SPD pedaler på militärcykeln? Fartökning?

Jag har en fråga. Har du kört med SPD förut? Läser jag tråden så tolkar jag det som att du inte gjort det.

Jag tror att du överskattar svårigheten i att klicka i och ur pedalerna och därför lägger allt för stor vikt vid att ha en pedal där du kan både klicka i och köra oklickad. Att cykla på en SPD-pedal med plattform, men inte klicka i, är en nödlösning som jag tror alltid fungerar sämre än att vara iklickad. Det kanske ändå är rätt att ha en SPD-pedal med plattform, men jag tror att du kommer vara iklickad hela cykelvasan, även i tekniska backar.

Kolla cyklisten i gult i klippet som länkas nedan. Han är förvisso inte lika snabb som Mathieu van der Pol, men det är inte så många som är det :)

det enda är väl att man ska springa upp nån backe så vill man kanske ha mjuka skor å med mjuka skor är det skönt med platform.

Är det inte litet sent att få hastighetsnoja nu? Det är väl militärcykeln som är själva grejen!
Säg att pedaler kostar 300 kr, klackar 200 kr, och ett par skor 500 - 1000 kr. Du kan ju hyra en riktig proffscykel! Eller köpa en rishög, fast i rätt storlek, som jag inte vet om det här är.

... En jobbarkompis hjälper mig svarva ner dom och gänga dom rätt. Jag har hittat gängverktyg på Ebay för vettig peng. Höger och vänster gänga. ...
Tänk på att pedalaxlar normalt är härdade. Svarvmomentet kanske går att genomföra ändå med bra skär men gängstålet kommer få det svårt. Ni behöver antagligen avhärda axeln innan skärjobbet och efter det är klart härda den på nytt.

Undrar om Shimanoaxlar kan se likdana ut även om de sitter på olika pedaler. Då kanske man kan hitta en annan shimanoaxel med rätt gänga från start som går att sätta en SPD-pedal på..

Varför inte clips och tåremmar, gammaldags men används fortfarande av bancyklister

Det finns dock ingen hinder på ban där man snabbt måste kunna sätta ner foten. Låter som riktigt farligt på Cykelvasan. Jag var mycket nöjd när jag bytte från clips till clipless, även om jag bodde i en relativt tom hörna av Nederländerna.

Om man vill, så kan man ju till och med byta vevpartiet till ett modernt om man använder en adapter. Är väl fauber?

Kanske ointressant lm man vill ha den orginal, men har man problem med att knäcka pedaler/vevarmar osv så kanske det är värt?
Hej
Bra tips :)

Jag vet att jag forskade kring detta förut men de var lite svårigheter att hitta alla grejor så det passar med drev och kedja.
Komplicerat på kort sikt men bra lösning på lång sikt :)

Läste senaste inläggen. Jag har aldrig kört med SPD förut. Jag har när jag cyklat militräcykeln kännt vilken fördel det varit att kunna flytta foten på pedalen ibland. Ibland har det varit skönt att trampa med tårna, när det ska gå riktigt fort i nesförsbackar. Nör det hsr gått riktigt tung har det varit skönt kunna belasta hälen genom att sätta allt tryck där. Därför akulle det kännas bra att kunna variera en del.
Såg videon och det ser ju riktigt smidigt ut att klicka ur och i. Det bygger nog på lite osäkerhet också är inte van sitta fast med fötterna då jag cyklar runt 300 mil per år med 60 år gamla pedaler där man har bra kontroll. Men det är garanterat en vanesak.

Någon nämnde att det kanske är lika bra käpa en modernare cykel om jag ska börja bygga om.. ja det är lockande. Jag har hållit ganska hårt i att det ska vara orginal.
Det enda som är modernt på cykeln är ju flaskhållare, slang, däck och såklart nyproducerade lagerkulor i lagren ;)
Det är bara väldigt lockande att se om det skulle kunna göra stor förändring med SPD pedaler. Jag tycker någonstans att det borde vara förlåtligt att lyxa till det med lite bättre pedaler. hehe pedalerna som jag kör med nu väger runt 1kg st.
Det är tidskrävande att storsatsa på militärcykel. Det ska rulla runt 100 mil asfalt och srn 200 mil grusväg innan cykelvasan vilket kräver en rejäl tids investering. Jag tror att jag kommer skaffa en MTB när jag är färdig med militärcyklandet men jag känner att jag vill satsa en säsong till och för att hålla motivationen uppe lär jag försöka med lite spännande saker som SPD :)

Jag har försökt att hitta i tråden men gått bet vad har du för sadel, original? Om jag hade cyklat på en militärcykel av ngn outgrundlig anledning annan än touring så hade min prio varit hjul och däck men det har du ju redan fixat.
Iom alla km i sadeln före och under så hade fokus varit sittpositionen och specifikt handgrepp samt sadel.

