Hur var din cykelträning idag?

Det är nog inte särskilt många som verkligen klarar hålla sin "Zwift uppmätta ftp" i 60 minuter, förekommer så klart men ej vanligt. Om ftp verkligen ska vara ett värde man klarar hålla i 60 minuter skulle nog en kraftigt övervägande majoritet behöva justera ner ftp värdet. 🙃 Själv (tror jag) att jag klarar hålla ca 95-96% av mitt ftp under en timme (en väldigt bra dag) på en smart trainer men det är tortyr på hög nivå. :cry:
För att parafrasera Kent: Bara tanken gör mig svag.

Det är nog inte särskilt många som verkligen klarar hålla sin "Zwift uppmätta ftp" i 60 minuter, förekommer så klart men ej vanligt. Om ftp verkligen ska vara ett värde man klarar hålla i 60 minuter skulle nog en kraftigt övervägande majoritet behöva justera ner ftp värdet. 🙃 Själv (tror jag) att jag klarar hålla ca 95-96% av mitt ftp under en timme (en väldigt bra dag) på en smart trainer men det är tortyr på hög nivå. :cry:
Jag justerade ner min FTP två gånger på två veckor för att jag skulle klara en timme. Min FTP måste vara hållbar över 14 veckor. Har man skyhöga skrytsiffror faller allt.

Jag justerade ner min FTP två gånger på två veckor för att jag skulle klara en timme. Min FTP måste vara hållbar över 14 veckor. Har man skyhöga skrytsiffror faller allt.
Mycket intressant, det är det som gäller alltså? Klarar man ej hålla sin ftp under 60 minuter bör man alltså justera ner den? (till en nivå man klarar hålla under en timme)

Om @Marten D här har rätt så gissar jag att vi har en jäkla massa cyklister som bör justera ner sin ftp. 😅 Om ni inte tror mig så är det väl bara testa och se hur länge ni kan hålla er ftp... 🥲 (det är jätteroliga träningspass)

Mycket intressant, det är det som gäller alltså? Klarar man ej hålla sin ftp under 60 minuter bör man justera ner den? (till en nivå man klarar hålla under en timme)

Om @Marten D har rätt så fall gissar jag att vi har en jäkla massa cyklister som bör justera ner sin ftp. 😅 Om ni inte tror mig så är det väl bara testa och se hur länge ni kan hålla er ftp... 🥲 (det är jätteroliga träningspass)
Du kan inte justera din FTP (annat än genom träning).

Du kan däremot justera det värde du uppgett som FTP i diverse träningsprogram. Använd det värde som ger dig bäst träningsresultat.

Mycket intressant, det är det som gäller alltså? Klarar man ej hålla sin ftp under 60 minuter bör man justera ner den? (till en nivå man klarar hålla under en timme)

I så fall gissar jag att vi har en jäkla massa cyklister som bör justera ner sin ftp. 😅
Ja, beroende på hur man tränar. Men om man kör längre sammanhållen träningsupplägg, ger den för höga FTPn ackumulerad träningsbelastning, som med tiden blir för hög, något som gör att man inte klarar sina träningsnivåer, lättare blir sjuk och skadad. Man får helt enkelt inte den vila kroppen kräver.

Du kan inte justera din FTP (annat än genom träning).

Du kan däremot justera det värde du uppgett som FTP i diverse träningsprogram. Använd det värde som ger dig bäst träningsresultat.
Jag uttrycker mig luddigt, sorry. Om det är vad man pallar hålla när man verkligen cyklar under 60 minuter som gäller (källa @Marten D ) så bör nog jag (och en jäkla massa andra) skriva ner sitt ftp värde (i de olika träningsprogram man nu använder, Strava, TrainingPeaks, Zwift, Garmin etc etc). Tror som sagt jag klarar hålla ca 96% av min ftp under 60 minuter i dagsläget (ungefär...).

