)

1769073992734.webp

Lyfter man på lådan så är det dock rätt skitigt där under kan jag meddela.

Brukar högtryckstvätta motorrummet på min 11 år gamla Skoda varje vår. På tvättinrättning. Inga problem så här långt.

Lite frågor:

1. Vad krävs för att regga om sin skåpbil till totalvikt över 3500 kg? Förstår att det ska till någon form av intyg från tillverkaren? I detta fallet handlar det om en Mercedes Sprinter.

2. De där husbilarna som är reggade för 3800/4100 kg och uppåt (till typ jättetunga), vilket körkort körs de på? Förstår att körkort innan -96 eller vad det är fungerar, men får man köra dem på C-kort också?

Lite frågor:

1. Vad krävs för att regga om sin skåpbil till totalvikt över 3500 kg? Förstår att det ska till någon form av intyg från tillverkaren? I detta fallet handlar det om en Mercedes Sprinter.

2. De där husbilarna som är reggade för 3800/4100 kg och uppåt (till typ jättetunga), vilket körkort körs de på? Förstår att körkort innan -96 eller vad det är fungerar, men får man köra dem på C-kort också?
Räcker med C1 (upp till 7500 kg) om man skall ta nytt körkort bara för att få köra husbilen.

Frågan var nog mer sån här: Får man med sitt C-kort får köra en sån där specialreggad husbil som folk kör med gamla B-kort?
Ja

Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.

En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Tack för svar! Vad tror vi om den här då:

Skall du regga din skåpbil till högre totalvikt och/eller skall du regga om den till personbil klass II? Om nu dina två frågor hänger ihop.

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
För att höja totalvikten behövs precis som du säger ett intyg från tillverkare eller generalagent. Helt söker på att det är jättevanligt på Sprinter, så Mercedes sverige vet säkert. Fötutsatt förstås att din bil är en sådan som faktiskt klarar den högre vikten, annars är ju läget ett annat.

om du inte redan äger en sprinter och därmed svarte petter skulle jag fundera att titta vidare. en av marknadens mest rostangripna vagnar.

Skall du regga din skåpbil till högre totalvikt och/eller skall du regga om den till personbil klass II? Om nu dina två frågor hänger ihop.

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
För att höja totalvikten behövs precis som du säger ett intyg från tillverkare eller generalagent. Helt söker på att det är jättevanligt på Sprinter, så Mercedes sverige vet säkert. Fötutsatt förstås att din bil är en sådan som faktiskt klarar den högre vikten, annars är ju läget ett annat.
Det är lite luddigt kring vilket fordon det faktiskt ska vara kan man säga, men rent generellt är det en personbil (minibuss, 8 passagerare, totalvikt 3500 kg) i nuläget, som eventuellt skulle kunna bli en personbil klass 2 >3500 kg i ett senare skede.

Det är en lös frågeställning i nuläget, men uppskattar svar!😊 Jag började med att regga om bilen från färdtjänstbuss med bakgavellift och en massa grejer, till minibuss utan sådant plus dragkrok. Kollade med två besiktningsföretag och det var helt omöjligt att komma i kontakt med besiktningsingenjörerna. Jag gjorde vad jag tyckte var lämpligt, men om jag fått ett samtal med dem innan besiktningstillfället hade det varit smidigare. Nu fick jag fylla i en lapp med ändringar som gjorts på plats, men den hade jag gärna haft koll på innan besiktningen. Mycket märkligt att jag trots ganska många försök inte kunde få tag i dem..

