Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hon sparade så mkt på det att hon fastnade i sista backen i finalen!Skistad gjorde nog som Kläbo och ville spara på fästet![]()
Jo, det har ju inträffat förr att "bänknötare" på mästerskap fått komma in på sista distansen då luften börjar gå ur en del. Kanske vanligare på VM dock som ju är mer kompakta och därmed ger mindre möjlighet till återhämtning mellan loppen. Och så är OS mer prestigefyllt då det bara går vart fjärde år mot vartannat för VM.Vad jag vet är hon där. Sen har jag inget att tillägga i laguttagningen ovan. Hon kanske skulle kunna va aktuell för en femmil i slutet av mästerskapet?
Beror väl på om vi prioriterar damer eller herrar då lite? Tänker på Skistad som var chanslös idagSka inte Falun fundera på en helplatt bana till teamsprinten i VM nästa år så kan Sverige ha Myhlback som avslutare?
(Misstänker att FIS inte skulle uppskatta det "tilltaget" dock.)
Vera på sistasträckan i damlaget?Beror väl på om vi prioriterar damer eller herrar då lite? Tänker på Skistad som var chanslös idag
Inte än. Men man kan ju hoppas. Lite goda gener borde ju finnas där. Sen är det nog några år bort innan hon verkligen kan vara med och konkurrera. Hon är ju tre år yngre än Alvar.Ja hon kanske är lika bra som brorsan
www.langrenn.com
Vet inte om laget är offentliggjort ännu. Finns inga startlistor på FIS sida ännu.Det låter rimligt. Jag hittar ingen svensk uppställning även om Karlsson, Andersson, Ilar förstås är givna. Vem tar sista platsen?
...för övrigt fattar jag inte hur @GoranS hinner snappa upp all information om skidåkningen. Det har gått så långt att man har slutat leta i officiella kanaler och går raka vägen till denna tråden istället!
Sant, men i det aktuella fallet så tror jag att han kan bedöma sina chanser att hänga med bättre än vi som tittar på.Nu var det ju inte min tes att alla kan bli lika bra på alla moment utan att det borde finnas förbättringspotential för Gisselman om det var så att glidvallningen var konkurrenskraftig men att skidorna gled sämre för att han hade valt att gå med mer fäste än konkurrenterna.
De två andra alternativen jag ser är att han antingen inte hade fullt så bra glid som konkurrenterna eller att han är dömd att för all framtid behöva acceptera att behöva gå med så mkt mer fäste att det gör att konkurrenterna kommer att glida ifrån.
Av de tre möjligheterna låter den sista i mina öron tråkigast för Gisselman.
Lite överraskande med Ribom. Jag antar att sprinttjejerna har tackat nej för att spara krafter till senare. Kul för henne att få köra åtminstone ett lopp i alla fall, även om jag personligen inte tror på någon speciellt bra placering.![]()
Längdskidor: De får chansen på 10 kilometer fritt
10 kilometer fristil väntar härnäst för OS-längdåkarna. Moa Ilar är en av de uttagna damerna – och hon har stora medaljförhoppningar. – Det här är min största chans, säger Moa Ilar till SVT Sport.www.svt.se
Frida, Ebba, Ribom, Ilar
Poromaa, Anger, Berglund, Gisselman
Känns väl lite som en "snäll"-uttagning. Men hon kanske säkert göra det ganska bra men når väl inte pallen direkt.Lite överraskande med Ribom. Jag antar att sprinttjejerna har tackat nej för att spara krafter till senare. Kul för henne att få köra åtminstone ett lopp i alla fall, även om jag personligen inte tror på någon speciellt bra placering.
Nej, pallKänns väl lite som en "snäll"-uttagning. Men hon kanske säkert göra det ganska bra men når väl inte pallen direkt.
De två sistnämnda kändes väldigt givna att de skulle åka hem. Och Myhlback gissar jag vill börja ladda för VL nu.![]()
Myhlback petas från resten av OS: ”Inte uttagen”
VAL DI FIEMME. Alvar Myhlback blev bäste svensk i sprinten. Nu åker han hem efter att ha petats från resten av OS. – Hur vet du att jag inte vill åka? Jag ärwww.aftonbladet.se
Myhlback, Grahn och Hagström lämnar OS
Ja mjukt underlag kan nog missgynna Sundling så tror inte hon skulle va på pallen heller.Nej, pall
skulle vara knall!
Hade trott på Sundling. Men möjligt att hon fokuserar på de två stafetterna. Dahlqvist hade varit ett alternativ.
Var ju bara sex sekunder från seger på precis den distansen i Davos. Mjukt underlag kanske missgynnar henne en del. Vad gäller Dahlqvist känns det som det skulle kunna vara färdigåkt för henne i OS.
Sen tror jag att man nog filtrera uttalandet om bra skidor genom att han precis gjort sitt livs lopp dittills. Det kan vara som du säger, men det kan också vara att han i den situationen han befinner sig efter loppet bara är så lycklig att han inte har en tanke på att "såga" vallarna.Sant, men i det aktuella fallet så tror jag att han kan bedöma sina chanser att hänga med bättre än vi som tittar på.
