SR Suntour xct 30 rost

robalm

Medlem
SR Suntour xct 30 rost
Gjorde en service på min gaffel för runt 1 år sedan.
Men nu i vinter märker jag att direkt när jag cyklar lite så blir gaffeln helt stel.

Tog isär den idag, jag ser att det rostat riktigt mycket (tjockt rostlager) på båda gaffelben.
Allt annat såg normalt ut.
Så jag tror det är problemet, har dock inte monterat tillbaka allt så det är inte 100%.
Slipade bort rosten men förstår att rosten kommer komma tillbaka.
Så det får väl bli att kolla på en ersättning?
Som sagt det är en SR Suntour xct 30 (27,5) med rakt styrrör.
Finns det någon i samma prisklass som min nuvarande?
Har inte lust att kosta på mer än 1500kr.

Senast ändrad:
SR Suntour xct 30 rost
Ditt problem är att du har en suntourgaffel. Rost på dessa är vanligt och det är ett problem i sig men det är inte därför den stelnar till, utan de är tyvärr byggda på så sätt att de inte funkar i kyla.

Har du quickrelease fram så kan du uppgradera till en sån här. Det må vara typ det enklaste rockshox har, men det är ljusår bättre än suntours low end gafflar, särskilt i kyla.

SR Suntour xct 30 rost
Ditt problem är att du har en suntourgaffel. Rost på dessa är vanligt och det är ett problem i sig men det är inte därför den stelnar till, utan de är tyvärr byggda på så sätt att de inte funkar i kyla.

Har du quickrelease fram så kan du uppgradera till en sån här. Det må vara typ det enklaste rockshox har, men det är ljusår bättre än suntours low end gafflar, särskilt i kyla.

Menar du quickrelease vid hjulet så har jag det.
Har aldrig bytt framgaffel. Vad kan man tänka sig är ett rimligt pris hos en cykel verkstad för jobbet?

Tillbaka
Topp