[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Så pass stora träningsmängder ökar energianvändningen betydligt det tror jag nog är ganska odiskutabelt. Frågan för mig var väl mer om 8 h innebandy i månaden gör någon skillnad eller ingen alls.
Japp. Och jag är dålig på matte så jag tänkte inte på att de som tränar 70 timmar i månaden tränar sjuuukt mycket, det är stora mängder. Jag tycker att jag tränar mycket och jag ligger väl på 25-40 timmar cykling per månad.

Japp. Och jag är dålig på matte så jag tänkte inte på att de som tränar 70 timmar i månaden tränar sjuuukt mycket, det är stora mängder. Jag tycker att jag tränar mycket och jag ligger väl på 25-40 timmar cykling per månad.
70 h är väl närmare elitnivå. kan jag nå 30 är jag ganska nöjd, och då kan jag ändå få en chock när jag ser att folk inte äter en hel portion på en lunchresturng (av flera anledningar iofs)

1 h varannan dag är 15 h per månad
1 h varannan dag och ca 4 h per helg blir 16 + ca 15 = 31 h per månad.

Tränar man 50-70 h/månad behöver man sköta återhämtningen innan det är dags för nästa pass.

Jag säger inte att 50-70 h/månad är omöjligt. Bara att det är ganska många timmar.

Min gissning är att kroppen anpassar sig till vad den utsätts för. Tränar man mycket konditionsträning så kommer kroppen att anpassa sig till det dvs bättre vo2max och sånt men även bli smal. Men jag tror att då ska man träna betydligt mer än vad man gör i dom flesta studier och mycket mer än vad folk som bara tränar för att må bra gör.

Min gissning är att kroppen anpassar sig till vad den utsätts för. Tränar man mycket konditionsträning så kommer kroppen att anpassa sig till det dvs bättre vo2max och sånt men även bli smal. Men jag tror att då ska man träna betydligt mer än vad man gör i dom flesta studier och mycket mer än vad folk som bara tränar för att må bra gör.
Tror den här killen äter mycket kolhydrater.

Mitt rekord är 100 timmar (300 mil) på en månad våren 1985. 70 tim var nog minimum.
Så du började från noll träning i mars 1982 till att träna "som en tok" (dina egna ord) och toppade på 100 timmars träning 1985 där du under en vårmånad cyklade 300 mil.

Nu blir jag intresserad.

Vad hade du för mål och hur gick det?

Antar att du inte behövde fundera på vikten direkt.

Jaha, då är även jag här och hovrar.

Inte vägt mig sen i våras, inte tränat så mycket i höst och slarvat med kosten. Kläderna avslöjade att det nog skulle visas nytt rekord den dagen jag ställer mig på vågen. Efter nyår var det dags att veva igång på Zwiften och invägning var oundviklig. 84,5 kg visade vågen, ~4 kilo mer än förra vintern och en bra bit från de 75 kg jag gärna skulle vilja väga.

Googlat, bollat med ChatGPT, planerat och är nu igång med en plan. Mest klassiska saker, mer grönsaker, mindre socker, inget vitt bröd och mindre pasta/ris/potatis utan att göra något drastiskt. Även tränat på lite mer men har på 11 dagar rasat tre kilo så det känns oväntat och motiverande. Det är ju roligt att man kan sänka vikten var tredje Zwiftpass.

Ska i lagom takt försöka droppa några kilo till och sen försöka hitta en bra kostplan som kommer funka i längden.
Så, den inritat snabba nedgången har gått över till mer långsam men stadig takt. Idag vägde jag in på -4 kg, och senaste årets viktökning är i år i princip borta. Känns riktigt nice.

Dessutom klev jag ner under 25 i BMI så appen säger standard istället för överviktig, känns skönt även om det nästan är irrelevant.

Senast ändrad:
Tror den här killen äter mycket kolhydrater.

Ja han trycker nog i sig allt han kommer över. Det var en journalist på SVT som skulle prova att äta lika många kalorier som Edvin Anger under ett dygn för något år sen. Han klarade det inte.