Nu gick det utan bekymmer denna gång, men vid en faktisk omreggning till husbil är det ju massvis med mer avancerade saker att ta hänsyn till. Förstår att det är mitt ansvar att ställa fordonet i ett skick som är besiktningsbart, men ett litet samtal med faktiska människor brukar leda snabbast framåt inom områden man inte har stenkoll på..

om du inte redan äger en sprinter och därmed svarte petter skulle jag fundera att titta vidare. en av marknadens mest rostangripna vagnar.
Hämtar man bilen i Jokkmokk (där den levt hela sitt liv) följt av ordentlig omsorg på en bil som rullar ytterst sporadiskt är det inga större bekymmer tror jag inte. Men man förstår ju att det generellt är stora problem med rosten på dessa. Märkligt när typ alla andra biltillverkare kommit till rätta med rosten numer. Blev överraskad av att en gammal skrothögs-Renault från typ 2005 hade galvad plåt i hela karossen, men antar att de flesta tillverkare har det. Min egen Sprinter har galvade bakdörrar som är enda stället jag sett plåt utan lack på, men om hela karossen är galvad eller ej har jag inte koll på.

Det är lite luddigt kring vilket fordon det faktiskt ska vara kan man säga, men rent generellt är det en personbil (minibuss, 8 passagerare, totalvikt 3500 kg) i nuläget, som eventuellt skulle kunna bli en personbil klass 2 >3500 kg i ett senare skede.

Det är en lös frågeställning i nuläget, men uppskattar svar!😊 Jag började med att regga om bilen från färdtjänstbuss med bakgavellift och en massa grejer, till minibuss utan sådant plus dragkrok. Kollade med två besiktningsföretag och det var helt omöjligt att komma i kontakt med besiktningsingenjörerna. Jag gjorde vad jag tyckte var lämpligt, men om jag fått ett samtal med dem innan besiktningstillfället hade det varit smidigare. Nu fick jag fylla i en lapp med ändringar som gjorts på plats, men den hade jag gärna haft koll på innan besiktningen. Mycket märkligt att jag trots ganska många försök inte kunde få tag i dem..

Nu gick det utan bekymmer denna gång, men vid en faktisk omreggning till husbil är det ju massvis med mer avancerade saker att ta hänsyn till. Förstår att det är mitt ansvar att ställa fordonet i ett skick som är besiktningsbart, men ett litet samtal med faktiska människor brukar leda snabbast framåt inom områden man inte har stenkoll på..
Tänker att många borde ha koll efter hela vanlife-grejen? Många som gjort resan före dig?

Edit. Tycker man titt som tätt ser gamla amerikanska vans reggade som lastbil på blocket så går gör det ju. Men då snackar vi lastbil med lustiga reflexer bak etc. Inte pb2

Nu gick det utan bekymmer denna gång, men vid en faktisk omreggning till husbil är det ju massvis med mer avancerade saker att ta hänsyn till.
Just det där visade sig tvärt om vara väldigt enkelt om man inte rör fordonet i sig, och läst vad som gäller i förväg. Men jag fick tag i en firma här i Göteborg där jag fick kontakt och kunde fråga exakt vad de ville att jag hade med till besiktningen så jag kunde skriva vad som var ändrat i förväg.

Nu vet jag inte hur nya generationerna är, men sist jag körde mycket skåpbil för 10-15 år sen så var Sprinter de enda som gick att köra längre än några kvarter i stan utan att avlida av bristande komfort och körkänsla. Men konkurrenterna kanske löst det där? Att Mercedes inte verkar ha en galv-balja stor nog och därför inte galvar de här bilarna är ju dock väldigt märkligt, det håller jag med om.

Karosserna är generellt bättre på att stå emot rost i dag, vad jag har förstått, men många underreden har fortfarande stora problem med korrosion. Volvo V70 ur förra generationen var helt hopplösa, exempelvis. Jag har tittat på flera med rostiga balkar, och pratar man med en besiktningsman brukar man få trettio modeller till att lägga på listan. Skulle tro att @Kneecap har sett det mesta när det kommer till detta.

Att moderna bilar inte rostar tycks vara en seglivad myt.