Jag uttrycker mig luddigt, sorry. Om det är vad man pallar hålla när man verkligen cyklar under 60 minuter som gäller (källa @Marten D ) så bör nog jag (och en jäkla massa andra) skriva ner sitt ftp värde (i de olika träningsprogram man nu använder, Strava, TrainingPeaks, Zwift, Garmin etc etc). Tror som sagt jag klarar hålla ca 96% av min ftp under 60 minuter i dagsläget (ungefär...).
Förlåt näsvis fråga, men vad har du i FTP?

@nissesons inlägg ovan är intressant. Misstänker att jag klassas ungefär mellan trained och well trained med den definitionen sett till w/kg (med tillägget "gubbe"). 🙃
Läs mina tidigare inlägg i Zwifttråden.
Det är ju alla lallos som använder ftp som ett skrytvärde som har "förstört" definitionen bland allmänheten 🤷

Läs mina tidigare inlägg i Zwifttråden.
Det är ju alla lallos som använder ftp som ett skrytvärde som har "förstört" definitionen bland allmänheten 🤷
Sant men faktum kvarstår:

1. Hur många pallar egentligen hålla sin ftp under ett 60 minuters test, dvs snittwatt under 60 min? (jag är något skeptisk över att så många grejar detta, har ens folk i allmänhet tillräckligt pannben för att försöka LoL)

2. Är detta vad som gäller? Dvs pallar man ej under ett 60 minuters test att hålla sin ftp bör man skriva ner värdet? Jag vet själv inte, därför jag frågar. Please give me the truth (yes or no).

Senast ändrad:
Förlåt näsvis fråga, men vad har du i FTP?
Om vi nu håller oss till vad man verkligen kan hålla under just 60 min (dvs struntar totalt i resultaten av Zwifts ftp tester tex):

Lite osäker faktiskt, tror jag klarar cirka 260W under 60 minuter nu (en bra dag), för några år sedan låg jag relativt ofta sporadiskt mellan 270-280 för hårda ansträngningar runt 60 min. En skillnad nu är att jag väger ca 5-6 kg mindre och har börjat löpträna en jäkla massa, är tanigare/smalare nu, folk undrar vad f-n som har hänt. LoL 😢 Möjligen är min w/kg "hyfsat lik". Hoppas kunna justera upp min styrka något inför tex Vättern... (dvs minska löpningen något, öka cyklingen samt äta mera mat). Min karaktär är mera av "tanig långdistans gnetare med gubbvibbar".

Senast ändrad:
Aldrig fattat detta med att ett 20min ftptest (resultatet x0,9) skulle kunna jämföras med ett 60min test. Det är iaf för min del en fruktansvärd skillnad både fysiskt men framförallt mentalt.
Exakt, huvudet på spiken, vi väntar på svar från @Manurhin2 samt @nisseson så att vi sedan kan gå vidare i livet.

(Misstänker att @Manurhin2 just i detta nu genomför ett 60 min test samtidigt som han ser en repris på FBK-Brynäs matchen)

Jag tycker det är kul att cykla,
mina intervaller får jag naturligt när jag cyklar ute i min kuperade terräng för det mesta.
Men efter att haft det segt i roddmaskin/trainer ett tag, så släppte det efter 4 dagars utecykling.
Både igår o idag så spritte det till i den "gamla gubbkroppen" så det blev ett par tuffa pass.
Känns skönt.

PS! Förutom då att jag missade mitt "roddrekord" på 500 drag med 6 sekunder.

Trevlig Helg! 🍻

Exakt, huvudet på spiken, vi väntar på svar från @Manurhin2 samt @nisseson så att vi sedan kan gå vidare i livet.

(Misstänker att @Manurhin2 just i detta nu genomför ett 60 min test samtidigt som han ser en repris på FBK-Brynäs matchen)
Svaret finns på förra sidan. FTP är den effekt du kan hålla kontinuerligt på mjölksyratröskeln. Viss kommer kunna ligga på mjölksyratröskeln länge, vissa kortare tid. FTP är, i sin ursprungliga betydelse, inte kopplat till tid.