Ja han trycker nog i sig allt han kommer över. Det var en journalist på SVT som skulle prova att äta lika många kalorier som Edvin Anger under ett dygn för något år sen. Han klarade det inte.

Gunde kunde inte bli bättre då han inte kunde peta i sig mer mat...

Så du började från noll träning i mars 1982 till att träna "som en tok" (dina egna ord) och toppade på 100 timmars träning 1985 där du under en vårmånad cyklade 300 mil.

Nu blir jag intresserad.

Fick ihop 2000 mil 1984 och gjorde bra resultat på några tävlingar i aug/sep. Repmöte på Fårö 2 v. i sept. och formen gick åt h-e och cykelsäsongen var över. Löptränade fram till nyår. Tränade flitigt början 1985 och var uppe i 500 mil sista april. Var i mitt livs form i maj 85 och såg fram emot tävlingar. Drabbades av psyhammaren 6/6 under ett träningspass med klubben och cyklade inte på en vecka. Blev ingen riktigt hårdsatsning resten av sommaren. Träffade min nuvarande fru julen 85 som gjorde att jag tappade fokus lite. Tränade rätt skapligt våren 86 och åkte på träningsläger med UCK. Kom hem och åkte på en luftrörskatarr som varade en månad och sen vara sagan slut.

70 h är väl närmare elitnivå. kan jag nå 30 är jag ganska nöjd, och då kan jag ändå få en chock när jag ser att folk inte äter en hel portion på en lunchresturng (av flera anledningar iofs)
1 h varannan dag är 15 h per månad
1 h varannan dag och ca 4 h per helg blir 16 + ca 15 = 31 h per månad.

Tränar man 50-70 h/månad behöver man sköta återhämtningen innan det är dags för nästa pass.

Jag säger inte att 50-70 h/månad är omöjligt. Bara att det är ganska många timmar.

Så dramatiskt är det inte, man behöver inte vara elit för att logga en del tid. Finns en hel del som loggar rätt mycket i tid här på happy med cykelpendling som grund, jag räknar åtminstone in det i min träning trots att den ofta är lugn. Just 50 - 70 h kanske något överdrivet men säg en hel del som ligger mellan 40-70 h i snitt. Möjligen är just dessa personer mera sällan i bantningstråden dock, något oklart.

Senast ändrad:
När det gäller att lägga om kosten på ett kreativt och sunt vis för varaktig viktminskning, kan jag inte se att någon här bestrider detta faktum. För min egen del fungerade det till 100%!

Sedan kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, vad det gäller viktminskning!

Så dramatiskt är det inte, man behöver inte vara elit för att logga en del tid. Finns en hel del som loggar rätt mycket i tid här på happy med cykelpendling som grund, jag räknar åtminstone in det i min träning trots att den ofta är lugn. Just 50 - 70 h kanske något överdrivet men säg en hel del som ligger mellan 40-70 h i snitt. Möjligen är just dessa personer mera sällan i bantningstråden dock, något oklart.
Ja, precis. Räknar man med pendling så har jag kommit upp i 14 timmar måndag till fredag. Klart jag ser det som vardagsträning, nåt jag får gratis.

Jag som råkade inspirera denna diskussion borde använt annat ord vad gäller motion/träning, för "motionera" har jag gjort en timme om dagen eller så.

Som 120kgs-person har jag i fyra-fem år kunnat cykelträna 12-15 timmar i veckan under sommarhalvåret utan att gå ner nämnvärt i vikt, eftersom det varit för svårt för mig att skapa ett ihållande kaloriunderskott. Då menar jag svårt som i utmanande mentalt att hålla emot när instinkterna skriker "ät och ät mycket". Däremot förändras förstås kroppskompositionen och formen blir bättre på en massa andra sätt, men vikten har bara rört sig några få kg. Det betyder inte att det är omöjligt, bara att jag själv inte klarat av det.

