Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

VARNING FÖR GNÄLLIGT INLÄGG!

Ja det har kommit mycket snö på en gång i Stockholm och det var varit stora brister i snöröjningen den här vintern.

Det är många som har gnällt på att snöröjning av cykelbanorna görs på bekostnad av framkomligheten på gångbanorna.

En del av min pendlingssträcka har en dubbelriktad cykelbana intill gångbanan, med parkeringsplatser ut mot vägbanan. Snöröjningen av cykelbanan är obefintlig varje vinter oavsett snömängder. Det är snarare så att snön från gångbanan plogas ut på cykelbanan så det ligger kvar drivor med snö på cykelbanan.

Detta gör att gång- och cykeltrafiken får försöka samsas på den snöröjda delen med ömsesidig hänsynstagande. Det är dock inte alla som fattar detta utan man får ofta kommentarer som "DU ska cykla på cykelbanan" och så pekar de på snövallen....??

Det är inte heller poppis att cykla ute i vägbanan där hastighetsbegränsningen är 50 km/h och således tillåtet att framföra cykel på.

Så nu är den bristande snöröjningen felanmäld till Stockholms stad, så får vi se hur länge det dröjer innan det åtgärdas.

Visa bilaga 812748
Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk som går blir utsatta för skrik av cyklister för att de inte går på "gångbanan" så det är inte helt omöjligt att det är resultatet av det som en del av oss blivit utsatta för.

Helt rätt, man ska cykla på vägen om cykelbanan inte är lämplig. Hoja på gångbanan är inte ok. Sen ska folk bli skällda på när de dräller i cykelbanan. Först en ringklocka och om det inte hjälper så får man bröla lite klädsamt.

Pendlade hem på lunchen. Dagsljus, medvind och ohalt underlag fick upp snitthastigheten i svindlande 23 km/h. Några dagar till med såna här förhållanden så är jag redo att välkomna nästa snösmocka…

Yes, hunnit dra en välgörande Sävar-runda och besökt Din Vet för vikt och Arken Zoo för belönings-korv. Såg bitvis ingenting i dimma och snöblindhet!!
Bra grepp, kan snart bli elak skare. (Jackan bytte från grön, till svart utseende.)

Första cykelpendlingen på jag vet inte, kanske fem veckor, pga bättre och sämre anledningar. Sämsta anledningen var väl att båda cyklarna var ur skick, antingen fungerande bromsar men inga dubb, eller dubb men inga bromsar. Äntligen materialansvar taget och meningen med arbetsdagen dubblas direkt!
Det är OK att unna sig en ny cykel om fördröjningen i verkstan blir för stor ..

En hel del medcyklister ute även innan kl 7 på morgonen. Glömde berätta att jag igår mötte en löpare i kortkort och en cyklist med korta löparshorts. Tyckte det såg lite svalt ut.

Kör nu halvdubbade 42 mm och det var inte så smooth som jag hade tänkt. Alltså snikvarianten av Marathon Winter där bara de två raderna i mitten har monterade dubb. Men det är kanske för att det är nya, spretiga dubb också medan de smalare Winter med 240 dubb gått ett år eller två och sjunkit in en hel del. Annars tyckte jag att större däck var en vinnare i höstas, 47 istf 35 mm flyter ju fram så fint genom stan även om de väger mer förstås.

VARNING FÖR GNÄLLIGT INLÄGG!

Ja det har kommit mycket snö på en gång i Stockholm och det var varit stora brister i snöröjningen den här vintern.

Det är många som har gnällt på att snöröjning av cykelbanorna görs på bekostnad av framkomligheten på gångbanorna.

En del av min pendlingssträcka har en dubbelriktad cykelbana intill gångbanan, med parkeringsplatser ut mot vägbanan. Snöröjningen av cykelbanan är obefintlig varje vinter oavsett snömängder. Det är snarare så att snön från gångbanan plogas ut på cykelbanan så det ligger kvar drivor med snö på cykelbanan.

Detta gör att gång- och cykeltrafiken får försöka samsas på den snöröjda delen med ömsesidig hänsynstagande. Det är dock inte alla som fattar detta utan man får ofta kommentarer som "DU ska cykla på cykelbanan" och så pekar de på snövallen....??

