[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Vad jag vet är hon där. Sen har jag inget att tillägga i laguttagningen ovan. Hon kanske skulle kunna va aktuell för en femmil i slutet av mästerskapet?

Vad jag vet är hon där. Sen har jag inget att tillägga i laguttagningen ovan. Hon kanske skulle kunna va aktuell för en femmil i slutet av mästerskapet?
Jo, det har ju inträffat förr att "bänknötare" på mästerskap fått komma in på sista distansen då luften börjar gå ur en del. Kanske vanligare på VM dock som ju är mer kompakta och därmed ger mindre möjlighet till återhämtning mellan loppen. Och så är OS mer prestigefyllt då det bara går vart fjärde år mot vartannat för VM.

Ska inte Falun fundera på en helplatt bana till teamsprinten i VM nästa år så kan Sverige ha Myhlback som avslutare?

(Misstänker att FIS inte skulle uppskatta det "tilltaget" dock.)

Ska inte Falun fundera på en helplatt bana till teamsprinten i VM nästa år så kan Sverige ha Myhlback som avslutare?

(Misstänker att FIS inte skulle uppskatta det "tilltaget" dock.)
Beror väl på om vi prioriterar damer eller herrar då lite? Tänker på Skistad som var chanslös idag

Kampen mellan svenska damerna och Kläbo fortsätter - vinster i alla lopp på VM i fjol och hittills full pott på detta OS. Känns som sviternas kanske största hot kommer nu torsdag + fredag. En revanschsugen och lätt "skadekjuten" Diggins samt en kaxig norsk halv skidskytt i form av Hedegart vill nog försöka få stopp på segerraderna.

Sen är faktiskt svenska damernas segerrad ett lopp längre genom att Ebba vann tremilen i Planica 2023 medan Kläbo "bara" var tvåa på femmilen i det mästerskapet.

Intressant att Svahn tydligen bytte skidor till finalen.

Var lite "rädd" när Svahn gick först utför sista backen att Sundling, som i semin verkade ha bättre glid än Svahn, skulle få perfekt slipstream och komma med bra fart bakifrån över sista knölen in på upploppet. Men i finalen hade Svahn nog minst lika bra glid som Sundling.

Ja det är verkligen liknande chanser eller risker att segerrade bryts. På femmilen är väl Kläbo storfavorit och på båda stafetterna känns det ju knappt som man får tillbkaka pengarna på Norge.

Ja, minst fem guld för Kläbo känns som bara sjukdom/skada kan hindra.

På damsidan ser det väl bra ut för det också, men jag tror att det är större risk att svenska vallateamet "sjabblar" än att norska gör det. Sen är väl rimligen Sverige stor favorit i båda damstafetterna och man får nog inga jätteodds på att Frida eller Ebba vinner femmilen. Skulle det bli snöfall och lite hänglopp så är de dock mindre säkra att kunna avgöra än Kläbo som ju "bara" behöver hänga med till sista backen så är saken biff.

Fortfarande svenskt i topp i medaljtabellen.

1770796512436.webp

Det låter rimligt. Jag hittar ingen svensk uppställning även om Karlsson, Andersson, Ilar förstås är givna. Vem tar sista platsen?

...för övrigt fattar jag inte hur @GoranS hinner snappa upp all information om skidåkningen. Det har gått så långt att man har slutat leta i officiella kanaler och går raka vägen till denna tråden istället!

Det låter rimligt. Jag hittar ingen svensk uppställning även om Karlsson, Andersson, Ilar förstås är givna. Vem tar sista platsen?

...för övrigt fattar jag inte hur @GoranS hinner snappa upp all information om skidåkningen. Det har gått så långt att man har slutat leta i officiella kanaler och går raka vägen till denna tråden istället!
Vet inte om laget är offentliggjort ännu. Finns inga startlistor på FIS sida ännu.

Nu var det ju inte min tes att alla kan bli lika bra på alla moment utan att det borde finnas förbättringspotential för Gisselman om det var så att glidvallningen var konkurrenskraftig men att skidorna gled sämre för att han hade valt att gå med mer fäste än konkurrenterna.

De två andra alternativen jag ser är att han antingen inte hade fullt så bra glid som konkurrenterna eller att han är dömd att för all framtid behöva acceptera att behöva gå med så mkt mer fäste att det gör att konkurrenterna kommer att glida ifrån.