Senast ändrad:
Jag som råkade inspirera denna diskussion borde använt annat ord vad gäller motion/träning, för "motionera" har jag gjort en timme om dagen eller så.

Som 120kgs-person har jag i fyra-fem kunnat cykelträna 12-15 timmar i veckan under sommarhalvåret utan att gå ner nämnvärt i vikt, eftersom det varit för svårt för mig att skapa ett ihållande kaloriunderskott. Då menar jag svårt som i utmanande mentalt att hålla emot när instinkterna skriker "ät och ät mycket". Däremot förändras förstås kroppskompositionen och formen blir bättre på en massa andra sätt, men vikten har bara rört sig några få kg. Det betyder inte att det är omöjligt, bara att jag själv inte klarat av det.
Du är inte ensam.

Tar även in mer energi under träning, mest för att få ut mer av passen men även för att slippa ligga utslagen halva helgen på soffan och vara ett asocialt bonkmonster.
Detta. Att laga middag till familjen, agera läxhjälp eller gå ut med hunden är sysslor som även flera timmar efter vissa pass kan upplevas som helt ogenomförbara.
Jag har jobbat med detta en hel del de senaste veckorna, bl.a. genom frekvent dialog med AI. Jag tycker jag har gjort riktigt bra framsteg v.g. energibalans. Nu har jag inte kört några heroiska långpass medan jag testat detta, men jag märker ändå stor skillnad i att jag nu har stabil energi över tid, är funktionell även efter lite längre pass (jag har testat pass upp till ca. 95 minuter) och detta genom att ha järnkoll på vad jag äter, när jag äter det och hur mycket av det jag äter.

I mitt fall finns det väldigt små marginaler. Jag märker direkt om jag gör avsteg från det optimala, som verkar vara väldigt personligt, då blir det ofta bonk i soffan resten av dagen, men dessa tillfällen blir allt mindre frekventa, efter en massa testande och kalibrering för att se vad som funkar och inte funkar.

Jag behöver även växla aktiviteter ofta efter ett träningspass. Jag vet att det inte håller att sätta mig i soffan första timmen efter passet, utan för mig gäller det att hålla igång på olika sätt med lågintensivt fysisiskt arbete. Det kan vara att plocka lite grejer i bostaden, städa nåt hörn, diska, gå en kort sväng till affären eller dylikt.

Jag har en tråd om detta på Jogg om någon skulle vara intresserad av att veta mer.
https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=58005

Nu blir jag intresserad.

UNT mars 1986. Blev 180 mil på lägret. Uppför Puig Major på runt 40 min. Tränade mest med Thomas och Thomas n.v.. Tror det var minst sju i klubben som hette Thomas. Några hette Peter. Fem Thomas nämns i artikeln. Bara så att du vet Thomas ;-) /Anders
Skärmavbild 2026-02-03 kl. 20.57.12.webp

Senast ändrad:
Frukost, lunch och middag...det är bra grejer. Inget pulver eller piller.
Kurvan lär plana ut nu...
Denna gång ska vikten ned och hållas på en bra nivå...får se i slutet av månaden hur det gått.
Målsättningen är 0,5 kg/v...det är lite hackigt nu, och lär svänga lite...

Ha en fin fredag.

Kämpa på därute!

1770355203773.webp

Fick ihop 2000 mil 1984 och gjorde bra resultat på några tävlingar i aug/sep. Repmöte på Fårö 2 v. i sept. och formen gick åt h-e och cykelsäsongen var över. Löptränade fram till nyår. Tränade flitigt början 1985 och var uppe i 500 mil sista april. Var i mitt livs form i maj 85 och såg fram emot tävlingar. Drabbades av psyhammaren 6/6 under ett träningspass med klubben och cyklade inte på en vecka. Blev ingen riktigt hårdsatsning resten av sommaren.
Låter som en klassisk överträningsbonk/burnout. Hur många dagar i veckan körde du hårda pass?
Det är väldigt svårt att hålla nån längre tid om man tränar många timmar och kör hårt mer än två gånger i veckan