Nu vet jag inte hur nya generationerna är, men sist jag körde mycket skåpbil för 10-15 år sen så var Sprinter de enda som gick att köra längre än några kvarter i stan utan att avlida av bristande komfort och körkänsla. Men konkurrenterna kanske löst det där? Att Mercedes inte verkar ha en galv-balja stor nog och därför inte galvar de här bilarna är ju dock väldigt märkligt, det håller jag med om.
Hade inte Mercedes överlag stora och kostsamma rostproblem under tidigt 2000-tal, och var därmed tvungna att leverera extra bra under nästkommande generationer? Isf var det kanske dessa som höll ihop för din del?

Hade inte Mercedes överlag stora och kostsamma rostproblem under tidigt 2000-tal, och var därmed tvungna att leverera extra bra under nästkommande generationer? Isf var det kanske dessa som höll ihop för din del?
Det gällde nog mest personbilarna. Sprintern rostar nåt kopiöst fortfarande och har gjort länge. Men den är väldigt bra att köra fram tills den rostar av.

personbilarna hade ju länge varit i toppklass när man införde någon egen 30-års garanti för rost. några år senare kom rostskandalen...

vet inte om man i fabrikerna hade infört någon ny kanske miljövänligare process, men misstanke om det kan finnas?

mb är inte ensamma. t ex volvo 1974 utrotades snabbt på grund av någon ny metod för grundlack.

när det gäller sprinter tycks de som försetts med annan lack än vit klara sig bättre rent optiskt. ursprunget till sprinter är förresten hanomag, som mb tog över tror jag 70-tal. länge rörde det sig om badgade hanomag med en stjärna i fronten. fabriken tillverkade också länge vw crafter, lika rostiga.

en annan bil som säljs mb-badgad är nämnda renault kangoo,

Senast ändrad:
Karosserna är generellt bättre på att stå emot rost i dag, vad jag har förstått, men många underreden har fortfarande stora problem med korrosion. Volvo V70 ur förra generationen var helt hopplösa, exempelvis. Jag har tittat på flera med rostiga balkar, och pratar man med en besiktningsman brukar man få trettio modeller till att lägga på listan. Skulle tro att @Kneecap har sett det mesta när det kommer till detta.

Att moderna bilar inte rostar tycks vara en seglivad myt.

Tjena!

Sista generationens V70 är riktiga rosthögar, inte lika illa som Passat men dåliga är dom.
Bakvagnar på Audi, Mercedes m.m. börjar bli riktigt dålig på bilar som är 10-12 år gamla. Något äldre och det är katastrof.
En station hade inne en Audi A8 från 2011, bakvagnen gick av när dom körde ner i bromsprovaren.
En A4 från 2016 med enormt rosthål i bakvagnen är ett annat exempel.
Volvo på SPA plattformen börjar få mycket synlig rost på både bak och framvagn efter några år.
Börjar se en del tendenser i karrossplåt också.
Nej, nyare bilar är inte rostfria på något sätt.

Tjena!

Sista generationens V70 är riktiga rosthögar, inte lika illa som Passat men dåliga är dom.
Bakvagnar på Audi, Mercedes m.m. börjar bli riktigt dålig på bilar som är 10-12 år gamla. Något äldre och det är katastrof.
En station hade inne en Audi A8 från 2011, bakvagnen gick av när dom körde ner i bromsprovaren.
Volvo på SPA plattformen börjar få mycket synlig rost på både bak och framvagn efter några år.
Tack. Diskuterade detta med en forummedlem som bergsäkert slog fast att så inte var fallet.

Tjena!

Det var meningen att du skulle skriva att min E220 årsm 2014 var oförstörbar.

Tjena!

Jag har låtit rostskyddsbehandla mina bilar på Dinitrol-center med 6-7 års mellanrum och första gång när bilskrället varit något år gammal - och har aldrig haft problem med rost. Alltid VAG av något märke och modell. Och på ett center med gott rykte. Somliga slarvar. Och till kostnaden av en uppsättning nya däck.
De rostskyddsgarantier tillverkarna ger gäller genomrostning och inget annat.

Hur petigt är det med läckage på besiktningen?
Är det troligt att det här går igenom om det ser ut som på bilden?
Var går gränsen?
Bränslepump till dieselvärmare.
@Kneecap kanske kan kommentera även om jag förstår att det inte är en garanti för utfallet på besiktning.

