Ny sajt: halkvarning.se

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hittade info på utsidan.se om en ny sajt, ny tjänst:

Inte så mycket info på sajten i sig om hur den är tänkt att fungera, och jag tycker den ännu verkar lite trög och generell/ospecifik för exakt vad jag hade önskat/behövt, typ för vinterjogg eller cykel på cykelbanorna hemikring
Men en fingervisning baserat på väder och prognos för ett område ger den iaf.

Och lite info om utvecklarna bakom kan hittas i artikeln på utsidan.se:
Halka.webp

Senast ändrad:
En snabb titt ger att även noggrant sopsaltade cykelvägar är ilsket rödmarkerade och varnar för dold is och dubbade skor rekommmenderas. De kommunicerar ju att det är individuella varningar, men det verkar ju som att de lika gärna kunde säga att i Svealand är det halt idag.

Verkar vara väderprognosbaserat, dvs nuvarande (gissade) temp och nederbörd och tar inte med historisk data.

Även om det var över en vecka sedan snön regnade bort här i smutsiga södern, ligger det kvar is efter smälta plogvallar, i svackor och kurvor, motionsslingor.

Så ungefär lika användbart som att kolla vädret ute.

Verkar vara väderprognosbaserat, dvs nuvarande (gissade) temp och nederbörd och tar inte med historisk data.

Även om det var över en vecka sedan snön regnade bort här i smutsiga södern, ligger det kvar is efter smälta plogvallar, i svackor och kurvor, motionsslingor.

Så ungefär lika användbart som att kolla vädret ute.
Kolla vädret ute? Det här är ju en digital lösning och därmed per definition mycket bättre.

Ej sett den innan, verkar gå till "RideCast.app|Cykling Weather Advisor".

Enligt Internetstiftelsen:
Innehavare (kontakt-ID) lki7963-3494896
Domänstatusactive
Skapad2025-11-29
FöretagAndmag AB
Organisationsnummer[SE]556983-8401

Någon mer som provat?

Ej sett den innan, verkar gå till "RideCast.app|Cykling Weather Advisor".

Enligt Internetstiftelsen:
Innehavare (kontakt-ID)lki7963-3494896
Domänstatusactive
Skapad2025-11-29
FöretagAndmag AB
Organisationsnummer[SE]556983-8401

Någon mer som provat?
Stämmer inte med verkligheten.

Bilagor

• 2026-01-25_121949.webp
    2026-01-25_121949.webp
    42.2 KB · Besök: 65
Lite misstänksam, tror inte det ger en bra bild. Halka brukar ju vara väldigt lokalt, is och snö fläckvis, annars bra. Men varierar mycket, beror på när dom plogade och sandade, när det snöade, och hur temp har växlat mellan minus och plus. Så bättre att gå ut och kolla själv.

Det låter som att ni inte behöver nån app eller dylikt.
Om du ser hur den bilden jag postade i från app titta upp i från så ser du hur det ser totalt galet ut dom går både i nu tid och i historia så enligt dom så är det 5cm snö och isiga cykelbanor och den bilden jag la upp är en gc och väg som är statlig man skall skilja på kommunala och statliga vägar vilket dom flesta inte kan.

Alla rapporter är värdelösa innan de är verifierade på plats. Ju farligare halka desto svårare bedömningsläge, dvs ju större risk det är för felbedömningar desto större risk att det faktiskt blir felrapporterat.

Det är så extremt olika hur utfallet av en prognos faktiskt blir. Jag plogade snö yrkesmässigt första gången vintern 2005-2006 och har därefter plogat snö varenda gång det snöat i Göteborg sedan dess (inte missat ett enda snöfall en enda gång, på riktigt, på 20 års tid - så har en viss upparbetad vana av att behöva bedöma väderläget), och trots det kan jag bli överraskad av det faktiska halkläget emellanåt. Under åren har jag haft tillgång till mer eller mindre avancerade vädertjänster, men i de kniviga situationerna finns det aldrig någon annan lösning än att faktiskt titta på plats om man ska kunna uttala sig.

Spontant känns det som att det kommer generaliserar enormt mycket och varnas för halka även när det inte är halt "på riktigt". Pricksäkerheten kommer inte gå att lita på om man verkligen behöver veta om det är halt eller inte.

Vi verkar helt enkelt vara ute efter lite olika saker.
Jag undrar mer hur det ser ut på grusvägarna på tex järvafältet än vad sopsaltade vägar i stan har för skick.