Låter som en klassisk överträningsbonk/burnout. Hur många dagar i veckan körde du hårda pass?
Det är väldigt svårt att hålla nån längre tid om man tränar många timmar och kör hårt mer än två gånger i veckan
Tränade nästan alltid hårt. Partempo före eller efter jobbet med träningskompisen och tillika arbetskamraten som fick mig att börja träna cykel. 8-10 mil minst tre ggr veckan med en snittfart runt 45. Vi stannade aldrig och fikade utan bombade på hela rundan. Brukade bli mellan 50-70 mil/v. Lite lugnare när jag körde själv. Sällan under 33 i snitt. Och så blev det nån tävling på helgerna ibland.

Det var 1984 vi tränade så hårt. R flyttade till Timrå året efter och blev senare svensk mästare i partempo och linje klass H35 och jag började tackla av juni 1985.

Jag undrar på vilket sätt jag är udda?

Är alltså "naturligt smärt".

Äter INTE smör på bröd - spottade ut det redan som bebis när föräldrarna försökte lära mig äta. Ett tag åt jag messmör, men slutade. Finns många feta såser och dressingar jag inte gillar, men några enstaka går ned. Nutella på bröd? FUCK YEAH! Chips och jordnötter - MMMMM! Sedan lågstadiet har jag levt på bröd utan pålägg och varm choklad till frukost och (som barn) mellanmål.

Jag har väl någon form av ADHD-drag och sitter sällan still mer än en kvart i taget.

Sedan har jag som tidigare nämnts en rätt bra medvetenhet numera om min ät-budget och att jag vinner på att fylla halva tallriken med råkost och grönsaker på lunchen.

Mitt mål med detta inlägg är inte att skryta, utan att beskriva och fundera. Hade jag en godtycklig reaktion som bebis som sedan hjälpte mig till en fettsnål kost? En genetisk motvilja mot viss smaksensationer av fett?

Det verkar finnas en fråga här på tråden, som förefaller TABUBELAGD. Nämligen varför vissa människor "tilläter", tillåter sig att äta sig överviktiga, utan att säga STOPP!

Här finns 100tals inlägg, om hur vi skall bli av med Övervikt/Fetma och räkna kilon. Men knappast någonting om hur vi undgår att sitta med SVARTEPETTER på slutet.
Anser frågan är viktig, pga att kraftig övervikt, numera klassas som sjukdom och har blivit ett nationellt problem. Beror allt på rädsla för att skuldbelägga oss själva, eller andra. Rädslan för att såra någon, eller något annat.

Den stora frågan vi bör ställa oss är: Vad går gränsen för matmissbruk?

Hade vi talat om missbruk i form av: Alkohol, Spel, Narkotika, Nikotin, Sex, etc, etc, är vi snabba att döma, skuldbelägga, samt kräva personligt ansvar.

Varför gäller detta inte matmissbruk?

Låt oss kort fastställa en kort definiering vad missbruk är för något.

Missbruk kan sammanfattas med ett beteende/livsstil som inskränker, skadar, eller på annat sätt är menligt för vår kropp/psyke. Detta med olika negativa följder!

Avsikten med detta inlägg, är dock inte att skuldbelägga eller provocera. Det stadiet är sedan länge passerat. Utan här handlar det om nyansera debatten, så vi kan se problematiken ur ett bredare perspektiv. Om någon tar illa vid sig av detta inlägg. Ber jag här och nu om ursäkt!
Min tanke har aldrig varit att såra någon. Men jag tycker att man rent empiriskt, måste hitta nya vägar för att komma framåt och komma till rätta med problemet...

Det verkar finnas en fråga här på tråden, som förefaller TABUBELAGD. Nämligen varför vissa människor "tilläter", tillåter sig att äta sig överviktiga, utan att säga STOPP!