20250401_113934.webp

Var går gränsen?
@Kneecap kanske kan kommentera även om jag förstår att det inte är en garanti för utfallet på besiktning.

Visa bilaga 813690
Bör nog inte droppa aktivt under besiktningen i alla fall?

Var går gränsen?

Visa bilaga 813690

Tjena!

Bränsleläckage är anmärkning på oavsett mängd. Men lite som 42:an säger, vi måste ju se att det är ett aktivt läckage. Jag antar att det där inte läcker om man inte använder värmaren.

Oavsett så skulle jag se till att laga felet innan.

Tjena!

Bränsleläckage är anmärkning på oavsett mängd. Men lite som 42:an säger, vi måste ju se att det är ett aktivt läckage. Jag antar att det där inte läcker om man inte använder värmaren.

Oavsett så skulle jag se till att laga felet innan.
Nej det läcker inte när värmaren inte går så man kan ju rycka säkringen och torka av så gott det går 😜.
Dilemmat är att det troligen är pumpen som läcker och den är svår att få tag i. Min vanliga serviceverkstad ville inte ta i det.
Men då får jag leta vidare efter någon verkstad som kan byta den.

Bakvagnen på 2014 E-klass sjunker ihop efter ett dygn eller så, och behöver 30s för att pumpa upp sig inför avfärd. Hur stort hål i plånboken kan jag räkna med om luftdämparna bak behöver bytas?

IMG_2786.webp

Bakvagnen på 2014 E-klass sjunker ihop efter ett dygn eller så, och behöver 30s för att pumpa upp sig inför avfärd. Hur stort hål i plånboken kan jag räkna med om luftdämparna bak behöver bytas?

Visa bilaga 814602
För alla som undrat: två nya luftdämpare bak inkl byte kostar 14.200:- hos lokala trevliga AD-killen, 19.800:- hos slöa, dryga märkesverkstan.

Delarna kostar nånstans mellan 1/2 och 1/3 av AD-verkstans pris. Gissar på att det de tar är helt rimligt.

Motorn i en Skoda Fabia årsmodell 2019(?) har vid de tre senaste körningarna ryckt till en gång per körning och vid det första och kraftigaste rycket blinkade en gul motorvarningsikon till. Den har gått en hel del kortkörningar i kyla på sistone. Kan ryckningarna ha något att göra med att den inte har blivit tillräckligt varm? Inga problem med motorn sen tidigare. Bilen har bara gått ca 1300 mil, men servicehistoriken är oklar.

Vid körningen när den ryckte till första gången uppnådde åtminstone kylvattentempen under samma körning vad jag tror är normal temp (det är inte min bil, så jag har inte riktig koll).

Vågar jag köra vidare eller bör jag kontakta en verkstad? Hade det varit ett allvarligt problem borde väl varningsikonen vara rödfärgad?

Senast ändrad:
Motorn i en Skoda Fabia årsmodell 2019(?) har vid de tre senaste körningarna ryckt till en gång per körning och vid det första och kraftigaste rycket blinkade en gul motorvarningsikon till. Den har gått en hel del kortkörningar i kyla på sistone. Kan ryckningarna ha något att göra med att den inte har blivit tillräckligt varm? Inga problem med motorn sen tidigare. Bilen har bara gått ca 1300 mil, men servicehistoriken är oklar.

Vid körningen när den ryckte till första gången uppnådde åtminstone kylvattentempen under samma körning vad jag tror är normal temp (det är inte min bil, så jag har inte riktig koll).

Vågar jag köra vidare eller bör jag kontakta en verkstad? Hade det varit ett allvarligt problem borde väl varningsikonen vara rödfärgad?

Tjena!

1300 mil på sex år? Känns som att den gått mestadels väldigt korta sträckor. Känns som att det finns en liten risk för att den beckat igen.

Tillbaka
Topp