Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Gårdagens pendling: Andra cykelpendlingen efter brutet ben. (Första var förra fredagen.)

"Massor" med snö i Göteborg + ISP + ortos på högerfoten = personligt rekord i långsam pendling. 🙃

20260206_155954.webp

Till kontoret (inte illa):
Screenshot_20260207-213153~2.webp

Hemåt (onödigt spännande i.o.m. väglaget 😅):
Screenshot_20260207-213222~2.webp

Såg fyra cyklister på hemvägen som vurpade i snön.

-15. Testade med skidglasögon. Det var skönt, men immade igen vid några tillfällen. Gjorde misstaget att både dra på mig en extra underställströja och en fodrad jacka ytterst. Blev kokt och fick stanna och öppna dragkedjan helt på jackan.

Det kändes äntligen lite mindre fuktigt men tyvärr inte så torrt att jag hade önskat. SMHI visar fortfarande hög luftfuktighetsprocent men vattenmängden går ner snabbt med temperaturen. Valde att lägga till en plagg för första gången denna vintern: en tunn fleece under tunna jackan. Klart bättre än en tjock jacka. Trevligt pendling.

-14 utanför sovrummet. Frös bara lite om snoken. Påpälsad genomfördes 30 minuters lugn pendling utan obehag. Tjackat en fodrad jacka från Galibier. I tunnaste laget för dessa temp men det funkade utmärkt med lite förstärkning. De andra fodrade jackorna jag exprimenterat med blir jag helt svett i. Har ökat träningsmängden så jag tar det lugnare på pendlingen.

Hade -14. Drog vaden i helgen som uppvärmning inför öppetspår så kommer behöva gå på armarna på loppet nu och det är jag för svag för så kan bli en intressant tur. Klossarna har i alla fall flyttats längst bak på cykelskorna för att inte belasta vaden och sen blev det ett lungt vispande till jobbet. Segt och tröttsamt.

Blev överraskande bra pendling under morgonens bistra kyla. Kallt men bra klädd, liners under tumhandskar, Merino underställ etc. Mina Himalaya certade Lake MXZ304 cykelskor (tunga men varma).

En seriöst stark cyklist 💪 på en cykel med vanligt rakt styre gjorde att jag kände mig tvingad att ta i mer än planerat men hade ju bråttom till jobbet så det passade rätt bra (letade efter elmotor men han hade ingen synlig 🥲).

Stötte dessutom på minst två personer (något oklart) jag cyklat Vättern med vilket också "hjälpte till".

Mitt experiment med enbart dubbat fram bortsett från riktiga snödagar fortsätter (vilket är denna trådens fel).......... "I'm still alive" 🙃

Senast ändrad:
Ganska kallt men väldigt skönt att kunna köra tumvantar på min primitiva setup. Tomt på banorna tills jag närmade mig gullmars, där den stora folkvandringen började pga nedstängd gröna linjen. Bron full av uppgivna stressade fotgängare som fick gå till Slussen eller längre.

Även om jag verkligen uppskattar den här kavalkaden av fina vinterpendlingsupplevelser som vi haft i januari och februari, tillät jag under det lite meckig vinterombytet en känsla av längtan efter tiden när man bara drar på sig en omgång kortkort och sen är klar för hempendling tränga fram.

Senast ändrad:
-12 i morse , såg bara en till ”cyklist ” ,
en eltrimmupp som körde om mig vid gullmars….
Hemåt var det bara -åtta men däremot så var det motvind men det ju lika med bättre träning 🤪😜

-15 till och -10 hem. Mina favoritträningsbyxor med ca 10 år på nacken hade dessvärre fått sin sista maskintvätt i helgen. Lite väl mycket aircondition i skrävet för att fortsätta använda dem. :cry:
Få medcyklister med det är väl förståeligt.

-15 till och -10 hem. Mina favoritträningsbyxor med ca 10 år på nacken hade dessvärre fått sin sista maskintvätt i helgen. Lite väl mycket aircondition i skrävet för att fortsätta använda dem. :cry:
Få medcyklister med det är väl förståeligt.
Är det typ 6-7 minus eller mer tycker jag ett par tunna sportkalsonger värmer ordentligt i skrevet 😁

Är det typ 6-7 minus eller mer tycker jag ett par tunna sportkalsonger värmer ordentligt i skrevet 😁
Aa. De kommer på vid -20 😊
Har långa bibs i tunnare samt tjockare material/foder. Vid -10/-15 räcker det bra med tunna överdragsbyxor ovanpå. De som nu fick kasseras var toppen. Tunna, lätta, kände knappt av dem. Man hörde inte dem heller. God I´m gonna miss them :love::cry:

Ungefär som förväntat, lite kyligt i början men varm vid ankomsten till jobbet.
Ändå inte så kallt som befarat.
Gick överlag bra nästan ända fram till jobbet. Men en sparkcykelåkare kunde inte hålla sig på sin sida, utan körde in i mitt styre ganska rejält. Tro inte att personen stannade för att kolla hur det gick....
"Folk är inte kloka"

Man kan ju konstatera att om man skall göra lite sådär jobbig klimatanalys och vara lätt alarmistisk skall man vara försiktig med uttalanden iaf. Pär Holmgrens "ingen snö om 20 år" åldrades dåligt.

Jag säger nu inte att det inte finns något som heter klimatpåverkan men den typen av uttalanden gör nog att färre tror på andra saker man säger.

Man kan ju konstatera att om man skall göra lite sådär jobbig klimatanalys och vara lätt alarmistisk skall man vara försiktig med uttalanden iaf. Pär Holmgrens "ingen snö om 20 år" åldrades dåligt.

Jag säger nu inte att det inte finns något som heter klimatpåverkan men den typen av uttalanden gör nog att färre tror på andra saker man säger.
Instämmer. Ett av skälen till att klimatförändringar är ett bättre begrepp än global uppvärmning för oss lekmän (och även varför många experter numera bytt över). Det är den globala uppvärmningen som leder till långsiktiga klimatförändringar, men vad det resulterar i lokalt är något annat. Och mätt på enstaka dagar/månader/år kommer väder fortsatt vara väder, slå lite hit och dit.

För en gångs skull skyller dock inte kvällstidningarna det bistra vädret på Ryssland vilket är extremt ovanligt. 🙂

Gick jättelångsamt idag. Skyller det på att dubbdäcken kändes mjuka. Blir väl så om man inte pumpat däcken sen innan jul. Hade på mig en massa kläder också så jag fick öppna jackan för att inte svettas. Det var nice att cykla i vilket fall.

Därför ändrade man också benämningen från global warming till climate change. Vilket ju stämmer. Klimatet har alltid ändrats.
(Borde inte skriva i tråden då överkuggningscykeln nu är hos Björn på Tellus för service. Har "inga" andra cyklar så "måste" ta bilen...)

Tillbaka
Topp