Av de tre möjligheterna låter den sista i mina öron tråkigast för Gisselman.
Sant, men i det aktuella fallet så tror jag att han kan bedöma sina chanser att hänga med bättre än vi som tittar på.

Frida, Ebba, Ribom, Ilar

Poromaa, Anger, Berglund, Gisselman

Frida, Ebba, Ribom, Ilar

Poromaa, Anger, Berglund, Gisselman
Lite överraskande med Ribom. Jag antar att sprinttjejerna har tackat nej för att spara krafter till senare. Kul för henne att få köra åtminstone ett lopp i alla fall, även om jag personligen inte tror på någon speciellt bra placering.

Lite överraskande med Ribom. Jag antar att sprinttjejerna har tackat nej för att spara krafter till senare. Kul för henne att få köra åtminstone ett lopp i alla fall, även om jag personligen inte tror på någon speciellt bra placering.
Känns väl lite som en "snäll"-uttagning. Men hon kanske säkert göra det ganska bra men når väl inte pallen direkt.

Känns väl lite som en "snäll"-uttagning. Men hon kanske säkert göra det ganska bra men når väl inte pallen direkt.
Nej, pall
skulle vara knall!

Hade trott på Sundling. Men möjligt att hon fokuserar på de två stafetterna. Dahlqvist hade varit ett alternativ.

Var ju bara sex sekunder från seger på precis den distansen i Davos. Mjukt underlag kanske missgynnar henne en del. Vad gäller Dahlqvist känns det som det skulle kunna vara färdigåkt för henne i OS.

Nej, pall
skulle vara knall!

Hade trott på Sundling. Men möjligt att hon fokuserar på de två stafetterna. Dahlqvist hade varit ett alternativ.

Var ju bara sex sekunder från seger på precis den distansen i Davos. Mjukt underlag kanske missgynnar henne en del. Vad gäller Dahlqvist känns det som det skulle kunna vara färdigåkt för henne i OS.
Ja mjukt underlag kan nog missgynna Sundling så tror inte hon skulle va på pallen heller.

Sant, men i det aktuella fallet så tror jag att han kan bedöma sina chanser att hänga med bättre än vi som tittar på.
Sen tror jag att man nog filtrera uttalandet om bra skidor genom att han precis gjort sitt livs lopp dittills. Det kan vara som du säger, men det kan också vara att han i den situationen han befinner sig efter loppet bara är så lycklig att han inte har en tanke på att "såga" vallarna.

Vi får väl se om han även framöver kommer att utmärka sig genom att ganska ofta ha dåligt glid men bra fäste.

De två sistnämnda kändes väldigt givna att de skulle åka hem. Och Myhlback gissar jag vill börja ladda för VL nu.
Jag hoppas verkligen att Alvar börja summera sin långloppskarriär nu. Det är VM om ett år på gångavstånd (nästan) hemifrån och det är ganska uppenbart att det inte riktigt går att kombinera en långloppssatsning med traditionell skidåkning på högsta nivå.

Jag hoppas verkligen att Alvar börja summera sin långloppskarriär nu. Det är VM om ett år på gångavstånd (nästan) hemifrån och det är ganska uppenbart att det inte riktigt går att kombinera en långloppssatsning med traditionell skidåkning på högsta nivå.
Han är 19 och kom till semifinal.

Jag hoppas att han fortsätter med det han tycker är roligast. Just nu verkar det vara långlopp.

Kan ju vara att sprint går att kombinera med långlopp som han gör men att skejt och även vanliga distanslopp blir svårare då det kanske kräver annat syreupptag osv. Han lär ju alla gånger bli erbjuden en A-lagsplats till nästa iaf.

Han är 19 och kom till semifinal.

Jag hoppas att han fortsätter med det han tycker är roligast. Just nu verkar det vara långlopp.
Klassisk sprint går säkert bra att kombinera med långlopp, men nästa år är det skejt som gäller på VM. Jag tror inte att Alvar är intresserad av att möjligen platsa i teamsprinten när VM går i Falun. Han kan säkert bli världsklass på det han bestämmer sig för men kapaciteten på traditionell distansåkning har inte direkt blivit bättre sedan ifjol samtidigt som hans långloppskvalitet slipats till världsklass. Ett VM på hemmaplan kommer nog bara en gång och Ski Classics kommer finnas kvar länge. Dessutom är det ju ganska stor skillnad på världscupen och ski classics både när det gäller status och konkurrens.

