Hur länge håller en 10-52t kassett?

Barbastark

Aktiv medlem
Jaja "hur långt är ett snöre" etc etc.

Men mtp att dessa kassett kostar ungefär som ett nytt vevparti så tänkte jag höra lite kring livslängd och utbytesstrategier.

Så uppskattningsvis hur mycket livslängd får man ut av en av dessa kassetter jämfört med tex en 11-28 kassett på en landsvägscykel? Hur ofta brukar ni behöva byta? Brukar man byta på likartat sätt som med en landsvägscykel, dvs kedjan byts oftare än kassetten som byts oftare än framdreven? Eller brukar man oftare köra tills hela drivlinan är slut och byta framdrev, kassett, kedja och rulltrissor samtidigt?

Desto mindre klinga man har fram, desto oftare måste man byta komponenter, i övrigt är det rätt lika. Byt kedja ofta så håller grejerna längre.

På MTB skulle jag säga att det är lite större risk att man tror att man har koll men inte har det, så att man helt plötsligt har slitit för mycket på kedjan och får byta kassetten också. Det är kanske mer en grej jag råkar ut för än en allmän sanning.

Kassetten är dyr, kedjan är billig. Så man vill absolut byta kedjan innnan den sliter kassetten ner för mycket, så 0,5%. På mtb kan saker sliter mer pga smuts. Men större drev bak sliter mindre snabbt för att krafterna fördelas. Man får dock problem när mindre drev används ofta. Då hjälper renovering. Framdrev är mycket mindre än på landsväg, slits därför mer, men NW profil ger mindre slitage, så det kvittar sig ungefär.

Som har skrivits ovan: håll koll på slitaget!

Om enstaka drev i kassetten slits ut oftare, så kanske det går att byta ut bara dem. Vet dock inte om det går på en 10-51 kassett.

Vad menar du med renovering här? Finns det tex kompatibla satser med bara dem små dreven?

Antar att du menar Sram XD med 10-52. Då sitter alla drev ihop och kan man inte byta nånting. Vid Shimano hittar jag bara lösa drev till mtb 11-delat, inte 12-delat vid en snabb titt.

Renovering länkades just ovan, ser jag.

Exakt, se länk (som jag inte orkade leta rätt på), otroligt simpelt och ett overkligt enkelt sätt att spara kassettpengar. (Framdrevet slipar man förstås också till, så det man behöver byta är kedja nån gång ibland.)

Desto mindre klinga man har fram, desto oftare måste man byta komponenter, i övrigt är det rätt lika. Byt kedja ofta så håller grejerna längre.

På MTB skulle jag säga att det är lite större risk att man tror att man har koll men inte har det, så att man helt plötsligt har slitit för mycket på kedjan och får byta kassetten också. Det är kanske mer en grej jag råkar ut för än en allmän sanning.
ja har man så liten framklinga så man ligger och matar på 10-12 för t ex en cykelvasa kan just det några timmars dammigt slitage räcka.

men kör du mer renodlad mtb kommer de snabbaste känsligaste växlarna knappast användas, utan man ligger mest mitt i kassetten.

för egen del blir det gärna ett par tre av de mellersta dreven som kommer till mest användning och därmed tar mesta slitaget, men de tål detta i en annan utsträckning än de små leksaksdreven.

jag skannar återkommande med slitagemätaren pro gold, vilken är ytterst känslig och lättanvänd men överdriver slitaget, konfirmerar sedan när det närmar sig eol med pedros, som mäter korrekt men inte är lika ergonomisk.

gör rutinmässigt en översiktlig renovering av kassetten vid varje kedjebyte. det tar typ 20 min. väntar alltså inte på att problem skall uppstå. byter typiskt vid 0,75, men över 1 funkar fortfarande utan alltför mycket slipande.

vet med den approachen inte egentligen hur många kedjor en kassett tål, för jag har aldrig behövt kassera en kassett. men det lär vara ett tiotal.

en bieffekt av renoverandet är att anslaget blir minst lika krispigt som med allt nytt, men ffa att växlingarna går bättre än med nytt.

lite oväntat kan man tycka.

ja har man så liten framklinga så man ligger och matar på 10-12 för t ex en cykelvasa kan just det några timmars dammigt slitage räcka.

men kör du mer renodlad mtb kommer de snabbaste känsligaste växlarna knappast användas, utan man ligger mest mitt i kassetten.

för egen del blir det gärna ett par tre av de mellersta dreven som kommer till mest användning och därmed tar mesta slitaget, men de tål detta i en annan utsträckning än de små leksaksdreven.

jag skannar återkommande med slitagemätaren pro gold, vilken är ytterst känslig och lättanvänd men överdriver slitaget, konfirmerar sedan när det närmar sig eol med pedros, som mäter korrekt men inte är lika ergonomisk.