Det är inte heller poppis att cykla ute i vägbanan där hastighetsbegränsningen är 50 km/h och således tillåtet att framföra cykel på.

Så nu är den bristande snöröjningen felanmäld till Stockholms stad, så får vi se hur länge det dröjer innan det åtgärdas.

Visa bilaga 812748
Svarar mig själv...

Plötsligt händer det!
Idag var ovan avbildade cykelbana plogad med bara rester av snö kvar på.
Oavsett var det helt klart cyklingsbart igen - happy days!

Helt rätt, man ska cykla på vägen om cykelbanan inte är lämplig. Hoja på gångbanan är inte ok. Sen ska folk bli skällda på när de dräller i cykelbanan. Först en ringklocka och om det inte hjälper så får man bröla lite klädsamt.
Du har så klart helt rätt, man ska inte cykla på gångbanan. På den här sträckan har dock gjort, främst tidig morgon då det är väldigt få gångtrafikanter ute. Och har det varit det har jag rullar förbi väldigt försiktigt och ibland stannat och lett cykeln förbi dem.
Hellre det än att ha en sönderstressad bilist bakom mig.

Tämligen ordinär pendling.

Liten tant på elcykel vid Tegelbacken som svänger ut framför mig precis när jag håller på att köra om.

När jag sen påtalar i vänlig ton att det är bra att se sig för får jag till svar "det är du som kör om som ska se dig för"
Suck....

Tämligen ordinär pendling.

Liten tant på elcykel vid Tegelbacken som svänger ut framför mig precis när jag håller på att köra om.

När jag sen påtalar i vänlig ton att det är bra att se sig för får jag till svar "det är du som kör om som ska se dig för"
Suck....
Idiot. Men hon kommer att se sig för nästa gång.

Jag använder ringklockan för att signallera att jag är på gång att passera. Särskilt om framförvarande närmar sig annan cyklist, brunnslock, vattenpöl, snöfläck, skräp eller annat som triggar svängreflex. Att folk ska vända på huvudet för att se vad bakomvarande håller på med är ju önsketänkande.

Idag hände inget. Men häromdagen däremot, under en omväg hemåt, kommer nån (kanske en idiot?) från stanhållet på sin eltrampmoppe i tunneln under mikrofonvägen (Hägersten) och skär kurvan på ett riskfyllt vis, varpå jag spontant frågar om vederbörande är dum huvudet och fick en motfråga tillbaks med exakt samma ordalydelse. Hann varken svara eller uppepa frågan, men hörde vederbörande göra grymtande arga ljud som försvann i fjärran. Ångrade att jag frågade, nöjd med att jag iaf hade koll.

3 bar i däcken så hyffsat rull ändå.
Kan bekräfta ovan skribents observation att snösvängen i söderort (Stockholm) har jobbat dubbelskift i natt. Typ alla snövallar och oplogade cykelbanor var röjda i morse.

Idag ganska händelselöst. Tycker alla jag såg uppförde sig bra och vägarna är nästan "normala" nu (förutom Ringvägen såklart).

Igår fattade jag ett felaktigt beslut dock. Rullade över övergångsstället vid Ringvägen, nedanför Skanstullsbron, och en cyklist kom på Ringvägen österut och skulle svänga upp mot bron.
Han såg ut att komma med fart så jag saktade ner. Han verkar dock ha haft koll på läget och tänkt cykla bakom mig så han fick justera sin kurvtagning med ett ljudligt "hjälp".
Jag borde kanske inte ha saktat ner i det läget. Dock tycker jag att han kom lite fort* med tanke på att gående har grönt där.

* Det kändes så från mitt håll. Kanske var det inte så

Igår korsade jag Huddingevägen vid McD Årsta och skulle sedan över första övergångsstället vid Östbergavägen. Det är inte några pilar i gatan framför ÖG på endera sidan, så jag skulle väl ha stannat för trafik, även om cyklister har egen passage. Nu stannade en bil för cyklisten före mig och stod kvar, så jag cyklade på. Då kom en moped förbi bilen och fick tvärbromsa. Vi kallade varandra idiot och dåre, och när han körde iväg så skrek han "Jag har företräde".