I dagligt tal för gemene man har det dock uppståt ett antal olika tolkningar. Två vanligt förekommande (men båda "fel") är

- vad datorn sa efter att jag gjort ett FTP-test
- min snitteffekt på 60 minuter när jag tar i allt jag kan

De två ovan kan dock vara användbara för att planera sin träning, så de kan göra nytta, även om de är lite "fel".

Coggan själv skriver lite på ämnet här (mest ur ett pragmatiskt "hur använder jag det"-perspektiv) https://www.trainingpeaks.com/learn/articles/what-is-threshold-power/

Intressant bakgrund @nisseson. Finns (alltför?) många tröskelvarianter verkar det som. Jag trodde faktiskt att FTP var mer strikt kopplat till entimmes-prestation. Sedan att ingen vågar/orka testa det på riktigt utan nöjer sig med 95% av 20-minutersmax är en annan sak. Nåja, huvudsaken är väl att hitta rätt intensitetsnivåer för olika långa intervaller så att man tar ut sig rejält men utan att dö. 🙂

Svaret finns på förra sidan. FTP är den effekt du kan hålla kontinuerligt på mjölksyratröskeln. Viss kommer kunna ligga på mjölksyratröskeln länge, vissa kortare tid. FTP är, i sin ursprungliga betydelse, inte kopplat till tid.

I dagligt tal för gemene man har det dock uppståt ett antal olika tolkningar. Två vanligt förekommande (men båda "fel") är

- vad datorn sa efter att jag gjort ett FTP-test
- min snitteffekt på 60 minuter när jag tar i allt jag kan

De två ovan kan dock vara användbara för att planera sin träning, så de kan göra nytta, även om de är lite "fel".

Coggan själv skriver lite på ämnet här (mest ur ett pragmatiskt "hur använder jag det"-perspektiv) https://www.trainingpeaks.com/learn/articles/what-is-threshold-power/
Tack, du lär få upprepa dig en ggn i halvåret tyvärr 🤷

Intressant bakgrund @nisseson. Finns (alltför?) många tröskelvarianter verkar det som. Jag trodde faktiskt att FTP var mer strikt kopplat till entimmes-prestation. Sedan att ingen vågar/orka testa det på riktigt utan nöjer sig med 95% av 20-minutersmax är en annan sak. Nåja, huvudsaken är väl att hitta rätt intensitetsnivåer för olika långa intervaller så att man tar ut sig rejält men utan att dö. 🙂
Exakt, estimaten som finns med olika test funkar nog för huvuddelen att träna efter men tröskeln är där man har balans på laktatet och tiden beror då också såklart till stor del på psyket.
Dom Zwift-ftp som svingas med i alla kafferum skulle jag för huvuddelen säga är överdrivna.

Ja, det är ju ändå ett lite halvrörigt ämne, även Copilot har i så fall fel? (vilket iofs kanske inte är överraskande)

Svarar bland annat att "En verklig 60‑minuters maximal effort brukar vara något högre precision men också mentalt och fysiskt otroligt krävande."

@nisseson skrev nyss att det är fel med 60 minuters test (om jag tolkar honom rätt)
"
1769179873180.webp

"

AI dialogen:
1769179555469.webp

Senast ändrad:
Vad jag försöker hävda är att vi som inte är så jäkla veka (jag och @Marten D) kan fortsätta med 60 minuters tester om vi vill. :sneaky:

Nu vänder jag själv blad och blundar medan ni besserwissers kan fortsätta att såga. 🙂

(Att jag har en Wahoo Kickr Core av första generation som tydligen är ökänd för dess felmarginal blundar jag också för)

Senast ändrad:
Ja, det är ju ändå ett lite halvrörigt ämne, även Copilot har i så fall fel? (vilket iofs kanske inte är överraskande)

Svarar bland annat att "En verklig 60‑minuters maximal effort brukar vara något högre precision men också mentalt och fysiskt otroligt krävande."