gör rutinmässigt en översiktlig renovering av kassetten vid varje kedjebyte. det tar typ 20 min. väntar alltså inte på att problem skall uppstå. byter typiskt vid 0,75, men över 1 funkar fortfarande utan alltför mycket slipande.

vet med den approachen inte egentligen hur många kedjor en kassett tål, för jag har aldrig behövt kassera en kassett. men det lär vara ett tiotal.

en bieffekt av renoverandet är att anslaget blir minst lika krispigt som med allt nytt, men ffa att växlingarna går bättre än med nytt.

lite oväntat kan man tycka.
Okok låter bra 👌 Men blir inte mellanrummet mellan piggarna på kassetten för stort i relation till kedjan när man slitit och sedan renoverar? Tänker att ”renoveringen” gör mellanrummet ännu större?

Okok låter bra 👌 Men blir inte mellanrummet mellan piggarna på kassetten för stort i relation till kedjan när man slitit och sedan renoverar? Tänker att ”renoveringen” gör mellanrummet ännu större?

Storleken av mellanrum spelar ingen roll (förutom kanske när man kör trackstand på en fixie). det är "bak"sidan av tänderna som måste har/får samma utformning som ny.

Nyttig tråd, tack, Jag skall precis bygga en monstercross av min gamla hardtail och tänkte använda SRAM-komponenter för att deras landsvägsreglage lirar med DOT-bromsvätska. Då kan jag kan fortsätta använda mina Formula-bromsok. Det skall även bli 1x för första gången för mig. Hittills har jag alltid valt 2x även för MTB, eftersom jag gillar att snabbt byta till "låg-växel" men nu går det knappt att får tag på högklassiga 2x-komponenter längre, så det är bara att böja ner sig. 36/10-52 blir nog mumma.

Nyttig tråd, tack, Jag skall precis bygga en monstercross av min gamla hardtail och tänkte använda SRAM-komponenter för att deras landsvägsreglage lirar med DOT-bromsvätska. Då kan jag kan fortsätta använda mina Formula-bromsok. Det skall även bli 1x för första gången för mig. Hittills har jag alltid valt 2x även för MTB, eftersom jag gillar att snabbt byta till "låg-växel" men nu går det knappt att får tag på högklassiga 2x-komponenter längre, så det är bara att böja ner sig. 36/10-52 blir nog mumma.
Riktigt låga växlar är svårt att få till med moderna komponenter. Det närmaste jag hittat är att sätta på tyska handbyggda vevar från https://www.cybercycles.de/ . Med rätt spindel kan man då köra TA specialities minsta klinga fram och ha 24/40 som framdrev med en cues 11-45 bak. När man lägger på nya reglage och nya bromsok på totalen så är det inget riktigt budgetbygge längre bara.

Senast ändrad:
Riktigt låga växlar är svårt att få till med moderna komponenter. Det närmaste jag hittat är att sätta på tyska handbyggda vevar från https://www.cybercycles.de/ . Med rätt spindel kan man då köra TA specialities minsta klinga fram och ha 22/40 som framdrev med en cues 11-45 bak. När man lägger på nya reglage och nya bromsok på totalen så är det inget riktigt budgetbygge längre bara.
funkar det verkligen med cues-bakväxel som har 48t capacity som mest?

funkar det verkligen med cues-bakväxel som har 48t capacity som mest?
Det går bra om man bara kommer ihåg att man inte ska ligga på lilla klingan fram om man inte måste. Om man har en väldigt vid definition av fungerar så går det även med en advent X-växel för 1x. Där så tar trissan i kassetten när man går upp på största bak om man redan har lilla fram, så det går inte att göra om man har vikt på pedalerna.

Just nu är jag i experimentstadiet där jag kopierar lösningar som andra har använt med framgång, så vi får se om jag är lika positiv efter nästa toruingsäsong. Det är den här lösningen som jag sneglar mest på:

Senast ändrad:
Riktigt låga växlar är svårt att få till med moderna komponenter. Det närmaste jag hittat är att sätta på tyska handbyggda vevar från https://www.cybercycles.de/ . Med rätt spindel kan man då köra TA specialities minsta klinga fram och ha 24/40 som framdrev med en cues 11-45 bak. När man lägger på nya reglage och nya bromsok på totalen så är det inget riktigt budgetbygge längre bara.
Tack, men 36 fram och 52 bak torde bli lågt nog för mig. Jag tänkte blanda lokal gravel med några av loppen här i Oregon. Blir det för mycket nötande på högsta växlarna kan jag alltid byta klinga.

Tillbaka
Topp