Jag hoppas verkligen att Alvar börja summera sin långloppskarriär nu. Det är VM om ett år på gångavstånd (nästan) hemifrån och det är ganska uppenbart att det inte riktigt går att kombinera en långloppssatsning med traditionell skidåkning på högsta nivå.De två sistnämnda kändes väldigt givna att de skulle åka hem. Och Myhlback gissar jag vill börja ladda för VL nu.
Han är 19 och kom till semifinal.Jag hoppas verkligen att Alvar börja summera sin långloppskarriär nu. Det är VM om ett år på gångavstånd (nästan) hemifrån och det är ganska uppenbart att det inte riktigt går att kombinera en långloppssatsning med traditionell skidåkning på högsta nivå.
Klassisk sprint går säkert bra att kombinera med långlopp, men nästa år är det skejt som gäller på VM. Jag tror inte att Alvar är intresserad av att möjligen platsa i teamsprinten när VM går i Falun. Han kan säkert bli världsklass på det han bestämmer sig för men kapaciteten på traditionell distansåkning har inte direkt blivit bättre sedan ifjol samtidigt som hans långloppskvalitet slipats till världsklass. Ett VM på hemmaplan kommer nog bara en gång och Ski Classics kommer finnas kvar länge. Dessutom är det ju ganska stor skillnad på världscupen och ski classics både när det gäller status och konkurrens.Han är 19 och kom till semifinal.
Jag hoppas att han fortsätter med det han tycker är roligast. Just nu verkar det vara långlopp.
Jonna stod över 10km på VM i fjol också. Blev ju guld i 2 av 3 lopp sen. Vinnande koncept?Nej, pall
skulle vara knall!
Hade trott på Sundling. Men möjligt att hon fokuserar på de två stafetterna. Dahlqvist hade varit ett alternativ.
Var ju bara sex sekunder från seger på precis den distansen i Davos. Mjukt underlag kanske missgynnar henne en del. Vad gäller Dahlqvist känns det som det skulle kunna vara färdigåkt för henne i OS.
VM i Falun kommer att vara samtidigt som Vasaloppet.Klassisk sprint går säkert bra att kombinera med långlopp, men nästa år är det skejt som gäller på VM. Jag tror inte att Alvar är intresserad av att möjligen platsa i teamsprinten när VM går i Falun. Han kan säkert bli världsklass på det han bestämmer sig för men kapaciteten på traditionell distansåkning har inte direkt blivit bättre sedan ifjol samtidigt som hans långloppskvalitet slipats till världsklass. Ett VM på hemmaplan kommer nog bara en gång och Ski Classics kommer finnas kvar länge. Dessutom är det ju ganska stor skillnad på världscupen och ski classics både när det gäller status och konkurrens.
Är det spikat? Förra gången det var VM i Falun (2015) flyttade de ju Vasaloppet en vecka. De motiverade det med trafiksituationen i Dalarna m.m. skulle bli för kaotisk.VM i Falun kommer att vara samtidigt som Vasaloppet.
Min tanke var att hon är lite bättre på skejt än klassiskt och att hon inför mästerskapet lät som hon ville åka så mkt som möjligt. Men det är ju möjligt att de spekulerar i att hon inte har realistisk medaljchans med tanke på att det verkar bli varmt i morgon också och att det då är bättre att spara henne till stafetterna.Jonna stod över 10km på VM i fjol också. Blev ju guld i 2 av 3 lopp sen. Vinnande koncept?
Det är ju individuell start också, utan att ha kollat statistik inbillar jag mig att hon gör bättre ifrån sig i masstarter.Min tanke var att hon är lite bättre på skejt än klassiskt och att hon inför mästerskapet lät som hon ville åka så mkt som möjligt. Men det är ju möjligt att de spekulerar i att hon inte har realistisk medaljchans med tanke på att det verkar bli varmt i morgon också och att det då är bättre att spara henne till stafetterna.
Absolut är hon bättre i masstarter. Det jag menade var att det faktum att det nu var skejt och i Trondheim var klassiskt borde ökat sannolikheten att hon skulle köra nu. I kombination med ett uttalande som jag tolkade som en önskan att köra mer så trodde jag på start för Sundling idag.Det är ju individuell start också, utan att ha kollat statistik inbillar jag mig att hon gör bättre ifrån sig i masstarter.
Gisselman, som om jag fattat det rätt delar rum med Calle under OS, sa efter skiathlonen att han hade fått några bra tips från Calle inför loppet.Poromaa om Calle:
Vad bidrar Calle med?
– Om man ser till ett lite djupare perspektiv har han väldigt mycket erfarenhet och han har gjort mycket rätt och kanske mycket fel. Så han har väldigt mycket att bidra med åt båda håll. Han är även en glädjespridare som bidrar med positiv energi.