Min rumpa är min så jag behöver konsultera den år efter år huruvida den trivs. Händerna är ett annat kapitel för sig, rakt styre är idag inget bra efter +2h, har nedsatt känsel i bägge händerna sen många år tillbaka. För mig hade ergo-handtag och inre bar ends varit den enda vägen alternativt någon jättefin "foamlinda", originalhandtag hade inte fungerat.

Lycka till!

Jag har försökt att hitta i tråden men gått bet vad har du för sadel, original? Om jag hade cyklat på en militärcykel av ngn outgrundlig anledning annan än touring så hade min prio varit hjul och däck men det har du ju redan fixat.
Iom alla km i sadeln före och under så hade fokus varit sittpositionen och specifikt handgrepp samt sadel.

Min rumpa är min så jag behöver konsultera den år efter år huruvida den trivs. Händerna är ett annat kapitel för sig, rakt styre är idag inget bra efter +2h, har nedsatt känsel i bägge händerna sen många år tillbaka. För mig hade ergo-handtag och inre bar ends varit den enda vägen alternativt någon jättefin "foamlinda", originalhandtag hade inte fungerat.

Lycka till!
Tack :)
Jag har en video här. I blrjan kan du se min cykel i detalj :)

Jag sitter väldigt bra på militärcykeln. Behöver inte ens cykelbyxor. Kör med försvarets fjädrade gröna orginal sadel. Komforten är det med andra ord inga problem med.
Handtagen är ganska hårda då dom annvändes även på skottkärror men löser det med handskar med gel kuddar.
Jag har dessutom vant mig att hålla någon dm in på styret för att minska luftmotståndet så det blir mestadels att hålla i en järnstång. Så bra handkskar är otroligt viktigt.
Men visst blir man lite domnad i fingrarna efter nägra timmar..

Ja det gäller hitta den utrustning aom fungerar då det är väldigt indivuduellt :)

Detta är en frågeställning som går bortom all vanlig logik om vad som är "snabbast" eller "bäst".

Hej!
Det finns mycket erfarenhet här! Det tackar jag för! Tack alla!

Vad har jag tagit till mig av detta nudå?

-jag utesluter kombipedaler.
-spd pedaler med stor stor plattform låter riktigt bra tycker jag!
-satsa på riktigt bra skor.

Jag har tänkt skaffa vabliga MTB pedaler med 9/16 gänga. En jobbarkompis hjälper mig svarva ner dom och gänga dom rätt. Jag har hittat gängverktyg på Ebay för vettig peng. Höger och vänster gänga.

Veven jag har på cykeln vill jag behålla för att inte bygga om för mycket. Det är väldigt klent gods runt vevens pedalinfästning. Därför är borrning i veven utesluten.

Idag kör jag med försvarets orginal pedaler. Nya med frächt gummi. Dom är helt ok och ger bra grepp men dom går ju bara att trycka neråt.

På cykelvasan klarar jag i princip alla backar. Det är bara den första backen som inte går att cykla i sin helhet oväxlat. Där blir det mycket löpning.

Ang däcken, jag har satsat mycket tid och pengar för att hitta något aom fungerar bra på en militärcykelfälgarna och där har jag kommit fram till att Race king går absolut bäst! Gärna runt 1.9 till 2 bar i däcken har visat sig fungera bra. Dessa däck passar grymt bra!

Senaste åren har jag cyklat runt 300 mil inför cykelvasan så det finns god tid att vänja sig med SPD. Jag brukar cykla dom första 100 milen med arbetsskor så att det ska vara lite extra tungt men de är nog mer fördel vänja sig vid SPD direkt.

