Förslag på bekväm pendlare?

Bunkan

Medlem
Fattar väl nånstans att det är som att fråga om längden på ett snöre men gör ett försök!
Efter jobbyte öppnar sig plötsligt möjligheten till cykelpendling, men jag skulle behöva lite förslag på en för ändamålet bra cykel!

8 km enkel resa, Malmö så inte så backigt (men ofta blåsigt). Jag ska försöka cykla även i risigare väder.
Jag meckar inte pga tummarna i handen så gärna hyfsat lättunderhållen.

Jag är hyfsat van lvg (solskenscyklist) men vill inte komma fram svettig till jobbet så därför gärna lättviktare.
Jag är +190 cm med friska ben, vad tror ni, finns det nåt som passar? Vad ska jag kika efter? Elcykel?

Alla tips är välkomna 👍

Fattar väl nånstans att det är som att fråga om längden på ett snöre men gör ett försök!
Efter jobbyte öppnar sig plötsligt möjligheten till cykelpendling, men jag skulle behöva lite förslag på en för ändamålet bra cykel!

8 km enkel resa, Malmö så inte så backigt (men ofta blåsigt). Jag ska försöka cykla även i risigare väder.
Jag meckar inte pga tummarna i handen så gärna hyfsat lättunderhållen.

Jag är hyfsat van lvg (solskenscyklist) men vill inte komma fram svettig till jobbet så därför gärna lättviktare.
Jag är +190 cm med friska ben, vad tror ni, finns det nåt som passar? Vad ska jag kika efter? Elcykel?

Alla tips är välkomna 👍
Före pensionen cyklade jag ~15 km enkel väg mellan hem o jobb diagonalt Malmö året runt och det är verkligen inget problem. Inte ens Backarna är oöverkomliga :-) Det gäller bara att hitta en väg utanför de mest trafikerade gatorna. Cykelbanorna har en del brister i logik och underhåll men prioriteras under vintern med röjning och saltning så de är stort sett alltid framkomliga. Cykelkartan Malmö finns på Malmö Stads hemsida.
Mitt val var en remdriven navväxlat hoj (just min modell finns inte längre att köpa) med bra skärmar och rejäl egolapp. 8 växlar varav 2-3 användes utom kanske någon stormig dag i motvind, annars trampar man Malmö på samma växel 90% av tiden.
Jag gillar remkonceptet pga frånvaron av underhåll och enorm driftsäkerhet.
Det finns en del på marknaden idag, Cube är ett märke.
Kan du lämna hojen på jobbet under Lager-Bengts stränga uppsyn är det en fördel, cykeltjuvar finns även här.

8 km funkar bra utan elcykel utan att bli svettig. Möjligen kan det vara problematiskt med hårdare motvind. Det svåra kan vara att ha disciplinen att inte ta i för mycket när man cyklar. Vikten på cykeln tror jag inte du behöver oroa dig för.

Kika in Cube Editor. Finns lite olika modeller, och de är grymt prisvärda. One FE är singelspeed med remdrift, navdynamo, skärmar och pakethållare för strax över 10k. Den hade jag valt, men singlespeed är inte för alla.

Nästa nivå har 8-växlad nexus men i övrigt mer eller mindre densamma för 2-3k mer. Nästa nivå har 11vx Alfine.

Cube är lite själlösa och tråkiga men pendlare är verktyg så vem bryr sig.

när det gäller växelnav vill jag slå ett slag för nexus7. tillräckligt många växlar och klarar decennier utan underhåll.

med en egolapp ner till asfalten skonar du drivlinan och skorna.

sen bör du tänka på stöldrisken. det finns numera lås som på ett bra sätt står emot batterivinkelslipar.

Pendlar hoj är något annat än fin sommar hoj de som är lågpris på cykel är hemfin tansen och Biltema växelnav eller singel är svårt komma från underhåll lite grann på cykel.