Jag gissar att det rent tekniskt stämmer, men man får väl inte köra om ett annat fordon som stannat vid ett övergångsställe?

Igår korsade jag Huddingevägen vid McD Årsta och skulle sedan över första övergångsstället vid Östbergavägen. Det är inte några pilar i gatan framför ÖG på endera sidan, så jag skulle väl ha stannat för trafik, även om cyklister har egen passage. Nu stannade en bil för cyklisten före mig och stod kvar, så jag cyklade på. Då kom en moped förbi bilen och fick tvärbromsa. Vi kallade varandra idiot och dåre, och när han körde iväg så skrek han "Jag har företräde".

Jag gissar att det rent tekniskt stämmer, men man får väl inte köra om ett annat fordon som stannat vid ett övergångsställe?
Enligt Transportstyrelsen:
Skärmavbild 2026-01-21 kl. 13.18.44.webp

Normalt.
Taxi in i Tussmöterondellen blinkar vänster. Oj tänker jag, en som visar vart han ska.
Inne i rondellen upphör dock allt blinkande och killen kör rakt fram, blinkar ej ut ur rondellen.
Vänstersväng var aldrig aktuellt. Inga tecken på att det fanns beslut om ändring av färdväg.
Normalt.

Hade ju vart bra med en mer generisk regel som inte kräver formellt övergångsställe utan även gäller informella ej utmärkta som finns i snart sagt varje byklunga i glesbygden. Ett omkörningsförbud där det kan misstänkas att det kan finnas korsande trafik från ena byhalvan till den andra.

Mitt ex var med om att grannflickan 5 år skulle cykla över till granngården för att bada i dammen som exets far vart med och byggt. Första bilen saktade in för henne, andra bilen tryckte gasen i botten för att göra en riktigt fräsig omkörning med ett rykande färskt, efterlängtat körkort. Snacka om dödsfälla när första bilen saktar in, föraren och frun båda ler vänligt åt det gulliga barnet och vinkar åt henne att passera.

Senast ändrad:
Jag använder ringklockan för att signallera att jag är på gång att passera. Särskilt om framförvarande närmar sig annan cyklist, brunnslock, vattenpöl, snöfläck, skräp eller annat som triggar svängreflex. Att folk ska vända på huvudet för att se vad bakomvarande håller på med är ju önsketänkande.
Problemet är väl att det då skulle bli "italiensk körstil" med ständigt pinglande med ringklockan...

Samt det uråldriga problemet med att om man pinglar för tidigt så får skäll för att man inte pinglar, eller så pinglar man närmare den man ska passera och får höra att "oj vad du skräms, du får ju pingla innan du passerar".... Klassisk hur man än gör så har man .... osv.

Problemet är väl att det då skulle bli "italiensk körstil" med ständigt pinglande med ringklockan...

Samt det uråldriga problemet med att om man pinglar för tidigt så får skäll för att man inte pinglar, eller så pinglar man närmare den man ska passera och får höra att "oj vad du skräms, du får ju pingla innan du passerar".... Klassisk hur man än gör så har man .... osv.
Jag föredrar att vara tydlig i trafiken istället för att hoppas på att folk utvecklar ögon i nacken eller lär sig att vänta på grönt. Aldrig någonsin har någon sagt ett pip om att jag plingar vid passering. Jag plingar ofta hela passeringen om någon är långsam att genomföra förflyttning till höger.

Idag var det lite motvind i Tjockholm och många nyårslöften ute och vinglade utan baklyse.

Tunt vintrigt snötäcke på småvägarna. Stora cykelstråken var välpistade.

En skruv till ett av stänkskärmsstagen visade sig ha ramlat loss. Böjde till en fullösning längs vägen, men får fixa en något bättre fullösning innan hemfärd.