Detta ska bli intressant! Jag har ganska bra koll på exakt hur lång tid träningsrundorna är och det ska bli spännande att se om det går att ta hem någon minut med SPD :)

Det är svårt att tänka sig hur fantastiskt det är att cykla just nu.. men när jag står där i målområdet efter skid Vasaloppet börjar det kittlas i cykel närverna ;)
Jag har en träningscykel med militärcykelsadel som står redo att trampas första måndagen i Mars :)
kul projekt. när du väl är inne på spd kommer du inte vilja tillbaka. vid 'fel' kadens både långsam och snabb har det avgörande fördelar.

att gänga om pedalerna tror jag kan riskera bli direkt farligt. vid kall bearbetning av så hårt stål som det här nödvändigtvis är frågan om blir det gärna mikrosprickor. nuff sed.

mindre otryggt köra med adapter, givetvis från en seriös tillverkare. den ökade bredden behöver inte vara ett problem; folk överlever i våra dagar breda boost vevpartier till synes utan vidare. det går ju också som nämnts kompensera med placeringen av cleatsen under skorna. inget hindrar att skosulan går in över adaptern...

man kan också lägga in en kil under yttre delen av trampdynan. så det här med q-faktorn ser jag som en lätt åtgärdbar närmast ickefråga.

på tal om skor; du ser väl till att inte skämma konceptet med några alltför plastiga modeller. både giro och shimano har varianter som är klassiska i utseendet. även kängor förekommer.

De här går att spänna in med lämplig bindning

1770454643718.webp

De här går att spänna in med lämplig bindning

Visa bilaga 814837
bindning som bindning liksom:)

av grövre spd-skor jag själv har haft goda erfarenheter av finns shimano mt71, mt90 och ett idag tillängligt alternativ på bilden nedan, xm7. förstås har jag klippt bort kardborreslejfen som gör exakt ingen nytta alls.

finns även högre liknande modell xm9.

giro har slankare alternativ än detta, alltså med klassisk snörning. vilket optiskt sett får anses önskvärt i detta sammanhang?
.
IMG_3246.webp

Nja, har du provat att få snöret i drevet kommer du att värdesätta något som håller det på plats.
jo ser det som den enda funktionen. och det händer ju ibland, om snörningen skulle gå upp. typ en gång vart tredje år:)

bara att trampa vidare så släpper det när kedjan lämnar framklingan.

så ser den där slejfens existens anpassad för folk som är beredda att genomgå väldigt stora besvär för att undvika väldigt små besvär.

särskilt vanligt bland boomers. och för den delen pensionärer.

kul projekt. när du väl är inne på spd kommer du inte vilja tillbaka. vid 'fel' kadens både långsam och snabb har det avgörande fördelar.

att gänga om pedalerna tror jag kan riskera bli direkt farligt. vid kall bearbetning av så hårt stål som det här nödvändigtvis är frågan om blir det gärna mikrosprickor. nuff sed.

mindre otryggt köra med adapter, givetvis från en seriös tillverkare. den ökade bredden behöver inte vara ett problem; folk överlever i våra dagar breda boost vevpartier till synes utan vidare. det går ju också som nämnts kompensera med placeringen av cleatsen under skorna. inget hindrar att skosulan går in över adaptern...

man kan också lägga in en kil under yttre delen av trampdynan. så det här med q-faktorn ser jag som en lätt åtgärdbar närmast ickefråga.

på tal om skor; du ser väl till att inte skämma konceptet med några alltför plastiga modeller. både giro och shimano har varianter som är klassiska i utseendet. även kängor förekommer.
Har helt motsatt erfarenhet kring q-faktor. Tänk att det är någon som avser köra 3.30 på Cykelvasan på tokig cykel, vilket alltså innebär att man tar i så mycket man kan i 3,5 timmar. Det är annat än att fjösa runt lite, och jag gissar att ju mer cykeltränad man är desto värre är det.

Jag har väldigt svårt för mtb-vevar förutom när man kör stigcykling för då är det inte så mycket nötande, men klarade inte ens att vardagscykla med boostvevar. Man kan såklart anpassa sig och sen är det inga problem, men de där adaptrarna som det pratas om ger ju helt GALET bred q-faktor.

Dra igång seriös cykelträning på ny q-faktor med ett specifikt träningsmål senare under säsongen är något av en chansning i min bok.