Här finns 100tals inlägg, om hur vi skall bli av med Övervikt/Fetma och räkna kilon. Men knappast någonting om hur vi undgår att sitta med SVARTEPETTER på slutet.
Anser frågan är viktig, pga att kraftig övervikt, numera klassas som sjukdom och har blivit ett nationellt problem. Beror allt på rädsla för att skuldbelägga oss själva, eller andra. Rädslan för att såra någon, eller något annat.

Hade vi talat om missbruk i form av: Alkohol, Spel, Narkotika, Nikotin, Sex, etc, etc, är vi snabba att döma, skuldbelägga, samt kräva personligt ansvar.

Missbruk kan sammanfattas med ett beteende/livsstil som inskränker, skadar, eller på annat sätt är menligt för vår kropp/psyke. Detta med olika negativa följder!

Avsikten med detta inlägg, är dock inte att skuldbelägga eller provocera. Det stadiet är sedan länge passerat. Utan här handlar det om nyansera debatten, så vi kan se problematiken ur ett bredare perspektiv. Om någon tar illa vid sig av detta inlägg. Ber jag här och nu om ursäkt!
Min tanke har aldrig varit att såra någon. Men jag tycker att man rent empiriskt, måste hitta nya vägar för att komma framåt och komma till rätta med problemet...
Det påstås ju att vissa människor föds med ett mer eller mindre permanent ”sug” efter mat, vilket verkar svårt att tysta oavsett hur disciplinerad man är, och såklart ännu svårare om man är odisciplinerad eller inte bryr sig. Då strider man nog alltjämt i uppförsbacke.

Vi är bara vanliga människor. Kolla på USA, också vanliga människor, och där har övervikt blivit ett riktigt problem.
Det är inte bara upp till oss att ta ansvar för oss själva, utan även upp till de som producerar det vi äter och dricker.

Det finns inga enkla svar på det du skriver.

Så, den inritat snabba nedgången har gått över till mer långsam men stadig takt. Idag vägde jag in på -4 kg, och senaste årets viktökning är i år i princip borta. Känns riktigt nice.

Dessutom klev jag ner under 25 i BMI så appen säger standard istället för överviktig, känns skönt även om det nästan är irrelevant.
Vägde idag in mig under den magiska 80kg gränsen. Senast jag gjorde det var julafton 2024. Går oväntat lätt. Det enda negativa jag märker är att jag inte har så mycket energi på träningspassen men det går ju att lösa med bättre planering av energiintaget.

Det är inte bara upp till oss att ta ansvar för oss själva, utan även upp till de som producerar det vi äter och dricker.
De kommer aldrig att ta nåt ansvar, deras enda uppgift är att maximera vinsten och försäljningen.

COOP har också ett ansvar. Det belysta Bake-off skåpet med nybakade alster alldeles efter ingången, omöjlig att undvika längs huvudgatan.

Efter mjölken längst in är det så äntligen dags för mödosam reträtt. På ca 2/3 av avståndet ner till kassorna börjar så GATLOPPET. Genom snacks och fredagsmys som kantar huvudgatan på ömse sidor och även i form av öar mitt i huvudgatan som en improviserad hinderbana för folk med blindhundar. Min tolkning är att COOP som det fina folkkooperativ det alltid har varit, fullständigt skiter i folkhälsan och i lämpligheten i vad de säljer, bara det ger klirr i kassan.

Det borde funnits klänypor för näsan samt skygglappar att låna ur en korg vid ingången, om COOP hade haft genuin omsorg om sina kunder. Inte minst i utsatta områden där folkhälsan ju är ännu sämre än i de vita fina områdena närmare stan.

De kommer aldrig att ta nåt ansvar, deras enda uppgift är att maximera vinsten och försäljningen.

COOP har också ett ansvar. Det belysta Bake-off skåpet med nybakade alster alldeles efter ingången, omöjlig att undvika längs huvudgatan.