Tillägg
Sturegatan i Sundbyberg var inte att leka med. Som en välpolerad curlingbana. Det var några bilar framför mig vid fyrvägsstoppet ut mot ekensbergsvägen. När jag satte ner foten och kände hur halt det var och även såg hur svårt bilarna hade att komma igång valde jag att leda cykeln på trottoaren istället. Jag hade haft svårt att komma igång med mina slitna bakdubbar…

Senast ändrad:
Vanlig pendling idag, en del blåst och lite snö i luften.
Iakttagelse: gångbanan utmed Torsgatan norrgående var helt rensopad, medan cykelbanan intill var helt orörd.
Felanmälde detta till Staden så de hinner sopa även cykelbanan innan det fryser på framöver

Kom iväg tidigt och fick rulla mysigt tyst på tunt nattsnöade småvägar genom förorten i början. Kul hur mycket lättare dubbdäcken rullar på lite snö/is, känns det som iaf, jämfört med när man sen kommer ut på blöt asfalt.

Buongiorno allesammans!
Röda dagar, VAB dagar, snöstorms dagar osv som ställt till det. Men äntligen årspremiär även för mig!
Flera julklappar som blev av med oskulden och allt fungerade suveränt! Lämnade kidsen så sen start. Odrammatiskt och ganska så ensam pendling. Den utlovade vinden från öst realiserades som antingen 100% nordlig eller 100% sydlig.

Om det var i Stockholm så flög just en sjöräddningshelikopter över mitt hus lite på snedden och avslöjade på ett praktiskt sätt att det är märkbart ostlig vind här.
Viva säger 8 - 10 m/s ostligt även långt in i skärgården.

Tunt vintrigt snötäcke på småvägarna. Stora cykelstråken var välpistade.

En skruv till ett av stänkskärmsstagen visade sig ha ramlat loss. Böjde till en fullösning längs vägen, men får fixa en något bättre fullösning innan hemfärd.

Tillägg
Sturegatan i Sundbyberg var inte att leka med. Som en välpolerad curlingbana. Det var några bilar framför mig vid fyrvägsstoppet ut mot ekensbergsvägen. När jag satte ner foten och kände hur halt det var och även såg hur svårt bilarna hade att komma igång valde jag att leda cykeln på trottoaren istället. Jag hade haft svårt att komma igång med mina slitna bakdubbar…
Delar av min väg var sopad (såg blankt ut) men ej saltad, funkar okej för mig med fulldubbat men när man såg fotgängare som halkade runt så förstår man att det är halt… på andra delar var det gångbanan som var sopad.

Minus en 3-4 grader och grådis i dag. Intressant, att cykla genom! Tvunget att regelbundet stanna, för att hand-tina is-skorpan från skidglasögat. Underlaget var plogat, att kännas som vågsvallad havsbotten. Guppguppguppgupp!
Flanörer hade tinat upp till gott humör, i det milda vädret. Bra möten!
Blev lite surrat med ryttaren av en riktigt fin arbetshäst. En joggare impades av vår fart, runt första 90graders kröken i Anumark.. 😄
Jag kom hem igenisad (ljus pansar) framtill, och med en önskan om att få såga upp bäckenet? (Vissa delar ville nämligen uppåt.)
Trefika med grannarna, utomhus! Vi saknade snart varmt solsken. 🥶
-Över helgen o en vecka framåt, får vi åter minus 15 torrare grader.

Ungefär samma väglag på hemvägen isigt där de bara hade sopat och vafan jag glömde ju att imorse när jag blev omcyklad på Årstafältet så fick jag ett glatt godmorgon och sånt gör ju gott, tack detsamma om du kanske hänger här !😃 Mange

Kall sidovind, eller så bara jag som var allmänt klen idag.
Har nu 2 dagar i rad cyklat om 2 olika personer på höger sida på ungefär exakt samma ställe, då de envist cyklat på vänster sida av vägen. Detta är alltså på en av Sthlms prioriterade cykelvägar, så typ autobahn jämfört med normala cykelvägar...

Kall sidovind, eller så bara jag som var allmänt klen idag.
Har nu 2 dagar i rad cyklat om 2 olika personer på höger sida på ungefär exakt samma ställe, då de envist cyklat på vänster sida av vägen. Detta är alltså på en av Sthlms prioriterade cykelvägar, så typ autobahn jämfört med normala cykelvägar...
vad händer när du plingar?

Tillbaka
Topp