Jag har väldigt svårt för mtb-vevar förutom när man kör stigcykling för då är det inte så mycket nötande, men klarade inte ens att vardagscykla med boostvevar. Man kan såklart anpassa sig och sen är det inga problem, men de där adaptrarna som det pratas om ger ju helt GALET bred q-faktor.
Hihi, du borde prova min fatbike en stund med q-faktor på 206. Man sitter som Zeb Macahan 🤠

jo ser det som den enda funktionen. och det händer ju ibland, om snörningen skulle gå upp. typ en gång vart tredje år:)

bara att trampa vidare så släpper det när kedjan lämnar framklingan.

så ser den där slejfens existens anpassad för folk som är beredda att genomgå väldigt stora besvär för att undvika väldigt små besvär.

särskilt vanligt bland boomers. och för den delen pensionärer.
Tja, i övermogen ålder vill man inte bryta ben. Med lite tur hamnar även du där vad det lider😘

Har helt motsatt erfarenhet kring q-faktor. Tänk att det är någon som avser köra 3.30 på Cykelvasan på tokig cykel, vilket alltså innebär att man tar i så mycket man kan i 3,5 timmar. Det är annat än att fjösa runt lite, och jag gissar att ju mer cykeltränad man är desto värre är det.

Dra igång seriös cykelträning på ny q-faktor med ett specifikt träningsmål senare under säsongen är något av en chansning i min bok.
ja liksom du upplever jag att q-faktorn spelar roll, och då företrädesvis om styva skor sitter hårt fästa på fötterna. sådana favoriseras här och var, mest tror jag enligt principen mer är mer? det som är mest störande är att konceptet oavsett 'korrekt' q-faktor medför konstiga belastningar i knäna vid stående cykling. så tycker hård infästning medför potentiella problem värda att undvika.

lite mjukare arrangemang ger bättre ergonomi, och möjlighet ta i hårdare snarare än slöare. samtidigt minskar känsligheten för q-faktorn.

obs att skon däremot inte får ge vika, ffa inte utåt. den bör vara som en styv plattform, men foten behöver inte nödvändigtvis i just sidled sitta fast så vansinnigt hårt i denna plattform. stående cykling underlättas därmed. vilket särskilt kan vara aktuellt med en enpetare på cykelvasan.

däremot problematiska på ett annat sätt är spd-skor som viker sig i sidled vid belastning. det kan få liknande effekt som att flytta ut pedalen ordentligt. har något par street-spd-skor med denna egenhet. dock inte värre än att de kan fungera till sitt ändamål med en kil under yttre delen av framfoten.

på mina pendlare har jag bajonettinfästning, vilket bygger q-faktorn en hel del. varit problemfriit och bra:)
.

Bilagor

• IMG_3250.webp
    IMG_3250.webp
    175.1 KB · Besök: 24
Måste ju först säga att jag är sjukt imponerad av det här militärcykel-projektet. TS kör nog cykelvasan betydligt snabbare än jag skulle klara på en cykel optimerad för loppet och jag är ändå inte en helt ovan cyklist.

Om man nu ska börja modernisera militärcykeln för att få så snabb tid som möjligt...vore inte en navväxel en bättre och mer tidsenlig uppgradering? Hur ser sittpositionen ut? Har inte sett videon ovan men antyds ju att sittpositionen som används är lite mer aero än upprätt. Men går det att göra mer där?

Om man inte vill byta eller borra ut vevarmarna verkar det vara gamla Wellgo WPD-804 som gäller. Jag hittade dock bara 9/16" versionen begagnad när jag letade lite.
Har svårt att tro att 1/2", vevarmar går att borra upp och gänga till 9/16". Skulle förvåna mig om godset räcker till!

Det låter som att SPD är precis som vad ska till. Speciellt under en så lång färd så spar det mycket energi att inte krångla med greppet till pedalerna.

Byt vevparti då. Finns ju gott om billiga sådana som inte gör cykeln mycket bättre.

Tja, i övermogen ålder vill man inte bryta ben. Med lite tur hamnar även du där vad det lider😘
men frågan inställer sig hur man ska se på alla cykelresor därute som sker med snörade skor och där kardborrebandet saknas från fabrik?

skall vi tro att det är så många som en på miljonen som har kardborrefinessen🤣??

men frågan inställer sig hur man ska se på alla cykelresor därute som sker med snörade skor och där kardborrebandet saknas från fabrik?

skall vi tro att det är så många som en på miljonen som har kardborrefinessen🤣??
Kan inte erinra mig att ha sett nån med snörskon på mina resor fast det ät nog inget som fångar mitt intresse heller. Långfärdscyklister tenderar att vara praktiska hellre än moderiktiga.