Johan Olsson (tror jag det var) var inne på tanken att det är i unga år syreupptag behöver byggas och att det därmed skulle finnas en poäng med att fokusera på traditionell åkning de kommande åren. Långlopp kommer att vara möjligt att träna upp sig för i högre ålder.

Sen handlar det ju om motivation. Gissar att en faktor där är att han är bättre på långlopp och att vara bra är nog inte helt oviktigt för motivationen. Inom långlopp har han redan vunnit det viktigaste loppet. Inom traditionell åkning har han en pallplats i en VC-sprint.

Nej, pall
skulle vara knall!

Jonna stod över 10km på VM i fjol också. Blev ju guld i 2 av 3 lopp sen. Vinnande koncept?

Klassisk sprint går säkert bra att kombinera med långlopp, men nästa år är det skejt som gäller på VM. Jag tror inte att Alvar är intresserad av att möjligen platsa i teamsprinten när VM går i Falun. Han kan säkert bli världsklass på det han bestämmer sig för men kapaciteten på traditionell distansåkning har inte direkt blivit bättre sedan ifjol samtidigt som hans långloppskvalitet slipats till världsklass. Ett VM på hemmaplan kommer nog bara en gång och Ski Classics kommer finnas kvar länge. Dessutom är det ju ganska stor skillnad på världscupen och ski classics både när det gäller status och konkurrens.
VM i Falun kommer att vara samtidigt som Vasaloppet.

Jonna stod över 10km på VM i fjol också. Blev ju guld i 2 av 3 lopp sen. Vinnande koncept?
Min tanke var att hon är lite bättre på skejt än klassiskt och att hon inför mästerskapet lät som hon ville åka så mkt som möjligt. Men det är ju möjligt att de spekulerar i att hon inte har realistisk medaljchans med tanke på att det verkar bli varmt i morgon också och att det då är bättre att spara henne till stafetterna.

Poromaa om Calle:

Vad bidrar Calle med?

– Om man ser till ett lite djupare perspektiv har han väldigt mycket erfarenhet och han har gjort mycket rätt och kanske mycket fel. Så han har väldigt mycket att bidra med åt båda håll. Han är även en glädjespridare som bidrar med positiv energi.

Min tanke var att hon är lite bättre på skejt än klassiskt och att hon inför mästerskapet lät som hon ville åka så mkt som möjligt. Men det är ju möjligt att de spekulerar i att hon inte har realistisk medaljchans med tanke på att det verkar bli varmt i morgon också och att det då är bättre att spara henne till stafetterna.
Det är ju individuell start också, utan att ha kollat statistik inbillar jag mig att hon gör bättre ifrån sig i masstarter.

Det är ju individuell start också, utan att ha kollat statistik inbillar jag mig att hon gör bättre ifrån sig i masstarter.
Absolut är hon bättre i masstarter. Det jag menade var att det faktum att det nu var skejt och i Trondheim var klassiskt borde ökat sannolikheten att hon skulle köra nu. I kombination med ett uttalande som jag tolkade som en önskan att köra mer så trodde jag på start för Sundling idag.

För att jinxa fram en topplacering från Ribom så slänger jag in ett overifierbart uttalande om att jag tror att Sundling hade kommit bättre än vad Ribom gjort om båda hade åkt.

Poromaa om Calle:

Vad bidrar Calle med?

– Om man ser till ett lite djupare perspektiv har han väldigt mycket erfarenhet och han har gjort mycket rätt och kanske mycket fel. Så han har väldigt mycket att bidra med åt båda håll. Han är även en glädjespridare som bidrar med positiv energi.
Gisselman, som om jag fattat det rätt delar rum med Calle under OS, sa efter skiathlonen att han hade fått några bra tips från Calle inför loppet.

Mina favoriter till guld (och övriga medaljer) är:
1:a hand - Frida Karlsson, Jessie Diggins, Ebba Andersson
2:a hand - , Moa Ilar, Slind, Weng
Bubblare: Simpson Larsen, Stadtlober och Varför inte Kaelin?

Jag har lite dålig känsla kring Ilar, i synnerhet om det inte saltas. Visserligen är ju skejt bra frö henne, men min känsla är att formen relativt konkurrenterna är i dalande.

Niskanen brukar ju inte vara något för skejt och hon är absolut ingen segerkandidat, men hon såg ovanligt bra ut på skejtdelen i skiathlonen.

Tillbaka
Topp