Vi verkar helt enkelt vara ute efter lite olika saker.
Jag undrar mer hur det ser ut på grusvägarna på tex järvafältet än vad sopsaltade vägar i stan har för skick.
Hur eran kommun sköter gc banorna har jag ingen aning om dom brukar vara eftersatta.
Det man skall kolla vilka sköter vad i snöröjningen.

Jag skulle säga att nuvarande vädersituation i Stockholm med ihållande minusgrader och ett par centimeter snö absolut inte innebär en hög risk för is-bildning på grusvägar som den där tjänsten påstår. Is på grusvägar uppstår ju framför allt när det töar och fryser om vartannat.
Isfläckarna på Järvafältet håller inte med :)
Men det är absolut inte is överallt.

Gc-banorna är i utmärkt skick. 👌
Jag behöver ingen info om dem.

Du skriver ”det man skall” mm. När det egentligen endast är din åsikt.
JAG SKALL ingenting av det du säger :P
Du får väl snäcka upp en egen station då på Järvafältet så du kan SE OM Det är SNÖ eller IS .

Jag vet inte varför jag sitter här och försvarar appen, men jag tycker det där är ett vettigt råd till mig.
80% risk för att det finns is på vägarna (Det fanns 3-4 isiga partier i fredags iaf). 100% att jag vill ha dubbdäck.
Problemet är ju att den utger sig för någon slags expertis på området, men den säger ju inget mer än du redan hade kunnat gissa dig till. Isiga partier vid den här väderleken har ju ofta ganska lokala förklaringar, alltså inte vädret utan att det samlas vatten på vissa ställen. Det är ju inte en följd av snöfall+minusgrader. En AI-tjänst behöver ge något mervärde, i det här fallet upprepar den bara det alla kan se, det sker ingen vidare analys eller någon djupare förståelse.

Enligt gruskollen var det 100% behov av dubbdäck och 80% is-index igår när jag var ute. Visst, jag hade dubbäck och var ganska nöjd med det, men jag hade sannolikt klarat mig utmärkt ute med tanke på hur greppigt det var och ingen is som gömde sig under snön. Vad ska denna tjänst säga när det är iskaos och skridskoföre ute på grusvägarna? Om detta väldigt milda före ger upphov till dessa larm?

Var in och kikade. Funderade på varför man skulle välja att gå in och kika där för något som man lätt kan se genom att öppna ytterdörren. Men så såg jag - icebug, så klart. Ett fint initiativ på förtäckt reklam och ”csr”, inte av dig alltså @Tant_Trek. Utan av utgivarna av sidan.

Problemet är ju att den utger sig för någon slags expertis på området, men den säger ju inget mer än du redan hade kunnat gissa dig till. Isiga partier vid den här väderleken har ju ofta ganska lokala förklaringar, alltså inte vädret utan att det samlas vatten på vissa ställen. Det är ju inte en följd av snöfall+minusgrader. En AI-tjänst behöver ge något mervärde, i det här fallet upprepar den bara det alla kan se, det sker ingen vidare analys eller någon djupare förståelse.

Enligt gruskollen var det 100% behov av dubbdäck och 80% is-index igår när jag var ute. Visst, jag hade dubbäck och var ganska nöjd med det, men jag hade sannolikt klarat mig utmärkt ute med tanke på hur greppigt det var och ingen is som gömde sig under snön. Vad ska denna tjänst säga när det är iskaos och skridskoföre ute på grusvägarna? Om detta väldigt milda före ger upphov till dessa larm?
Det säger väl fortfarande att du behöver dubbdäck rimligtvis?!

Men nej, den kommer ju aldrig kunna svara bättre än vad källorna ger möjlighet till. Och den är inte intelligent eller kan dra slutsatser likt en erfaren cyklist.
Precis som alltid så fabulerar ju AI bara fram ett snyggt svar baserat på vad den har för input.

Var in och kikade. Funderade på varför man skulle välja att gå in och kika där för något som man lätt kan se genom att öppna ytterdörren. Men så såg jag - icebug, så klart. Ett fint initiativ på förtäckt reklam och ”csr”, inte av dig alltså @Tant_Trek. Utan av utgivarna av sidan.
Javisst, jag läste också vilka som var skaparna bakom, och kan förstås föreställa mig hur man tycker att idén passar utmärkt med de egna produkterna.
Hade resp gång- eller cykelbana haft enskilt inrapporterad info (typ som trafikinfo på många större bilvägar) kunde ju sajten varit nyttig, men nu är det ju mer en väderprognos över ett större område, absolut.

Tillbaka
Topp