Någon tipsade om adaprar.. såhär ser mina nuvarande pedaler ut.
Det blir inte så stor skillnad om jag kör adapter + SPD pedal. SPD pedaler är ju i regel ganska smala så jag bör hamna ganska rätt med sådana :)

Bilagor

• Screenshot_20260207_193735_Chrome.webp
    Screenshot_20260207_193735_Chrome.webp
    82.4 KB · Besök: 43
  • 20260207_201437.webp
    20260207_201437.webp
    240.7 KB · Besök: 45
  • 20260207_201451.webp
    20260207_201451.webp
    272.8 KB · Besök: 41
Mycket möjligt. Vad Kais tror, tycker eller tänker vet jag inget utöver vad han skriver här. Men om du är bland hans främste uttolkare får du gärna delge mig hans djupa tanker.
Nej, det är jag absolut inte. Kan erkänna att jag allt som oftast tycker det han skriver är lite svårtytt.

Just i detta fall fick dock min hjärna för sig att resor kunde inkludera även korta resor av mer vardaglig karaktär. Med den tolkningen skulle "skall vi tro att det är så många som en på miljonen som har kardborrefinessen🤣??" i alla fall i andemeningen (=väldigt ovanligt) kunna vara rätt.

Nej, det är jag absolut inte. Kan erkänna att jag allt som oftast tycker det han skriver är lite svårtytt.

Just i detta fall fick dock min hjärna för sig att resor kunde inkludera även korta resor av mer vardaglig karaktär. Med den tolkningen skulle "skall vi tro att det är så många som en på miljonen som har kardborrefinessen🤣??" i alla fall i andemeningen (=väldigt ovanligt) kunna vara rätt.
Jamen visst. Själv pendlade jag i vanliga grova promenadskor. Med snören. När det begav sig. Men korta snören.
CYkelskor med snören kommer gärna med alenlånga snören av någon anledning, jag har sådana också, och där råkade jag tycka att en slejf kunde ha en funktion. Av egen smärtsam erfarenhet. Men det gick uppenbart emot Kais lära.
Och det är helt ok för min del men pikerna kändes lite onödiga.

Personligen kör jag alltid dubbelknutar och öglorna intryckta under snörningen om jag cyklar med skor med knytning.

Pikningar är svåra saker i skrift på ett publikt forum. Vissa är uppenbart bara dryga. Andra är uppenbart skämtsamma. De däremellan är svårare. Avsändaren kanske menade det oskyldigt och lite skämtsamt medan de emottas som något drygt.

Det spelar ofta också roll mellan vilka personer det är - två personer som känner varandra även i verkliga livet kan kanske ha en skämtsam jargong med lite pikningar och båda vet att det inte är något illvilligt bakom. Samma ord mellan två personer som inte ens känner varandra här kan vara mkt mer laddade.

Senast ändrad:
vilken härlig diskussion:)

jag uttryckte alltså med viss ironi att jag tycker att kardborrebandet på en snörsko med fördel kan undvaras. och görs så i praktiken av nästan samtliga cyklister klotet runt.

jag har flera par skor som kom med den i mitt tycke överflödiga finessen, och har konsekvent skurit bort bandet.

när det gäller skosnören, kan de absolut ställa till problem. särskilt runda modeller kan vara svåra att låsa, en bra variant är om man kör två varv i själva knuten, så kallad kirurgknut. inte att förväxla med dubbelknut, vilket är en extra knut ovanpå själva skoknuten. har man svårt med allt detta ersätts de med fördel av platta snören. svårt att misslyckas med dem:)

oftare än inte finns ett par hål för mycket på skon, och skippar man dem kan man behöva korta snörena. lämpliga snöresändar av metall köps in och förvaras tillsammans med reservskosnören.

Hmmm... Några tankar:

– Trots att jag är SPD-skeptiker tror jag du har mycket att vinna på att sitta fast hela tiden i det här fallet.
– SPD-skor som går att knata i verkar vettigt, alltså inte slimmade, stenhårda XC-skor utan snarare nåt för mer utförsmässig cykling.
– Jag tror det är stor risk att du cyklar av pedalaxlarna om man gör en ny, mindre gänga. De är antingen "drop forged" eller härdade, vilket innebär att den starkare ytan försvinner vid bearbetning.
– Är inte vevarna på en militärhoj sjukt korta? Om du är villig att på nåt sätt byta vevparti så du får längre vevarmar har du nog mycket att vinna även där. Och du slipper pedalgänga-debaclet. Edit: De ser inte direkt korta ut i och för sig. Mäta?
– Angående cykeln så kan du nog också få en betydligt vettigare position om du stoppar dit en längre styrstam och/eller sänker styret. Att stå "raklång" funkar rätt bra i terräng med SS, men man får mer kraft om man lutar sig lite mer framåt.

Tillbaka
Topp