Det verkar finnas en fråga här på tråden, som förefaller TABUBELAGD. Nämligen varför vissa människor "tilläter", tillåter sig att äta sig överviktiga, utan att säga STOPP!
Här finns 100tals inlägg, om hur vi skall bli av med Övervikt/Fetma och räkna kilon. Men knappast någonting om hur vi undgår att sitta med SVARTEPETTER på slutet.
Anser frågan är viktig, pga att kraftig övervikt, numera klassas som sjukdom och har blivit ett nationellt problem. Beror allt på rädsla för att skuldbelägga oss själva, eller andra. Rädslan för att såra någon, eller något annat.
Den stora frågan vi bör ställa oss är: Vad går gränsen för matmissbruk?
Hade vi talat om missbruk i form av: Alkohol, Spel, Narkotika, Nikotin, Sex, etc, etc, är vi snabba att döma, skuldbelägga, samt kräva personligt ansvar.
Varför gäller detta inte matmissbruk?
Låt oss kort fastställa en kort definiering vad missbruk är för något.
Missbruk kan sammanfattas med ett beteende/livsstil som inskränker, skadar, eller på annat sätt är menligt för vår kropp/psyke. Detta med olika negativa följder!
Avsikten med detta inlägg, är dock inte att skuldbelägga eller provocera. Det stadiet är sedan länge passerat. Utan här handlar det om nyansera debatten, så vi kan se problematiken ur ett bredare perspektiv. Om någon tar illa vid sig av detta inlägg. Ber jag här och nu om ursäkt!
Min tanke har aldrig varit att såra någon. Men jag tycker att man rent empiriskt, måste hitta nya vägar för att komma framåt och komma till rätta med problemet...