Jag pendlar 8km enkel och det fungerar ypperligt på min white Ax G2 men undrar om den inte blir liten för dig tyvärr men borde finnas likmande. Pendelcykel för mig är mer eller mindre förbrukningsvaror därför är det ganska bra att försöka hålla det billigt.

Jag tänkte på detta med drivlinor och underhåll eftersom det tas upp. Jag upplever det inte som svårt att underhålla cykel med utanpåliggande växel. Med rätt kedja (t.ex. KMC EPT) räcker det med snabb avtorkning och lite olja ca 3-4 ggr under vinterhalvåret. Däremot tänkte jag igår när jag cyklade på min ratbike på hur det skiljer sig vad det gäller bromsar. Har cyklar med V-broms, skivbroms och rullbroms. Just rullbroms är ju underbart vintertid vad det gäller underhållet i förhållande till andra bromstyperna.

Jag tänkte på detta med drivlinor och underhåll eftersom det tas upp. Jag upplever det inte som svårt att underhålla cykel med utanpåliggande växel. Med rätt kedja (t.ex. KMC EPT) räcker det med snabb avtorkning och lite olja ca 3-4 ggr under vinterhalvåret. Däremot tänkte jag igår när jag cyklade på min ratbike på hur det skiljer sig vad det gäller bromsar. Har cyklar med V-broms, skivbroms och rullbroms. Just rullbroms är ju underbart vintertid vad det gäller underhållet i förhållande till andra bromstyperna.
Det beror nog på var du bor. TS vill cykla i Malmö. För den som gärna vill veta är det bara att studera närmaste malmöitiska cykelparkering; 99 av 10 (!) cyklar med utanpåliggande har roströda drivlinor för att folk ger upp att sköta dom i ständigt våta och ibland råsaltade vägar.
Få är så entusiastiska som en del happyiter.
Rem och navväxel kräver en avsköljning med trädgårdsslang när våren närmar sig. Det räcker.

Håller själv på att bygga om en cykel till navväxel och kikar på både rem och kedja. Med tanke på hur billigt det är med drev och kedja för att köra med navväxel, är det inte riktigt självklart med rem för min del.
För runt 40 EUR kan man få nytt fram- och bakdrev och kedja.
Har en remdriven hoj i hushållet och där hade vi lite otur med en pinne som fick remmen att vrida sig. Inte långt efter den händelsen gick remmen av. Detta redan vid runt 800 mil på samma rem.

Ser helt klart fördelen med rem, men en vanlig kedja + navväxel är inte så krångligt att hålla i gott skick.

Kanske ångrar jag mitt val av utanpåliggande växlar och mekaniska skivbromsar...

Behöver två pendlare, så det hade blivit budgetsprängning med drömjonnen (Alfine Di2, GRX & Gates).

En vacker dag blir det remdrift igen!

Håller själv på att bygga om en cykel till navväxel och kikar på både rem och kedja. Med tanke på hur billigt det är med drev och kedja för att köra med navväxel, är det inte riktigt självklart med rem för min del.
För runt 40 EUR kan man få nytt fram- och bakdrev och kedja.
Har en remdriven hoj i hushållet och där hade vi lite otur med en pinne som fick remmen att vrida sig. Inte långt efter den händelsen gick remmen av. Detta redan vid runt 800 mil på samma rem.

Ser helt klart fördelen med rem, men en vanlig kedja + navväxel är inte så krångligt att hålla i gott skick.
Min pendlare innan giftgröna faran (den med rem alltså) hade 7 vx nexus och kedja som löpte i en Hebie Chainglider. Funkade rätt bra det med, skyddade bra och minimerade underhållet. Men inte helt utan friktionsförluster.
Hebie Chainglider https://share.google/2oDW2KCa5IdgMfCL4

Kanske ångrar jag mitt val av utanpåliggande växlar och mekaniska skivbromsar...

Behöver två pendlare, så det hade blivit budgetsprängning med drömjonnen (Alfine Di2, GRX & Gates).

En vacker dag blir det remdrift igen!
Slå sönder spargrisen.

Tillbaka
Topp