@nisseson skrev nyss att det är fel med 60 minuters test (om jag tolkar honom rätt)
"
Visa bilaga 813132
"

AI dialogen:
Visa bilaga 813130
Nja, fel och fel... 🙂 Det finns olika sätt att försöka förstå vad ens FTP är. Få annat än eliten kommer orka ligga på sin tröskel i 60 minuter, så för alla andra blir det fel. Och man missar det intressanta "hur länge kan jag ligga på min tröskel" om man kör exakt 60 minuter. Men man kan få ut intressant data ur "vad tål jag i en timme".

Den som vill höra mer kan lyssna på Coggan själv prata om ämnet här:
Screenshot_20260123-162324283 (1).webp

Vad jag försöker hävda är att vi som inte är så jäkla veka (jag och @Marten D) kan fortsätta med 60 minuters tester om vi vill. :sneaky:

Nu vänder jag själv blad och blundar medan ni besserwissers kan fortsätta att såga. 🙂
Det var mycket hedrade ord. Men jag ska var helt uppriktig. Jag har inte kört 60-minuterstestet. Jag förstå om många blir chockade. Jag har estimerat, testat, åter testat och då fått ner min FTP till vad som verkar görbart 60-minuter, kopplat till puls och pulsdrift. Men det krävdes flera försök för att trimma in det. Tillsammans med för många timmar med ChatGPT, för att få fram den nuvarande effekten. Det hade gått enormt mycket snabbare att göra 60-minuterstestet. Om man gör ett 10 eller 20-minuters test, för att hitt rätt nivå, blir det mycket lättare att lägga effekten rätt inför 60-minuterstestet.

Nedan kan ni se hur de olika värdena skiljer sig stort.

* Garmins beräkning av FTP: 246 watt
* Min egen uppskattade FTP: 235 watt
* Min egen kortare test FTP: 225 watt
* Zwift Ramptest, en riktigt dålig dag FTP 204 watt
* ChatGPTs beräkning efter alla mina tester, puls och grafer - hållbart över tid FTP: 215 watt*

* Ett värde som har fungerar väldigt bra tillsammans med mina puls-zoner, mina olika intervaller och återhämtning.

Det finns olika sätt att försöka förstå vad ens FTP är. Få annat än eliten kommer orka ligga på sin tröskel i 60 minuter, så för alla andra blir det fel. Och man missar det intressanta "hur länge kan jag ligga på min tröskel" om man kör exakt 60 minuter. Men man kan få ut intressant data ur "vad tål jag i en timme".
Jag har alltid trott att FTP är just den tröskeln för vilken effekt jag ihållande köra på i 60 minuter.

Och anledningen till 20min tester är för att det är svårt att lyckas hitta en ordentlig rutt för att köra 60 minuter obehindrat.

Fredag: Trainer trappa 🔄155/165/175watt, zon2. Träningstid ynka 32 minuter.
Jag har verkligen svårt att sitta och nöta på låg effekt utan aktiv vila. Men jag kämpar på. Det har blivit lite bättre.

Angående FTP förstår jag verkligen att en teoretisk, akademisk diskussion är intressant. Själv använder
jag FTP mest för att se om jag blivit bättre. Jag har gjort både 20-minuterstest och ramp-test och fått samma värde på några watt när. Hur det stämmer med verkligheten är en annan fråga självklart, men min känsla är att de zoner i träningsprogrammen som sätts efter ens FTP stämmer bra för mig. Kanske är de lite för hårda, vilket tyder på att FTP:n kanske är överdriven, men det får gå. Kanske har jag ett värde som är 10 watt för högt eller så.