Efter mjölken längst in är det så äntligen dags för mödosam reträtt. På ca 2/3 av avståndet ner till kassorna börjar så GATLOPPET. Genom snacks och fredagsmys som kantar huvudgatan på ömse sidor och även i form av öar mitt i huvudgatan som en improviserad hinderbana för folk med blindhundar. Min tolkning är att COOP som det fina folkkooperativ det alltid har varit, fullständigt skiter i folkhälsan och i lämpligheten i vad de säljer, bara det ger klirr i kassan.

Det borde funnits klänypor för näsan samt skygglappar att låna ur en korg vid ingången, om COOP hade haft genuin omsorg om sina kunder. Inte minst i utsatta områden där folkhälsan ju är ännu sämre än i de vita fina områdena närmare stan.
På ämnet finns det mycket intressant att läsa i denna bok, av sedermera ekonomiprisbelönad författare. Rekommenderas.

Nu blir jag intresserad.

Ett kort svar på tidigare inlägg. Jag ser i detta nu en 50-årig kille jag tidigare cyklade lite med, att han trampat 25h/veckan i snitt. 139h i år och 2,823 Km och 31,248 hm. Idag är det den 38:e dagen på 2026, men han har flera resdagar. Så snittet har säkert sjunkit en del.

En annan tanke slog mig. Jag har svårt för att planera, driva mig själv och andra och tycker ibland jag saknar den inre disciplinen. Däremot noggrann och kan se strukturer. Skolan passade mig utmärkt när det var läroplan och lektioner efter schema. Uppsatser och projektarbeten svårare. Att sluta surfa på mobil eller dator är min svagaste egenskap. Det konkreta är lättare. Att se vilken mat jag köper, lägger upp eller äter. Ibland blir det mer än tänkt, men oftast lätt att kompensera nästa gång.

Hur är det med er andra - är maten något konkret och tydligt?

Senast ändrad:
Självfallet vimlar det av lömska fallgropar i livsmedelsbutikerna! Detta är dock något vi måste lära oss att leva med. Alla butiker vill gå runt och hittar någon ett oseriöst, men lönande koncept, brukar andra inte vara sena att följa efter.
Har trillat dit på "Billiga" knep, hur många gånger som helst. TYP: Varför köpa en, när styckpriset blir mycket billigare om jag köper 3?!

För att handla någorlunda smart, Skriver jag och min fru alltid en utförlig inköpslista, men lämnar ändå en + marginal. För man vet ju aldrig. BASTA!

Ett tips jag kan rekommendera till alla: Gå aldrig in i en livsmedelsbutik och var hungrig. Om man är trött och har lågt blodsocker förvandlas man då lätt till en vampyr!

Det tog mig lång tid och åtskilliga kilon, innan jag lärde mig handla förnuftigt. Men sent skall syndaren vakna!

Hur menar du att frågan skulle vara tabubelagd? Tråden är ju full av personer som är öppna med sina utmaningar och tar personligt ansvar, oavsett om de vill trimma två eller 20 kilo.

Hur menar du att frågan skulle vara tabubelagd? Tråden är ju full av personer som är öppna med sina utmaningar och tar personligt ansvar, oavsett om de vill trimma två eller 20 kilo.
Jag är ett levande exempel på att jag syndar. I helgen har jag inte lyckats...det är medvetet synderi...

Jag menar följande med Tabubelagt: Det saknas grundläggande kritik till varför vi äter oss överviktiga i Sverige. Kan jag vara tydligare?

Jag menar följande med Tabubelagt: Det saknas grundläggande kritik till varför vi äter oss överviktiga i Sverige. Kan jag vara tydligare?
Jag funderade över hur situationen ser ut i Sverige jämfört med övriga världen. Nedan är en sammanställning jag fick via ChatGPT.
1770615776998.webp

Källor:
1. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight
2. https://www.oecd.org/en/publication...l-report/overweight-and-obesity_0bf9c422.html
3. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Overweight_and_obesity_-_BMI_statistics
4. https://pub.norden.org/nord2025-026/overweight-and-obesity.html
5. https://pub.norden.org/nord2025-026/overweight-and-obesity.html

Tillbaka
Topp