(Att jag har en Wahoo Kickr Core av första generation som tydligen är ökänd för dess felmarginal blundar jag också för)
Besserwisser😮
Om du inte är snäll så raderar jag allt jag lärt dig så får du börja med bambino igen😘

Angående FTP förstår jag verkligen att en teoretisk, akademisk diskussion är intressant. Själv använder
jag FTP mest för att se om jag blivit bättre. Jag har gjort både 20-minuterstest och ramp-test och fått samma värde på några watt när. Hur det stämmer med verkligheten är en annan fråga självklart, men min känsla är att de zoner i träningsprogrammen som sätts efter ens FTP stämmer bra för mig. Kanske är de lite för hårda, vilket tyder på att FTP:n kanske är överdriven, men det får gå. Kanske har jag ett värde som är 10 watt för högt eller så.
Håller med jag brukar också testa en ca 60 minutare se om jag har blivit bättre tex efter mycket långa Z2 pass, provar man blåsa på sin favorit slinga på 3.5 mil plattåkning.

Ibland blir det en kamp mot watten, ökar man på sitt PB så är man överlycklig resten av veckan.

Nja, fel och fel... 🙂 Det finns olika sätt att försöka förstå vad ens FTP är. Få annat än eliten kommer orka ligga på sin tröskel i 60 minuter, så för alla andra blir det fel. Och man missar det intressanta "hur länge kan jag ligga på min tröskel" om man kör exakt 60 minuter. Men man kan få ut intressant data ur "vad tål jag i en timme".

Den som vill höra mer kan lyssna på Coggan själv prata om ämnet här:
Visa bilaga 813134
Fast så länge som laktatet är konstant, så upplevs inte MLSS-effekten som jättejobbig att hålla. Det är först när laktatet börjar krypa iväg som det blir riktigt jobbigt.
Säg tex att din MLSS effekt är 340 watt och du kan hålla den i 45 minuter utan att laktatet stiger. Då kan du nog pressa dig i ytterligare 10-15 minuter på 340w med skenande laktat.
Det är därför man brukar säga att FTP ~ MLSS ~ effekten man kan hålla en timma. Om man har träningsbakgrund, dvs.

Fast så länge som laktatet är konstant, så upplevs inte MLSS-effekten som jättejobbig att hålla. Det är först när laktatet börjar krypa iväg som det blir riktigt jobbigt.
Säg tex att din MLSS effekt är 340 watt och du kan hålla den i 45 minuter utan att laktatet stiger. Då kan du nog pressa dig i ytterligare 10-15 minuter på 340w med skenande laktat.
Det är därför man brukar säga att FTP ~ MLSS ~ effekten man kan hålla en timma. Om man har träningsbakgrund, dvs.
Bra information och tänk.

Till slut blir det semantik av det, och mest intressant i praktiken är hur ett begrepp används i den existerande kontexten. Iom att folk säger FTP om "60 minuters snitteffekt" så blir det väl där och då ibland bäst att ansluta sig och säga detsamma. Om och när det är viktigt att använda begreppet på det ena eller andra sättet kan man filosofera om.

Men, i ditt exemplet ovan så ligger man inte "på tröskeln", man går över den. Vilket gör att det per definition inte är Functional Threshold Power. I fallet "man kan inte förlänga sin tid vid FTP iom att det är vad man kan hålla exakt i 60 minuter" så tappar man lite av lärdomarna och insikterna man kan komma till om man istället använder ursprungsdefintionen.

En tur och retur till hellas , det gick betydligt bättre för mig än för fotgängare och skidåkare som halkade runt på det delvis knöliga isiga underlaget, fram tills golfbanan badet (ingen trängsel på varken den ena eller andra)
var det kanonfint underlag iallafall med dubbdäck.
Såg spår efter en annan cyklist med
riktiga däck strax före bron😃👍
IMG_2823.webp
IMG_2825.webp
IMG_2824.webp

Obligatorisk ”finkaffe” från macken på hemvägen 🤪

Bilagor

• IMG_2826.webp
    IMG_2826.webp
    175.9 KB · Besök: 16
Tillbaka
Topp